Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19526 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare

Mantorp 2004
Foto: Svante Johansson

Alfa Romeo 75 3.0 V6 Potenziata -90
Motor orginal 2997 ccm V6
Effekt 193hp, 250nm
Vikt 1150kg startklar, 20l bränsle
Klass #3

Bromsar
Fram: BMW E36 325 skivor fram, PF 97 belägg, Volvo 4kolvs ok
Bak: orginal skivor & ok, Red Dot R belägg

Chassi Rensad invändigt, komplett skyddsbur, Toora Comp stol, Luke 6punkts bälte, 3mm makrolon rutor utom vindrutan, glasfiberhuv och taklucka, lättad baklucka, TS spoiler bak, tidiga förgasar fronten fram, brandvägg, borttagen reservhjulsbalja.

Hjulupphängning 30mm torsionstav fram, Bilstein CS, casterstagskulleder, 26mm krängh. fram, polyurethan bussningar, 60mm fjäder bak med hjälpfjädrar (hemliga värden )

Transmission 4.10 slutväxel, lättade drev, 3.0 koppling med 75T fjädrad sinterlamell

Övrigt eget avgassystem efter grenrör, Bridgestone Re540S 205/50/15 på Zender Trophy 7x15 ET 24

Sponsorer
Teknova
Autoexperten Karlstad
Skyltmålaren
Preem Karlstad
Pean Sweden

Resultat 2003
Mantorp 9 Sep - Bröt #2

Resultat 2004
Anderstorp 22 Maj - 10:a #2
Kinnekulle 31 Juli - 8:a #2
Mantorp 4 Sep - 5:a #2

Resultat 2005
Ingen start

Mer bilder på bilen hittar ni här:
http://vp.mine.nu/gallery/album24

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Är det en Potenziata?? Motronic alltså? Varför har du inte sagt det innan?

75 3.0 Escargot?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Snigelaggregat, den ska alltså turboladdas, spännande nu måste du berätta mera om hur den tänkta motorspecen ska se ut !!
Det finn en Holländare som gjort samma sak och tydligen fått ut grymt med effekt, dock med hög budget (riktigt motorstyr, smidda kolvar, specialkammar mm.mm)
Vad siktar du på för laddtryck/effekt ?

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Dea skrev:
Snigelaggregat, den ska alltså turboladdas, spännande nu måste du berätta mera om hur den tänkta motorspecen ska se ut !!
Det finn en Holländare som gjort samma sak och tydligen fått ut grymt med effekt, dock med hög budget (riktigt motorstyr, smidda kolvar, specialkammar mm.mm)
Vad siktar du på för laddtryck/effekt ?


Motorn är på labbstadiet ännu. Alt så kan det bli en 24v 3,0 eller en 2 liters turbo 4:a. en del återstår med bilen fortfarande så det skall lösas först. Kommer i år inte att satsa så hårt på mods utan skall försöka köra så mycket som möjlit. Skall kolla upp mjligheterna med att köra långlopp dessutom (inte med denna bilen då)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Har lagt upp en hel del bilder på bilen nu i mitt galleri, se länken ovanför. Bygget kommer att fortsätta i vinter med en del chassi förändringar. Ev nytt sprut men jag avvaktar "nya" reglementet först

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Har fått lite fler bilder från racen i år


Kinnekulle
Foto: Svante Johansson


Kinnekulle
Foto: Svante Johansson


Mantorp
Foto: Svante Johansson

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60



fina bilder från Kinnekulle mycket kul bana att köra på har inte kört så mycket då coh bilen va väl ingen värsting häller men i sommar kanske
//eric

_________________
Eric Pettersson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckra bilder på läcker bil! Sådär skulle jag velat att min sjuttiofemma såg ut.

Tips om Evo-front om du inte redan sett det: http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=13830

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Kraniel skrev:
Läckra bilder på läcker bil! Sådär skulle jag velat att min sjuttiofemma såg ut.

Tips om Evo-front om du inte redan sett det: http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=13830


Fronten som sitter på nu är en sista-sekund-lösning. Det är en förgasar front som har kapats ur. Vikt någonstans runt 2,5 kg, mao mycket lätt. Bara det löser sig nu med garage så skall det jobbas på en ny front men jag har inte bestämt mig ännu hur jag gör.
Pga bilens omjämna undersida så har jag nästan beslutat mig för att bygga en "dam" istället för splitter. isåfall skulle man kunna använda en evo front som plastas om för att slippa alla intag på den och med ny "underdel".
Detta skulle sedan kompletteras med dzus fästen för att kunna komma upp på trailern alt möjlighet att plocka av fronten om man kör av (det har ju hänt ) Är dock osäker på hur en sådan front skulle tolkas av sbf vad gäller markfrigången på bilen.

Evo fronten är alltså intressant, Daniel nämde ju lite priser på vad han ville ha för jobbet. Har du koll på vad din front vägde?

Edit ot: Räkna med att bilen har andra färger nästa år. Att det blev vita kofångare är faktiskt en slump och jag har inte prioriterat att lacka dom ännu.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kunta skrev:
Evo fronten är alltså intressant, Daniel nämde ju lite priser på vad han ville ha för jobbet. Har du koll på vad din front vägde?


Just den fronten vägde kanske 4-5 kilo. Jag plastade ihop den av en krockad glasfiberfront som ursprunligen tillverkades av ett båtvarv i Polen, så den var väl inte alldeles optimerad vad gäller vikt. Om Daniel bara plastar på ett vettigt sätt ska den inte behöva väga särskilt mycket alls.



Kan inte låta bli att kasta in en bild på resultatet också!



och om SBF gillar att ha synpunkter löser väl dzus-låsen det? Bara att plocka av innan besiktningen!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Jaha, får väl uppdatera lite vad som har hänt på sistonde. Försöker motivera mig att fortsätta tokskruvandet så det blir något kört överhuvudtaget i år :/
Problemet i stort är avsaknad av garage. Just nu så blir det 8mil resa varje gång jag skruvar men det är ju bättre än ingenting. Problemen med bilen har varit en hel del. Bland annat så visade det sig min förarstol hade blivit förbjuden.
Status på bilen är ändå körduglig just nu med en del småpill kvar bland annat växellådsbyte till en nybyggd låda med lättade drev och 4.10 slutväxel.



Så här ser bilen ut just nu. XC90 stuket är lyckligtvis åtgärdat med nya inställningar på torsionstavarna. Bilden ljuger lite då framvagnen inte var helt åtdragen samt att jag hukade mig när jag tog kortet.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Nu är jag antagligen dum, men vad är Potenziata? Är det samma som fyrköver? Det måste det väll rimligtvis vara med tanke på effekten du uppger! (..och med tanke på att någon skrev motronic och det har väll fyrklövern!)

_________________
Martin Engström
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
triple skrev:
Nu är jag antagligen dum, men vad är Potenziata? Är det samma som fyrköver? Det måste det väll rimligtvis vara med tanke på effekten du uppger! (..och med tanke på att någon skrev motronic och det har väll fyrklövern!)


Potenziata är en "QV light". Chassinumret på min bil säger att det är en Potenziata, den har dessutom skatteeffekten på 193hp. Det konstiga är dock att den har L-jettronic istället för motronic så tydligen finns det varianter. Italienare
Återkommer med lite bilder senare, har tänkt byta låda ihelgen och även flytta över diffbromsen. Ev en liten provtur kanske?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Eftersom jag har jobbat ett par dagar i veckan så hadet gått ganska trögt med meket.
Status just nu är att bilen är 100kg lättare se bild:



Har kunnat konstatera att jag behöver 10st nya bussningar men isf byter jag ut skrotet på de ställen där jag kan till länkhuvuden och lager istället. Dessutom passade Murphy på att besöka bilen och det resulterade i ett gäng avdragna bultar plus avbruten bromsledning.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Glädjeämnet är ändå att de större sakerna är gjort. Bifogar bild på nya kontoret:


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Ser ju trevligt ut

och du, Murphy besöker alla

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
mbn skrev:
Ser ju trevligt ut

och du, Murphy besöker alla


Jo..igentligen borde man snart vara kompis med honom, så ofta som han har besökt mig sista åren.
Imorgon blir det meka igen, skall klura lite på hur jag löser bussningsfrågan nämligen. Tänkter sätta De-Dion leden med en Zagoto kulled, watt prOpeller med 2st lager, wattlänkar med uniballs som blir justerbara, uniballs i fästet för k-fjädern.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Anmäld till Challenge på Kullen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
MaZ skrev:
Anmäld till Challenge på Kullen?


Nope

Min gode vän 75anders har dock hjälpt mig med att beställa lite delar som behövs idag. Här är ett par orsaker


Avdragna bultar och rostigt???? bromsrör


Watt länks bussning



Vänstra växellåds fästet som tydligen inte tillverkas längre


De-Dion bussning där konsistensen på gummit liknar tuggummi

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Några glädjeämnen


Lådan är monterad och färdig för montering. 4.10 slutväxel med gamla 25% diffbromsen, lättade drev och fräscha synkringar . Sinterlamell med fjädrat nav monterat. Dessvärre är ej nya svänghjulet klart


Skränkt bakaxel med -2.2 grader camber och aningens lite toe-out

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



Har du lättat dreven själv??
Vad kör du med för camber/ caster fram??
Mvh Daniel

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19526 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande