Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fosforsyra - Var köpa?
5 besök senaste veckan (28182 totalt)
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Efter att min Ginetta varit utsatt för pulversläckare så har den fått en del rost som jag vill bli av med. Då finns Smedens Rostlösare att ta till men den är ju baserad på fosforsyra så då är det ju givetvis fiffigare att köpa det.

Men var i hela friden ska man hitta fosforsyra? Nej det är inte bara att springa ner till färghandlarn på hörnet...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag har massor av fosforsyra.
Har för mej den är blandad 60-70% (syra)

Annars beställer man det hos färghandlaren.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



feltema har det på litersflaskor (och mindre)
En del tvättmedel för badrum (avkalkande) är i stort sett bara fosforsyra (jag har gjort helt okej avrostningsbad med sånt, skruvar helt rostfria på 1.5 timme vid ca 55 gr.C)
Det som gör coka-cola surt/syrligt är fosforsyra

När det gäller koncentrationer kontra effekt så får man söka lite om man inte är villig att experimentera själv. Syror är lite lustiga på det sättet att högre koncentration ger inte automatiskt högre/önskad effekt, utan det är ofta tvärtom.
Proffesionella medel för sånt innehåller inte bara fosforsyra, utan också inhibitorer, ytspänningssänkare (ickejoniska), och om jag inte fattat fel också glykol (ethyl/ethylene).

Är det inte noga så kan man slabba på Butterfly's syra direkt.. då tar det också en gnutta av metallen och man får ett fint fosfatskikt som ger kanon vidhäftning av grundfärgen.
Vill man vara lite mer försiktig så spär man syran (o väntar längre) så tar det mindre på basmetallen och får också ett fjuttigare fosfatskikt.

_________________
Mats Andersen
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Sånthär säljer och använder jag på jobbet:
http://www.rekal.se/templates/product.asp?ProductGuid=11201&GroupG . . . .
15-30% Fosforsyra och <5% nonjoniska tensider.

Har testat att rosta av diverse småprylar med det och det funkar faktiskt riktigt bra.
Detta används i huvudsak som avkalkningsmedel för diskmaskiner. Vi har även ett avkalkningsmedel för kaffebryggare som är baserat både på fosfor- och citronsyra och lite mildare än den första produkten. Funderar på att prova det också nån gång.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Tackar!

Ska kolla upp biltema då. Nu testar jag att köra elektrolysavrostning. Spännande kul och lite magiskt. :-) finns en hel del att ta hand om.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



testade jag också förr-förra vintern :-)

Hade baljor stående på diskbänken o körde med transformator... blev en väldans massa bubbel och konstig läbbig gegga på ytan.

Lärde mig ett par saker. Man skall gärna ha fler elektroder än en, då det blir bättre fart då. Det funkar mycket bättre om man plockar upp detaljen o borstar ren den ibland.

_________________
Mats Andersen
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Se bara till att akta gulkromaterat, förzinkat och sånt, det blir världens fart på processen med intressant skumbildning (tänk treo). Jag slängde ner bakluckelåset till min MX-5 i en burk biltema-fosforsyra med oplanerat resultat att allt det guldiga försvann... Till vanligt stål funkar det grymt bra, och det funkar också bra att pensla på delar som är knepiga att bada, bara man sköljer rent, torkar (låter torka) och lackar igen.

Har ett potentiellt cykelrenoveringsprojekt väntande som om det blir aktuellt skall få smaka syra.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



njet... verkar som om att de slutat med fosforsyran, hittar den inte i katalogen. De har också slutat sälja svavelsyran i sverige (ackumulatorsyra)

_________________
Mats Andersen
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



hauge skrev:
njet... verkar som om att de slutat med fosforsyran, hittar den inte i katalogen. De har också slutat sälja svavelsyran i sverige (ackumulatorsyra)

Förr kunde man köpa allt så'nt på Apoteket. *suckar -det var bättre förr*

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6425



om man inte har alltför bråttom är citronsyra ett alternativ. Finns i färgaffärer och lite dyrare på ICA. 30-40% inblandning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Kolja skrev:
om man inte har alltför bråttom är citronsyra ett alternativ. Finns i färgaffärer och lite dyrare på ICA. 30-40% inblandning.

Överskottsbolaget har 1,2kg-burkar i kryddhyllan, gav 49,50 för en sån för några månader sedan. Men 30-40% låter onödigt högt, när tidningen Nostalgia(?) hade en artikel om det för några år sedan föreslog dom 20g i en 10l hink - även om jag förvisso alltid har i betydligt mer än så.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6425



UlfG skrev:
Kolja skrev:
om man inte har alltför bråttom är citronsyra ett alternativ. Finns i färgaffärer och lite dyrare på ICA. 30-40% inblandning.

Överskottsbolaget har 1,2kg-burkar i kryddhyllan, gav 49,50 för en sån för några månader sedan. Men 30-40% låter onödigt högt, när tidningen Nostalgia(?) hade en artikel om det för några år sedan föreslog dom 20g i en 10l hink - även om jag förvisso alltid har i betydligt mer än så.


Tack för inköpstipset. Nostalgias dosering är nog om man har ½-års perspektiv på att få grejorna rena. Man får pröva sig fram under vintern.

Jag känner en tålmodig snubbe som har flera badkar under verandan fulla med svagt bubblande citronsyra - ser ut som värsta serialkillern bor där.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Undrar varför det är ointresant vad jag säger.

Jag har 200 liter....som jag köpt på färgaffären.
Men kör ert eget race..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



ButterflyRacing skrev:
Undrar varför det är ointresant vad jag säger.

Jag har 200 liter....som jag köpt på färgaffären.
Men kör ert eget race..
Inte alls från min sida, men det hade varit enkelt om det funnits på hyllan på Biltema jämfört med frakt från Forshaga. Har även andra kanaler för egen del, men tack för handuppräckningen! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2265



ButterflyRacing skrev:
Undrar varför det är ointresant vad jag säger.

Jag har 200 liter....som jag köpt på färgaffären.
Men kör ert eget race..


Jag provade att köpa på min lokala färghandlare, med de hade inget sånt, eller så ville de inte bemöda sig med att försöka ta hem något.

Vad vill du ha för en 5 litersdunk? Går det skicka på bussgodset?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Undrar varför det är ointresant vad jag säger.

Jag har 200 liter....som jag köpt på färgaffären.
Men kör ert eget race..


Du är lite långt borta bara. Och jag har fastnat i elektrolysträsket. Men har du vägarna förbi Stockholm inom kort byter jag gärna nån liter mot en slant.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



För att ta bort rost med hjälp av elektrolys så behövs bara en plast balja, någon typ av laddare kristall soda och vatten

Avrostning

1. Lös cirka 1 matsked (15 ml) natriumkarbonat per 5 liter vatten. Anpassa mängden lösning så att den räcker att sänka ned hela det rostiga föremålet.
2. Sänk ned det rostiga föremålet.
3. Placera laddaren så att den inte riskerar at bli fuktig.
4. Anslut den negativa polen (blå eller svart) på batteriladdaren till det rostiga föremålet. (Det gör inget om klämman hamnar i lösningen).
5. Anslut den positiva polen (röd) på batteriladdaren till järn/stål-elektroden.
6. Sänk ned järn/stål-elektroden i badet utan att klämman ligger i lösningen. Helst ska elektroden ligga runt omkring det föremål som ska avrostas. För att göra det det kan man koppla samman flera järn/stål-bitar. Se till att järn/stål-elektroden inte är i kontakt med föremålet som ska avrostas.
7. Om laddaren har en omkopplare för 6 V/12 V så bör du välja 6 V - det räcker för experimentet.
8. Anslut batteriladdaren till ett jordat uttag och slå på strömmen. Kontrollera på laddarens instrument att det verkligen går en ström genom lösningen.
9. Vänta några timmar på att processen ska bli klar. Tiden beror på mängden rost och föremålets storlek.

Här finns mycket annat användbart för den lille kemisten tex. anodisering och färgning av aluminium osv.
http://school.chem.umu.se/Experiment/17

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
mr.b skrev:
Kemilektion.


Jåå höödå, nåou kann ja' hedee.


Men jag behöver få tillbvaka min bra batteriladdare som på nåt konstigt vänster hamnat sig 500 km bort från mitt garage. Jag gjorde test iförrgår och det funkade bra på några sönderrostade bits och en skruv men den billiga Clas ohlson-laddaren orkade inte med att att ta hand om bromsskivorna.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peter S skrev:
...den billiga Clas ohlson-laddaren orkade inte med att att ta hand om bromsskivorna.


'bara att reklamera!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Peter S skrev:

Jåå höödå, nåou kann ja' hedee.


Nå he var he ja antoo, men naan aader kanski har nytta av e. thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Skruva banåkabil
Fosforsyra - Var köpa?
5 besök senaste veckan (28182 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande