Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (66699 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Ickad skrev:
jag jag är ingen expert men det vad var jag fick höra....
hör med benny ;Hans kontaktinfo finns på .org; han vet nog...


äh, jag lurkar ju runt både här och på rikards bil. måste ju kolla vad ni tänkt hitta på så man kan göra motdrag ...

/benny


Ha ha! Mig kommer du nog se mest i backspegeln i starten, eller när du varvar mig. Har som målsättning att komma i mål, råkar man dessutom komma något annat än sist är det bara ett plus

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Rör köper man hos burtillverkaren. Glöm det där med att köpa hos järnhandlaren, måna har försökt och misslyckats...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
MaZ skrev:
Rör köper man hos burtillverkaren. Glöm det där med att köpa hos järnhandlaren, måna har försökt och misslyckats...


ok, då blir det nog Finess.se, de hade en vettig hemsida i alla fall. Eller finns det någon burbyggare i närheten av Götet?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Hade besök hos bilen idag av Bosse. Det rätade ut lite frågetecken kring bur med mera. Bra herre att ha att göra med.

Plockade ut ett paket med ett Zenderpaket idag också. Ska bli spännande att få lite annorlunda look på bilen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Tiden går fort, när man inte är i garaget...

Hänt sedan sist, mätare inkopplade, nu har man både vattentemp och oljetryck Tuta är installerad, spolarmunstyckena är inkopplade, fixade även till en 12V värmefläkt på framrutan igår, så nu går det att köra till SBP utan att rutan immar igen thumbs up Enda som är kvar inför regbes är att fixa vevhusventen samt att slänga in en varningstriangel i bagaget. Jo, tänkte nog stoppa i ett par originalstolar också, ingen ide att bråka med SBP angående mina musöron på förarstolen.

Jo, beställde en bredbadslambda också, så nu kan man ut och finmappa motorn till våren. Har även köpt glasfiber och luftutsläpp så jag kan få ordning på hålen i huven.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Gustav_H78 skrev:
Tiden går fort, när man inte är i garaget...

...fixade även till en 12V värmefläkt på framrutan igår, så nu går det att köra till SBP utan att rutan immar igen thumbs up ...



Vad blev det för fläkt - och hur bra funkar den?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
-- skrev:
Gustav_H78 skrev:
Tiden går fort, när man inte är i garaget...

...fixade även till en 12V värmefläkt på framrutan igår, så nu går det att köra till SBP utan att rutan immar igen thumbs up ...



Vad blev det för fläkt - och hur bra funkar den?


Enklast tänkbara möjliga. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&am . . . .

Monterade även ett 12V uttag, för att kunna ladda telefon, GPS eller dator vid mappning och loggning. Fläkten funkar, blåser varmluft på rutan framför föraren. Jag har satt den med medföljande kardborreband på instrumentbrädan, kommer alltså bara sitta där när det är kass väderlek. Ev får jag komma på nåt bättre fäste(skruvbart) om man ska ha den när man kör på bana, men jag tror inte det kommer behövas. Inte det bästa i världen, men för 199 spänn får man inte mycket idag

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Snabba leveranser!

Beställde en siliconslang och rör samt att jag låtit tillverka en vevhusventburk, så nu finns alla delar för att fixa till bilen inför regbes. Så det får bli till att beställa tid snart så man hinner fixa det innan snön kommer. Har ingen lust att hyra kärra, så jag hoppas på barmark. Har en uppsättning dubbdäck som ligger om olyckan skulle vara framme iofs. thumbs up



Ursäkta min kassa telefon som inte kan ta vettiga bilder...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
En tråd är ju värdelös utan bilder, så här kommer en på dagens lilla mek. Körde på lite glasfiberspackel på utsidan av huven. Återstår lite slip och spackel innan lack.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Då är tanken komplett, återstår att slänga på lite färg så man slipper att den ärgar bort och blir ful, sen ska den monteras också iofs. Sakta men säkert går det framåt...


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Det står inte helt still i garaget, faktiskt Har fått hem en Innovate bredbandare från staterna som ska användas till våren, annars håller jag som bäst på förbereda inför regbes med buren på torsdag. Har flyttat fram förarstolen och dragit in originalbältet i stolen så det går att använda, slipat och lackat huven så den är svart och inte gelcoat-vit, kopplat in min vevhusvent så den numera är sluten, med mera med mera. Har några småpunkter kvar som att ställa in halvljuset på höger sida och lite småpill.

Har en fråga. Har läst någonstans att man måste ha en "ramp" från taket mot främre takbågen på buren när man besiktigar. Är det ett krav, eller räcker det med burstoppning? Vad för material ska "rampen" vara i sådana fall? Tänkte limma ihop liggunderlag och fästa med kardborre, alt limma med smältlim. Hur har nio andra gjort som besat med bur på sistone?

Efter regbes blir det nog julledigt från bilen så blir det nya tag med buruppgradering och race-kat efter nyår. Även nya kjolpaketet ska på innan banpremiär på Gelleråsen runt första maj.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



När jag regbesiktigade så kollade de bara att huvudet inte tog i taksträvan när man "nickade". Naturligtvis var det stoppning på röret men jag behövde ingen ramp på SBP iaf.
Det här var i en bertone så du borde väl ha lite bättre frigång?

mvh Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Med tanke på att stolen sitter lågt och att jag inte är toklång så låter jag det vara så länge. I värsta fall blir det väl ombes.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Så, efter lite kvällspyssel så står nu Alfan hemma i garaget och väntar på besiktning på torsdag. Bara att hålla tummarna thumbs up


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Det började bra, bilen startade snällt när den skulle in i hallen. Sen var det ridå. Träffade Svensk Bilprovnings mest plikttrogne paragrafryttare. Dra mig baklänges vad sur och trumpen han var. Han måste druckit bromsolja till frukost för det var banne mig inga glada miner här inte. Killen var väl strax under 60 och visade inga jätteglada miner över att få klättra in i kupén. Frambromsarna funkade fint, sen var det något märkligt. Ingen bakbroms alls, noll, nada! Handbroms ok, men inte tillstymmelse till bakbroms. Kom sedan på att det måste vara bromskraftsregulatorn som hängt sig. Första poängen fixad!

Vidare in i nästa hall. Det mesta flöt väl på hyffsat, ända till han skulle leta reda på chassienumret. Den popnitade plåten gick bra att hitta, men sen letade både han och jag och några gubbar till i säkert 20 min utan resultat. Måste kolla vart det stansade numret sitter på min andra 75'a. Dags för motorrummet. "Hmm, är det här verkligen originalmotor?" "Eh, mjo det är original block och turbo(inget ljug så långt), det är "bara" ombyggt med frontmatad IC för bättre kylning"(dagens vita lögn). Som tur var höll han sig under 3000rpm under provturen så han märkte inte så mycket av trimmet.

Så skulle vi upp på rullarna, men det ville inte bilen. Stendött, inget ljus, ingenting. Hmm, konstigt. Upptäckte rätt snabbt som tur var, att när vi letat efter chassienumret så hade en kabel hoppat ur ett kopplingsblock, stoppa i den igen och vips så startar den så snällt. Hmm, kan detta varit bekymret med startproblemen innan kanske? Får forska mer i det senare. Under bilen kammade han noll, inte en rostfläck så långt ögat når, ändå letade hans pikhammare noggrant! Men när vi kom till framvagnen så hittade han ett par grejer. Bromsrören satt fast, men inte på det sättet de "skall". Får fixa en plåt med hål och skruva slang med kontramutter i, inget svårt att fixa, men ändå ett poäng till. Sen saknades kåporna på framnaven, får skaka fram ett par sådana också. Sen så var inre styrled glapp på höger sida. Bra att få det kollat så man kan byta den. Tre ponäg till.

Ljusbilden stod klockrent på strecket, men var suddig på ena sidan, ingen poäng men nära. Sen klagade han på att jag inte hade något ljus på hastighetsmätaren. Den får jag ta på mig eftersom jag helt enkelt glömt att fixa det. Fick en bra att veta att bilen saknade vägmätare, behövs den?

Sen var det regbesiktningen. Där hittade han några punkter. Några av dem kände jag till, men chansade för att jag hört om flera andra som reggat med samma utrustning och kommit igenom. Nummer ett, stolarna. Bältena sitter kvar och funkar fin fint, de testade han själv, men stolarna måste ur och in med original. Tanken måste bort, detta kände jag också till men vet om flera som besat med plasttank inne i bagaget. Främre takbågen måste dit en glidramp så man inte bryter nacken om man slår i den. Detta hade jag hört talas om, men även där är det många besiktningsgubbar som släppt igenom det för att det är omöjligt att komma dit upp med huvudet. Att jag har typ 40cm från huvudet till röret(som är vadderat) spelade ingen roll. Lätt att fixa, men surt att de är så förbenat inkonsekventa. Under korsförhöret inne på hans kontor(där vi satt i ca 40 min) så fick jag höra både det ena och det andra, bland annat att han tyckte att sådana som jag med dylika bilar inte hade på hans station att göra. Säger man så?!

Allt som allt så gick det väl både bra och dåligt. Kul att få veta att vikten ligger på 1030 med full tank. Finns rätt många kilo kvar att lätta, så det var ju kul. Även bra att få veta det där med bakbromsarna tex, såg även att bakre motorfäste var helslut, så det ska skrivas upp på byteslistan. Men att de ska va så inkonsekventa i sin bedömning är bara pinsamt. Ska ta mig en funderare på om det blir strikt banbil och skiter i besiktningen, eller om jag orkar fixa dit en tank(som jag förvisso har hemma) som jag kan besiktiga med. De andra punkterna är klart lättare att fixa så det behöver jag inte ens fundera på.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Enda fördelen med att ha en gatgodkänd bil är ju att du kan köra den på allmän väg när du mekat och behöver ta en repa. Å så att du kan köra fram och tillbaka från tävlingarna utan att bry dig om kärra+dragarbil.

1030 kg låter ju mkt bra. Vad räknar du med att motorn ska ge i slutändan?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Jo, jag kommer nog gatregga den ändå. Det känns skönt att kunna ta en repa och testa bromsar, hjulinställningar med mera, hyffsat lagligt i alla fall. Åka till och från tävling utan trailer kommer nog inte hända, men möjligheten finns ju om man reggar den. Till och från slalom/bankörning lär nog hända i alla fall, men inte tävling.

1030 var bättre än jag hoppades på. Det finns en glasfiberbaklucka och väntar, bakdörrarna är inte urkapade samt att det bara är plast i sidorutorna fram. Så det finns några kilo till att plocka bort, samt att passagerarstolen väger några kilo också. Under tonnet är ingen omöjlighet i alla fall.

Något mål med motorn har jag inte direkt, gissar att den lämnar mellan 200 och 250 hästar, skulle gissa närmare 200. Men med denna vikten så skickar det på rätt bra. Första året lär gå åt till att lära sig köra och lära känna bilen. Bara de här milen till och från bilprovningen har gett en del. Huvudmålet med motorn är väl att den ska hålla, sen om den ger gott med effekt är bara trevligt, men som sagt var, driftsäkerhet först och främst. Har ju köpt mig en bredbandare, så till våren tänkte jag sticka ut och se om det går att göra nåt åt mappen, eller om den är bra som den är, har ev lite kontakter på en rullande landsväg, så om tid och pengar räcker kanske det blir en repa där.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534



1030kg för en 75'a är inget att skryta om ;-)

Du har ju dessutom redan börjat lätta. lättaste 75:orna i CAR challenge ligger kring 900kg. tror tom dom två lättaste har v6:or.

/benny, 935kg (2009) alfa75Ts

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Benny Steen skrev:
1030kg för en 75'a är inget att skryta om ;-)

Du har ju dessutom redan börjat lätta. lättaste 75:orna i CAR challenge ligger kring 900kg. tror tom dom två lättaste har v6:or.

/benny, 935kg (2009) alfa75Ts


Under 1000kg är som sagt var ingen utopi, så dit ska jag innan säsongen börjar. Sen får man väl se vad ekonomi tillåter i form av utbyte av plåt mot glasfiber med mera. Men att borra och såga är ju gratis

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Blir du tvungen att betala för ny reg.bes när du missade denna?

Är man tvungen att ha fungerande fläkt vid reg.bes.?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Blir du tvungen att betala för ny reg.bes när du missade denna?

Är man tvungen att ha fungerande fläkt vid reg.bes.?


Jag har en månad att göra en ombesiktning även på regbesen, så det är inte fullt pris. Men det värsta timpriset är ändå på vägningen. 250 spänn för att köra upp på en våg och läsa av ett resultat. De vet hur man ska ta betalt de där grabbarna!

Jag har en 12V fläkt från Jula för 200 spänn, sades inget om på besiktningen i alla fall. Sitter med kardborre på brädan, tas med fördel bort vid mer inspirerad körning. Bubblor från förr har ju ingen fläkt, så jag tror inte det kan vara något krav.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (66699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande