Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (48027 totalt)
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Nu när banoskulden är tagen på bilen så är det väl OK att skriva lite om den här.

Bilen är under gemensam vårdnad mellan min bror (Erik) och mig. Den började byggas på under 2007, planen är att lyckas knåpa ihop en diskret banåkar e30.

Utgångsobjektet är en helt vanlig tysksåld 325i -89 i lachsilber metallic utan vare sig servo, el-hissar eller annat bjäfs, dock med taklucka.

Motor
Kommer från en BMW/ALPINA B6 (B10/5), 3.5 liter, 12 ventiler. Baserad på BMW:s M30-motor som satt i bland annat 535i, 735i osv. Motorn är renoverad av oss och Magnus på JMB optimering under 2008-2009.
Nytt tag med motorn gjordes 2013-2014 där vi förbättrade

- Mahle kolvar med oljekylning
- Vevstakar från BMW M5 3.6
- Modifierade förbränningsrum (hemisfäriska), insug- & avgas-kanaler
- Större insug- / avgas-ventiler
- Cat Cams kamaxel
- Balanserad vevaxel och invägda kolvar/stakar
- Extraktorgrenrör & rostfritt avgassystem gjort av Magnus på JMB optimering.
- Dbilas separata spjäll
- Civinco motorstyrning

Kraftöverföring
Dogleg-lådan från M3 E30 som även satt i ALPINA B6 fick följa med. Passade oss bra, passar med original fästen ihop med motorn och har 1:1 på femman. När motorn ändå gjordes iordning så passade vi på att ordna en bättre koppling, allt som allt med lättat svänghjul så sparade vi ca 7-8kg. Vilket märks på den betydligt rappare gången.

- Getrag 265 växellåda från BMW M3 E30
- Koppling Sachs Performance
- Svänghjul från M3 Sport Evo
- Kardan från BMW M3 E30, kortad.
- Bakaxel med 3.15 i utväxling från Z3 2.8, 25% spärrverkan, Z3M kylkåpa

Hjulupphängning
Här kom vi till ett litet bekymmer, den motor vi använder är betydligt tyngre än något annat som suttit originalmonterat i en E30, och bilen ska brukas flitigt på bana. Utbudet av "färdiga" chassiekit var m.a.o. Obefintligt och köpa ett för en 325i kändes inte aktuellt då det ändå skiljer såpass mkt. Lösningen blev Intrax och Pär på SCM-Engineering fixade fram ett chassie som är skräddarsytt enligt våra önskemål.

- Intrax RS coilovers fram och bak
- Fjädrar 110n/mm fram & 50n/mm bak
- Intrax camberplattor
- H&R krängningshämmare
- Fjäderbenstag fram och bak
- Millway-bussningar på alla möjliga & omöjliga ställen
- Styrväxel med servo från BMW E36
- Sänkt rattstång

Bromsar
- Huvudbromscylinder från BMW E32
- Porsche Boxster 987 framok
- 300mm.de bromsskivor
- Carbotech XP8 belägg
- Porsche Boxster 987 bakok
- Stålomspunna bromsslangar


Från:


Till:


Lite fler bilder:
Notera 323i storleken på ändrören. Inget skryt här inte.












Kommer att fylla på allt eftersom...

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Så där ja! Nu skall uppdateringarna följas!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Äntligen är ni här!
Skönt att slippa kolla på jänkeforumet med 90% avatarer...
Bilen är mig veterligen komplett och VÄL fungerande. Vad ska hända härnäst?

_________________
L-P Johnsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



3,5L maskin det förklarar att det gick undan lite på knutan på rakan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Mmmm, nyrenoverad Alpinamaskin om jag är rätt informerad

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Komplett och fungerande, ja...
Men det ryktas om en vass M20 som med häxliknande konster skruvas ihop i ett garage i Skåne, då gäller det att hänga med

elpe300 skrev:
Äntligen är ni här!
Skönt att slippa kolla på jänkeforumet med 90% avatarer...
Bilen är mig veterligen komplett och VÄL fungerande. Vad ska hända härnäst?

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
3,5L maskin det förklarar att det gick undan lite på knutan på rakan


Jo, lite extra skjuts var tacksamt. Nu börjar finjusteringen så vi hoppas att det kommer gå än fortare nästa säsong.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Någon med insider information

BaaderMeinhof skrev:
Mmmm, nyrenoverad Alpinamaskin om jag är rätt informerad

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
En snabb resumé innan vi blickar framåt.

Grundobjektet var tacksamt. Inte mycket rost alls efter ett stillsamt levene i das Vaterland (för en e30).
För att placera en bigblock istället för den ynkliga aktersnurra som satt där innan krävs några karossmodifieringar av det enklare slaget (knacka lite i torpeden samt plocka bort ett kylarfäste).
Smidigt nog hittades där en ritning i skala 1:1 i garaget (Alpina B6 3.5 dvs.) så det var bara att fuska.
Bågfil och slägga var lämpliga instrument för att utföra precisionsarbetet, allt enligt ingenjörerna hos Alpina.

Efter detta så följde lite tvätt då karossvax verkade vara högsta mode i Bayern under det sena 80-talet, så en ordentlig uppfräschning var första steget innan det riktigt roliga började.



Eftersom vintern är lång i Halland så kan man t.ex. roa sig med att renovera saker man egentligen inte ser så ofta, bara för att den där goa mysighetsfaktorn ska infinna sig när man byter växellådsolja nästa gång. Dessutom är allt pillrande med bilar mycket roligare när saker och ting luktar, känns, ser och smakar nytt.

Renovering av bakvagn:


Icke tips thumbs up : Först renovera en drivaxel (den andra var ny) och sedan byta den också till en ny bara för det är sådär extra roligt när den delar på sig och fyller hjulhuset med lagerfett:

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Kanonfin bil detta thumbs up
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Efter att motorn hinkats i och motorlyften renoverats (tål visst inte 200kg sydtyskt gjutjärn thumbs down ) var det dags för en liten beta test.

Visst är Borbet fälgarna sådär anti-trendigt snygga?


Inför BMWCS vårträff på Mantorp 2008 gjordes en panikbesiktning av beta-versionen. Nedslag förstås... på vägen hem "avverkades" en Käfer Boxter S i ren tröst mot besiktnings 2:an, tummen upp från de kotlettfrisyr försedda båda Käfer förarna dock.

När man inte får köra med bilen kan man ju alltid skruva med den resonerade vi. Motorn plockades ur igen. Bättre bromsar och renovering av motor gjordes inför SFRo besiktningen som skedde 2009.

Nya motorn på plats:


Käferbromsar (Tack Nicke för tipsen...):


Tillsnoffsad inredning, viktigt med bra arbetsmiljö:


Nu börjar jobbet med nästa version...

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Nästa version? Blir det en Alfa eller en Gamma då.... rena grekiskan det här!

Skall bli kul att höra resultatet

MVH
Insidern

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
BaaderMeinhof skrev:
Nästa version? Blir det en Alfa eller en Gamma då.... rena grekiskan det här!

Skall bli kul att höra resultatet

MVH
Insidern


Rena italienskan menar du? Inga Romeo eller Lancia här inte...

Tänkte mer dra upp en gammal BMW slogan, "Immer Erst Und Zuverlässig". Kanske trycka upp en sådan och ha i bakrutan?

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



oj, får evo2 stolar plats i en e30? jag behöver lite mer r*v-space i min och åker cobra suzuka just nu.


vilka underreden åker du med? hemmabyggt?

_________________
Sammy Lundin
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Ser riktigt fint ut, Kommer att följas!

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
bullen! skrev:
oj, får evo2 stolar plats i en e30? jag behöver lite mer r*v-space i min och åker cobra suzuka just nu.


vilka underreden åker du med? hemmabyggt?


Ja, men det är ganska tight.
Vi använder fästen ifrån massivebrakes.com på original BMW sportstolskenor, dock fick vi göra lite modifieringar då stolar är såpass breda att det inte passade rakt av.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Sjukt fin bil precis som man kunde förvänta sig
Z1 bakskivor? är det samma som 325ixT? Det borde Erik kunna utantill

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Lillebror här med rapport från första bankörningen med bilen.

Den årliga BMW-träffen i Knutstorp är ju avklarad och vi fick mycket kört på dom två dagarna den varade, så nu är den väl utprovad iaf. Målet när vi började riva motorn i vintras var att bilen skulle vara besiktad och godkänd som ombyggt fordon så att iaf Knutstorpsträffen kunde bli premiär för bilen. Vi hann precis med det



(Vi tjuvstartade t.o.m på Måndagen innan med 3 timmars körning då banan hyrdes privat.) Målet var ganska lågt satt, om bilen håller ihop och man kunde åka någorlunda under 1:20 tider så var vi nöjda. Här blev vi positivt överraskade, vi var nere och sniffade på 1:10 tider och man körde snabbare än bilar man inte alls trodde man skulle hänga med. Ganska ok för att vara precis ihopskruvad, utan att ens kolla däcktrycket och i princip olättad bil (t.o.m reservhjul i ). Bilen känns kanon att köra, chassiet känns kanon och motorn är en juvel med massor av vrid thumbs up




Lördagen ägnades bara åt att köra, vi la i 1,8-1,9 bar kallt i däcken (R888) på morgonen innan vi åkte sen bara körde vi hela dagen förutom några tank-stop i Kågeröd. Söndag morgon & förmiddag stressade vi inte, det var mkt körningn kvar på eftermiddagen och då brukar det vara lite bilar på banan. Då parkerade vi bilen i Bert-olas dyno och det blev väl helgens besvikelse, mer om det senare. På eftermiddagens näst sista pass började däcken kännas trötta speciellt vänster fram, pressade man hårt ett par varv så kändes det som att åka på tuggummi. Vänster fram var lite väl slitet på yttern, vi kryssade hjulen så gick det bättre, vi måste ha mer camber fram ser det ut som.




Allt som allt är vi tok-nöjda. Vi har bara tankat (ganska mkt faktiskt) och kört, inte rört en skruv, precis så som det var tänkt med bilen från början

Tack till oskar Lindgren http://www.garage11.se/ för dom fina bilderna och sällskapet thumbs up

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Arne skrev:
Sjukt fin bil precis som man kunde förvänta sig
Z1 bakskivor? är det samma som 325ixT? Det borde Erik kunna utantill

Ja det kan jag utantill

Nej det är inte samma, 325ixT är ventilerade 258x19. Z1 är solida 280x10 men passar rakt på E30.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Nu till besöket hos Bert-olas dyno. Vi tänkte att det kan ju vara kul att se om det finns något pulver i den gammla järnspisen. Och nja det var väl sådär, enligt Alpina (vilket motorn är snarlik) ska den lämna 254hk vid 5900 varv och 320nm vid 4000 varv. Detta nåddes inte riktigt.

I motorn: 214hk och 319nm
På hjulen: 195hk och 294nm




Maxeffekten kommer alldeles för tidigt också, 5100 varv, vilket märks när man kör. Lite som att köra diesel, vi växlade runt 5500 varv på Knutstorp, det lönade sig inte att varva mer. Men vrid verkar det finnas gott om iaf.




Så här finns mer att hämta, både Bert-ola och vi misstänker kamaxel då den inte riktigt motsvarar specen på Alpinas kam. Vi kör med en Dr.Schrick då 12.000 bagis för en metallstav från Alpina inte lockade då vi plockade ihop motorn. Så det blir till att leta upp en annan kamaxel och sedan ska det nog till en mappning också tills nästa gång...

och samma igen tack oskar för bilderna!

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Då var den besiktad och godkänd av alla instanser.

SFRo + SBP ger thumbs up

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (48027 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande