Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-08-10 Sviestad Prova-på-bankörning
3655 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Tack till LMS, trevligt att vara tillbaka på banan, tyckte det funkade bra för mig och de andra också vad jag märkte.

Lite synd med regnet, men det torkade snabbt, och jag körde mest i torrt, det var skitkul...

om däcken vill ( prio är att de ska räcka på 2 st BMWSC träffar ) blir det nog några varv även om två veckor...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58



säger det samma alltid lika trevligt och kul på sveistad
thumbs up
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



När regnet kom sökte de flesta inklusive jag själv skydd under tak


Några tappra själar var ute på banan isället









För mig blev det 10 mil bankörning och 434 bilder.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Absolut en trevlig kväll som vanligt, skönt att det torkade upp efter skuren som kom

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Här har det nästan slutat regna.











Edit: Kommer fler bilder senare i veckan. Ber om ursäkt för att dessa ser lite konstiga ut, skyller på ISo 800, cvs-version av ufraw med konstiga inställningar som jag upptäckte efteråt

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Bra med bilder thumbs up

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Klart man ska köra även om det regnar! Bra förarträning!

Idag hade min bil ibland en nybörjare vid ratten, nytaget körkort och första gången på bana, hoppas att vi inte var i vägen för mycket eller uppförde oss allt för konstigt på banan.

I början gick det ganska knaggligt tyckte jag (jag hade fått tillstånd av LMS att åka med som instruktör thumbs up, tror definitivt han var mindre farlig för sig själv och andra med mig bredvid än om han åkt själv, så STORT tack till LMS för att detta var ok). Senare när det torkat upp gick det bättre och bättre för honom, på slutet lyckades han t.om själv hitta skapligt spår genom böjjarna utan att jag skrek "höger, höger, bromsa, sväng, håll ut vänster" osv...

Inte blev det lättare att köra när min bil gick som en påse nötter heller. Något är galet så wastegaten inte öppnar som den skall vilket resulterar i för högt laddtryck och att tändningen slås av (säkerhetsbrytare vid för högt laddtryck). Gick inte varva mer än 3500-4000 rpm (därav att det gick osedvanligt sakta även med mig bakom ratten) pga laddtrycket då skenade upp till 1 bar (original är 0,7 bar) och säkerhetsbrytaren sa ifrån. Bilen hade inte detta fel när den lastades på släpet... uppstod alltså någonstans mellan pålastning i Vagnhärad och avlastning i Linköping...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



patand skrev:
...Något är galet så wastegaten...

Skumt att det kom så plötsligt, inte bara slangen som lossnat från wastegateklockan då? Jag hade en klocka som kärvade ock läckte och fick samma problem men det släppte om man lät turbon jobba några minuter på lägre varv och ej fullgas, blev bra efter att jag bytte den.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Kul med bilder som alltid BOFH thumbs up

Tog du några i torrt också ( körde faktiskt lite i blött också... ) ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Bistec skrev:
Kul med bilder som alltid BOFH thumbs up

Tog du några i torrt också ( körde faktiskt lite i blött också... ) ?

Det kommer fler bilder senare i veckan förhoppningsvis i snyggare skick än ovan och du är med på flera av dem.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BOFH skrev:
Bistec skrev:
Kul med bilder som alltid BOFH thumbs up

Tog du några i torrt också ( körde faktiskt lite i blött också... ) ?

Det kommer fler bilder senare i veckan förhoppningsvis i snyggare skick än ovan och du är med på flera av dem.


Lysande, kul att se bilen in action och jämföra lite mot de jag haft tidigare med kränging etc...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



patand skrev:
Idag hade min bil ibland en nybörjare vid ratten, nytaget körkort och första gången på bana, hoppas att vi inte var i vägen för mycket eller uppförde oss allt för konstigt på banan.

Ingen fara. Det blev dock lite spännande vid ett tillfälle när ni höll vänsterkanten efter torparn strax framför en bil som höll högerkanten (på avkylningsvarv tror jag). Jag låg sist av tre snabbare bilar som jagade varandra och såg inte er förrän de framför väjde åt höger. Att det blev sådär beror till största delen på att den som låg längst fram vägrade släppa förbi, hade han gjort det så hade det inte varit så tätt på banan. Samtidigt så borde jag väl egentligen själv ha släppt av ett tag för att sedan kunna åka i eget tempo.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



BOFH skrev:
Skumt att det kom så plötsligt, inte bara slangen som lossnat från wastegateklockan då? Jag hade en klocka som kärvade ock läckte och fick samma problem men det släppte om man lät turbon jobba några minuter på lägre varv och ej fullgas, blev bra efter att jag bytte den.


Har inte hunnit kolla vad som är galet. Men självklart kan det vara något med anslutningen till WG, det är dock en gängad anslutning med metallrör och bara en kort slangbit i andra änden. Men sakerna blir ju varma och på de år som varit sedan jag sist hade isär det där så kan det säkert vibrera isär eller liknande. Om jag hinner så ska jag försöka finna svaret idag.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



BOFH skrev:
Ingen fara. Det blev dock lite spännande vid ett tillfälle när ni höll vänsterkanten efter torparn strax framför en bil som höll högerkanten (på avkylningsvarv tror jag). Jag låg sist av tre snabbare bilar som jagade varandra och såg inte er förrän de framför väjde åt höger. Att det blev sådär beror till största delen på att den som låg längst fram vägrade släppa förbi, hade han gjort det så hade det inte varit så tätt på banan. Samtidigt så borde jag väl egentligen själv ha släppt av ett tag för att sedan kunna åka i eget tempo.


Det där tillfället minns jag... lite mitt fel var det nog, jag höll hårt på att Christoffer (co-drivern) skulle hålla sitt spår och släppa av på gasen på rakorna om det var någon som ville om. Vid detta tillfälle höll vi vårt spår och gled således ut till vänster efter torparen, såg redan innan torparen att det var bilar bakom och släppte därför av på gasen efter svängen. Men det vi inte hade räknat med var att den första som låg bakom oss också skulle slå av på gasen och lägga sig till höger för att gå i depå. Tog någon sekund att reda ut det, vi kunde ju inte slänga oss över till höger när det redan var bilar som var på väg om så det fick bli att låta er som var bakom köra slalom mellan oss och den andra bilen. Ingen optimal lösning, men det redde ju ut sig för alla inblandade iaf.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Mina däck dök aldrig upp så det blev ingen körning för min del
Nåväl, nu har man nästan 2veckor på sig att få på de förbarmade bromsarna iaf
Ser ut som ni har haft det roligt, vädret till trots. Kan knappt bärga mig i 2veckor
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131



Jag håller med er, det var riktigt roligt även om vädret plötsligt gick över från ganska fint till åska och regn. Det var första gången jag körde min S2000 på bana och det var ett par år sen jag körde bana överhuvudtaget. Jag tog det rätt lugnt och försökte släppa om de som var snabbare.
Fick även möjlighet att prova den gröna Westfielden som tillhör en kompis, vilken känsla, nu vet jag vad jag vill ha härnäst
Finns det några bilder så får ni gärna ladda upp dem!
/Robbie

_________________
Robbie Kerr
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Här kommer lite fler bilder.















_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BOFH: thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



patand skrev:
BOFH skrev:
Ingen fara. Det blev dock lite spännande vid ett tillfälle när ni höll vänsterkanten efter torparn strax framför en bil som höll högerkanten (på avkylningsvarv tror jag). Jag låg sist av tre snabbare bilar som jagade varandra och såg inte er förrän de framför väjde åt höger. Att det blev sådär beror till största delen på att den som låg längst fram vägrade släppa förbi, hade han gjort det så hade det inte varit så tätt på banan. Samtidigt så borde jag väl egentligen själv ha släppt av ett tag för att sedan kunna åka i eget tempo.


Det där tillfället minns jag... lite mitt fel var det nog, jag höll hårt på att Christoffer (co-drivern) skulle hålla sitt spår och släppa av på gasen på rakorna om det var någon som ville om. Vid detta tillfälle höll vi vårt spår och gled således ut till vänster efter torparen, såg redan innan torparen att det var bilar bakom och släppte därför av på gasen efter svängen. Men det vi inte hade räknat med var att den första som låg bakom oss också skulle slå av på gasen och lägga sig till höger för att gå i depå. Tog någon sekund att reda ut det, vi kunde ju inte slänga oss över till höger när det redan var bilar som var på väg om så det fick bli att låta er som var bakom köra slalom mellan oss och den andra bilen. Ingen optimal lösning, men det redde ju ut sig för alla inblandade iaf.


Låg som andra bil vid tillfället som beskrivs. Eftersom det brukar lösa sig fint med omkörningar, låg jag kvar bakom i tron om att framförvarnde bil strax skulle släppa om. Nu tror jag det tog 2varv m. ljustuta vilket i mitt tycke är lite väl...

Som "BOHF" skriver, så hade det varit bäst att om man lugnat ner sig ett varv i stället för att ligga och stressa bakom.

Annars tycker jag utgången av "torparn" är lite lurig, då man inte ser bilarna bakom krönet.

BOHF: Fina bilder thumbs up

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58



Fein fina bilder.

Tänkte på en grej.
Jag har inte så mycke erfarenhet på att köra
I måndags var det 8e gången jag körde på bana.
Första gången var jag med min bror och miata klubben förra året på kinnekulle.
Så ni får gärna säga till om man kör helt åt fanders fel i kurvor mm mm.


MVH bobban
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



p-bobban skrev:
Fein fina bilder.

Tänkte på en grej.
Jag har inte så mycke erfarenhet på att köra
I måndags var det 8e gången jag körde på bana.
Första gången var jag med min bror och miata klubben förra året på kinnekulle.
Så ni får gärna säga till om man kör helt åt fanders fel i kurvor mm mm.


MVH bobban

Det såg ut att gå bra, misstänker att du inte blev omkörd nåt när det regnade som värst?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Eftersnack
2009-08-10 Sviestad Prova-på-bankörning
3655 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande