Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torsendiff eller ej | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (25515 totalt) |
Smyger in en liten fråga här...
En sån här sitter i min Rekord just nu. Detta måste väl vara en ramplamelldiff? om man ska ändra bromsverkan på en sån här så måste man alltså slipa om de V-formade spåren där korset för diffdreven sitter? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||||
Anders:
Ja det borde vara en ramplamelldiffbroms. Ja, som jag förstått det kan man ändra låsverkan genom att ändra vinken på rampena(V-spåren). Hur mycket, vad och varför har jag INGEN aning om. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Tänken är väl att man ska kunna välja bromsverkan för acceleration och motorbroms separat genom olika vinklar på ramperna. Sedan brukar det väl även gå att välja förspänning med fjädrar på ett eller annat sätt?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
ok, det låter avancerat... Diffen får nog vara som den är, tricket med de dubbla lamellerna är dock enkelt att fixa om man har tillgång till planslip. Borde ju funka på alla lamelldiffar med liknande konstruktion.
Denna kommer från ZF vad jag kunnat se, sitter i Manta GSI tex. Förspänningen sköts med ett par fjäderbrickor, de går väl att byta om man vill ha mer förspänning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||||
|
||||||||||
Du kan även ändra låsningsgraden med antalet friktionsytor, typ av friktionsyta (det finns innerlameller med och utan strössel) och genom att använda olika hal olja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
OCh återigen är detta i teorin, i praktiken ser hjulets tröghetsmoment etc till att båda hjulen får kraft och det driver på bra. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Fuling:
"Ren lamelldiffroms tror jag inte på, är som AGA diff tills förspänningen monetnt mässigt överstigs." Mja-mja.. håller inte med riktigt. Har man en lamelldiff så är det viktigt att köra med LSD olja i diffen. Annars blir effekten du nämner tydlig. På min bil känner jag inte när lamellerna börjar glida. Inte heller minsta (kännbara) hugg i snäva kurvor i låg fart. Ändå blir det två lakritsremmar om jag skulle vilja det, (vilket jag inte brukar vilja efetrsom det känns barnsligt) Det finns LSD-tillsatser man kan tjöpa som egentligen är till för att pyttsa i ren hypoidolja som man kan öka oljans "halkighet" med om det hugger för mycket. Som kuriosa är det ett gammalt klassiskt raggartrick i rakt-fram-åka ...att köra på ren hypoidolja. Hjälper väldigt bra mot slitna lameller eller för dålig förspänning. Nackdelen är att effekten som fuling nämner blir VÄLDIGT tydlig _________________ Mats Andersen |
||||||||||
1, skall man INTE läsa vad jag skriver som fa.. läser bibelen
Jag tänker rent funktionsmässigt + vad jag testat(har ärfarnehet ifrån) En ren lamelldiff slirar när momentskilnaden mellan hjulen blir större än inspånningsmomnetet. En ramplamelldiffbroms kan också kännas som en AGA-diff om den är felinstäld eller om lamellerna har skurit. Men en ramplamelldiffbroms låser mer hur mer skilnden blir mellan hjulen till en viss grad. Just, rätt instäld känns den knapt för den den greper in. Nu är jag grävlings mupp iof _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Fast inte alltid. Jag har Quaifediff på Caprin och i år, med R-däck, så lyfter den innerhjulet ut ur böjarna tillräckligt mycket för att den ska spinna på hjulet som är i luften (eller med lite tryck), Det är visserligen ganska låga farter och tvära böjar, men ändå... Men, som nån sa, man ska ju inte välja diffbroms baserat på att hjulupphängningarna inte fungerar som de ska. Med mer krängmotstånd fram borde bilen hålla bakhjulen i backen. När jag körde vanliga gatdäck var det inga problem alls med hjulspinn på innerhjulet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Det jag skrev om min fattigmansdiffbroms i samband med torsen har ingen kommenterat. Är inte det en bra lösning för att inte få spinn på innerhjulet eller är det bara oväsentligt tugg?
(om man nu teoretiskt skulle kunna få innerhjulsspinn med en torsendiff alltså)
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||
|
||||||||||
Jag gissar att det är förspänningen som ger betydande lågfartsunderstyrning vid gaspådrag (dessutom tycker besiktningsmännen att att bromsarna ligger an/drar snett). |
||||||||||
Har sett många bilder på supertouringbilar i chikaner där de lyfter hela ena sidan. Nu är det nog i kombination med att de ändrar från höger till vänster och studsar kurbs på en gång men det sker. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Eller om man heter Erik Berger och tycker att tvåhjula genom kurvor är helt normalt (utan curbhjälp). Men chassimässigt är väl en AppK-Escort på slicks "fel" |
||||||||||
Till exempel när man råkar köra för nära/på curbsen på utgången ur chikanen på mantorp, all kraft ligger på ytterhjul och innerhjulet tappar greppet. _________________ |
||||||||||
Jag körde över dom kurbsen förra fredagen och märkte ingen drivförlust med min torsendiff. Har kört över många kurbs utan att nånsin tappat driv på ytterhjulet. |
||||||||||
Bilar med chassiegenfrekvenser på 4-5Hz hoppar lite mer. McPersonbilar verkar behöva vara j_velhårda för att fungera, ett fint exempel på hur "fel"+"fel" kan bli ganska rätt och gå rätt fort (men då måste resten anpassas därefter) |
||||||||||
Min bil spinner på innerhjulet när jag försöker axa ut ur kurvorna. Förmodligen håller diffen i om man ligger på med gas hela tiden, men jag gissar att jag försöker lägga på gas när ett hjul redan är "lätt", därav problemen.
Jag är ju egentligen toknöjd med min diff, det är hjulupphängningarna (eller föraren) det är fel på ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Detta säger väl ingenting om huruvida ditt innerhjul (eller mer rätt innerhjul) faktist lättar från marken. Sätt en vän eller fiende med kamera i kurvan så kan vi sedan kolla, eller logga fjädringsrörelser Jag vet bara med min quafie så räckte tröghetsmomentet i hjulet för att man skulle få fullgod diffverkan och driv på båda hjulen. Min quafie var av torsenvarianten, dvs inte en av deras tävlingslamelldiffar. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Skruva banåkabil Torsendiff eller ej | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (25515 totalt) |