Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 350z -04 zTune Racing | 8115 besök totalt |
Bilen är en Nissan 350z.
Det som är gjort med den är just nu: Bytt grenrör Avgassystem Öppet filter Slitsade å punktporrade skivor fram Yellowstuff belägg runt om. Så nu har jag tänkt att välja på antingen coilovers runt om eller stolar/bälten/bur Som jag ser det så kanske det är bättre att lägga pengarna på coilovers men tycker det är så förbannat ballt med stolar, bur å 4 punktsbälten. Skulle även vara skönt att slippa att sitta på passagerarsidan i varjevänstersväng Buren gör väl sitt för väghållningen med... iallafall lite? Vad hade ni gjort? Båda kommer ju bli av men i vilken ordning hade ni tagit det? /Eric |
||
om det är för banträffar så hade jag satsat på i nämnd ordning, stol och bälten, väghållning (möjligen bara andra fjädrar och stötisar och väntat med coils) och till sist buren, kom ihåg att spara originalstolarna till regbesiktningen för buren.
Sitter det diffbroms i den original så är det läge att kolla och renovera den, om inte så hamnar diffbroms som önskemål nummer två. Se till så att det öppna filtret får kalluft och inte suger varmluft från motorrummet, originalfilter brukar funka rätt bra trots allt, möjligen borra ett par extra hål i lådan. Lycka till och välkommen hit till Rejsa _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
du har en viskodiff. funkar hur bra som. ska du drifta så kan du köpa en lamell diff, men jag driftar med min viskodiff .
vad du ska ha först o främst e stolar och coilovers, |
||
Jag kör visserligen inte nissan 350z (civic type-r )men receptet för banåka är väl liknande för alla bilar.
Jag började med bromsar, däck och fälgar. Följt av coilovers. Härnest kommer diffbroms, koppling och svänghjul. Sedan får jag se hur chassit beter sig om jag behöver kraftigare krängningshämmare. Motor har jag inte gjort något alls med än så länge För dig som har att välja mellan coilovers eller bur, bälten och stolar så avgör väl vad bilen används till utöver bana skulle jag gissa. om chassit fungerar som det är så är alltid säkerhet och förarposition nice att fixa _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Tackar...
Brembo bromsarna tycker jag fungerar bra som sitter på. Så jag kanske börjar med stolarna då. Sedan har jag hittat massa trevliga stag man kan sätta på bilen som styvar upp chassit. Kanske får sätta dit sånna i väntan på coilovers. Bra det hade varit om man hade haft mycket pengar |
||
Att styva upp med massa stag lär väl inte märkas så bra med "mjuk" orginalfjädring? Jag hade nog börjat med coilovers och iaf. en förarstol. Sen kan man ju köpa andra stolen senare om du inte har råd direkt. _________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
||
Tack tack Ja skulle vara spännande med r-däck men jag har nya yokohama advan sport ligger som ska på så jag får nog köra slut på dom först sen blir det kanske nya fälgar innan med. Får se lite.... |
||
Några tips (efter mina erfarenheter från min tid som 350z ägare)
1. Bälten och stolar först. Gör massor för känslan och du kan utvecklas snabbare som förare när du slipper fokuser på att hålla dig kvar i bilen. Orginalstolarna är riktigt dåliga för banåka. 2. Bromsar är viktigt på 350z, funkar inte på bana med orginal, men det har du redan fixat. 3. Chassi (orginalchassit klarar inte av R-däck). Resultatet blir att en uppsättning R-däck tar slut på en bandag vilket ganska snabbt blir dyrt! Andra kan säga annat gällande detta, men jag vet... Brände 3 uppsättningar på lika många bandagar... Med chassi menar jag hårdare fjädring, Övre A-armar för mer camber, samt ställbara krängare. 4. R-däck. Ger absolut mest gällande körglädje och tid (om tid är intressant). Men det blir extremt dyrt utan rätt chassi. Du kan ju prova en uppsättning på orginalchassi och se, men innan du köper andra uppsättningen fundera ordentlig över om du inte ska lägga pengar på chassi först. 5. Bur. Ur säkerhetssynpunkt "har jag hört" att 350z karossen är väldigt säker. Tänk bara på hur högt upp dörrarna går i förhållande till din axel. Lycka till! /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Tack Björn för tipsen!
Har fått hem 2 stolar, 2st 6p bälten och en mockaratt till bilen. Så nu ska stolsfästen byggas. rattnav och snapoff fäste till ratten fixas. Kommer troligen även beställa bur under nästa vecka. Kommer beställa detta ifrån USA. Så jag har något att fästa bältena i och så är det ju lite ballt oxå Hur som så är det två olika burar jag sneglar på men vet inte vilken jag ska välja riktigt. Åsikter tack! Just nu lutar det åt denna: Den andra jag tittar på är denna: |
||
Bur nummer 2 är beställd nu i alla fall.... Kommer väl säket inte för äns i sommar Men men... den som väntar på något gott...
|
||
Blev inte buren som jag hade tänkt.
Men nu sitter stolarna, bältena och en harnessbar i bilen. Testade dom för första gången på Bilsport Action Meet. Körde RS-Bana. Bästa Tid blev 58.xx. Kändes som jag hade en jätte bra tid på G en av reporna men fick ställ i kurvan och klippte två koner med långsidan på bilen. Synd! Men men, får vara nöjd i alla fall.... Så här blev det med stolarna hur som helst. Så nu står Coilovers å R-Däck på önskelistan till nästa vår. |
||
Tack tack...
Nej tyvärr ingen film. Hade varit kul att se. Hade planer på att sätta en kamera i harnessbaren men det blev för lite tid för det. Som vanligt. Jag och en kompis börjar yra om kompressor nu med. 440 driftsäkra hästar hade ju inte varit fel. Men som sagt. Först mer väghållning... Frågan är vad för coilovers man ska snegla på. Har kollat på Tein's Super Racing coilovers men dom är ju lite dyrare än tex k-sport osv... http://www.tein.co.jp/products_searc EUR 2,720 |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Tycker dom fungerar helt ok. Håller bra å sotar inte som andra jag haft.
Skulle dock behöva lite kylning till bromsarna fram men det är ju en annan sak. Funderar du på att testa? |
||
Jag monterade EBC yellow idag på min Fiat Coupé. Har du nån info på hur man kör in dom?
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Nej tyvärr inte... Jag kör vanligt med dom ett antal mil. Sen piskar jag dom. Om det är rätt eller fel vet jag inte dock :-P
|
||
Våra race- och banåkarbilar Nissan 350z -04 zTune Racing | 8115 besök totalt |