Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-07-24 Sviestad Prova-på-bankörning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (22035 totalt)
Krille F
Östergötland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 8



Har följt tråden och jag tror att det räcker med att följa licensreglerna vad som gäller "prova på dagar" dvs. ingen tidtagning tillåten. Det skulle nog göra att man kan vänta in ett bättre tillfälle att köra om.

_________________
Christer Fröjd
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Jag tror att det ibland är lite förvirrande för folk som kör på sviestad första gången. Alla har väl inte läst rejsas banguide och även om man har det så behandlar den inte hur man kör ut ur och in i depån. Ut hittar de flesta efter att ha fått en beskrivning. In har jag sett lita olika varianter, åka och leta efter infarten i motorcykelchikanen osv.

En extrasida till startblanketten med information om bland annat regler på banan (samma som står på hemsidan?) samt skiss på hur man kör in/ut ur depån tror jag skulle hjälpa de som är på sviestad för första gången.

Exempelskiss:

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag tyckte gårdagens körning funkade fint, iallafall jämfört med avslutningen för 2 år sen då det var rena vildavästern på banan.

Men jag håller men det som nån sa tidigare, att man släpper förbi för enkelt, man slår på blinken mitt i kurvor och kastar sig åt sidan, jag tycker gott man kan vänta tills det blir rakt.

om nån bjuder på en omkörning i en kurva så åker jag om, men om nån inte gör det väntar jag.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



En stor nackdel med Sviestad är ju att man är tvungen att kyla bilen på banan, och när man åker där och såsar så vill man ju vara ivägen så lite som möjligt. Då försöker jag att släppa om så fort som möjligt oavsett var på banan jag befinner mig.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Vi har haft förarmöte förut för nybörjare (PR-licens) och vi borde ha haft det igår också.
Dom som har racinglicens BÖR veta hur man ska uppföra sig på banan samt flaggor och regler. Att inte köra över det vita strecket ur depån slarvas det med mycke samt det kan hända att den som passerar start/mål har alla 4 däck över linjen.
Vi är snälla med den regeln för vi släpper inte ut nån när det kommer en bil på start/mål rakan.

Vi vill inte ha för mycke regler på banan heller som föraren ska hålla koll på. Omkörningar i kurvor är väl inte lämpligt på sviesta. Ett populärt ställe att köra om är väl innern i esset. Den omkörningen bör väl inte uppstå om den långsammare bilen släpper om på rakan.

Det känns lite som problemet ligger i att det skiljer ca 20 sek mellan bilarna.

_________________
Marcus Lewau
LMS Banracingsektionen
G3 Racing
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 225



Bästa modellen för gruppindeldning är kanske att låta folk använda sitt omdömme. Och låta förarna byta under dagen om de inte känner sig bekväma där de är. Mot slutet av dagen kanske man släpper fältet fritt när alla börjar bli varma under kläderna och det kanske glesnar bland bilarna.

//TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jag tror att vi mer erfarna förare i långsamma bilar kanske också är lite för fega gentemot lite mindre erfarna förare i snabba bilar. Man kan ju faktiskt gå fram till varanda i depån efter ett pass och i vänliga ordalag berätta varför man tycker att någon bör släppa lite på gasen på rakorna så man kan komma om med en motorsvag bil.

Jag har ju självt stått och gnällt i depåen efter ett pass i går där jag hade en snabbare bil ivägen en lång stund eftersom jag blev frånåkt på rakorna men var i fatt och fick bromsa i kurvorna hela tiden. Gick jag sen och pratade med föraren och tipsade om att ge efter lite på gasen ut på rakorna? Nej det gjorde jag inte... Man är väl för rädd att man ska verka gnällig offentligt, så istället gnäller man bara lite med kompisarna...

Som relativt erfaren förare borde man ju istället tagit sitt ansvar och ge tips till folk som inte är så vana med hur det bör gå till när det inte är tävling.

Vill med detta säga att visst kan arrangörerna säkert ha vissa punkter att förbättra men att även vi som deltagare kan bidra stort genom att sprida kunskapen.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Jag tycker att en av styrkorna med dessa tillställningar är just att det är så spontant, man åker dit om man känner för det och bestämmer på plats om man ska köra eller inte (åtminstone så om man bor hyfsat nära). Tror det är svårt att ordna gruppindelnning utan att ha föranmälan, planering och ett fastställt schema vilket ju skulle kräva en massa arbete ifrån arrangörens sida.

Förarmöte för alla som ska köra är bra, problemet är bara att det inte brukar vara speciellt mycket folk i början av dagen/kvällen.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 225



om gruppindelningen görs genom förarens egen bedömning så blir det enkel anmälan vid besiktning. Genomgång av grundläggan omkörnings och förbisläppningsregler/hyfs kan göras kort även det vid besiktning. Då är förarmöte mindre viktigt.

Kanske också en enkel not högst upp på besiktningspappret:

- visa hänsyn till långsammare förare!
- släpp förbi snabbare förare!

//TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Det kanske borde finnas en "var och hur man släpper förbi"-guide för varje bana? Som det är nu så kan det bli lätt förvirrat när flera bilar går åt olika håll för att släppa förbi snabbare bilar. På sviestad går jag alltid åt höger för att släppa förbi.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 225



Bäst sättet enligt min erfarenhet är i regel att hålla spår och släppa på gasen och blinka för att indikera att man vill släppa om. Antag att du går och sidan och släpper om, sen går tillbaks och vips har en Ariel i baken som trodde att vägen var öppen! Har hänt mig på Gotland Ring, utan smäll som resultat som tur är. Ofta är det naturligt i utgången av en kurva att ligga kvar i ytterspår och kanske undvika att vika in mot Apex i nästa kurva. På Sviestad tänker jag då på kurvan innan start och mål rakan, den efter hårnålen efter karusellan.

Sviestad är emellertid så smal så kanske måste man ibland gå åt ett håll. Viktigt då att göra det mjukt och förutsägbart både när man svänger och sidan och när man går tillbaks. Och släppa gasen så går det fortare!

Vad som också har hänt är att jag missat en växling och bilen bakom var tvungen att gå ut på gräset för att inte köra in i mig. I detta fall under race. Att inte släppa om inbjuder till att den snabbare föraren ligger nära och trycker vilket kan leda till överraskningar.

Kanske de utmärkta banskisserna kan uppdateras med rekommenderat beteende för omkörning vid banmöte?

//TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Isåkare skrev:
...Men jag håller men det som nån sa tidigare, att man släpper förbi för enkelt, man slår på blinken mitt i kurvor och kastar sig åt sidan, jag tycker gott man kan vänta tills det blir rakt.

Jag brukar blinka i en del kurvor för att visa vilken sida jag tänker hålla ut på kommande raka, högern ut ur esset, torparn och sviestakurvan.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Nahpets
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 64



Jag är oerhört glad att LMS tar tag i detta och skapar event för kleti och pleti!

Benämningen "prova på" kanske inte är korrekt då det det är öppet för allt från yngel till hajar.
Men detta är ju endast ett namn.

Enligt min mening: Grundkravet att få en dag som denna att fungera så bra som möjligt är den enskildes sunda förnuft och omdöme.

Det ligger i allas intresse att hålla det så enkelt och säkert som möjligt.

Ett enkelt förslag som bygger på enklare struktur och förarnas omdömen är förslagsvis:
En indelning i två grupper, som någon tidigare nämnde tidigare i tråden, för att sedan släppa flocken fri andra halvan av bandagen.
Körtid ca 20-25 minuter för respektive grupp. Detta borde fungera bra i och med att bilen ändå behöver vila och få en kram för bra prestation eller en uppsmiskning.
Lämplig markering anger vilken tillhörighet av grupp man innehar.

Detta måste vara den enklaste och roligaste lösningen!
Detta bäddar för att de snabbare, erfarnare förarna (läs hajarna) kör snabbare, har roligare och i slutändan får effektivare varvtider ty färre "irritationsmoment" som t ex "stillastående" bilar.
Enligt samma resonemang kommer de långsammare bilarna få detsamma; slippa bli stressade och slippa känna sig tvingade att ofta ligga åt sidan. Istället kommer de också kunna nyttja sin tid effektivare!

Grupptillhörigheten borde utformas såsom att dessa INTE är på något sätt påtvingade utan man är fri att välja och i möjligaste mån respektera gruppens körtider. Dock borde det uttryckligen påpekas att föraren så mycket som möjligt respekterar tiderna.

Här utgörs grunden för att en sån här dag ska bli bra:
Hur man som enskild individ är intresserad att respektera sitt egna sunda förnuft, respektera andra förare, kritiskt kunna inse just sina egna kvalitéer så att just denne får ut det mesta "bang for the buck".


En kortare informationsstund alternativt ett informationsblad som ges ut i samband med betalning skulle också hjälpa de mindre erfarna. Och fungera som påminnelse för de erfarna .

Vad tycker ni?

Mvh
Stephan

_________________
Stephan Samuelson
Porsche 944 TURBO -87
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Jag tycker det låter skitbra, jag har varit på en del evenmang där det är uppdelat precis som du föreslår och det brukar funka hur bra som helst. thumbs up

Självklart kör man bara klassindelningen när det är så mycket folk som på en heldag (man får väl räkna ut något antal som behöver anmäla sig för att ha indelningen).

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nahpets skrev:
Jag är oerhört glad att LMS tar tag i detta och skapar event för kleti och pleti!

Benämningen "prova på" kanske inte är korrekt då det det är öppet för allt från yngel till hajar.
Men detta är ju endast ett namn.

Enligt min mening: Grundkravet att få en dag som denna att fungera så bra som möjligt är den enskildes sunda förnuft och omdöme.

Det ligger i allas intresse att hålla det så enkelt och säkert som möjligt.

Ett enkelt förslag som bygger på enklare struktur och förarnas omdömen är förslagsvis:
En indelning i två grupper, som någon tidigare nämnde tidigare i tråden, för att sedan släppa flocken fri andra halvan av bandagen.
Körtid ca 20-25 minuter för respektive grupp. Detta borde fungera bra i och med att bilen ändå behöver vila och få en kram för bra prestation eller en uppsmiskning.
Lämplig markering anger vilken tillhörighet av grupp man innehar.

Detta måste vara den enklaste och roligaste lösningen!
Detta bäddar för att de snabbare, erfarnare förarna (läs hajarna) kör snabbare, har roligare och i slutändan får effektivare varvtider ty färre "irritationsmoment" som t ex "stillastående" bilar.
Enligt samma resonemang kommer de långsammare bilarna få detsamma; slippa bli stressade och slippa känna sig tvingade att ofta ligga åt sidan. Istället kommer de också kunna nyttja sin tid effektivare!

Grupptillhörigheten borde utformas såsom att dessa INTE är på något sätt påtvingade utan man är fri att välja och i möjligaste mån respektera gruppens körtider. Dock borde det uttryckligen påpekas att föraren så mycket som möjligt respekterar tiderna.

Här utgörs grunden för att en sån här dag ska bli bra:
Hur man som enskild individ är intresserad att respektera sitt egna sunda förnuft, respektera andra förare, kritiskt kunna inse just sina egna kvalitéer så att just denne får ut det mesta "bang for the buck".


En kortare informationsstund alternativt ett informationsblad som ges ut i samband med betalning skulle också hjälpa de mindre erfarna. Och fungera som påminnelse för de erfarna .

Vad tycker ni?

Mvh
Stephan


Tycker att det låter som en sund tanke att låta de mer ovana få köra lite för sig själva till en början, de flesta bandagar man åker på är ju arrangerade på det sättet.

Att lita till folks sunda förnuft är dock bevisat många gånger om att det inte fungerar. Jag tycker det borde vara tydligare förhållnings regler åtminstonne inskrivet i blanketten man skriver på. Sen tycker jag det är seriöst om man har en kort genomgång innan körningen. Folk får väl försöka respekera att förarmötet hålls vid en viss tid, evenuellt få det muntligt senare av den som besiktigar bilen.

Kör en Copy paste på detta så är det klart! http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/114/1/index.php

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Dignell skrev:

Att lita till folks sunda förnuft är dock bevisat många gånger om att det inte fungerar. Jag tycker det borde vara tydligare förhållnings regler åtminstonne inskrivet i blanketten man skriver på. Sen tycker jag det är seriöst om man har en kort genomgång innan körningen. Folk får väl försöka respekera att förarmötet hålls vid en viss tid, evenuellt få det muntligt senare av den som besiktigar bilen.

Kör en Copy paste på detta så är det klart! http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/114/1/index.php


Instämmer helt. Mycke bra regler (bmwsc) anser jag oxå. Allt hänger ju inte bara på bilen.

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



www.bmwsc.com skrev:
Uppförande under bankörning
...
Väjningsregler II - Skillnaden mellan en motorstark och en motorsvag bil märks mindre i acceleration än man kan tro. Det rekommenderas därför, om man avser att släppa förbi en snabbare bil, att man gör det genom att flytta på sig innan en kurva istället för efter en kurva.

Anledningen till denna rekommendation är följande: Att vara snabb på bana handlar om så mycket mer än bara hästkrafter. Det handlar framförallt om förarkapacitet men också om låg vikt, bra däck & bromsar och rätt spår. Med andra ord är det alltså inte självklart att den som har störst motor också kör snabbast.

Faktum är att det är relativt vanligt att de mest effektstinna bilarna blir ifrånåkta av svagare bilar. Överfört på en konkret situation blir det då svårt för en motorsvag bil att gasa sig förbi en motorstark om han/hon släpps förbi efter kurvan. För då går det ju oftast rakt fram och då handlar det mest om motorstyrka.
...

Jag kanske missförstår detta men jag uppfattar det som "innan kurva"="slutet på raka" och "efter kurva"="början på raka"? Jag tycker att det låter bakvänt att släppa förbi i slutet av raka vid icke-tävling?

om man blir upphunnen av en motorsvagare bil i kurvor så måste det ju vara smidigast att släppa av lite i början av rakan tills omkörningen är klar?
Edit: Sen kan man ju försöka hänga på när kurvorna kommer

Bra regler annars thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BOFH skrev:


om man blir upphunnen av en motorsvagare bil i kurvor så måste det ju vara smidigast att släppa av lite i början av rakan tills omkörningen är klar?

Bra regler annars thumbs up


Det är ju just där som det falerar. Alla har inte samma tolkning av vad smidigt/sunt förnuft är.
okunskap eller oerfarenhet oavsett.
Flertalet stampar gasen i botten efter utgång ur kurva.
Snabbare förare med mindre effekt förlorar tillfället - långsammare förare med mer effekt förstör tillfället.
Vad gör det att om man ligger steget före i tanken, och saktar ned innan kurva/slutet på rakan för att släppa förbi?
Vad förlorar man på det?

Lite personligt tyckande:
Det är för mycket tidtagningshets på arrangemang för gatbilar överlag enligt mig.
Det finns mindre utymme för sunt förnuft, och hänsyn till övriga när den där sekunden/tiondelen ska jagas.
En gatbil på ett gatbilsarrangemang, speciellt om det kallas "Prova-På", är ingen tävling.
Vill man tävla så finns det tävlingar att anmäla sig till.
Det är sunt förnuft för mig i alla fall.

oavsett vad, när blir nästa tillfälle?
Det finns ju en del bekanta bilar som det skulle vara roligt att sparka lite däck med

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Måns Ulveståhl skrev:
Vad gör det att om man ligger steget före i tanken, och saktar ned innan kurva/slutet på rakan för att släppa förbi?

om båda håller hög hastighet så tycker jag att det känns tryggt ifall omkörningar är klara i god tid innan inbromsning, eller i god tid innan högfartsböjen på sviestad.

Måns Ulveståhl skrev:
oavsett vad, när blir nästa tillfälle?
Det finns ju en del bekanta bilar som det skulle vara roligt att sparka lite däck med

10/8 Kl 17:00-20:00 (Prova på Bankörning, datum och tider)

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Nu får ju denna trådens diskussion om körbeteenden LMS arrangemang att framstå i dålig dager nästan tycker jag... jag måste säga att jag tycker inte alls att det fungerar dåligt på dessa träffar utan att det fungerar väldigt bra i det stora hela!

Tror bara det var en bil under ett enda pass som jag kände kunde ha släppt förbi mig på rakan istället för att åka ifrån mig där och sen vara ivägen i kurvorna. Detta då på en hel dags körning!

Har varit med om värre vilda västern vid andra träffar på andra banor som inte alls diskuterats på detta sätt efteråt så, kanske håller vi på att göra en höna av en fjäder här!

Jag tycker på det stora hela att LMS arrangemangen är kanonbra och roliga! Se för guds skull till att det inte blir dyrare och krångligare utan ha kvar dessa arrangemang på den prestigelösa nivå det ligger idag! thumbs up

Det skadar ju dock aldrig att vara övertydlig angående hänsynen på banan och inget är ju så bra att det inte kan bli bättre!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BOFH skrev:

Måns Ulveståhl skrev:
oavsett vad, när blir nästa tillfälle?
Det finns ju en del bekanta bilar som det skulle vara roligt att sparka lite däck med

10/8 Kl 17:00-20:00 (Prova på Bankörning, datum och tider)


Tack. Det ska jag jag försöka hinna med.
Nu är det ett par år sedan jag körde på Sviestad, men vad jag har hört så har det fixats lite här och där thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Eftersnack
2009-07-24 Sviestad Prova-på-bankörning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (22035 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande