Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 '68 | 2438 besök totalt |
Råkade trilla ner i '02 träsket. Var inte meningen egenligen, har egentligen alltid åkt E30. Kommer iofs fortfarande åka E30, även på bana ibland. Men med denna är ambitionen hård banbil.
Fortfarande så den skall vara besiktad och tävlingsbil lär det iaf inte bli närmsta åren. Bilen har hängt med ett tag. Många känner säkert igen den. Jag har vetat om den ett tag och helt plötsligt blev den till salu igen. Kom ut en söndag eftermiddag för ett par veckor sedan. Var där och kollade på den ett par timmar senare. Köpt som rullande chassi med många plus och många minus Lätt är den, lätt mekad, ser ut som jag vill en 02a skall göra Plast huv Flippfront Plast rutor Bur, inte helt komplett efter dagens reglementen. Turbo breddare och front Ska vara Öhlinare bak, ej coilover. Instrumentbräda från E21 Massa saker som jag är osäker på vad det kommer ifrån eller hur jag ska göra för att få till nån väghållning. Nån som vet vad det är bromsar fram? Framvagn över huvudtaget? Fjäderben? Kommer inte dra igång med nått värsting tempo. Vill göra klart E30'n först. Men tips mottages tacksamt! Samt info om vad det är för nått jag släpat hem Har gått med M20 och tillhörande låda och det kommer nog bli så i fortsättningen med. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Ser ut att vara 02 fjäderben och länkarmar men framvagnen är ombyggd till kuggstång istället för original snäcka. Troligtvis för att snäckorna alltid glappar och/eller för att få ner en M20. Har själv testa detta men det blev mest skit.. Fjäderben finns i 2 olika varianter, tii och "vanliga". Likadana förutom cc-avstånd mellan bulthålen till bromsoken samt att tii-benen har en mycket grövre axeltapp. Skivor och nav kommer troligtvis från BMW E21 och bromsoken är antingen E3/E9/E12(528) eller Volvo 240. 240-oken är bolton på icke tii-ben och de andra BMW-oken är bolt-on på tii-ben. På Volvooken får man lägga en bricka mellan och och fjäderben för att centrera över skivan. Kan tyvärr inte avgöra vilken kombo du har av bilderna. _________________ Rikard Ahlin |
||
Tror att det ligger en blogg om den antingen här på Rejsa eller PPF, men kunde inte hitta den, borde ju ge en del ....
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Det finns två trådar på PPF. Förra och förr-förra ägaren. Men ingen av dem har byggt den eller vet så mycket mer. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Kanon Får kolla lite närmare på oken då, såg inga direkt givande beteckningar. Har väl döljts av ex antal lager färg. Men nu har du ju helt klart begränsat alternativen Så nu borde det gå att söka rätt på. Kommer med största säkerhet behöva byta dämpare och fjädrar fram (minst) så kanon info Har som sagt aldrig hållt på med 00/02 förrut. Har du (eller någon annan) provat liknande uppsättning bromsar (sitter trummor bak) vid bankörning? Funkar det nått eller är det givet att de måste uppgraderas? Vore skönt om det funkade ett 15-20min körpass utan att helt krokna. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 '68 | 2438 besök totalt |