Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
<<   1, 2, 3, 4   >>
25492 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Rolle Scirocco skrev:

Jag vet bara med min quafie så räckte tröghetsmomentet i hjulet för att man skulle få fullgod diffverkan och driv på båda hjulen. Min quafie var av torsenvarianten, dvs inte en av deras tävlingslamelldiffar.


Visst, åker man och tvåhjular kommer en torsen inte att funka. Om man däremot bara har korta hjullyft efter kerbs så tippar jag på att som du skriver "tröghetsmomentet i hjulet" kommer att hålla kraften kvar på ytterhjulet .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Kimmen skrev:

Visst, åker man och tvåhjular kommer en torsen inte att funka. Om man däremot bara har korta hjullyft efter kerbs så tippar jag på att som du skriver "tröghetsmomentet i hjulet" kommer att hålla kraften kvar på ytterhjulet .


Det jag har märkt är att i långsamma tvära kurvor där jag fått vattenplaning på innerhjulet har innerhjulet spunnit och då har diffen inte haft möjlighet att skicka kraften till andra hjulet som har grepp.

_________________
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Niklas Falk skrev:
Nils Classon skrev:
Det jag skrev om min fattigmansdiffbroms i samband med torsen har ingen kommenterat. Är inte det en bra lösning för att inte få spinn på innerhjulet eller är det bara oväsentligt tugg?
(om man nu teoretiskt skulle kunna få innerhjulsspinn med en torsendiff alltså)
Nils Classon skrev:
Till min torsendiff beställde jag också med en sats bussningar (ja, det är nog inte rätta ordet) med vars hjälp man shimsar in en viss diffbromseffekt. Detta gjorde jag just för att torsen inte fungerar om ena hjulet är i luften.
Jag har inte kört så mycket med den än, men när jag väl kört så har jag inte märkt av något innerhjulspinn iallafall.
Försänning av momentflyttande diffar existerar ju i design också. På min 03a sitter det 35Nm förspänning (Togishi Fuji) och jämfört med Torsen-II i 99an så upplever jag en liten skillnad. Att chassin skiljer en faktor 2 i fjäderkonstant påverkar ju också naturligtvis.
Jag gissar att det är förspänningen som ger betydande lågfartsunderstyrning vid gaspådrag (dessutom tycker besiktningsmännen att att bromsarna ligger an/drar snett).


Det här med lågfartsunderstyrning antar jag gäller för bakhjulsdrivet? Eller blir det samma sak på en framhjulsdriven? Nåväl, återigen har jag lärt mig att man aldrig blir fullärd.
Någon anmärkning på bromsarna har jag inte fått.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
P_Sundqvist
Ljungby
Här sen Nov 2009
Inlägg: 4



Hur funkar torsendiffen när man kör med vänsterbroms (fwd)? kan man tvinga fram låsning även om ett hjul är i luften om han håller bra med gas och bromsar lite lätt?

_________________
Patrik Sundqvist
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Sunkan skrev:
Hur funkar torsendiffen när man kör med vänsterbroms (fwd)? kan man tvinga fram låsning även om ett hjul är i luften om (man) ... bromsar lite lätt?


Ja.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Tjo!

Sitter o googlar runt varför min diff beter sig som den gör.
Jag åker med en Detroit Truetrac (torsendiff) i min Volvo 240, som nu är en ren banbil.
Jag har bekymmer med att jag börjar spinna ordentligt på innerhjulet ut ur vissa kurvor, och frustrationen blir självklart total. Sista kurvan på Kinnekulle och kurvan efter rakan på Mantorp till exempel måste jag hålla igen ordentligt.

Jag blir inte riktigt klok på det eftersom jag får så mycket olika bud på hur en sån här diff kan bete sig. På vissa ställen läser jag att den omöjligt kan spinna på enbart innerhjulet eftersom konstruktionen inte tillåter det. Andra säger att den visst kan det. Åker för tillfället med 80-90 mineralolja enligt rekommendation från Bakaxeldelar.se. Kan en annan olja gör skillnad?

Bör väl tilläggas att problemet förvärrades mot slutet av säsongen då däcken började bli trötta. Kanske räcker det att byta till nya, men öppnar gärna diskussionen i ämnet igen om folk hunnit skaffa sig nya erfarenheter sedan det skrevs senast i denna tråden

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan i kurvorna.
Så frågan är,gör den det? Har ju svårt att tro det men har du bilder,film eller iaktagelser på om det är så?
För övrigt, vad är det för spec på fjädring / dämpning,däck och effekt i motor?

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.


Ja om man inte vill tillföra något till diskussionen så kan man ju välja att tolka det så...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jonne skrev:
ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.


Ja om man inte vill tillföra något till diskussionen så kan man ju välja att tolka det så...


va ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har i alla fall liknande erfarenheter av "torque biasing" diff (Quaife), även min bil spinner på innerhjulet emellanåt - eller gjorde det tidigare. När jag ökade spårvidd och krängmotstånd fram blev problemet mindre (knappt märkbart).

Min tolkning är att om trycket på innerhjulet är tillräckligt lågt så kan kraften fördelas dit så det spinner. Varför har jag svårt att förklara exakt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har erfarenhet av torsendiff på två av mina bilar.
Bägge har fungerat ua när man väl är "på rull". Har aldrig haft det minsta problem med att de inte "låst" som de ska, varken vi bankörning eller i slalom inte ens när man tagit genvägen över curbs.
Däremot har bägge varit "helt värdelösa" om ett hjul mer eller mindre hänger i luften från start, typ om underlaget är väldigt ojämnt (t.ex backa diagonalt över ett fartgupp). Då går det ibland att lura diffen "att låsa" genom att rycka lite försiktigt i handbromsen.

_________________

Rice and shine
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.


Ja om man inte vill tillföra något till diskussionen så kan man ju välja att tolka det så...


va ?


Ursäka. Tror jag tolkade dig fel

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.
Om Truetac är en ren momentflyttande torsentyp så kan den hantera en maximal skeppet mellan momentet mellan hjulen, men inte 100% och det finns inget som liknar "låser" som en lamelldiff.

Om tex förhållande i konstruktionen är 2.4 så kan 340Nm ingående fördelas som 240+100. Men om greppet på det minst lastade hjulet inte kan klara av 100Nm så kommer det att spinna.
Så det behöver inte hänga i luften, det räcker att det är för dåligt grepp till effekten och att lasten är tillräckligt sned.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Kul att det blev så många svar här!

Så sammanfattningsvis så kan man säga att den kan spinna på ett hjul om greppet mot marken mellan hjulen skiljer avsevärt. Gärna i kombination med för många Nm som man försöker använda.

Att jag skulle ha problem med grepp med mina nuvarande däck är inget jag är förvånad över. (225/45-17 R-däck och 430 whp och 550 wNm) Det är snarare sättet som jag tappar greppet på som jag blev fundersam över då jag inte trodde den kunde göra så.

Förhoppningsvis får jag bot på problemet under vintern då bilen styvas upp ordentligt samtidigt som den får en uppsättning bredare och greppigare däck

_________________
Niklas Maisaari
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
jonne skrev:
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan...........


Yes. så är det.
Om Truetac är en ren momentflyttande torsentyp så kan den hantera en maximal skeppet mellan momentet mellan hjulen, men inte 100% och det finns inget som liknar "låser" som en lamelldiff.

Om tex förhållande i konstruktionen är 2.4 så kan 340Nm ingående fördelas som 240+100. Men om greppet på det minst lastade hjulet inte kan klara av 100Nm så kommer det att spinna.
Så det behöver inte hänga i luften, det räcker att det är för dåligt grepp till effekten och att lasten är tillräckligt sned.


Det stämmer med min erfarenhet då. Det jag brukar säga är att jag upplever att en momentflyttande diff "kräver" väl fungerande hjulupphängningar för att driva bra. En ramplamelldiff "maskerar" det genom att hålla i drivningen även när man har väldigt olika grepp/tryck på hjulen. För en seriös banbil är det inte nödvändigtvis ett problem kanske men för en busbil som man vill kunna åka på sladd med "överallt" är det en annan sak.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Majs skrev:
Kul att det blev så många svar här!

Så sammanfattningsvis så kan man säga att den kan spinna på ett hjul om greppet mot marken mellan hjulen skiljer avsevärt. Gärna i kombination med för många Nm som man försöker använda.

Att jag skulle ha problem med grepp med mina nuvarande däck är inget jag är förvånad över. (225/45-17 R-däck och 430 whp och 550 wNm) Det är snarare sättet som jag tappar greppet på som jag blev fundersam över då jag inte trodde den kunde göra så.

Förhoppningsvis får jag bot på problemet under vintern då bilen styvas upp ordentligt samtidigt som den får en uppsättning bredare och greppigare däck


Har hängt i quafie momentjutjämnare i både min gamla turboscirocco och några vänners golfar av olika årsmodeller, och alla dessa antingen hade hyfsat med fäste eller två spinnande hjul.
En annan kompis köpte en begagnad torsendiff från en rallybil, och den spann mestadels på ett hjul... Tror den var rejält sliten.

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är många teorier och funderingar, som inte går ihop med andra.

Det låter som det finns olika diffar som kallas Torsen.
Den Torsen jag haft...kan inte spinna på ett hjul....om den inte tappar greppet, nästan helt på ett av hjulen.

Ska man styva upp fjädringen för att avhjälpa detta, så är det fram detta måste ske. Bak lär man åka mjukt och följsamt.

Sedan har jag uppfattningen om att Torsen är bäst på hyfsat motorsvaga bilar. Vi åkte 200 hk bakhjulsdrivet, utan några problem.

Jag har hört många klaga på att Torsen blir oberäkneliga med mycket effekt. (eller kanske i första hand mycket vrid)
Det kan kasta bilen i sidled i höga hastigheter när man åker rakt,

Dessutom är en Trosen inte gjort för att åka med spinn på ett hjul....någonsin. Dom är inte lagrade för detta och dom kommer rasa ganska snabbt.

En Torsen med dåliga lagringar för "makaronerna" är i stort sätt okörbar och och lynnig som fan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det beror väl på vad man väljer för vinklar i makaronerna?
Man kan ju få mer eller mindre bromseffekt beroende på vinklarna precis som en ramplamell.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MaZ skrev:
Det beror väl på vad man väljer för vinklar i makaronerna?
Man kan ju få mer eller mindre bromseffekt beroende på vinklarna precis som en ramplamell.


Möjligtvis kan man välja hur mycket monent som ska flyttas till andra hjulet.
Man har ju inget slir mellan hjulen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480




_________________
Mikael Ståhling
Citera
Skruva banåkabil
Torsendiff eller ej
<<   1, 2, 3, 4   >>
25492 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande