Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
<<   1, 2, 3, 4   >>
25492 besök totalt
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Smyger in en liten fråga här...

En sån här sitter i min Rekord just nu. Detta måste väl vara en ramplamelldiff?



om man ska ändra bromsverkan på en sån här så måste man alltså slipa om de V-formade spåren
där korset för diffdreven sitter?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Anders:
Ja det borde vara en ramplamelldiffbroms.

Ja, som jag förstått det kan man ändra låsverkan genom att ändra vinken på rampena(V-spåren).
Hur mycket, vad och varför har jag INGEN aning om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tänken är väl att man ska kunna välja bromsverkan för acceleration och motorbroms separat genom olika vinklar på ramperna. Sedan brukar det väl även gå att välja förspänning med fjädrar på ett eller annat sätt?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



ok, det låter avancerat... Diffen får nog vara som den är, tricket med de dubbla lamellerna är dock enkelt att fixa om man har tillgång till planslip. Borde ju funka på alla lamelldiffar med liknande konstruktion.
Denna kommer från ZF vad jag kunnat se, sitter i Manta GSI tex.
Förspänningen sköts med ett par fjäderbrickor, de går väl att byta om man vill ha mer förspänning.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mackan, Quaife låter som någonting för dig. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Mackan, Quaife låter som någonting för dig. thumbs up


+1

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anders Karlsson skrev:
...om man ska ändra bromsverkan på en sån här så måste man alltså slipa om de V-formade spåren där korset för diffdreven sitter?


Du kan även ändra låsningsgraden med antalet friktionsytor, typ av friktionsyta (det finns innerlameller med och utan strössel) och genom att använda olika hal olja.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



beepbeep skrev:
Dignell skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:

2. Den låser upp när hjulet lyfter


Gör den verkligen det? Låter konstigt.


Det är väl tvärt om, alltså att om ett hjul hamnar i luften fungerar den precis som en vanlig öppen diff?


Ja, låsningen släpper och inre hjulet (som är i luften) börjar spinna och ingen moment överförs till yttre hjulet (som ska driva). Därmed kan man säga att Torsen funkar bara så länge bägge hjulen har markkontakt.

Med "Låser upp" menar jag att "spärrverkan försvinner".


OCh återigen är detta i teorin, i praktiken ser hjulets tröghetsmoment etc till att båda hjulen får kraft och det driver på bra.

_________________
Roland Johansson
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



Fuling:
"Ren lamelldiffroms tror jag inte på, är som AGA diff tills förspänningen monetnt mässigt överstigs."

Mja-mja.. håller inte med riktigt. Har man en lamelldiff så är det viktigt att köra med LSD olja i diffen. Annars blir effekten du nämner tydlig. På min bil känner jag inte när lamellerna börjar glida. Inte heller minsta (kännbara) hugg i snäva kurvor i låg fart. Ändå blir det två lakritsremmar om jag skulle vilja det, (vilket jag inte brukar vilja efetrsom det känns barnsligt)
Det finns LSD-tillsatser man kan tjöpa som egentligen är till för att pyttsa i ren hypoidolja som man kan öka oljans "halkighet" med om det hugger för mycket.

Som kuriosa är det ett gammalt klassiskt raggartrick i rakt-fram-åka ...att köra på ren hypoidolja. Hjälper väldigt bra mot slitna lameller eller för dålig förspänning. Nackdelen är att effekten som fuling nämner blir VÄLDIGT tydlig

_________________
Mats Andersen
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1, skall man INTE läsa vad jag skriver som fa.. läser bibelen

Jag tänker rent funktionsmässigt + vad jag testat(har ärfarnehet ifrån)

En ren lamelldiff slirar när momentskilnaden mellan hjulen blir större än inspånningsmomnetet.

En ramplamelldiffbroms kan också kännas som en AGA-diff om den är felinstäld eller om lamellerna har skurit. Men en ramplamelldiffbroms låser mer hur mer skilnden blir mellan hjulen till en viss grad.
Just, rätt instäld känns den knapt för den den greper in. Nu är jag grävlings mupp iof

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Rolle Scirocco skrev:
beepbeep skrev:
Dignell skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:

2. Den låser upp när hjulet lyfter


Gör den verkligen det? Låter konstigt.


Det är väl tvärt om, alltså att om ett hjul hamnar i luften fungerar den precis som en vanlig öppen diff?


Ja, låsningen släpper och inre hjulet (som är i luften) börjar spinna och ingen moment överförs till yttre hjulet (som ska driva). Därmed kan man säga att Torsen funkar bara så länge bägge hjulen har markkontakt.

Med "Låser upp" menar jag att "spärrverkan försvinner".


OCh återigen är detta i teorin, i praktiken ser hjulets tröghetsmoment etc till att båda hjulen får kraft och det driver på bra.


Fast inte alltid. Jag har Quaifediff på Caprin och i år, med R-däck, så lyfter den innerhjulet ut ur böjarna tillräckligt mycket för att den ska spinna på hjulet som är i luften (eller med lite tryck), Det är visserligen ganska låga farter och tvära böjar, men ändå...

Men, som nån sa, man ska ju inte välja diffbroms baserat på att hjulupphängningarna inte fungerar som de ska. Med mer krängmotstånd fram borde bilen hålla bakhjulen i backen. När jag körde vanliga gatdäck var det inga problem alls med hjulspinn på innerhjulet.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det jag skrev om min fattigmansdiffbroms i samband med torsen har ingen kommenterat. Är inte det en bra lösning för att inte få spinn på innerhjulet eller är det bara oväsentligt tugg?
(om man nu teoretiskt skulle kunna få innerhjulsspinn med en torsendiff alltså)

Nils Classon skrev:
Till min torsendiff beställde jag också med en sats bussningar (ja, det är nog inte rätta ordet) med vars hjälp man shimsar in en viss diffbromseffekt. Detta gjorde jag just för att torsen inte fungerar om ena hjulet är i luften.
Jag har inte kört så mycket med den än, men när jag väl kört så har jag inte märkt av något innerhjulspinn iallafall.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Nils Classon skrev:
Det jag skrev om min fattigmansdiffbroms i samband med torsen har ingen kommenterat. Är inte det en bra lösning för att inte få spinn på innerhjulet eller är det bara oväsentligt tugg?
(om man nu teoretiskt skulle kunna få innerhjulsspinn med en torsendiff alltså)
Nils Classon skrev:
Till min torsendiff beställde jag också med en sats bussningar (ja, det är nog inte rätta ordet) med vars hjälp man shimsar in en viss diffbromseffekt. Detta gjorde jag just för att torsen inte fungerar om ena hjulet är i luften.
Jag har inte kört så mycket med den än, men när jag väl kört så har jag inte märkt av något innerhjulspinn iallafall.
Försänning av momentflyttande diffar existerar ju i design också. På min 03a sitter det 35Nm förspänning (Togishi Fuji) och jämfört med Torsen-II i 99an så upplever jag en liten skillnad. Att chassin skiljer en faktor 2 i fjäderkonstant påverkar ju också naturligtvis.
Jag gissar att det är förspänningen som ger betydande lågfartsunderstyrning vid gaspådrag (dessutom tycker besiktningsmännen att att bromsarna ligger an/drar snett).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Kimmen skrev:
En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???



Har sett många bilder på supertouringbilar i chikaner där de lyfter hela ena sidan. Nu är det nog i kombination med att de ändrar från höger till vänster och studsar kurbs på en gång men det sker.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kimmen skrev:
En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???
När nåt inte är som det borde...

Eller om man heter Erik Berger och tycker att tvåhjula genom kurvor är helt normalt (utan curbhjälp).
Men chassimässigt är väl en AppK-Escort på slicks "fel"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Kimmen skrev:
En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???


Till exempel när man råkar köra för nära/på curbsen på utgången ur chikanen på mantorp, all kraft ligger på ytterhjul och innerhjulet tappar greppet.

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



JohanWing skrev:
Kimmen skrev:
En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???


Till exempel när man råkar köra för nära/på curbsen på utgången ur chikanen på mantorp, all kraft ligger på ytterhjul och innerhjulet tappar greppet.


Jag körde över dom kurbsen förra fredagen och märkte ingen drivförlust med min torsendiff.
Har kört över många kurbs utan att nånsin tappat driv på ytterhjulet.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kimmen skrev:
Jag körde över dom kurbsen förra fredagen och märkte ingen drivförlust med min torsendiff.
Har kört över många kurbs utan att nånsin tappat driv på ytterhjulet.
Men din bil är ju rätt mjuk mellan buren och främre hjulupphängningen, en lite udda sätt att fixa problemet

Bilar med chassiegenfrekvenser på 4-5Hz hoppar lite mer. McPersonbilar verkar behöva vara j_velhårda för att fungera, ett fint exempel på hur "fel"+"fel" kan bli ganska rätt och gå rätt fort (men då måste resten anpassas därefter)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Min bil spinner på innerhjulet när jag försöker axa ut ur kurvorna. Förmodligen håller diffen i om man ligger på med gas hela tiden, men jag gissar att jag försöker lägga på gas när ett hjul redan är "lätt", därav problemen.

Jag är ju egentligen toknöjd med min diff, det är hjulupphängningarna (eller föraren) det är fel på ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Kimmen skrev:
JohanWing skrev:
Kimmen skrev:
En fråga bara, NÄR har man ett drivhjul i luften på bana???


Till exempel när man råkar köra för nära/på curbsen på utgången ur chikanen på mantorp, all kraft ligger på ytterhjul och innerhjulet tappar greppet.


Jag körde över dom kurbsen förra fredagen och märkte ingen drivförlust med min torsendiff.
Har kört över många kurbs utan att nånsin tappat driv på ytterhjulet.




Detta säger väl ingenting om huruvida ditt innerhjul (eller mer rätt innerhjul) faktist lättar från marken. Sätt en vän eller fiende med kamera i kurvan så kan vi sedan kolla, eller logga fjädringsrörelser

Jag vet bara med min quafie så räckte tröghetsmomentet i hjulet för att man skulle få fullgod diffverkan och driv på båda hjulen. Min quafie var av torsenvarianten, dvs inte en av deras tävlingslamelldiffar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
<<   1, 2, 3, 4   >>
25492 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande