Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (94343 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



chrix74 skrev:
Ser mycket bra ut som vanligt David.
Hoppas vi hamnar på samma bana nästa år så vi ser om det är någon idé att jag häller på en snurra på den risige


Instämmer i lovorden.
Hoppas på att hamna på samma bana.
Så man kan få en jämförelse iaf..........när den blåe passerar i överljudsfart

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
chrix74 skrev:
Hoppas vi hamnar på samma bana nästa år så vi ser om det är någon idé att jag häller på en snurra på den risige


Än är väl säsongen inte slut va? om allt lirar som det ska blir det Sviestad med GTI-klubben och ev Rudskogen nästa helg.

Problemet med tändningen är nu löst iaf. Köpte en ny spole från Biltema, deras sk "torra" variant så nu kan jag varva till 7000 varv igen

Efter att inte ha körts på ca ett år har golfen nu sett dagens ljus!




När jag var ute och körde ikväll så började det helt plötsligt låta väldigt illa från motorrummet, bilen gick dåligt och lambdavärdet stack iväg åt ett håll som gjorde mig riktigt nervös. Jaha tänkte jag och såg framför mig sönderspikade kolvar mm. När jag kikade under huven med motorn på halvknackig gång såg jag att det illavarslande väsande ljudet kom från tomgångsskruven, eller rättare sagt där tomgångsskruven brukar sitta. Den hade vibrerat loss och nu var det fritt fram för luften att sugas in/tryckas ut den vägen. En gammal trasa fick nu agera tomgångsskruv . Väl nere i garaget skruvades en annan tomgångsskruv i och allt fungerade normalt igen.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Den skruven till tomgången "rallade" upp för mig på Bug Run åxå.
Måste lösa det där känns det som.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Jag hade märkt att den var något lättskruvad innan och därför kollat på o-ringen som sitter där, den såg ut som ny. Den "nya" tomgångsskruven som jag plockade från ett annat insug hade en o-ring som inte såg lika fräsch ut men den satt bättre ändå. Kan det finnas olika varianter på dessa tomgångsskruvar tro?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTIDave skrev:
Jag hade märkt att den var något lättskruvad innan och därför kollat på o-ringen som sitter där, den såg ut som ny. Den "nya" tomgångsskruven som jag plockade från ett annat insug hade en o-ring som inte såg lika fräsch ut men den satt bättre ändå. Kan det finnas olika varianter på dessa tomgångsskruvar tro?


Ingen aning.
Det jag vet däremot är att det bara händer när det blir riktigt varmt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Den nya tomgångsskruven verkar sitta fast i alla fall, körde en testrunda idag på 10 mil. Övriga motorn skötte sig också fint

Lite mer värme blir det ju i och med turbon. För att luften ska cirkulera bättre i motorutrymmet har jag kapat upp huven och monterat Revotec luftutsläpp. Den skarpögde ser att det saknas ett gäng skruvar ...





Nu får vi hoppas att Sviestad inte regnar bort om två veckor!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Å regna, det gjorde det men körning blev det ändå. Jag började dagen i garaget och justerade höjd/camber då de nya däcken tog emot, var i valet och kvalet om jag skulle åka upp pga regnet. Kollade SMHI och de lovade uppehåll. Så jag och Daniel med sin S2:a åkte upp, det regnade nog 70% av tiden upp men SMHI envisades med att visa uppehåll .

När vi kom fram blixtrade det till ordentligt, någon här med superkamera tänkte jag. Sekunderna efter blev vi varskoda att det var Tor som var på besök. Efter ännu en skur var banan rätt våt och det blev försiktig körning i början. Efter hand torkade banan upp och högerfoten kunde planteras hårdare och hårdare.

Trots att jag efter ett tag fick upp rätt bra flyt finns det ju alltid de som är snabbare, Figgz med sin Merca är en av dem.



Här börjar tom solen titta fram, däcken börjar få upp tempen och livet blir med en gång mycket roligare





Det var första gången efter turbokonverteringen som bilen fick smiska bana. Motorn fungerade helt perfekt sånär som på att den började läcka från grenröret på slutet. Väl hemma konstaterade jag att det var en mutter till grenröret som lossnat. Får ta och fixa detta så kanske det blir säsongsavslutning på Gelleråsen i mitten av oktober.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



GTIDave skrev:
Å regna, det gjorde det men körning blev det ändå. Jag började dagen i garaget och justerade höjd/camber då de nya däcken tog emot, var i valet och kvalet om jag skulle åka upp pga regnet. Kollade SMHI och de lovade uppehåll. Så jag och Daniel med sin S2:a åkte upp, det regnade nog 70% av tiden upp men SMHI envisades med att visa uppehåll .

När vi kom fram blixtrade det till ordentligt, någon här med superkamera tänkte jag. Sekunderna efter blev vi varskoda att det var Tor som var på besök. Efter ännu en skur var banan rätt våt och det blev försiktig körning i början. Efter hand torkade banan upp och högerfoten kunde planteras hårdare och hårdare.

Trots att jag efter ett tag fick upp rätt bra flyt finns det ju alltid de som är snabbare, Figgz med sin Merca är en av dem.



Här börjar tom solen titta fram, däcken börjar få upp tempen och livet blir med en gång mycket roligare





Det var första gången efter turbokonversionen som bilen fick smiska bana. Motorn fungerade helt perfekt sånär som på att den började läcka från grenröret på slutet. Väl hemma konstaterade jag att det var en mutter till grenröret som lossnat. Får ta och fixa detta så kanske det blir säsongsavslutning på Gelleråsen i mitten av oktober.



Byt alla pinnbultarna mot så långa du på något sätt kan få dit. tillverka sedan distanser mellan grenrör och mutter. Ju längre pinnbultar och distanser ju mindre problem med att det släpper efter kyla/värme/kyla etc eller vibrerar upp.
Låsbrickor är inte heller fel

_________________
Roland Johansson
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack för tipset, det ska ses över till nästa säsong.

Idag hämtade jag ut ett 3" 6p-bälte som ska ersätta det nuvarande 2" 4p-bältet. Förutom det extra grenbältet fäster axelremmarna mer mot mitten vilket gör att det sitter mycket bättre, det ligger mer över bröstkorgen än det gamla.



Blir det bra väder nästa helg är det inte omöjligt att det blir en tripp till Gelleråsen för årets sista körning med GTI-klubben.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då var årets sista körning avklarad, det var första gången för mig på Gelleråsen men definitivt inte den sista, klart värt de 27 milen enkel resa. Uppgång strax innan 05.00 och avfärd 05.30. Jag mötte upp Daniel i Mariestad som hade slaggat på hotell där. Efter en stunds körande började vi ana att något var fel, GPS:en började snurra in oss på små grusvägar och där motorstadion skulle ligga var det bara skog. Men men, lite grusrally på morronkvisten är ju ganska kul det också. Vi slog istället in Karlskoga på GPS:en och därifrån gick det ju fint att hitta.

När bilen besiktigades noterades oljeläckage någonstans på framsidan motorn. Hmm, inte bra.



Fästet till oljepumpsaxeln hade lossnat, skruvade åt det men det läckte fortfarande lite olja om än mycket mindre. Detta får åtgärdas under vintern.

Dagen flöt på bra, riktigt kul körning och framåt eftermiddagen kunde man i princip köra hur mycket som helst. Nedanstående bild får sammanfatta dagen; tight, kul och hänsynsfull körning av alla inblandade.



Nu är det pallbockar som gäller ett tag framöver, jag tänkte utöka halvburen till fullbur som även har stöttor till främre fjäderbenstornen samt se över lite småblessyrer på bilen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



GTIDave skrev:
Fästet till oljepumpsaxeln hade lossnat, skruvade åt det men det läckte fortfarande lite olja om än mycket mindre. Detta får åtgärdas under vintern.


Ajdå, tur att du hade en uppmärksam besiktningsman.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Efter lite städande i garaget så har vinterns projekt påbörjats. Halvburen ska utökas till helbur och glasfiberdörrar ska gjutas. Dörrarna ska "AcidSheep" här på forumet göra, mina dörrar ska vara mallar för gjutpluggen.





En dörr väger 25 kg och rensad väger den 15 kg. Kan man komma ner till 12 kg totalt med glasfiberdörr och plastruta tro? Ni som kör med plastrutor, är de skruvade i underkant eller används original fönsterhissmekanism? Rutan kanske blir repig om man hissar den upp och ner?

För burbygget kommer bilen strippas invändigt, rutor och instrumentbrädan ska tas bort. En del kvar mao...


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



12kg tror jag du kommer hamna på med båda dörrarna ink plast ruta
Jag ska fästa mina plastrutor med popnit runt där listen har suttit. Makrolom blir väldigt lätt repigt om det gnids mot en gummilist.
Nu ser jag på dina dörrar hur dom ser ut på med gångjärnen. Kan blir lite lurigt att göra men de går att lösa. Men vi måste nog skaffa en donat. Men de blir nog en baggis att lösa.

Vi höres och ses

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
AcidSheep skrev:
12kg tror jag du kommer hamna på med båda dörrarna ink plast ruta


Nu vi snackar Som du säger, det är väl lika bra att gå "all in"! Skippa hissmekanismen och sätta in en skjutlucka i plastrutan istället. Jag har beställt Audihandtag med låskolv att testa med. Med dessa slipper vi centrallåsmotorer, det kan vara lite meckigt att få till länkaget med dem. Handtagen med låskolv är visserligen något längre men det ska nog vara rätt lätt att modifiera.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Kul med lite lättning inför 2012, vad satsar du på för vikt när den står redo för körning?

Tack för kamperna under de två sista träffarna vi körde tillsammans

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack själv, det var två roliga träffar med väldigt mycket körning, vi får fightas mer nästa säsong!

Ang vikten så vet jag inte vad den väger i nuläget men förmodligen så äter väl de extra burrören upp en del av viktbesparingen dörrarna och rutorna ger. Men den ska förhoppningsvis inte väga mer iaf.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Annars kan du lätta ännu mer om buren väger upp. Bara byta huven också. Sen kan fronten bytas ut också. Säkert några kilo där

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Emilius

Här sen Nov 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Fränt projekt! Fungerar definitivt som inspirationskälla för mig!

Min tomgångsskruv brukade också lossna på min Gti 8v,
verkar hända på vissa bilar som varvas mycket av nån anledning
loctite gänglåsning löste det problemet!

_________________
Emil Virtanen
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
AcidSheep skrev:
Annars kan du lätta ännu mer om buren väger upp. Bara byta huven också. Sen kan fronten bytas ut också. Säkert några kilo där

Mmm, finns mycket man skulle vilja lätta, finns det nått att hämta i instrumentbrädan tro? Den ska ju ändå loss iom burbygget.


Citat:
Fränt projekt! Fungerar definitivt som inspirationskälla för mig!

Kul! Vad bygger du för något? Eller har tänkt bygga?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
En miniupdate; jag hämtade burdelarna för ett tag sedan, har bara kollat ungefär hur delarna ska sitta samt hur jag ska lägga skarvar osv. Den främre burstöttan ska upp ytterligare en bit så den kommer närmre taket.



Dörrarna som AcidSheep håller på med är på god väg att ta form och plastrutorna är klara för avhämtning. Nu är det (som vanligt) bara tid som ska till...

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Miniupdate 2: Rutorna är nu hämtade från MA Composit. De kommer bli fast monterade, skjutluckor ska därför monteras på båda sidor för att inte få värmeslag under varma sommardagar.

Vikt:

Främre sidoruta inkl skjutlucka 1,4 kg.
Bakre sidoruta 1,2 kg.
Bakruta 1,6 kg.

Total vikt för alla rutor ungefär 7 kg vilket ger en viktbesparing på ca 7 kg jämfört med glas. Inte jättemycket men alla bäckar små...det är ju vikt som sitter högt upp.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (94343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande