Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Egen hjulinställning
tråden läst  
54279 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2  Nästa>>
 
   
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2009 13:42     Egen hjulinställning Citera

Finns lite trådar i ämnet men undrar var man lämpligast tar ut bilens centrum?
Har en tanke om man svarva 4 hylsor med en stadig platta undertill. Svetsa dit två på spegelvändsida bilens mittpunkt så att man alltid har en fast rak referens att skruva fast sin mätutrustning i. Dvs man sätter två i framkant av bilen och två i bakkant. Av praktiska själv får de bli mellan hjulen i längsled. Bra idee? Då har man alltid möjlighet att mäta från samma förutsättningar.

Ändrar sig hjulinställningen nämnvärd vid cornerweighting? Antar att man gör hjulinst först, wheightar och sen kontrollmäter.


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ice
Tokholm





Här sedan: 30 Jan 2003
Inlägg: 3835
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2009 21:44     Citera

Jag förstår ingenting.
Har du möjlighet att rita?


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Bäck
Åshammar



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 01 Aug 2003
Inlägg: 8380
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2009 23:56     Citera

När jag ställer vinklarna på min bil brukar jag använda ett gradvattenpass för att ställa camber.

För att ställa toe har jag köpt 2 st 2m vattenpass i alu dessa har ett stort hål i varje ände där det föut satt libeller i
Dessa är borttagan & pasar fint på biltemas 3-tons pallbockar .

Så uppställningen blir följande.

Fram 2 pallbockar med vatten pass emellan samma bak.

på höger respektive vänster sida sitter det en fiskelina 0,25 mm

Sen är det bara att mäta ut så bilen står i mitten detta görs med skjutmått mot centrum på hjulen
sen mäter man toe fram respektive bak på fälgen

Detta blev krångligt här kommer en bild



Vi de blåa strecken som visar centrum på hjulet mäter man så det är lika långt till linan på
höger & vänster sida fram & sen samma bak.

Vid oranga streck mätre man sen hur mycket toe man har


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 07:55     Citera


Min variant kanske är ovanligt krånglig
De röda punkterna sitter på exakt avstånd från centrum på bilen och är ex m12 gängor med en platta undertill som svetsat i bilen och blir stadiga exakt fästpunkter. I dessa skruva de 4 aluminiumprofilerna dit. Har man stadiga grejor med exakt borrade håll bör man då få två profiler på parallelllt med bilen centrum att mäta mot.

Är väl egentligen bara Toe bak som är bekymmer. Toe fram är ju vädligt enkelt att ställa in. Fördelen gentemot Mikaels metod är ju att man inte behöver ta hänsyn till hur hjulen sitter i grundläget. Har väldigt mycket justeringar bak och är inte säker på att centrum på hjulet är en bra referenspunkt på min bil. Fast man kanske alltid mäter så?


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 07:57     Citera

I exemplet ovan, vad används vattenpassenfunktionen till framför och bakom bilen? Är det för att se att linorna sitter i samma höjd på bägge sidorna bilen?


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Max
Kristianstad





Här sedan: 20 Apr 2003
Inlägg: 1138
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 08:05     Re: Citera

Karlsson skrev:
I exemplet ovan, vad används vattenpassenfunktionen till framför och bakom bilen? Är det för att se att linorna sitter i samma höjd på bägge sidorna bilen?

Jag undrade samma sak. Om det är syftet, räcker det inte att se till att linorna passerar hjulcentrum? om man har samma höjd på hjulen fram och bak, alltså.


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
Mosquito M3 Rotax Max DD2 kart
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Michael Bäck
Åshammar



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 01 Aug 2003
Inlägg: 8380
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 08:10     Citera

Vattenpasset används inte som vattenpass utan det valdes för det passade så fint i biltemas
stora pallbockar så man får ett stabilt stöd.


Så här ser det ut när det är uppsatt



_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Max
Kristianstad





Här sedan: 20 Apr 2003
Inlägg: 1138
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 08:25     Re: Citera

Michael Bäck skrev:
Vattenpasset används inte som vattenpass...

Det var ju det du skrev. Varför läste jag inte?

EDIT: Sådärja...


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
Mosquito M3 Rotax Max DD2 kart
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)


Senast ändrad av Max, 07 Aug 2009 09:56, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 08:59     Citera

din variant är onekligen bättre än den jag provade sist. Hade 4 lösa palbockar med lina mellan. Att ha dem på fast avstånd underlättare ju för att få det bra thumbs up Men är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Bäck
Åshammar



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 01 Aug 2003
Inlägg: 8380
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 09:16     Re: Citera

Karlsson skrev:
din variant är onekligen bättre än den jag provade sist. Hade 4 lösa palbockar med lina mellan. Att ha dem på fast avstånd underlättare ju för att få det bra thumbs up Men är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?


Jag har kört mot hjulcentrum & bilen uppför sig väl & är hyfsat snabb på banan
sen om det är bra eller ej är ju en annan fråga


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Max
Kristianstad





Här sedan: 20 Apr 2003
Inlägg: 1138
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 09:59     Re: Citera

Karlsson skrev:
din variant är onekligen bättre än den jag provade sist. Hade 4 lösa palbockar med lina mellan. Att ha dem på fast avstånd underlättare ju för att få det bra thumbs up Men är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?

Man kan ju mäta upp och markera centrumlinjen på bilens front och bakdel. Sedan ser man till att avståndet till linan är samma på vardera sida. Markerar man detta på alumiumprofilen eller vad man använder, så är det ju snabbt uppsatt varje gång. Dessutom kan man fixa så att man kan hänga dit den på bilen, så slipper man mäta om varje gång bilen flyttat sig lite.


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
Mosquito M3 Rotax Max DD2 kart
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ice
Tokholm





Här sedan: 30 Jan 2003
Inlägg: 3835
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2009 22:12     Re: Citera

Karlsson skrev:
...är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?


Vad är det du kallar "bilen"?


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2009 09:09     Re: Citera

ice skrev:
Karlsson skrev:
...är de ok att mäta mot hjulcentrumet eller är det bättre att mäta mot bilens centrumlinje?


Vad är det du kallar "bilen"?


Hm hur menar du en bmw e30? Centrumlinjen mellan vitala bärarmsinsfästningar ex.


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Melander
Piteå





Här sedan: 20 Jan 2009
Inlägg: 27
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2009 22:25     brädor Citera



Jag tog en bräda och markerade 2,00 meter där jag sedan fäste linor.

Det viktiga är att det är samma avstånd på höger o vänster sida, då är linorna parallella och bilen i mitten.

Fann denna lösning enkel o billig.

Jag tror inte att du, Karlsson, får någon precision i att sätta svetsmuttrar och stänger eftersom att du ska ställa toe på 0,5 mm / hjul. Linor är 100% säkert eftersom att de går tillbaka om du stöter i dem.


_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 944 S2 - 91,
Porsche 944 S2 - 89 A-traktor
Porsche 914 -71 projektet
BMW 320 - 97, långloppsracer
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mr.b
Jakobstad / Finland





Här sedan: 12 Aug 2005
Inlägg: 298
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2009 09:59     Citera

En vidare utveckling av föregående som jag använt mig av. Fördelen är att linorna följer med bilen om man hamnar att flytta eller lyfta bilen för att göra an justering, vilket ofta är fallet. Jag mätte ut en centrum linje att utgå ifrån baserat på broms skivorna bak och spindel lederna fram, vilket jag märkte ut på diverse tejp bitar på karossen och rören så det gick att flytta och kontroll mäta om man råkat att stöta till det hela. Vilket man gör..



_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jani
Eskilstuna





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 227
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2009 18:05     Citera

Ni hissar alltså upp bilen för att justera toe ?
Eller hur gör ni för att komma åt styrstagena ?


_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2780
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2009 20:57     Citera

Mats 944 står ju på ramper, mycket smidigt att justera styrstagen då.

En sak som jag reagerar på när jag ser bilderna är att bilarna står på plana garagegolv.
Nåt sånt finns inte där jag är och mekar, så det måste nog till att bygga fyra justerbara "pallar" att ställa hjulen på och sen väga in allt med vattenpass.
Billigt garage är inte alltid så bra...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jani
Eskilstuna





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 227
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2009 20:46     Citera

Juu men när man lyfter upp bilen med domkraft och sen ställer ner den så är den juh högre(innan den satt sig efter en åktur) alltså borde cambern/toe va tok fel innan den satt sig.


_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mr.b
Jakobstad / Finland





Här sedan: 12 Aug 2005
Inlägg: 298
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2009 22:29     Citera

Syns ju lite dåligt på min bild, men det är 2 skivor med olja mellan som framhjulen står på. När man släpper ner bilen så söker den sig ganska bra till normal läge, för man kan (om man vill) skuffa bilen av bockarna för hand...

Gäller att ha på handbromsen när man är under och helst säkra med ett pallbockar eller/och däck som tar emot om den skulle falla...


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle





Här sedan: 02 Mar 2005
Inlägg: 2166
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Apr 2010 09:56     Re: Citera

Jani skrev:
Juu men när man lyfter upp bilen med domkraft och sen ställer ner den så är den juh högre(innan den satt sig efter en åktur) alltså borde cambern/toe va tok fel innan den satt sig.

mr.b skrev:
Syns ju lite dåligt på min bild, men det är 2 skivor med olja mellan som framhjulen står på. När man släpper ner bilen så söker den sig ganska bra till normal läge, för man kan (om man vill) skuffa bilen av bockarna för hand...

Hörde igår ett enkelt tips från Bosse Bildoktorn om att man kan minska friktionen mellan däck och underlag genom att lägga dagstidningar (Bosse föreslog 2 st) under däcket. Kanske kan funka vid hjulinställningar oxå?

Till Moderatorer: Kan man inte 'klistra' denna förträffliga tråd?
Eller finns det kanske redan någon liknande tråd klistrad som jag har missat?
Vet att jag har läst andra trådar som skulle kunna komplettera denna och man skulle kunna lägga in länkar till dessa i denna tråd om den vore klistrad.


_________________
Calle Olsson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle





Här sedan: 02 Mar 2005
Inlägg: 2166
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Apr 2010 13:06     Citera

Länkar till mer i detta ämne:

Chassijusteringstabell
/artiklar/setuptabell.asp

Billig vinkelgrunka för camberkoll
/forum/viewtopic.php?t=3976

"Grundinställning" för hjulvinklarna
/forum/viewtopic.php?t=63692

Hur gör man när man mäter hjulvinklarna?
/forum/viewtopic.php?t=62060

För mycket caster funkar inget vidare...
/forum/viewtopic.php?t=59943

Caster på 4wd ban/bus bil?
/forum/viewtopic.php?t=59351

Lämpliga hjulvinklar för banåka, grundtänk?
/forum/viewtopic.php?t=54987

Hjälp med hjulinställningar och förslag
/forum/viewtopic.php?t=45766

Camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning?
/forum/viewtopic.php?t=13778


_________________
Calle Olsson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Egen hjulinställning
tråden läst  
54279 ggr 
1, 2  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.312 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec