Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torsendiff eller ej | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (25511 totalt) |
Visst, åker man och tvåhjular kommer en torsen inte att funka. Om man däremot bara har korta hjullyft efter kerbs så tippar jag på att som du skriver "tröghetsmomentet i hjulet" kommer att hålla kraften kvar på ytterhjulet . |
||||||||
Det jag har märkt är att i långsamma tvära kurvor där jag fått vattenplaning på innerhjulet har innerhjulet spunnit och då har diffen inte haft möjlighet att skicka kraften till andra hjulet som har grepp. _________________ |
||||||||
Det här med lågfartsunderstyrning antar jag gäller för bakhjulsdrivet? Eller blir det samma sak på en framhjulsdriven? Nåväl, återigen har jag lärt mig att man aldrig blir fullärd. Någon anmärkning på bromsarna har jag inte fått. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Ja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Tjo!
Sitter o googlar runt varför min diff beter sig som den gör. Jag åker med en Detroit Truetrac (torsendiff) i min Volvo 240, som nu är en ren banbil. Jag har bekymmer med att jag börjar spinna ordentligt på innerhjulet ut ur vissa kurvor, och frustrationen blir självklart total. Sista kurvan på Kinnekulle och kurvan efter rakan på Mantorp till exempel måste jag hålla igen ordentligt. Jag blir inte riktigt klok på det eftersom jag får så mycket olika bud på hur en sån här diff kan bete sig. På vissa ställen läser jag att den omöjligt kan spinna på enbart innerhjulet eftersom konstruktionen inte tillåter det. Andra säger att den visst kan det. Åker för tillfället med 80-90 mineralolja enligt rekommendation från Bakaxeldelar.se. Kan en annan olja gör skillnad? Bör väl tilläggas att problemet förvärrades mot slutet av säsongen då däcken började bli trötta. Kanske räcker det att byta till nya, men öppnar gärna diskussionen i ämnet igen om folk hunnit skaffa sig nya erfarenheter sedan det skrevs senast i denna tråden _________________ Niklas Maisaari |
||||||||
Tekniskt sett så borde den ju inte släppa innerhjul om inte du lyfter det från banan i kurvorna.
Så frågan är,gör den det? Har ju svårt att tro det men har du bilder,film eller iaktagelser på om det är så? För övrigt, vad är det för spec på fjädring / dämpning,däck och effekt i motor? _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||||
Yes. så är det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja om man inte vill tillföra något till diskussionen så kan man ju välja att tolka det så... _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||||
va ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har i alla fall liknande erfarenheter av "torque biasing" diff (Quaife), även min bil spinner på innerhjulet emellanåt - eller gjorde det tidigare. När jag ökade spårvidd och krängmotstånd fram blev problemet mindre (knappt märkbart).
Min tolkning är att om trycket på innerhjulet är tillräckligt lågt så kan kraften fördelas dit så det spinner. Varför har jag svårt att förklara exakt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jag har erfarenhet av torsendiff på två av mina bilar.
Bägge har fungerat ua när man väl är "på rull". Har aldrig haft det minsta problem med att de inte "låst" som de ska, varken vi bankörning eller i slalom inte ens när man tagit genvägen över curbs. Däremot har bägge varit "helt värdelösa" om ett hjul mer eller mindre hänger i luften från start, typ om underlaget är väldigt ojämnt (t.ex backa diagonalt över ett fartgupp). Då går det ibland att lura diffen "att låsa" genom att rycka lite försiktigt i handbromsen. |
||||||||
Ursäka. Tror jag tolkade dig fel _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||||
Om tex förhållande i konstruktionen är 2.4 så kan 340Nm ingående fördelas som 240+100. Men om greppet på det minst lastade hjulet inte kan klara av 100Nm så kommer det att spinna. Så det behöver inte hänga i luften, det räcker att det är för dåligt grepp till effekten och att lasten är tillräckligt sned. |
||||||||
Kul att det blev så många svar här!
Så sammanfattningsvis så kan man säga att den kan spinna på ett hjul om greppet mot marken mellan hjulen skiljer avsevärt. Gärna i kombination med för många Nm som man försöker använda. Att jag skulle ha problem med grepp med mina nuvarande däck är inget jag är förvånad över. (225/45-17 R-däck och 430 whp och 550 wNm) Det är snarare sättet som jag tappar greppet på som jag blev fundersam över då jag inte trodde den kunde göra så. Förhoppningsvis får jag bot på problemet under vintern då bilen styvas upp ordentligt samtidigt som den får en uppsättning bredare och greppigare däck _________________ Niklas Maisaari |
||||||||
Det stämmer med min erfarenhet då. Det jag brukar säga är att jag upplever att en momentflyttande diff "kräver" väl fungerande hjulupphängningar för att driva bra. En ramplamelldiff "maskerar" det genom att hålla i drivningen även när man har väldigt olika grepp/tryck på hjulen. För en seriös banbil är det inte nödvändigtvis ett problem kanske men för en busbil som man vill kunna åka på sladd med "överallt" är det en annan sak. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Har hängt i quafie momentjutjämnare i både min gamla turboscirocco och några vänners golfar av olika årsmodeller, och alla dessa antingen hade hyfsat med fäste eller två spinnande hjul. En annan kompis köpte en begagnad torsendiff från en rallybil, och den spann mestadels på ett hjul... Tror den var rejält sliten. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Det är många teorier och funderingar, som inte går ihop med andra.
Det låter som det finns olika diffar som kallas Torsen. Den Torsen jag haft...kan inte spinna på ett hjul....om den inte tappar greppet, nästan helt på ett av hjulen. Ska man styva upp fjädringen för att avhjälpa detta, så är det fram detta måste ske. Bak lär man åka mjukt och följsamt. Sedan har jag uppfattningen om att Torsen är bäst på hyfsat motorsvaga bilar. Vi åkte 200 hk bakhjulsdrivet, utan några problem. Jag har hört många klaga på att Torsen blir oberäkneliga med mycket effekt. (eller kanske i första hand mycket vrid) Det kan kasta bilen i sidled i höga hastigheter när man åker rakt, Dessutom är en Trosen inte gjort för att åka med spinn på ett hjul....någonsin. Dom är inte lagrade för detta och dom kommer rasa ganska snabbt. En Torsen med dåliga lagringar för "makaronerna" är i stort sätt okörbar och och lynnig som fan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Möjligtvis kan man välja hur mycket monent som ska flyttas till andra hjulet. Man har ju inget slir mellan hjulen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Mikael Ståhling |
||||||||
Skruva banåkabil Torsendiff eller ej | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (25511 totalt) |