Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2800CS E9 3,5i -70
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (20540 totalt)
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Igår lade jag handpenning på mitt nya projekt. Kommer att hämta hem den nästa vecka nån gång.

Det blev en BMW 2800CS från 1970. Jag har varit torsk på denna bil ganska länge, så nu tog jag tag i saken och började sälja av min förra E36 325i Turbo i delar. E9 i sig verkar vara ganska fri från rost, men jag får se när jag gjort en rejäl kontroll. Några hål måste det ju finnas.
Utsidan



Tyvärr har bilen varit i kontakt med en trotoar med vänster framhjul och knöglat till lite bärarar etc. Så jag måste hitta en ny framvagn alternativt bärarmar/länkarar (inte kontrollerat så noga än)
Den är lite matt i lacken och har några rostbubblor här och där, men är förhållandevis fin för pengarna.
Eventuellt blir det en omlackering i vinter. Är lite kluven när det kommer till färgval. Svart, silver eller CSL-orange med stripes? CSL front och lilla CSL vingen skall hur som helst monteras.

Ska även testa om mina KW coilovers från E36an går att få dit på något sett, annars blir det några till E24/E28 som Krille_hlm tipsade om. Diffbroms måste monteras också.
Funderar på att behålla mina Hispec 6kolvsok med 335mm skivor och fräsa nya adaptrar så dom passar på E9an.

Med en M30B35 motor samt 5vxl låda. Även insprutning monterat på bilen.
Vet inte vilken bil motorn kommer ifrån, men det sitter ett "gammalt" insug på bilen, fanns detta insug på B35 motorn eller är det ett B30 insug?

Eventuellt blir det lite sugtrim nu i vinter. Nått extraktor-rör, avgassystem och en kamaxel. Weber 45or skulle vara tufft det ocksp. Men det är ganska oprioriterat. I framtiden är inte turbo helt otänkbart, då jag gillade karaktären i min förra turbo-BMW.

Inredningen är relativt fräsch med blått skinn. Tyvärr framstolar från vad gissar på är E36. Men dörrsidor, instrumentpanel och innertak ser helt okej ut. Har drömmar om ett par 80-90tals Recaro skalstolar också.

Funderar även på att montera mina nyrenoverade OZ Mito på bilen. Men är lite osäker på om dom kommer passa, men det är ju bara prova sen. Men då måste jag tyvärr köra med ganska breda spacers. Men med 8,5" fram och 10" bak kan man få på ganska kaxiga däck

Som ni märker är det mycket tankar och drömmar än så länge. Men man måste ju planera lite hur man ska bygga upp sin drömbil
Längtar redan efter att få hämta hem bilen!

Vad har ni för åsikter om bilvalet?
Mvh
Peter Öberg
Stockholm

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Dando
Skövde
Här sen Jan 2008
Inlägg: 17



Det här projektet ska följas, den karossen är en av favoriterna...
Jag röstar för ordentlig sugtrimmning!

/Daniel

_________________
Daniel Larson

M535 -87
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Fint! Bara att bygga en CSL batmobile replika nu då!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Leta rost precis överallt.

Kul projekt! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Anton skvallrade häromdagen

Riktigt cool bil och lite mer ovanlig än E36.

Kör hårt nu och upp med massa bilder. Tror nog ett par BBS RS skulle sitta bra på denna alt kan LeMans sitta bra med. SÅ länge fälgarna har guldcentrum och polerad kant så blir det bra.

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Dando, va kul att du gillar karossen. Det gör jag också, speciellt med lite sänkning och snyggare fälgar.

Ultura, jag var lite inne på skärmbreddare först, men den blir så grotesk och ful. Coolheten tar inte över hur ful den blir tyvärr hehe. Desutom hittade jag CSL-breddare. Dom kostar 1700USD för 4st skärmar. INTE värt det

Sörpan, Jo det ska jag göra. Tack

Robber: Jotack, den har lite mer charm än E36an som man ser 500st varje dag. Håller med dig om fälgarna. RS är så svårt att få tag på i hyggliga dimensioner dock. LeMans-kopior har jag funderat på, men känns ju lite B med kopior samtidigt. Ska testa hur Mito fälgarna passar i designen. I så fall får jag låta en polare tillverka spacers så dom sitter ute i skärmarna
Guldcentrum, nja. Vi får se, har blivit så uttjatat.

Ska förhoppningsvis hämta bilen på onsdag. Sen börjar jag resan

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Kul med en gammel BMW till på forumet!

Säker på att den inte har diff? Sitter diffat standard! Det är ju riktiga prylar
Behöver nog bara lite renovering.

Angående fälgarna så har jag samma dimension, 8,5 fram 10 bak. På min E3 är det precis vad som går. Några mm innåt och gnuggar skärmkanten ibland. Får du in det i skärmarna på en E9 blir jag imponerad. thumbs up

Ang motorer så hade nog M535 E12 det gamla insuget.

Kör weber!!!!! thumbs up

Ska bli intressant att följa detta projekt!!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Jag har ju inte ens kört bilen, så jag hade ingen aning om diffen faktist. Är det 25% låsning på dom? Får testa när jag fått dit nya framvagnen.
Har du framvagnsdelar över otto?

Jag kanske får valsa lite försiktigt för att få plats med fälgarna. Men jag gillar ju smala däck på breda fälgar, så det kanske kan gå. Just nu sitter det 215/45 fram och 225/45 bak. Funderar på 205/50 fram och 215/45 bak när det blir dax för däcksbyte.

Har faktist sneglat på ditt bygge under en längre tid. Riktigt coolt bygge, du har väll S38 med förgasare eller hur? Älskar E3an också! Man kanske skulle köpa sig en E3 som bruksbil under sommarmånaderna

En fråga till har jag till någon S38/M30 kunnig person. Jag har ett oljefilterhus från en S38 med tillhörande kylare. Det passar väll på M30in också?

Mvh
Peter

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



P.D.Ö skrev:
Jag har ju inte ens kört bilen, så jag hade ingen aning om diffen faktist. Är det 25% låsning på dom? Får testa när jag fått dit nya framvagnen.
Har du framvagnsdelar över otto?

Jag kanske får valsa lite försiktigt för att få plats med fälgarna. Men jag gillar ju smala däck på breda fälgar, så det kanske kan gå. Just nu sitter det 215/45 fram och 225/45 bak. Funderar på 205/50 fram och 215/45 bak när det blir dax för däcksbyte.

Har faktist sneglat på ditt bygge under en längre tid. Riktigt coolt bygge, du har väll S38 med förgasare eller hur? Älskar E3an också! Man kanske skulle köpa sig en E3 som bruksbil under sommarmånaderna

En fråga till har jag till någon S38/M30 kunnig person. Jag har ett oljefilterhus från en S38 med tillhörande kylare. Det passar väll på M30in också?

Mvh
Peter


Det kan nog finnas några sunkiga fjäderben, länkarmar finns det

Den ska vara diffad. 25%

oljefilterhuset borde passa fint, det finns lite olika packningar där beroende på modell.
Kolla hur det ser ut. skruva dit går fint.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Kul projekt. thumbs up

P.D.Ö skrev:
Jag kanske får valsa lite försiktigt för att få plats med fälgarna. Men jag gillar ju smala däck på breda fälgar, så det kanske kan gå. Just nu sitter det 215/45 fram och 225/45 bak. Funderar på 205/50 fram och 215/45 bak när det blir dax för däcksbyte.


På min 3.0CS har jag kört med BBS RS211 8"x16" ET11 /Pirelli P7000 225/45/16 fram
och bak RS022 9"x16" ET24 /Pirelli P7000 245/45/16.
Dessa är nog absolut max vad som går att köra med, det har hänt att däcken att tagit i lite.
Så en dimension smalare däck vore bättre.
Däremot är ET-måtten troligen optimala, i alla fall bak.

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Bert-ola skrev:
Kul projekt. thumbs up

P.D.Ö skrev:
Jag kanske får valsa lite försiktigt för att få plats med fälgarna. Men jag gillar ju smala däck på breda fälgar, så det kanske kan gå. Just nu sitter det 215/45 fram och 225/45 bak. Funderar på 205/50 fram och 215/45 bak när det blir dax för däcksbyte.


På min 3.0CS har jag kört med BBS RS211 8"x16" ET11 /Pirelli P7000 225/45/16 fram
och bak RS022 9"x16" ET24 /Pirelli P7000 245/45/16.
Dessa är nog absolut max vad som går att köra med, det har hänt att däcken att tagit i lite.
Så en dimension smalare däck vore bättre.
Däremot är ET-måtten troligen optimala, i alla fall bak.


Tack för den informationen. Jag ska nog se till att få in fälgarna på nått sätt. Har ju fördelen att kunna "välja" ET själv då jag måste åka med spacers.

Idag så hyrde jag ett släp och åkte och hämtade bilen. Så nu är jag officiellt E9 ägare! Känns jävligt skönt att ha kärran i garaget och veta till 100% att den är min.

Körde den även några meter. Vilken härlig känsla att äntligen få köra denna skönhet, även om vänster framhjul tar i innerskärmen vid kraftiga rattutslag. Sitter ett 2,5" eller 3" avgas på bilen, så den mullrar väldigt mysigt.

Imorgon ska jag försöka hinna med att ta en närmare titt på bilen och även ta några bilder.
Storstädning av alla löv/smuts som är överallt på bilen. Den har ju stått i 2 år.

Mvh
Peter

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare

Var nere en snabbis i garaget idag. Har kollat lite efter rost samt på framvagnen.
Har faktist inte hittat speciellt mycket rost än så länge. Lite runt rutorna, på passagerardörren och lite lacksläpp på vänster skärmkant. Hela och fina skärmkanter förutom lacksläppet. Väldigt överaskad såhär långt faktist, men jag har inte gett upp jakten efter rosten ännu.

Framvagnen har fått sig en ganska rejäl smäll. Men förhoppningsvis går det att rikta till. Kanten han kört in i har tagit i främre bussningen och knäckt fästet. tror nästan att länkarmar etc har klarat sig. Se bilden så kanske det går att se.

Bussningarna är rejält torra, så dom ska också bytas i vinter.

Hjulet sitter lite galet..


Rost vid bakrutan


Fin r*v


Lacksläpp framskärm

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



P.D.Ö skrev:

Var nere en snabbis i garaget idag. Har kollat lite efter rost samt på framvagnen.
Har faktist inte hittat speciellt mycket rost än så länge. Lite runt rutorna, på passagerardörren och lite lacksläpp på vänster skärmkant. Hela och fina skärmkanter förutom lacksläppet. Väldigt överaskad såhär långt faktist, men jag har inte gett upp jakten efter rosten ännu.

Framvagnen har fått sig en ganska rejäl smäll. Men förhoppningsvis går det att rikta till. Kanten han kört in i har tagit i främre bussningen och knäckt fästet. tror nästan att länkarmar etc har klarat sig. Se bilden så kanske det går att se.

Bussningarna är rejält torra, så dom ska också bytas i vinter.

Hjulet sitter lite galet..


Rost vid bakrutan


Fin r*v


Lacksläpp framskärm


tja

lacksläppet är typiskt, framdäcken har en tendens att haka i framskärmarna på coupeerna. samma på min kompis 3,0cs. Ditt kanske hände när den smälldas iofs.

Smidigast att byta hela framvagnsbryggan ser det ut som.
Ser ju relativt smidigt ut att fixa.

mkt fin bil, kommer bli kanon!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Sitter ju en rejäl plåtvikning in på skärmen på dessa bilar, så det är inte så konstigt att däcket hakar i. Tror inte det hänt vid kollisionen.

Ska se om jag kan hitta nån brygga i bättre skick. Finns det nån skrot med mycket gamla BMW-delar?

Tack, bilen är faktist låångt över förväntan än så länge. Men får se lite bättre när den står på pallbockar. Något hål hittar jag kanske. Men alla skärmkanter etc är helt befriade från rost, det bådar gott.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Det står en väldigt fin 3,0 på en skrot i växjö som bl.a har fin skinninredning och mycket andra bra delar. Bilen är inte krockad utan komplett... vet faktiskt inte varför den står där då det inte verkar vara mycket rost heller. Kanske lite långt att åka från stockholm, men det går kanske att skicka med bussgods.
Skroten heter Växjö bildemontering.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Ricke_1602 skrev:
Det står en väldigt fin 3,0 på en skrot i växjö som bl.a har fin skinninredning och mycket andra bra delar. Bilen är inte krockad utan komplett... vet faktiskt inte varför den står där då det inte verkar vara mycket rost heller. Kanske lite långt att åka från stockholm, men det går kanske att skicka med bussgods.
Skroten heter Växjö bildemontering.


Ja ta vara på den!






_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Sjukt på så pass fin bil.........

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Undrar hur man tänker när man skrotar en sån?

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
The Snowman
Hillerstorp/Gnosjö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Trevligt projekt men det måste ha brunnit i ngns hövve när man skrotade 2800an på bilderna?

Sett din framfart med 325an och ser fram emot att se hur denna bil slutar.

_________________
Daniel Backstig

Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne?
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Men herre gud.. Varför står den bilen på skroten? Ser ju superfräsch ut!
Ska ta kontakt med dom och höra angående framvagnsbalken, tack för tipset!

The Snowman: 325an var mitt första riktiga bygge. Därför blev det så varierande kvalitet på bygget pga att jag lärde mig samtidigt som jag höll på.
Dom första modifieringarna som jag var supernöjd med i början ville jag helst bara göra om nu på slutet. Det blev ett enda långt evighetsprojekt utan ljus i tunneln. Desutom tyckte jag inte det var så roligt att köra den som jag hade hoppats.

Men denna däremot kommer jag förhoppningsvis gilla. Ska försöka göra allt så seriöst som möjligt så jag blir 100% nöjd. Hoppas man kan ta några varv på diverse banor i sommar

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jag gjorde min plikt och räddade den tokfräscha 3,0-an på bilderna i tidigare inlägget från skroten:





Blir i framtiden historisk racebil enligt -71 års grupp 2 reglemente. Kommer projekttråd i sinom tid

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2800CS E9 3,5i -70
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (20540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande