Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
63682 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu har jag lyckats få ihop nånting presentabelt efter att inte ha släppt något vettigt på GPS-fronten på ett gäng år. Det har legat och pyrt i mitt källkodsarkiv ett bra tag så nu var det väl dags!
(Kan ha något att göra med att jag skaffat en ny mobil som både har GPS och G-sensorer inbyggda.)

Därför släpper jag nu två program (Jag sa till Jim att jag skulle släppa dom 'idag', så det blir väl med minsta möjliga marginal ):

TrackView.NET - Analysprogram för Windows som visar dina körningar.
Stödjer: NMEA, DriftBox obn och (se nedan) oakLog-filer.
Funktioner:
    Visa flera loggar samtidigt (t.ex. Om ni kört flera bilar samtidigt på bana och loggat allihop)
    2D och 3D vy (openGL). Det går att ha flera vyer öppna samtidigt.
    Uppspelning av loggar i vanlig eller uppsnabbad tid (eller sakta om man så vill det...)

oakLogMobile - Loggningsprogram för Windows Mobile 5.0 och uppåt. Läser GPS-data via GPSAPI vilket, vad jag förstått, ska fungera på de flesta Windows Mobile-telefoner? Dessutom, om du har en HTC-telefon med rätt stöd, så loggar den G-värden i X/Y/Z-led. Endast testat på en HTC Touch Diamond 2 - har du någon annan får du gärna testa och rapportera om det fungerar!

Ladda ner på den något fula hemsidan: http://www.oakgps.com/

Uppdaterat:
Screenshots (Två inspelade Driftbox-filer från ringen som synkats med varann, sista bilden visar flera vyer av samma sak):


_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Justja... det medföljer inga loggfiler i installationspaketet. Men eftersom programmet har stöd för DriftBox-filer kan ni ju ladda ner några sådana från DriftBox-forumet.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Kul med nyttiga program!

Kör en HTC S730 och använder extern BT GPS. Går det ställa in någonstans så programmet använder rätt GPS? Det sitter ju ett gps-chip i telefonen som HTC har valt att inte bygga in någon antenn till, därför måste man använda BT-gps.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Jag använder 'GPSAPI' som ska vara standard-sättet att hantera GPS på Windows Mobile. Jag antar att om du ställt in att telefonen skall använda den externa så ska det fungera automatiskt? Testa gärna.. funkar det inte som det ska kan jag antagligen fixa det

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Enligt en post här: http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg= . . . .

...så ska det fungera om du ändrar 'External GPS' i systeminställningarna enligt nedan:

Citat:
Normally the settings for GPS
Intermediate Driver are pre-configured on a device with built-in GPS but you
can modify them at Start > Settings > System > External GPS. On the Hardware
tab you can pick the physical COM port to connect to if the hardware exposes
this. Often on devices with a built in GPS it doesn't use a COM port but the
GPS talks directly to the GPS Intermediate Driver - this is how it is on a
couple of recent HTC and Samsung devices I have tested.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Åke Wallebom skrev:
Enligt en post här: http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg= . . . .

...så ska det fungera om du ändrar 'External GPS' i systeminställningarna enligt nedan:

Citat:
Normally the settings for GPS
Intermediate Driver are pre-configured on a device with built-in GPS but you
can modify them at Start > Settings > System > External GPS. On the Hardware
tab you can pick the physical COM port to connect to if the hardware exposes
this. Often on devices with a built in GPS it doesn't use a COM port but the
GPS talks directly to the GPS Intermediate Driver - this is how it is on a
couple of recent HTC and Samsung devices I have tested.


Hittar tyvärr ingen meny som heter "System" under Settings. Nu har jag svenskt Windows, men det borde ju funka ändå.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Hittar tyvärr ingen meny som heter "System" under Settings. Nu har jag svenskt Windows, men det borde ju funka ändå.

Prova om det fungerar per automatik, vettja På min HTC är det i TouchFlo under Inställningar -> Mer (knapp nere till vänster) -> Extern GPS. Dvs Extern GPS ligger direkt under Windows Mobiles inbyggda 'Inställingar'.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Självklar sticky

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Självklar sticky

...Sitter faktist och knappar just i detta nu

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Några screenshots i första inlägget (och på hemsidan i orginalformat).

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Åke Wallebom skrev:
Justja... det medföljer inga loggfiler i installationspaketet. Men eftersom programmet har stöd för DriftBox-filer kan ni ju ladda ner några sådana från DriftBox-forumet.


thumbs up thumbs up

_________________
Johan Bergin
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
jbergin skrev:
Åke Wallebom skrev:
Justja... det medföljer inga loggfiler i installationspaketet. Men eftersom programmet har stöd för DriftBox-filer kan ni ju ladda ner några sådana från DriftBox-forumet.

thumbs up thumbs up

Hehe.. det tolkar jag som att det var okej att använda formatet

Måste läsa på lite mer om DriftBox'en för att förstå vad sjutton jag ska göra av Yaw, Yaw_ och Yaw__ i mina beräkningar...

Apropå driftbox-filer - Nu sätter jag 'synk-tiden' till den första tiden som finns i filen. Detta borde göra att filer som visar samma sträcka (t.ex. BTG) automatiskt tidssynkas till varann för jämförelser.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Åke Wallebom skrev:
jbergin skrev:
Åke Wallebom skrev:
Justja... det medföljer inga loggfiler i installationspaketet. Men eftersom programmet har stöd för DriftBox-filer kan ni ju ladda ner några sådana från DriftBox-forumet.

thumbs up thumbs up

Hehe.. det tolkar jag som att det var okej att använda formatet

Måste läsa på lite mer om DriftBox'en för att förstå vad sjutton jag ska göra av Yaw, Yaw_ och Yaw__ i mina beräkningar...

Apropå driftbox-filer - Nu sätter jag 'synk-tiden' till den första tiden som finns i filen. Detta borde göra att filer som visar samma sträcka (t.ex. BTG) automatiskt tidssynkas till varann för jämförelser.


Det hela låter väldigt spännande, jag skall prova mjukvaran med lite olika så snart jag har tillfälle. Kul!

_________________
Johan Bergin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tänk om man kunde få se en traction circle osså




PS: Den här är fetbra men bara för virtuella loggfiler
http://gplra.pike.nu/


_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tänk om man kunde få se en traction circle osså [/img]

Hmmm.. borde vara samma sak som en 'g-krafts-visare' fast med släptid, så att det blir ett spår av värdena. Dvs, man kan visa t.ex. 'senaste 10 sekundernas g-krafter' hela tiden i en ruta.... Jag lägger till det på listan .. *svettas lite lätt i pannan*

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Traction Circle implementerad... Tyvärr har jag ännu inte fått kläm på g-värdena från Driftbox'arna, så ni får hålla er till godo med data från oakLogMobile så länge...

Jag har knåpat ihop en projektzip med två projekt. Ett som visar tre rejsa-medlemmar som kör på ringen, och ett projekt där jag svingar en mobiltelefon lite hit och dit för att testa TractionCircle-funktionen.

Den visar just nu upp till 2.5 G med linjer vid 0.5, 1.0, 1.5 och 2.0 G. Det som visas är en plot av g-värdena under de senaste 5 sekunderna. Den lilla blippen är där G-värdet är 'just nu'. Konfigureringsmöjligheterna ska förstås öka i framtida versioner...

Bild på Traction Circle:


Här finns filen med rejsa-medlemmar och g-testet:
http://ake.nu/software/oakgps/RejsaProjektfiler.zip

(Bakade inte in detta i installations-paketet då jag inte var säker på att alla ville vara med där.)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Som lite kuriosa kan man väl säga att oakLogMobile loggar g-värden i ca 20 Hz. Går antagligen att få lite mer ur HTC-telefonerna, men som ni ser är det lite brusigt. Möjligen ska man sampla i 30 Hz och jämna ut g-värdena lite mer innan dom presenteras.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare



thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Egentligen inte så mkt nytt att visa än så länge - Men: nu kör jag hela siten på Trac som är ett kombinerat Wiki och bugg/önskemål-hanteringssystem.

Än så länge får ni inte önska saker där, men kanske i framtiden ;-)

Där ser ni iaf lite vad det är för buggar jag håller på med och vilka funktioner som är på gång.

www.oakgps.com

Den stora ändringen som borde bli klar 'snart' är bytet till OGRE som är en 3d-motor av bättre snitt än min tidigare använda egna 3d-motor
Förhoppningen är att få in lite schyssta 3d-modeller för bilar o dyl

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu börjar OGRE-motorn fungera bättre... närmar sig release.

Fick in en 3d-modell av en Mitsubishi 3000GT... screenshot:


_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Åke Wallebom skrev:
Egentligen inte så mkt nytt att visa än så länge - Men: nu kör jag hela siten på Trac som är ett kombinerat Wiki och bugg/önskemål-hanteringssystem.

Än så länge får ni inte önska saker där, men kanske i framtiden ;-)

Där ser ni iaf lite vad det är för buggar jag håller på med och vilka funktioner som är på gång.

www.oakgps.com

Den stora ändringen som borde bli klar 'snart' är bytet till OGRE som är en 3d-motor av bättre snitt än min tidigare använda egna 3d-motor
Förhoppningen är att få in lite schyssta 3d-modeller för bilar o dyl


Trac! thumbs up

Koppla till SVN, släppa källkod och få hjälp av likasinnade? (jag är inte programmeringsbegåvad/bevandrad nog, men det kanske finns folk som är?)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
63682 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande