Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa sida>>
 
   
Dark Horse
Vallentuna






Här sedan: 31 Mar 2005
  Inlägg   04 Okt 2009 14:43     Torsendiff eller ej Citera

Tjenare,
Jag har tävlat med "gammel Hulten" i Roadsport A under många år och har då haft en vanlig lamelldiff i bakaxeln (Volvo 1031). För att få det att hålla har jag har dock varit tvungen att renovera den inför varje säsong, vilket både kostar en del och dessutom tar tid.
Jag har hört att en Torsendiff är lösningen på mina problem, men har också hört att en sådan inte är någonting för en racerbil.
Vilka erfarneheter har ni?

Mvh/Lars


_________________
Lars Macklin
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel Steiner
Lund




Hjälpmoderator

Här sedan: 07 Apr 2003
  Inlägg   04 Okt 2009 16:12     Re: Torsendiff eller ej Citera

Vad är det för diff du använder? Min bara går och går (1031)


_________________
Daniel Steiner
http://www.VombsMotorsport.com
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kimmen
Eskilstuna






Här sedan: 01 Jan 2006
  Inlägg   04 Okt 2009 16:35     Citera

Skiljer kanske lite i effekt oxå. Mackan har väl minst 330 hk och vad jag hört är det problem med över 300 hk med dessa diffar.


_________________
Joakim Granfors
The older i get the faster i was!

www.modsport.se
www.westfield.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Dark Horse
Vallentuna






Här sedan: 31 Mar 2005
  Inlägg   04 Okt 2009 16:53     Citera

Jag tror att det är en vanlig lamelldiff från Volvo. Den har shimspaket på båda sidorna om korset och de två halvorna sitter ihopskruvade med 8 st långa vänstergängade skruvar.
Det som brukar hända när den blir sliten är att den tappar förspänningen och innerhjulet börjar spinna när man drar på ut ur böjarna. Oftast innebär det att man får byta shimspaket och korset har gått sönder några gånger.

Iofs är diffen kanske mer belastad än en vanlig sådan eftersom jag åker med en V8 som ger bortåt 400 Nm.
Mvh/lars


_________________
Lars Macklin
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kimmen
Eskilstuna






Här sedan: 01 Jan 2006
  Inlägg   04 Okt 2009 17:30     Citera

Fördelen med en lamelldiff är ju att man kan justera förspänningen, en torsendiff kan man förvisso beställa med olika stigningar på men sen får man ju dras med det.
Sen ska ju en torsendiff vara närapå outslitlig.
Vet en kille som kör roadsport med torsendiff och det verkar funka...


_________________
Joakim Granfors
The older i get the faster i was!

www.modsport.se
www.westfield.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Libell
Härnösand






Här sedan: 20 Jun 2005
  Inlägg   04 Okt 2009 18:53     Re: Citera

Dark Horse skrev:
Det som brukar hända när den blir sliten är att den tappar förspänningen och innerhjulet börjar spinna när man drar på ut ur böjarna.Mvh/lars

Lite hjulspinn för dig är bara bra för oss andra


Kimmen skrev:
Sen ska ju en torsendiff vara närapå outslitlig.
Vet en kille som kör roadsport med torsendiff och det verkar funka...

Vet en till
Quaife ATB med livstidsgaranti känns tryggt och framförallt väldigt lite jobb/underhåll thumbs up

ps Lasse kom ihåg att skicka filmen


_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
fuling
Stockholm/Bromma




Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
  Inlägg   04 Okt 2009 18:58     Citera

Pratar vi om en ren lamelldiffbroms eller en ramplamelldiffbroms?

Ren lamelldiffroms tror jag inte på, är som AGA diff tills förspänningen monetnt mässigt överstigs.

Ramplamell tror jag borde funka, torsen(eller vad fa det heter) borde också funka.
Har ingen ärfarenhet av torsen, men av ramplamell och lamelldiffbromsar.


_________________
MVH Johan Sjölinder

--VVTS--
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Niklas Falk
Fixhult






Här sedan: 17 Apr 2004
  Inlägg   04 Okt 2009 21:24     Citera

För att krångla till det så finns det ju momentflyttande diffar (torsenliknande) med förspänning också. Det blir ju somlite AGAdiff innan momentflyttningen tar över (fortfarande lite driv med ena hjulet på gräs ).
Men om tex Tochigi Fuji finns i varianter för vridmomentet (och som passar i huset) vet jag inte.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
mjong
Stockholm






Här sedan: 21 Sep 2008
  Inlägg   04 Okt 2009 23:21     Citera

om en torsendiff är effektiv beror på hur chassiet e inställt förövrigt. Torsendiffen klarar bara en viss momentskillnad innan det börjar spinna på innerhjulet. Så om man har stor lasförsjkutning i bakändan skulle jag inte köra med torsen...


_________________
Martin Ljung
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Olofson
Varberg






Här sedan: 12 Maj 2005
  Inlägg   05 Okt 2009 01:10     Citera

Så, om jag klarar mig någorlunda med öppen diff (styvt fram, mjukt bak, krängare enbart fram) och ändå har acceptabel balans i bilen, så borde torsen vara en gångbar lösning om jag vill hantera lite mer effekt och/eller vill ha lite större frihet med setupen?

(Westfield med runt 200 hästar på ca 730 kg, 53% på bakaxeln, halv tank. Med "lite mer effekt" tänker jag någonstans mellan 250 och 300.)


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Rolle Scirocco
Stockholm






Här sedan: 04 Nov 2002
  Inlägg   05 Okt 2009 08:38     Re: Citera

mjong skrev:
om en torsendiff är effektiv beror på hur chassiet e inställt förövrigt. Torsendiffen klarar bara en viss momentskillnad innan det börjar spinna på innerhjulet. Så om man har stor lasförsjkutning i bakändan skulle jag inte köra med torsen...



Har man bara fått i mitt fall quafien (variant på torsen) att greppa inför en kurva spelar det ingen roll omtex innerhjulet lyfts lite, diffen fortsätter skicka momentet till det hjul som har fästet.

Gick även utmärkt med en drivaxel som gick av, tills jag släppte på gasen andra gången då den sedan inte ville greppa igen.


_________________
Roland Johansson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dark Horse
Vallentuna






Här sedan: 31 Mar 2005
  Inlägg   07 Okt 2009 19:57     Citera

Hej igen,

Hmm, jag får nog en ganska signifikant "viktskillnad" på mina bakdäck speciellt vid höga moment (låga växlar) så en Torsen är kanske trots allt inte en perfekt lösning.

Hur vet man om man har en ramplammelldiff?

Lars


_________________
Lars Macklin
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult






Här sedan: 17 Apr 2004
  Inlägg   07 Okt 2009 21:16     Re: Citera

Dark Horse skrev:
Hmm, jag får nog en ganska signifikant "viktskillnad" på mina bakdäck speciellt vid höga moment (låga växlar) så en Torsen är kanske trots allt inte en perfekt lösning.
om cornerweighten justeras med precisionen vi använde på Falkenberg så är nog en rätt låsande lamelldiff det bästa

Kan man inte räkna fram om en momentflyttande diff kan fungera baserat på låsningsgraden för en lamelldiff som inte ger inre hjulspinn (man borde väl få momentfördelningen när lamellerna inte orkar längre)? Kanske ett grovt värde iaf?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Nisse Classon
Lidköping






Här sedan: 04 Nov 2002
  Inlägg   08 Okt 2009 17:28     Citera

Till min torsendiff beställde jag också med en sats bussningar (ja, det är nog inte rätta ordet) med vars hjälp man shimsar in en viss diffbromseffekt. Detta gjorde jag just för att torsen inte fungerar om ena hjulet är i luften.
Jag har inte kört så mycket med den än, men när jag väl kört så har jag inte märkt av något innerhjulspinn iallafall.

Med torsen mellandiff i min Passat har jag iallafall blivit stående med bakre hjulparet på is och det andra på asfalt. I det läget skulle jag ju dragit handbromsen, men den kunskapen besatt jag inte då.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat V6 4M -00


Senast ändrad av Nisse Classon, 09 Okt 2009 15:00, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå






Här sedan: 08 Jan 2003
  Inlägg   08 Okt 2009 18:15     Citera

Kul att det diskuteras så mycket i den här tråden!
Jag är själv i valet å kvalet om jag ska köpa en Torsen diff till volvon eller inte..

Det lutar mer och mer åt att jag gör det

Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
beepbeep
Uppsala






Här sedan: 06 Feb 2003
  Inlägg   09 Okt 2009 09:26     Citera

Personligen anser jag Torsen en väldigt bra allround-lösning till "spinnande innerhjul" - problemet så länge man är medveten om vissa nackdelar:

1. Den låser upp vid inbromsning
2. Den låser upp när hjulet lyfter

Men som sagt, det är underhållsfri och funkar väl. Vill man jaga dom allra sista sekunder kan man ha en ramp-lamelldiff och dylikt. På FWD bilar tycker jag att den är den bästa lösningen i 90% av fallen. På RWD är den också bra för dety mesta...fast i t.ex. Porsche 911 skulle jag personligen vilja ha något som låser vid inbromsning, för att stabilisera bakvagen så man slipper "jazzande". Men det tillför absolut valuta för pengar.


_________________
G o r a n B e g i c e v i c
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dignell
Tranås




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 19 Mar 2006
  Inlägg   09 Okt 2009 11:05     Citera

Quaife är väl en typ av Torsen om jag inte har fel?! Har hur som helst en sådan i min FWD och är hur nöjd som helst, fungerar verkligen hur bra som helst. Bilen är totalt förrändrad och det driver på sjukt bra . Nu ska jag ju säga att jag aldrig provat en lamelldiff men jag har svårt att se att inte Quaife diffen skulle göra jobbet tillräckligt bra.

I mitt fall var just underhållsfriheten av största vikt då det är ett väldigt stort jobb att få ut diffen.


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion


Senast ändrad av Dignell, 09 Okt 2009 11:08, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
  Inlägg   09 Okt 2009 11:06     Re: Citera

beepbeep skrev:

2. Den låser upp när hjulet lyfter


Gör den verkligen det? Låter konstigt.


_________________
/Mats Strandberg
Scuderia Rosso
onemanracing.com

Alfa Romeo GTV 2000 -77 #13 | Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Dignell
Tranås




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 19 Mar 2006
  Inlägg   09 Okt 2009 11:09     Re: Citera

MaZ skrev:
beepbeep skrev:

2. Den låser upp när hjulet lyfter


Gör den verkligen det? Låter konstigt.


Det är väl tvärt om, alltså att om ett hjul hamnar i luften fungerar den precis som en vanlig öppen diff?


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
beepbeep
Uppsala






Här sedan: 06 Feb 2003
  Inlägg   09 Okt 2009 14:14     Re: Citera

Dignell skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:

2. Den låser upp när hjulet lyfter


Gör den verkligen det? Låter konstigt.


Det är väl tvärt om, alltså att om ett hjul hamnar i luften fungerar den precis som en vanlig öppen diff?


Ja, låsningen släpper och inre hjulet (som är i luften) börjar spinna och ingen moment överförs till yttre hjulet (som ska driva). Därmed kan man säga att Torsen funkar bara så länge bägge hjulen har markkontakt.

Med "Låser upp" menar jag att "spärrverkan försvinner".


_________________
G o r a n B e g i c e v i c
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JanneZ3
Värnamo






Här sedan: 05 Jul 2004
  Inlägg   09 Okt 2009 14:33     Citera

Hej
Jag har kört med quaife diff på min bmw z4 coupe denna säsongen och gämnfört med ramp/lamelldiff
så skulle jag välja quaife diffen alla dagar i veckan, så bra tycker jag den funkar på en bmw iallafall.

thumbs up

Har även kört med bmw orginal torsendiff som sitter i tex z3 2,8 i min z3m coupe 320+hk med jättebra resultat, fast quaifen låser hårdare.

Väntar på min nya bil Seat leon cupra R och där kommer jag montera en quaife diff direkt.

Ja jag är frälst på quaife


_________________
Jan Ekehage
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
1, 2, 3  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>