Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99, med B201C, B202i eller B206i?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23572 totalt)
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Hoppas jag hittade rätt forum. Jag kommer i höst skaffa mig en gammal sugmotor-SAAB i bättre skick, att skruva på "åka-fort" delar på.
Jag har aldrig tidigare gjort något liknande projekt från grunden och det finns väldigt många frågor kvar. Så jag kollar om det finns några goda forumsmedlemmar som kanske vill dela med sig av sin erfarenhet och kunnande. Till att börja med har jag torrgarage, verktyg, tid och pengar
Målet är en sportigare klassisk bil med bättre respons i motor och väghållning. Rätt ljud och utseende är nästan lika viktigt. Något man kan rulla bort till slussen i Trollhättan med på onsdagar nästa sommar.

Bilen jag letar efter som projekt är en senare SAAB 99 utan rost, välprutad för runt 5kkr. Sedan har jag hittat en racepreppad 16v sugis från en ng900. Antagligen en B206i eller B204i som är från min fars ofärdiga ERF-projekt. Ett projekt som gick i graven 02-03 och efterlämnade motorn nyrenoverad, preppad och bänkad på en pall. Hoppas den passar utan för mycket fix .

Vad jag tänker skruva fast på bilen är: Sportigare hjulupphängning, krängningshämmare och bussningar nytt/beg, orginal/eftermarknad gärna under 5kkr.
Bromsskivor, slangar och klossar. Gärna borrat eller slitsat, som fyller ett par 15"/16"-fälgar väl. Nytt/beg, orginal/eftermarknad gärna under 5kkr.
Fälgar, 15"- 16" stora, 7"- 9" breda, bultmönster 4x114,3, 4x108 eller 4x100. Sportigare, gärna med klassiskt utseende, Minilite, Compomotive eller liknande. (Inget prål) Beg, gärna för under 3kkr.
Däck, 205 - 225 breda, 40 - 45 profil ca 1kkr st.
Avgas, lite grövre (2,5"?) Simons, Ferrita eller något från Raka rör. Något som inte rostar för ca 3kkr. Finns dåligt med info om rör för 99'or, någon som vet vad det kan kosta?

Andra motordelar som luftfilter, kammar, förgasardelar osv. vet jag väldigt lite om. Var hittar man sånt till en 99'a? Vad kostar sånt?

På Speedparts verkar de ha slutat handla med delar till 99'or Vet någon var man kan köpa delar som passar? Någon som vet hur kompatibla delar till modernare SAABar är? Eller hur man gör modernare delar kompatibla till en 99'a?

Jag startar tråden för att fylla på med kunskap och erfarenhet innan jag börjar handla på mig dumma saker i onödan.
Tack för intresse, kunnande och inspiration. Ser fram emot att dela med mig av bygget och resultatet i "Våra race- och banåkarbilar" tråden i framtiden.

Mvh. Nils

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Detta projektet verkar ju i stort sett vara i hamn, så jag flyttade tråden redan nu till "rätt" forumsavdelning!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Nils Classon skrev:
Detta projektet verkar ju i stort sett vara i hamn, så jag flyttade tråden redan nu till "rätt" forumsavdelning!


Bra koll, tackar.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Insprutade 99'or verkar tyvärr vara något av en myt. > Hittar inte en enda B201i eller Bi20 till salu i hela Sverige. Det finns flera bra B201C'or för fina priser, men är de lika kul? En förgasare? Min motorcykel har en förgasare, på en cylinder. Jakten går vidare.


Någon som vet ifall det går att använda sig av 16v toppen från B202i SAAB 9000, på B201C blocket? Är det onödigt mycket jobb? Eller är det bara att skruva i en hel B202i i 99'an?

_________________
Nils Nilsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Åh, gamla saabar. Ett kärt ämne.

Vad gäller val av bil: En EMS i gott skick kommer att kosta dig pengar. Vill du dessutom börja modifiera en sån kommer smågnomer från Trollhättan att hemsöka ditt garage och strö knäckebröd i din säng.

Som har ser det har gamla 99:an en stor fördel, du kan lätt slänga i en H-motor (eller vad de nu brukar kallas) från en nyare 900. Motorfästen och allt passar, gäller bara att dra om elen.
Fördelen här är ju att du kan slänga i t.ex. en T16-motor och vips är prestandabiten fixad. För hur man än vrider och vänder på det som är det dyrt att trimma gamla sugmotorer, dessutom är den gamla motor inte fullt så hållbar som de nya.
Sen finns vissa intressanta lösningar som gör livet surt för en, lyfta motor för att byta axeln som driver vattenpumpen t.ex.

Väghållningsmässigt så är ju 99:an inte nån ovanlig syn i gamla rallyfilmer så kunskap om hur man får bilen att göra nåt annat än understyra finns, tror dock inte att de större saabtrimmarna har just den kunskapen. Hör med gamla rallyrävar om vad de brukade göra.

Jag TROR att det är ganska enkelt att byta till de modernade 900-naven med 4*108 i bultdelning, då öppnas ett helt nytt sortiment av bromsar och fälgar upp.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
zoddri skrev:
Åh, gamla saabar. Ett kärt ämne.

Vad gäller val av bil: En EMS i gott skick kommer att kosta dig pengar. Vill du dessutom börja modifiera en sån kommer smågnomer från Trollhättan att hemsöka ditt garage och strö knäckebröd i din säng.

Som har ser det har gamla 99:an en stor fördel, du kan lätt slänga i en H-motor (eller vad de nu brukar kallas) från en nyare 900. Motorfästen och allt passar, gäller bara att dra om elen.
Fördelen här är ju att du kan slänga i t.ex. en T16-motor och vips är prestandabiten fixad. För hur man än vrider och vänder på det som är det dyrt att trimma gamla sugmotorer, dessutom är den gamla motor inte fullt så hållbar som de nya.
Sen finns vissa intressanta lösningar som gör livet surt för en, lyfta motor för att byta axeln som driver vattenpumpen t.ex.

Väghållningsmässigt så är ju 99:an inte nån ovanlig syn i gamla rallyfilmer så kunskap om hur man får bilen att göra nåt annat än understyra finns, tror dock inte att de större saabtrimmarna har just den kunskapen. Hör med gamla rallyrävar om vad de brukade göra.

Jag TROR att det är ganska enkelt att byta till de modernade 900-naven med 4*108 i bultdelning, då öppnas ett helt nytt sortiment av bromsar och fälgar upp.


De intressantaste alternativen är 8v insprutad B- eller H- motor, sen kommer BT20 med två förgasare. Är de alternativen omöjliga så blir utgången B201C (H-motor, 8v, 1 förgasare) eller möjligtvis motorbyte till någon på 2 liter och 16v. T.ex. B202i från SAAB 9000 86-
Målet är inte några maxhastigheter, mer något i sobert 80-talsstuk som man kan svänga, bromsa och ha roligt med. Lite större rör i insug och utblås, om det finns att få tag på så hade vassare kam och förgasare varit kul. Men det är inte viktigast. T16 eller T8 är inget att skämmas över, men inte rätt för det här projektet. Framhjulsdrift och effekt är inget jag vill tampas med

Fälgpassning verkade inte vara så problematiskt, det kommer antagligen halka på några spacers emellan ändå. Så jag kan ju skaffa rätt adaptervariant, när fälg är köpt. All adaptering förutom 4 till 5 -skruvs är lagligt enligt vad förstår.

_________________
Nils Nilsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Nils Nilsson skrev:
zoddri skrev:
Åh, gamla saabar. Ett kärt ämne.

Vad gäller val av bil: En EMS i gott skick kommer att kosta dig pengar. Vill du dessutom börja modifiera en sån kommer smågnomer från Trollhättan att hemsöka ditt garage och strö knäckebröd i din säng.

Som har ser det har gamla 99:an en stor fördel, du kan lätt slänga i en H-motor (eller vad de nu brukar kallas) från en nyare 900. Motorfästen och allt passar, gäller bara att dra om elen.
Fördelen här är ju att du kan slänga i t.ex. en T16-motor och vips är prestandabiten fixad. För hur man än vrider och vänder på det som är det dyrt att trimma gamla sugmotorer, dessutom är den gamla motor inte fullt så hållbar som de nya.
Sen finns vissa intressanta lösningar som gör livet surt för en, lyfta motor för att byta axeln som driver vattenpumpen t.ex.

Väghållningsmässigt så är ju 99:an inte nån ovanlig syn i gamla rallyfilmer så kunskap om hur man får bilen att göra nåt annat än understyra finns, tror dock inte att de större saabtrimmarna har just den kunskapen. Hör med gamla rallyrävar om vad de brukade göra.

Jag TROR att det är ganska enkelt att byta till de modernade 900-naven med 4*108 i bultdelning, då öppnas ett helt nytt sortiment av bromsar och fälgar upp.


De intressantaste alternativen är 8v insprutad B- eller H- motor, sen kommer BT20 med två förgasare. Är de alternativen omöjliga så blir utgången B201C (H-motor, 8v, 1 förgasare) eller möjligtvis motorbyte till någon på 2 liter och 16v. T.ex. B202i från SAAB 9000 86-
Målet är inte några maxhastigheter, mer något i sobert 80-talsstuk som man kan svänga, bromsa och ha roligt med. Lite större rör i insug och utblås, om det finns att få tag på så hade vassare kam och förgasare varit kul. Men det är inte viktigast. T16 eller T8 är inget att skämmas över, men inte rätt för det här projektet. Framhjulsdrift och effekt är inget jag vill tampas med

Fälgpassning verkade inte vara så problematiskt, det kommer antagligen halka på några spacers emellan ändå. Så jag kan ju skaffa rätt adaptervariant, när fälg är köpt. All adaptering förutom 4 till 5 -skruvs är lagligt enligt vad förstår.


Jag hade faktiskt en Saab 99 GL Super -79 en gång i tiden, 100hk från dubbla förgasare. Kändes vilt då om vi skippar turbotankarna så är faktiskt 16v-motor trevlig att ha att göra med, överraskande bra omkörningsbarhet i en vanlig 900. Borde göra sig väldans bra i en lättad 99:a, jag antar ju att du lättar den eftersom det ska åkas bana.

Däremot känns ju förgasare som rätt spår om det ska trimmas och du inte är rädd för att tanka. Svårt val. Håller dock kvar rekommendationen av H-motor.

Sen finns det väl några andra som åker fort (eller, på bana i alla fall :P) med äldre 99:or här på forumet, testa söka lite så borde du hitta matnyttiga saker. Att kopiera andras lösningar är inte bara tidsbesparande och ekonomiskt, det är ju en komplimang till den som prövat sig fram

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Receptförslag:

B202i från en skrotad og 900i, två dubbla Webrar, vassare kammar och justerbara drev, lite lättning, nya framnav (för större skivor), mer camber/caster fram, hårdare fjädrar och justerbara dämpare = rolig bil.

Var det inte Bilsport som testade en rally-cross 99 EMS (8-ventilers!) med dubbla förgasare på Superstage och kom under 1.30?? (1.26 eller sånt?)

Så jag håller med att en 16-ventilare vore perfekt val...150-160hk borde gå med vassare kammar. Vill du slå på stort kan du byta ut toppen mot en korttopp och kolvar/stakar mot lättare ditto.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



måste bara fråga , är det du som har 99an som är i samma garage som mej ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Andreas T skrev:
måste bara fråga , är det du som har 99an som är i samma garage som mej ?


Missförstånd, jag har inte köpt någon 99'a ännu. Jag letar efter rätt bil.

_________________
Nils Nilsson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1064



Eller köpa en som nästan är färdig och lägga tiden på att göra bilen perfekt istället för grovjobbet kanske??
99 T16 med ca 275hk skulle ju passa dig..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
zoddri skrev:
Nils Nilsson skrev:
zoddri skrev:
Åh, gamla saabar. Ett kärt ämne.

Vad gäller val av bil: En EMS i gott skick kommer att kosta dig pengar. Vill du dessutom börja modifiera en sån kommer smågnomer från Trollhättan att hemsöka ditt garage och strö knäckebröd i din säng.

Som har ser det har gamla 99:an en stor fördel, du kan lätt slänga i en H-motor (eller vad de nu brukar kallas) från en nyare 900. Motorfästen och allt passar, gäller bara att dra om elen.
Fördelen här är ju att du kan slänga i t.ex. en T16-motor och vips är prestandabiten fixad. För hur man än vrider och vänder på det som är det dyrt att trimma gamla sugmotorer, dessutom är den gamla motor inte fullt så hållbar som de nya.
Sen finns vissa intressanta lösningar som gör livet surt för en, lyfta motor för att byta axeln som driver vattenpumpen t.ex.

Väghållningsmässigt så är ju 99:an inte nån ovanlig syn i gamla rallyfilmer så kunskap om hur man får bilen att göra nåt annat än understyra finns, tror dock inte att de större saabtrimmarna har just den kunskapen. Hör med gamla rallyrävar om vad de brukade göra.

Jag TROR att det är ganska enkelt att byta till de modernade 900-naven med 4*108 i bultdelning, då öppnas ett helt nytt sortiment av bromsar och fälgar upp.


De intressantaste alternativen är 8v insprutad B- eller H- motor, sen kommer BT20 med två förgasare. Är de alternativen omöjliga så blir utgången B201C (H-motor, 8v, 1 förgasare) eller möjligtvis motorbyte till någon på 2 liter och 16v. T.ex. B202i från SAAB 9000 86-
Målet är inte några maxhastigheter, mer något i sobert 80-talsstuk som man kan svänga, bromsa och ha roligt med. Lite större rör i insug och utblås, om det finns att få tag på så hade vassare kam och förgasare varit kul. Men det är inte viktigast. T16 eller T8 är inget att skämmas över, men inte rätt för det här projektet. Framhjulsdrift och effekt är inget jag vill tampas med

Fälgpassning verkade inte vara så problematiskt, det kommer antagligen halka på några spacers emellan ändå. Så jag kan ju skaffa rätt adaptervariant, när fälg är köpt. All adaptering förutom 4 till 5 -skruvs är lagligt enligt vad förstår.


Jag hade faktiskt en Saab 99 GL Super -79 en gång i tiden, 100hk från dubbla förgasare. Kändes vilt då om vi skippar turbotankarna så är faktiskt 16v-motor trevlig att ha att göra med, överraskande bra omkörningsbarhet i en vanlig 900. Borde göra sig väldans bra i en lättad 99:a, jag antar ju att du lättar den eftersom det ska åkas bana.

Däremot känns ju förgasare som rätt spår om det ska trimmas och du inte är rädd för att tanka. Svårt val. Håller dock kvar rekommendationen av H-motor.

Sen finns det väl några andra som åker fort (eller, på bana i alla fall :P) med äldre 99:or här på forumet, testa söka lite så borde du hitta matnyttiga saker. Att kopiera andras lösningar är inte bara tidsbesparande och ekonomiskt, det är ju en komplimang till den som prövat sig fram


H-motor låter som det bästa alternativet, förgasare är absolut mer lätt-trimmade och lättare att få tag i. Med insprutning så får jag med lite fler hästar från början dock. Baksätet kan ligga illa till för en enkel halvbur är intressant (vad kostar en sån?) Jag har kollat på de andra 99'orna här några gånger och känner absolut att det behövs en sugis i gruppen.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
chrix74 skrev:
Eller köpa en som nästan är färdig och lägga tiden på att göra bilen perfekt istället för grovjobbet kanske??
99 T16 med ca 275hk skulle ju passa dig..


Jag har spenderat större delen av mitt liv i framhjulsdrivna bilar. 275hk på framhjulen, på en gammel-SAAB Jag kan tänka mig att det går väldigt fort snett framåt . Är det inte då man får sätta styrdämpare på ratten? Jag hoppas på ärliga 110-120hk till att börja med, mer respons och rätt ljud.

Låter som ett grymt kul projekt, men jag vet inte om jag vågar.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
beepbeep skrev:
Receptförslag:

B202i från en skrotad og 900i, två dubbla Webrar, vassare kammar och justerbara drev, lite lättning, nya framnav (för större skivor), mer camber/caster fram, hårdare fjädrar och justerbara dämpare = rolig bil.

Var det inte Bilsport som testade en rally-cross 99 EMS (8-ventilers!) med dubbla förgasare på Superstage och kom under 1.30?? (1.26 eller sånt?)

Så jag håller med att en 16-ventilare vore perfekt val...150-160hk borde gå med vassare kammar. Vill du slå på stort kan du byta ut toppen mot en korttopp och kolvar/stakar mot lättare ditto.


Fixar jag en B202i så får jag insugningen och dess fördelar och behöver inte byta till förgasare. Roligast vore att få till motorn som sitter i från början, men B202i är möjlig lösning om jag inte hittar rätt bil. Större skivor ska i, vet inte vilka ännu men jag kollar runt en del på speedparts.se. Ska man byta till större SAAB-orginal, eller ska man köpa eftermarknads? Sen hittade jag http://www.speedparts.se/index.html?/shop/prod/sp_ch_chassi_900_7993.s . . . . men jag vet inte hur det skulle passa då de är för 900'n

_________________
Nils Nilsson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1064



Jo visst, men det går ju att skruva ner hk oxå...
Här sitter det redan stora 9000 OKEN handbroms bak...
Reggad och godkänd med 175hk....
Skavanker finns, men är inte vinterkörd på många år...
Kör 13.25 på strippen så lite bättre väghållning och ett Programerbart sprut eller nyare SAAB dito så har man en snabb bil..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
chrix74 skrev:
Jo visst, men det går ju att skruva ner hk oxå...
Här sitter det redan stora 9000 OKEN handbroms bak...
Reggad och godkänd med 175hk....
Skavanker finns, men är inte vinterkörd på många år...
Kör 13.25 på strippen så lite bättre väghållning och ett Programerbart sprut eller nyare SAAB dito så har man en snabb bil..


Låter onekligen som en kul projekt, men 99% av anledningen till mitt projekt är att jag vill bygga en själv. Den kommer inte närma sig ditt projekt, men den kommer vara mitt bygge. Jag tror du förstår.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Inspirationen kommer från de här


_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare

_________________
Nils Nilsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Nils Nilsson skrev:
På Speedparts verkar de ha slutat handla med delar till 99'or Vet någon var man kan köpa delar som passar? Någon som vet hur kompatibla delar till modernare SAABar är? Eller hur man gör modernare delar kompatibla till en 99'a?

Svenska Saabklubben är väl hetaste tipset om du ska shoppa delar till en 99:a, men räkna med mycket luskande.
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Patrik Ö skrev:
Nils Nilsson skrev:
På Speedparts verkar de ha slutat handla med delar till 99'or Vet någon var man kan köpa delar som passar? Någon som vet hur kompatibla delar till modernare SAABar är? Eller hur man gör modernare delar kompatibla till en 99'a?

Svenska Saabklubben är väl hetaste tipset om du ska shoppa delar till en 99:a, men räkna med mycket luskande.


ScanTech säljer prylar till 99orna http://www.scantechproducts.com/

ScanTechs största kund är enligt uppgift just Speedparts så de borde kunna ta hem saker även om de inte har dem på hemsidan. Annars brukar det alltid finnas någon ScanTechåterförsäljare i den lokala folkracekretsen. Där lär du även kunna hitta lämpliga trimdetaljer till bra priser.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Andreas ottosson skrev:
Patrik Ö skrev:
Nils Nilsson skrev:
På Speedparts verkar de ha slutat handla med delar till 99'or Vet någon var man kan köpa delar som passar? Någon som vet hur kompatibla delar till modernare SAABar är? Eller hur man gör modernare delar kompatibla till en 99'a?

Svenska Saabklubben är väl hetaste tipset om du ska shoppa delar till en 99:a, men räkna med mycket luskande.


ScanTech säljer prylar till 99orna http://www.scantechproducts.com/

ScanTechs största kund är enligt uppgift just Speedparts så de borde kunna ta hem saker även om de inte har dem på hemsidan. Annars brukar det alltid finnas någon ScanTechåterförsäljare i den lokala folkracekretsen. Där lär du även kunna hitta lämpliga trimdetaljer till bra priser.


Tack för tipset!

_________________
Nils Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99, med B201C, B202i eller B206i?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande