Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips och råd!
1 besök senaste veckan (11999 totalt)
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej.
Vi har alldeles nyligen köpt en Caterham superSprint med en Kent Crossflowmaskin och som nybliven ägare så är man ju alltid på hugget att skaffa så mycket info som möjligt
Nu blir det en hel del frågor!
1. Vi har tänkt att åka på en mineralolja 20-50, är det OK?

1b. vi fick av förra ägaren rådet att hålla nivån på nedre sträcket på stickan för att tråget är omgjort på dessa bilar. Men oljemängden skall vara ca 3,5 liter, är det ungefär rätt?

2. Vad ställer ni för ventilspel?

3. Brytaravstånd?

4.Vi har tänkt att ställa hjulvinklarna ungefär så här = fram; caster 5grader, toe; 0, camber ca 1 grad negativt. Samt Bak= Lite toe in. Det sitter en DeDion axel på bilen och jag vet inte om det går att justera cambern på denna?

5. Nu sitter det Avon R-däck på bilen som behöver bytas ut och vad tycks att vi skall köpa?
Det blir lite Glassturer samt en hel del ban/konbaneåkning i framtiden.

Jo, sedan ser det ut att vara någon slags inspektionshål på kardantunneln precis där växellådan tar slut, kan det vara smörjning till en knut, eller??



Bilen som vi har köpt har en Skånehistoria( Lundtrakten) med lite klubbracing. Den är anpassad för RoadSport B.
Vi vet att den har haft lite äventyr i MSSCC . Nu bor bilen i Mjölby och framtiden blir som klubbmedlem i ÖstgötaSportvagnsklubb http://www.osk.ac/.

Många tack på förhand
Anders Bohman

_________________
Anders Bohman
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Välkommen in bland Caterhamägarna

Personligen har jag inte så mycket emot andra /7en derivat, gillar dock inte alla

Du har köpt Hans Egonssons bil om jag förstått rätt

En mycket välbyggd och snabb Roadsport B-bil, med Hans bakom ratten

Dina frågor,
mineralolja Racing 20-50:
helt ok (tror jag körde på Castrol)
samt även hur långt upp på stickan oljan bör gå, för gatutrafik kan du ha i lite mer och när du racar får den aldrig gå under lägsta strecket på stickan, vafedådå, jo vid race trycks oljan ut i vevhusventilationen om du har förmycket i

Ventilspel:
Varm eller kall motor med GT kam (som är originalkam i en GT motor)
Insug 0,25mm
Avgas 0,55mm

Inspektionshål: Ta loss och kolla

Personligen sköter jag allt underifrån då jag har en smörjgrop i mitt garage

o du, huven du har kommer från min bil, den har vunnit Roadsport C i MSCC (MGCC) 2005

Han svarar nog också gärna på dina frågor, jag håller koll på Rejsa

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Tusen tack.
Det stämmer att vi har köpt bilen av Hans och Tina.
oljenivån blev efter att jag bytte och slog i 3,5 liter exakt till det nedre sträcket!
Känns lite konstigt men det skall tydligen vara så!
Inspektionshålet sitter mitt för hastighetsmätarvajerns ingång i växellådan....!
Sedan sitter det smörjning på knutarna, vilket är kanon.
Lite ovanligt nuförtiden, men som sagt bra!
Spelet på ventilerna har ja kollat och de står så som du angav.

Tack för tipsen, kommer ni på något annat matnyttigt så finns jag också här på forumet!
Inte så aktiv men som en livsnjutare

Tack

_________________
Anders Bohman
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej igen

Glömde hjulvinklarna

Yokohama A048 soft

Fram: 2,50 - 3,0 grader negativ camber, toe 0 Edit lite toe out skadar inte Edit

Bak: 1,5 grad negativ camber, toe 0

Avon skall ha mindre camber fram ca 1 grad negativ och kanske bak också kanske 0 grader,
toe som tidigare??

/ bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej och tack igen
Vad bra! Vi kommer nog att köra på yokohama A048'or så denna info är kanon.
Just nu så vet vi inte nåt om hur vinklarna är mer än att den står toe-ut i nosen och det minsta man kan säga är att bilen svänger in snabbt!
Nu har man ju hela vintern på sig att klura ut det innan vårens aktiviteter börjar!
Det blir segt att vänta!

Jo, du skall ha ett jättetack för din tråd här på forumet, mycket skoj och nyttig läsning!

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Som Bengt sagt, välkommen. Glöm heller inte att gå med i klubben om du inte redan är medlem. Gunnar på ditt distrikt är också mer än gärna behjälplig i allehanda frågor.

www.lotusseven.se

/Stefan

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej.
Du skall veta att att Gunnar, Björn Larsson och Magnus Pettersson kom som tre raketer till vårat Sportbilsgarage när de fick veta att det blivit en Caterham till i länet thumbs up .
Självklart skall vi gå med i Lotussevenklubben. Fast just nu har det varit mycket med att få till vårat entusiastgarage för sportbilsvännerna i Mjölby.

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Anders Bohman skrev:
Hej.
Du skall veta att att Gunnar, Björn Larsson och Magnus Pettersson kom som tre raketer till vårat Sportbilsgarage när de fick veta att det blivit en Caterham till i länet thumbs up .
Självklart skall vi gå med i Lotussevenklubben. Fast just nu har det varit mycket med att få till vårat entusiastgarage för sportbilsvännerna i Mjölby.

Anders


Kul, jag vill ju inte att du skall missa en massa bra saker heller....som t ex detta:

http://www.stefan.hasselgren.biz/Gotlandring7augusti2010.htm

Stefan

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Det låter som en jättegrej! Vilket arr thumbs up
En hel vinter att sortera upp våra fordon innan våren kommer! Caterhamen är den bilen som sonen mest kommer att köra, jag håller på att få min Cooper S 1071a års.m. 64a banvärdig också! Sedan har vi en Manta som har gjort en plikttrogen tjänst som träff/banbil när allt annat har strulat! Så nu i vinter måste mantan få lite uppmärksamhet som tack för en bekymmersfri säsong!

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
Sevengunnar
Linköping
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5





Jag och Björn och Magnus vill tacka för att vi fick komma och kolla på bil och garage och gratulera till ett bra köp. Dessutom kan vi meddela att kaffet och fikabrödet var till belåtenhet och kan rekommenderas.

Hoppas få se vagnen i ÖSKs slalomcup 2010.

_________________
Gunnar Eriksson
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Lita på det Gunnar!

Då blir det fajt i klass A Du får lära upp Erik att framföra Caterhamen! Jag hoppas att lura några till att börja åka i klass C med antikbilarna!

Vi saknade Caterhamboys i Söndags på Avåkningen*), det kom 28 sportbilar av olika valörer till filialgaraget i Mjölby. Kanonskoj!!!


Anders & pysen Erik






*) Avåkningen är ÖstgötaSportvagnsklubb's sista åkning för året innan vinterns ränker tar sin början.

_________________
Anders Bohman
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Igen

Cambervinklarna jag angivit är för Race, betydligt mindre för gatubruk så klart

Skall själv åka mina sista race för året på Knutstorp i morgon 18/10 på Knutstorp

Hyllinge MS har Klubbmästerskap samt att det även är DM, Distrikstmästerskap för Södra Bilsport Förbundet

Brukar bli ett eller två Warmup smat tidsträning med två efterföljande Race

Kommer att åka en klass som heter Standard Racing / Special B, upp till 2,3 liter utan Slicks

Skaffa Vagnbok och kom och åk MSCCs SSM, i Roadsportklasserna, Sportvagnsmästerskapen SPVM åker där varje år det första veckoslutet på Knutstorp

Lycka till

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hur har det gått sen??

Lite tyst här på forumet

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips och råd!
1 besök senaste veckan (11999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande