Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
63687 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Ska ladda ner och testa imorgon. Förra versionen kraschade den också. Sen så stod det väldigt knepiga hastighetsangivelser på skärmen. Kom aldrig över typ 7km/h trots motorvägsfart.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Ska ladda ner och testa imorgon. Förra versionen kraschade den också. Sen så stod det väldigt knepiga hastighetsangivelser på skärmen. Kom aldrig över typ 7km/h trots motorvägsfart.

*Host host* Jag råkade blanda ihop det där med division och multiplikation ... Släpper ingen ny version nu, men det kommer att vara fixat i nästa... (dvs, jag tog m/s delat med 3.6 istället för ggr 3.6)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Åke Wallebom skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ska ladda ner och testa imorgon. Förra versionen kraschade den också. Sen så stod det väldigt knepiga hastighetsangivelser på skärmen. Kom aldrig över typ 7km/h trots motorvägsfart.

*Host host* Jag råkade blanda ihop det där med division och multiplikation ... Släpper ingen ny version nu, men det kommer att vara fixat i nästa... (dvs, jag tog m/s delat med 3.6 istället för ggr 3.6)


Misstänkte nästan nåt sånt Spelar ju ingen roll för testet, bara det funkar.

Men det gör det tyvärr inte nu heller. Kunde inte hålla mig, utan körde en runda här nere på Öland alldeles nyss. Det krävs Forced Close för att stoppa en loggrunda. Ser inget i oakview när jag importerar filerna heller, kanske är jag som gör fel? Filerna innehåller nånting, för de blir några mb som störst.

Ska jag skicka över filerna om du vill kolla, fick även en fel-logg.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Åke Wallebom skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ska ladda ner och testa imorgon. Förra versionen kraschade den också. Sen så stod det väldigt knepiga hastighetsangivelser på skärmen. Kom aldrig över typ 7km/h trots motorvägsfart.

*Host host* Jag råkade blanda ihop det där med division och multiplikation ... Släpper ingen ny version nu, men det kommer att vara fixat i nästa... (dvs, jag tog m/s delat med 3.6 istället för ggr 3.6)


Misstänkte nästan nåt sånt Spelar ju ingen roll för testet, bara det funkar.

Men det gör det tyvärr inte nu heller. Kunde inte hålla mig, utan körde en runda här nere på Öland alldeles nyss. Det krävs Forced Close för att stoppa en loggrunda. Ser inget i oakview när jag importerar filerna heller, kanske är jag som gör fel? Filerna innehåller nånting, för de blir några mb som störst.

Ska jag skicka över filerna om du vill kolla, fick även en fel-logg.


Hmm.. det blir alltså segt fortfarande? Eller menar du att det funkar - men vägrar avslutas utan Force Close?

Ja, zippa gärna ihop filerna och maila till info@oakgps.com =)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Verkar som det hänger sig, men det blir inte "FC " automatiskt längre, utan man får en frågeruta där man får stänga av genom "FC" själv.

Fipplar över filerna.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Tack för filerna! Det hjälpte (ehh.. hoppas jag )

Ett par fel hittades, som rättats till i den som ligger uppe nu (0.5beta8):

1. En krasch har hänt pga ett null-referens-fel. Nu kollar jag allt innan jag använder det. Borde inte krascha av den anledningen igen.

2. Loggfilerna innehöll bara 3 decimaler på t.ex. lat/long, vilket gav väldigt udda plottar - fixat så att den spottar ur sig ett gäng decimaler (15 st max)

3. Eventen för sensorer och GPS kom inte riktigt överens om tidsordningen (dvs saker som hände tidigare hamnade senare i loggarna) vilket triggade ett räknefel i loggläsaren i TrackView.NET - ny utvecklingsversion finns av den nu också.

Jag har dessutom korrigerat hur användargränssnittet uppdateras - bör vara mer enligt 'spec' så vi får se om det kan bli bättre.

Tack för att ni fortfarande orkar testa. Eller iaf orkar en av er :-)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Flöt bättre i Heron idag! Tusen tack för ditt program!!! Ska hårdtesta i räsern på torsdag på Sviestad.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Härligt!

Ska testa idag med.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Funkade det? =)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Åke Wallebom skrev:
Funkade det? =)


Tyvärr hann jag inte fixa till ett fäste i bilen innan Sviestad. Men de loggarna jag körde i bruksbilen i påskas funkade ju fint.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Installerat, verkar inte hänga sig.

Ska testa på falkenberg på torsdag sålänge jag hittar ett bra sätt att fästa telefonen med GPS-täckning.

Bra jobbat Åke!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu har även jag en Android-telefon, så jag hoppas att det kan gå lite bättre med utvecklingen av oakLogAndroid

Fixade en liten bugg idag som fick appen att krascha på Desire - kanske kraschat på andra telefoner pga det också. Ny version: 0.5beta9 - funkar den så kanske man vågar släppa 0.6?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu loggar jag även data från magnet-fält-sensorn (dvs kompassen). Finns inget stöd för att titta på datat i TrackView.NET än dock

Möjligen (beroende på hur bra kompassen är) går det att använda till att visa driftvinkeln.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Fixat datumformateringen i oakLogAndroid så att datumen tolkas korrekt av nya utvecklingsversionen av TrackView.NET (den som finns att tanka).

Ger varje bil en egen färg också, så att texterna i scene view och graferna i traction circle får olika färg.

Nån som orkar testa om Android-versionen hänger sig? Det gör den inte för mig iaf...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Åke Wallebom skrev:
Fixat datumformateringen i oakLogAndroid så att datumen tolkas korrekt av nya utvecklingsversionen av TrackView.NET (den som finns att tanka).

Ger varje bil en egen färg också, så att texterna i scene view och graferna i traction circle får olika färg.

Nån som orkar testa om Android-versionen hänger sig? Det gör den inte för mig iaf...


Ah, typiskt, körde ju på Sturup i lördags. Får testa till nästa gång. Gött jobbat! Bra att du nu har en Android så blir det lite lättare att programmera utveckla thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu finns det på Android Market som 'oakLog'

obs: Avinstallera den version ni installerat från www.oakgps.com innan ni installerar via market så ska det fungera.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Citerar mig själv från den andra tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67687.

Nu finns en testversion av oakLog Telemetry! Skickar loggdatat till en remote server (min) där alla sen kan titta på loggarna i TrackView.NET

Citat:

Installera appen på er android-lur (Ni måste tillåta icke-market appar).
Nedladdningslänk finns här:
http://ake.nu/dl.html

Sen tankar ni ner senaste TrackView.NET betan:
http://www.ake.nu/software/oakgps/TrackViewNET_Dev.msi

Kör igång appen på telefonen och se till att få GPS-mottagning...
Kör igång TrackView.NET och välj File -> open Telemetry och bara klicka OK (adressen är förifylld).

Då borde det dyka upp minst en 'Entity' - er egen telefon. Kan dyka upp flera st om andra provat appen. Kom ihåg att ni ser varann...

Det som är mest spännande att titta på om man testar vid datorn (där man inte har gps-täckning) är väl Traction Circle. Men se till att få gps-mottagning först! (För att synka logfilens tid med gps-tiden)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



thumbs up !
Jag har ännu inte läst hela tråden, eller testat programmet. Men det låter väldigt lovande! Ska börja testa det till/från jobbet!
En fråga om användingsområde:
Vilken upplösning kan man få?
Banan är ca 200-250m lång, bilarna har snitthastigheter på ca 60km/h och toppfart upp till 100km/h på fartrakan? Det handlar alltså om radiostyrda, eldrivna asfasträsers i skala 1:10. Här är naturligtvis vikt och storlek otroligt känsligt då bilen normalt väger runt 1200g, men som träningsuppföljning vore det perfekt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
SRyLul skrev:

Banan är ca 200-250m lång, bilarna har snitthastigheter på ca 60km/h och toppfart upp till 100km/h på fartrakan? Det handlar alltså om radiostyrda, eldrivna asfasträsers i skala 1:10. Här är naturligtvis vikt och storlek otroligt känsligt då bilen normalt väger runt 1200g, men som träningsuppföljning vore det perfekt.

Jag tror det blir helt värdelöst med telefonernas inbyggda gps, tyvärr. 1 Hz uppdatering.. varvtiderna på en sån bana kan inte vara mer än 15-20 sekunder?

Möjligen kan det fungera med en 5 Hz extern gps.. Och nu verkar det ju faktiskt som att det finns en lösning för android (som inte har stöd för bluetooth gps inbyggt..)

Nån som testat den här? Jag ska köpa en gps på stört och testa:
http://sourceforge.net/p/bluegps4droid/home/

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Åke Wallebom skrev:
SRyLul skrev:

Banan är ca 200-250m lång, bilarna har snitthastigheter på ca 60km/h och toppfart upp till 100km/h på fartrakan? Det handlar alltså om radiostyrda, eldrivna asfasträsers i skala 1:10. Här är naturligtvis vikt och storlek otroligt känsligt då bilen normalt väger runt 1200g, men som träningsuppföljning vore det perfekt.

Jag tror det blir helt värdelöst med telefonernas inbyggda gps, tyvärr. 1 Hz uppdatering.. varvtiderna på en sån bana kan inte vara mer än 15-20 sekunder?

Möjligen kan det fungera med en 5 Hz extern gps.. Och nu verkar det ju faktiskt som att det finns en lösning för android (som inte har stöd för bluetooth gps inbyggt..)

Nån som testat den här? Jag ska köpa en gps på stört och testa:
http://sourceforge.net/p/bluegps4droid/home/


Finns ett antal appar som möjliggör BT-gps på Android. Bara att söka i Market. En 10Hz Qstarz kostar ca 650kr inkl frakt från Ebay. Väger inte mycket heller. Borde klara att visa även små rörelser riktigt fint. Har dock inte testat själv. Med rätt telefon får man ju även g-krafter vilket säkert kan vara skoj att se även på såna små bilar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Knåpade ihop en koppling till Bing Maps, som finns i senaste beta'n om ni vill testa... Verkar fungera rätt bra hittills:



Bing vyn visar var alla bilar är, och man ser vem det är om man håller muspekaren över häftstiftet - ska fixa till så att namnet alltid syns...

Kontrollerna från Bing är helt orörda, så det går att välja 2d/3d-vy, flygfoto, kartvy, och allt sånt

(Det använder förstås er Internet-uppkoppling när man tittar i Map View-fönstret...)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
63687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande