Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO VI TME -00 | 2 besök senaste veckan (11799 totalt) |
Hej!
Här är lite info om min bil, inte så mycket att säga egentligen eftersom den är i orginalskick förutom bromsar. Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition Motor - 4G63 (rak fyra, 2 liter, turbo, 280bhp/6500rpm, 370Nm/3000rpm) Tjänstevikt - 1470 Transmission - 5vxl manuell, fyrhjulsdrift, aktiv bakdiff (AYC) Skivor fram - PFC Skivor bak - DBA 4000 Bromsbelägg - PFC01 Stålomspunna bromsslangar Bromsvätska - Motul RBF600 Motorolja - Mobil 1 Rally Formula 5-50 Fälgar - BBS EVo IX MR 17x8 ET38 Däck - Yokohama AD08 225/45R17 2009-07-08 - Bytte wastegateklockan, den gamla var helt slut, läckte och kärvade med resultat att motorstyrningen ibland slog ifrån på grund av för högt laddtryck. Nu funkar det som det ska. Några bilder på bilen: 2008-06-17 - Mantorp, dagen efter bilköpet, foto: Niclas Eriksson 2008-08-10 - Sviestad, foto: Joakim Karlsson 2008-08-19 - Mantorp, foto: Niclas Eriksson 2008-09-09 - Mantorp, foto: Niclas Eriksson 2009-04-17 - Begagnade "EVo IX MR"-fälgar + nya däck, vinterdäcken får sitta kvar på orginalfälgarna 2009-05-12 - Mantorp, foto: Mikael Johansson 2009-05-25 - Sviestad, foto: Jonas Klang 2009-05-26 - Ett regnigt Mantorp, foto: Niclas Eriksson 2009-07-02 - På grönbete i nykvarnsparken _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Beställde nya bromsbelägg, PFC01 fram/bak istället för PFC sportbelägg som jag har nu.
Några fler bilder... 2009-07-24 - Sviestad, foto: Patrik Petersson 2009-08-06 - Kinnekulle, foto: Niclas Eriksson 2009-08-06 - Kinnekulle, foto: Niclas Eriksson (klippt och misshandlat av mig) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Nej, har inte koll på diameter. Det ska vara samma som på EVo VI RS, anpassat för "grusbromsarna" som levererades med dessa bilar. Vad jag har hört så hjälper det inte med stålomspunna slangar för att få "stum" pedal så länge man har kvar orginal huvudbromscylinder. Jag har nog tänkt vänta med att göra något åt detta tills efter eventuell chassiuppgradering. Jag har svårt att bestämma mig, är lite orolig för att drunkna i uppgraderingsträsket om jag sätter igång. Har kört på 11 banträffar hittills i år och inte haft några problem förutom wastegateklockan men det hade ju inget med banslitage att göra. Man åker ju inte snabbast med en orginalbil på gatdäck men samtidigt så är det ju faktiskt rätt skönt att ha en bil som bara fungerar utan en massa meck _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Kul bil du har Fredrik.
Evo verkar vara en riktig slitvarg, som funkar i alla väder. Min M3:a tål knappt lite regn Nu fick jag även syna bilen på lite närmare håll i fredags vid trackday (mantorp) Trevligt med bilar som direkt från fabrik funkar bra på bana... _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||||||
Tackar! Just idag funkar det inte så bra, lite strul med bromsarna.
Såhär ser skivorna ut nu, i detta ljus ser det nog värre ut än vad det är, det som ser svart ut från ett håll ser silvrigt ut från ett annat. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Inga mer problem med vibrerande bromsar. Det blev bättre med tiden ju mer jag körde på bana. I och för sig svårt att få någon rytm i körningen i början då det kändes som om hela bilen höll på att skaka sönder om jag bromsade nåt mindre än stenhårt ifrån hastigheter över ca 150. Men det gick ju över till slut.
Hörde missljud från höger sida vid vänstersväng efter ca 25 minuter på sviestad 28/9. Troligtvis hjullager, skulle gissa på höger fram men ljudet försvann efter att allt svalnat av i depån. Besiktigade bilen 6/10 och dom kollade, provkörde och lyssnade men dom kunde inte heller hitta något fel. Funkade bra på sviestad 11/10, inga konstiga ljud hördes (förutom stundtals vansinnigt gnisslande bromsar ). 2009-10-11 - Säsongsavlutning på sviestad, foto: Niclas Eriksson (med min kamera) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Jag har bestämt att detta är min favoritbil alla kategorier...
*Fyra dörrar + 4wd innebär att den är praktisk och användbar. *Dräparprestanda på vilket underlag som helst. *Modern klassiker med samlarvärde (åtminstone den röda med stripes). Tre bilar i en alltså! Nån gång ska jag ha en! _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||||||||
Jag hade en svart tme i 3år "roligaste bilen ja haft" me lite små mod och den blir svårslagen! både mindre rs banor/bilsportsuperstage/bana och 201m! Satsa på den och ha kul säger ja bara! ps Vinter tid finns de ingen roligare, & sjukt lätt körd bil:) _________________ Mattias Harvig Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm Skicka ett pm för kontakt |
||||||||||
Fälgarna som hade en del kantskrap när jag köpte dom är nu renoverade och har bytt färg. La på Autosmart Wheel Protector idag med hopp om att det ska göra det lättare att hålla dom fräscha.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Äntligen vår! I måndags kväll på sviestad blev det första körningen för mig i år, tack LMS.
Nya däck, Yokohama AD08. Stommen är nog lite styvare än de Bridgestone RE070 som jag åkt på innan. Känner mig för rostig för att bedöma om det är bättre grepp. Tror (hoppas) på bättre våtgrepp. Det lönade sig verkligen att vaxa fälgarna när de var nylackade för ett år sedan. Inga som helst problem att lyckas få dom rena. 2011-04-18 - Sviestad, foto: Mattias Johansson Edit: Några bilder till, foto: Mattias Johansson Edit2: En bild till, foto: Dennis Stransky _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO VI TME -00 | 2 besök senaste veckan (11799 totalt) |