| |
|
Söderquist
Stockholm, Spånga

Här sedan: 18 Dec 2005
|
26 Jul 2009 13:06
Nissan "GT500"
|
|
|
Projekt "Nissan GT500"
Mitt bygge är en racebil byggd från grunden baserad på en 1998 Nissan 200sx (S14a) insprierad av Japanska SuperGT GT500.
Namnet "Nissan GT500" blev till pga min brist på fantasi och det faktum att jag inte vill kalla bygget/bilen för "En racebil baserad på en 1998 Nissan 200sx/Silvia/240sx med inspiration från Japanska SuperGT's GT500 klass"
Så här kommer förhoppningsvis bilen se ut när den är klar:
Kort historia
På våren 2004 köpte jag mig en 1998 Nissan 200sx (S14a) efter att i många år suktat efter en Japansk sportbil.
Efter att ha kört hela sommaren och träffat andra Nissan-nördar och sett alla uppgraderingsmöjligheter vill jag ganska snart ha mer.
Under 2005 och 2006 gjordes mindre förändringar och uppgraderingar av chassi och motor.
En motorrenovering som startade 2006 blev startskottet på en mycket mer omfattande ombyggnation av hela bilen. Denna ombyggnation blev dock aldrig särskilt väldefinierat och planerna ändrades mest hela tiden.
Delar köptes in och såldes av utan att de någonsin ens blivit provmonterade och jag var fortfarande inte nöjd med planerna.
Till slut tog jag beslutet att bygga den bil jag drömt om att bygga för länge sedan och det blev starten för detta projekt.
I det beslutet övertalade jag även mig själv om att det får ta den tid det tar, bara jag blir nöjd!
Så ursprungsbilen från 2004 är nu kapad i bitar och kommer endast användas som plugg för avgjutning av karossen.
(Snacka om "learning money"... Köpa en helt okej sportbil för halvdyra pengar bara för att några år senare kapa sönder den för att endast användas som plugg... Men man lär sig så länge man lever. )
Mål
Det är flera mål med bygget. Först och främst vill jag lära mig mycket mer om aerodynamik, chassidynamik, motorer mm.
Ett mål är att få bilen gatlegal via registrering som amatörbyggt fordon. Och det sista målet är att ha en bil som jag kan utvecklas i som förare i många många år.
För en sak är säker; Jag kommer behöva många timmar och tusentals mil bakom ratten för att kunna köra denna bil snabbt när den väl är klar
Jag har inga intentioner på att tävla med bilen i någon form, men jag tänker hålla mig inom några GT-reglementen så möjligheten finns utan alldeles för stora ändringar.
Det är i första hand enbart tänkt som en himla kul banbil som agerar utvecklingsplattform åt mig som förare.
Samt "glassbil" på soliga Söndagar när lusten faller in.
Fakta
Förhoppningsvis 500-600hp och max 1000kg när den är race ready.
Mått:
Höjd: ~1070mm (vingen något högre)
Bredd: 2000mm
Längd: ~4620mm
Hjulbas: 2530mm
Vikt: ?kg (förhoppningvis max 1000kg)
Kaross:
Helt i kolfiber med öppningsbara dörrar. Huv, dörrar, front, baklucka och vinge lätt demonterbara.
Aerodynamik:
Front splitter, dive plates, platt undersida (belly pan), bakre diffusor och en stor vinge.
Chassi:
Rörram
Hjulupphängning:
Dubbla a-armar med pushrods, Öhlins coilovers, custom uprights.
Hjul:
BBS E88 centrumbult, guldfärgade centrum och polerade ytterbanor
Front 18*11" med Toyo R888 285/30ZR18
Rear 18*13" med Toyo R888 335/30ZR18
Motor:
Nissan SR20DET - modifierad till en SR22VET.
Växellåda:
Tractive
Bromsar:
Stoptech ST60 ok
Titlon stående pedalställ och cylindrar
Elektronik och inredning:
Tillet B4 kolfiber stolar
En ratt och växelspak
Status
Just nu är designen det enda som är "klart".
Här tog jag hjälp av Vizualtech design för att få ut bilden jag hade i huvudet till papper.
Se alla bilder på designen på http://www.gt500.se/gallery
Läs mer om designen på bloggen -> http://www.gt500.se/blog
Jag håller för närvarande på med bygget av karosspluggen inför avgjutning samt måttar och skissar på chassit.
Uppdaterar med bilder på bygget av karosspluggen efter semestern!
Same same but different på http://www.gt500.se _________________ Fredrik Söderquist - Bygger en "Nissan GT500"... typ. Klar 2015? Kanske...
Blog -> http://www.gt500.se
Senast ändrad av Söderquist, 01 Sep 2009 10:25, ändrad totalt 1 gång |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
KS_Wolfman
Visby / Gotland

Här sedan: 10 Aug 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Dignell
Tranås
Moderator
Här sedan: 19 Mar 2006
|
26 Jul 2009 15:42
|
|
|
Ser riktigt elak ut Lycka till med bygget  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Birdy_sx
Västerlanda

Här sedan: 27 Dec 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Briby
Strängnäs

Här sedan: 29 Okt 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Kim Frederiksen
Köpenhamn

Här sedan: 07 Feb 2006
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Dille
Jönköping

Här sedan: 11 Aug 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Pontus81
Tranås

Här sedan: 13 Maj 2008
|
27 Jul 2009 15:51
|
|
|
Sett din gamla tråd på Zatzy o hört ett o annat från Jocke Alvin o blir bara mer o mer nyfiken på hur slutresultatet kommer bli!
Kör hårt!! _________________ Pontus Sandahl
Mitsubishi Lancer Evolution 3 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
EA
Halmstad, bara Halmstad

Här sedan: 26 Sep 2007
|
27 Jul 2009 16:06
|
|
|
Oj! Kul projekt, hoppas att det går vägen & lycka till! En sak är säker, detta ska följas.
Mvh _________________ Emil Andersson |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Söderquist
Stockholm, Spånga

|
27 Jul 2009 16:45
Re:
|
|
|
| KS_Wolfman skrev: | Roligt bygge, gillar designen.
Det ser ut som att du kommer ha mycket att göra ett par år framåt.  |
Ja, jag har en hel del att stå framöver. Men jag är å andra sidan sysselsatt med något riktigt kul
Kul att du gillar designen!
| Dignell skrev: | Ser riktigt elak ut Lycka till med bygget  |
Jag tycker den ser riktigt rå ut också, är riktigt nöjd med designen även om det säkerligen kommer bli små ändringar här och där i slutgiltiga produkten.
| Birdy_sx skrev: | Kul med projekt tråd! Har följt ditt bygge innan de spåra ur totalt Blir den lik designen så kommer den vara riktigt fin!
2m är sjukt brett. Finns en race 300zx som just är klar i kaross gjutningarna och de är exakt 2m, Det ser riktigt maffigt ut hehe |
2m är väldigt brett, framför allt när det är baserat på en bil som är ca 173cm bred... men breda och låga bilar är tuffa
| Briby skrev: | Ska bli spännande att följa.  |
| Kim Frederiksen skrev: | WOOOW!!!!
Den här tråd kommar jag följa!!  |
Tack!
| Dille skrev: | Kommer att bli hur bra som helst, ser fram emot massiva bilduppdateringar  |
Uppdaterar om ett par veckor (när jag är hemma från semestern) med bilder på det jag snickrar på för tillfället.
| Pontus81 skrev: | Sett din gamla tråd på Zatzy o hört ett o annat från Jocke Alvin o blir bara mer o mer nyfiken på hur slutresultatet kommer bli!
Kör hårt!! |
Jag är också nyfiken, men jag tror och hoppas att det kommer bli riktigt riktigt bra
| EA skrev: | Oj! Kul projekt, hoppas att det går vägen & lycka till! En sak är säker, detta ska följas.
Mvh |
Tack!
Som jag skrev en bit ovanför uppdaterar jag om ett par veckor med bilder på karosspluggens status och lite annat som man kan se då också, t.ex. motorplacering och lite sånt.
Nu är det tillbaka till kalla öl som gäller och mobila bredbandet får vila när jag är utanför Sverige då det blir så himla dyrt annars och jag behöver pengarna till bilen  _________________ Fredrik Söderquist - Bygger en "Nissan GT500"... typ. Klar 2015? Kanske...
Blog -> http://www.gt500.se |
|
Meny
Tillbaka
|
|
S 500 R
Göteborg

Här sedan: 15 Mar 2006
|
04 Aug 2009 08:27
|
|
|
Lycka till!!! Hoppas att du bli klar med denna bilen... vi kanske bli klara samtidigt  _________________ Stefan Berander http://www.spaso.se/
Street Performance/MH-GTR/Sportvagnskonsult/MBSCA-Shopen/Xerius-Racing/Kepsbutiken/Dalhems/Civinco/PRD Motorsport |
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrno
Örebro/Shin Maruko

Här sedan: 23 Dec 2006
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
paulssonracing
Båstad

Här sedan: 30 Jun 2009
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Söderquist
Stockholm, Spånga

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
B5254T4
Trollhättan

Här sedan: 13 Feb 2008
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
AndreasVH
Nacka

Här sedan: 15 Nov 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrno
Örebro/Shin Maruko

Här sedan: 23 Dec 2006
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Söderquist
Stockholm, Spånga

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Söderquist
Stockholm, Spånga

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Michael Bäck
Åshammar

Här sedan: 01 Aug 2003
|
09 Aug 2009 19:31
|
|
|
Fräckt bygge
ska bli riktigt kul att följa
första bilderna i träden så griktigt grymma ut
Nu hoppas vi på snabb byggtakt & många uppdateringar med bilder  _________________ Michael Bäck
BMW 323im 2,8 -84 BmwCup #50
McLaren M6gt (kitcar)
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
S 500 R
Göteborg

Här sedan: 15 Mar 2006
|
10 Aug 2009 06:54
|
|
|
Grymt!!! Kul att se att det går framåt. _________________ Stefan Berander http://www.spaso.se/
Street Performance/MH-GTR/Sportvagnskonsult/MBSCA-Shopen/Xerius-Racing/Kepsbutiken/Dalhems/Civinco/PRD Motorsport |
|
Meny
Tillbaka
|
|
| |