Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 -87 banåkarbilen | Stort uppdatering
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19169 totalt)
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjenare!
Jonathan heter jag, 22 år från Tierp, jobbar som rörmokare på Caverion, har även svetslicenser

Tänkte dela med mig utav mitt projekt, vilket pågått 3 år och även hunnit kört med den och funnit lite bristande saker som byggts om.
Bilen är en Volvo 240 -87 som jag köpte med en M50b25 motor och ZF låda, tanken va ifrån början bara att bygga om motorn lite och fixa chassit och köra med den men vi alla har nog haft en sån tanke.. det eskalerar väldigt fort!
Började plocka isär bilen och såg att varenda bussnings va helt slut.

Kommer att dela med mig av ett par bilder , inte alla för det är ett par hundra!





Första bakvagnen, bara köpes grejer, va inte riktigt nöjd med detta











Nya bakvagnen, bara krängare kvar














Det var en liten sammanfattning på projektets gång.

Film på bland dom första testkörningarna, då med 411whp @ 0,96 bar
https://www.youtube.com/watch?v=xXKNPvKuTXg

Kommer uppdatera nu vart efter det händer nånting! Hoppas ni kommer gilla mitt projekt

_________________
Jonathan Storck
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ser väldigt snyggt och prydligt ut, vitt är alltid rätt på en banåkarbil. thumbs up Enda utseendemässiga som jag hade gjort är att sätta tillbaka orange blinkers bak och fram, men det är ju en smakfråga.

Om du har svetslicens så är jag ganska säker på att det finns en lag som säger att man måste posta bilder på svetsporr. Dessutom måste man redogöra i detalj för hur man bygger kollektor och svetsar där det är j-t trångt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Ser väldigt snyggt och prydligt ut, vitt är alltid rätt på en banåkarbil. thumbs up Enda utseendemässiga som jag hade gjort är att sätta tillbaka orange blinkers bak och fram, men det är ju en smakfråga.

Om du har svetslicens så är jag ganska säker på att det finns en lag som säger att man måste posta bilder på svetsporr. Dessutom måste man redogöra i detalj för hur man bygger kollektor och svetsar där det är j-t trångt.


Tackar! Ja jag har tänkt på blinkers så får se om det bli pengar över till de, känns som det är roligare att få bilen att gå

Haha ska jag va ärlig köpte jag kollektorn färdig för man är lite lat men självklart kan jag skicka upp lite bilder på svetsporr

_________________
Jonathan Storck
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Håller med Klingan, riktigt välbyggd och genomtänkt bygge.

Jag diggar normalt sett inte 240 men din bil gav mig andra vibbar thumbs up

Gillar fälgarna, lagom retro och race

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Fan asså just 240i klär väldigt bra i vitt MEN kan inte hålla med om att byta blinkers

Mycket bilder är skoj thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Blev lite gjort i helgen.
Hade endel bromsproblem förra säsongen, volvos pedalställ va inte riktigt dimesionerat för att köra utan bromsservo vilket resultera i krokigt pedalställ och att torpedväggen flexade en hel del, så känslan försvann!

Så nu svetsa jag 2 rör mellan torpedväggen och buren med fästen ner till ett nytt Tilton pedalställ vilket blev väldigt bra, rör sig inte ett dugg
Har också börjat kollat på rattstången hur den ska göras för den va väldigt fladdrig den med samt lite för lång så den ska kortas



Ett av fästena som ska svetsas i buren som kommer hålla en uniball som rattstången kommer gå igenom



Delar även med mig utav min mittkonsoll i aluminium och kolfiber !



kabelpiskan som ska skickas tillbaka till GZracing för att få lite mera funktioner, flexfuel, EGT, bränsle och oljetryck



Ha de bra!

_________________
Jonathan Storck
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 68



Otroligt genomarbetat! Läckert!

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Mycket fint bygge! thumbs up

Om jag får vara jobbig så kunde bakvagnen uppdateras yttrligare ganska enkelt!

Förläng och flytta ner panhardstaget, RC ligger mitt i staget och du förbättrar våghållningen med att "bara" använda Krängningshämmare.

Jag skulle fimpa de två kortare övre fyrlinkstagen och montera ett övre stag som är lika långt som de två nedre. 3-länk har också bättre väghållningesgenskaper än 4-linnk som låser upp bakvagnens rörelse.

Annars ser det lysande ut, jag har samma frambromsok! smutta..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Snygga bärarmar fram.Är det egentillverkade?
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
Mycket fint bygge! thumbs up

Om jag får vara jobbig så kunde bakvagnen uppdateras yttrligare ganska enkelt!

Förläng och flytta ner panhardstaget, RC ligger mitt i staget och du förbättrar våghållningen med att "bara" använda Krängningshämmare.

Jag skulle fimpa de två kortare övre fyrlinkstagen och montera ett övre stag som är lika långt som de två nedre. 3-länk har också bättre väghållningesgenskaper än 4-linnk som låser upp bakvagnens rörelse.

Annars ser det lysande ut, jag har samma frambromsok! smutta..


Tackar för tipset!
En av anledningarna till varför jag bytte va för att det satt gummibussningar i alla stagen, och 255or ibak på en 240 med original hjulhus är trångt, och panhardstaget ville inte hålla axeln centrerad så hjulen tog i både inner o ytter skärmar..

Okej ja det är fina ok, hade dock problem med bromsarna, vad kör du för storlek på cylindern?

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
Snygga bärarmar fram.Är det egentillverkade?


Tackar! japp dom har jag byggt själv

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



storckeen skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Mycket fint bygge! thumbs up

Om jag får vara jobbig så kunde bakvagnen uppdateras yttrligare ganska enkelt!

Förläng och flytta ner panhardstaget, RC ligger mitt i staget och du förbättrar våghållningen med att "bara" använda Krängningshämmare.

Jag skulle fimpa de två kortare övre fyrlinkstagen och montera ett övre stag som är lika långt som de två nedre. 3-länk har också bättre väghållningesgenskaper än 4-linnk som låser upp bakvagnens rörelse.

Annars ser det lysande ut, jag har samma frambromsok! smutta..


Tackar för tipset!
En av anledningarna till varför jag bytte va för att det satt gummibussningar i alla stagen, och 255or ibak på en 240 med original hjulhus är trångt, och panhardstaget ville inte hålla axeln centrerad så hjulen tog i både inner o ytter skärmar..

Okej ja det är fina ok, hade dock problem med bromsarna, vad kör du för storlek på cylindern?


Jo med ett så långt man kan och lågt placerat panhardstag får man väldigt lite sidoförskjutningar av bakaxeln. På de bilar jag provat kunde jag inte se eller mäta mig fram till någon förskjutning.

Jag har inte provat mina ok ännu så jag får se vad som passar, har de flesta cylinderstorlekar som finns. Vad kom du fram till var den bästa storleken för dig?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
storckeen skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Mycket fint bygge! thumbs up

Om jag får vara jobbig så kunde bakvagnen uppdateras yttrligare ganska enkelt!

Förläng och flytta ner panhardstaget, RC ligger mitt i staget och du förbättrar våghållningen med att "bara" använda Krängningshämmare.

Jag skulle fimpa de två kortare övre fyrlinkstagen och montera ett övre stag som är lika långt som de två nedre. 3-länk har också bättre väghållningesgenskaper än 4-linnk som låser upp bakvagnens rörelse.

Annars ser det lysande ut, jag har samma frambromsok! smutta..


Tackar för tipset!
En av anledningarna till varför jag bytte va för att det satt gummibussningar i alla stagen, och 255or ibak på en 240 med original hjulhus är trångt, och panhardstaget ville inte hålla axeln centrerad så hjulen tog i både inner o ytter skärmar..

Okej ja det är fina ok, hade dock problem med bromsarna, vad kör du för storlek på cylindern?


Jo med ett så långt man kan och lågt placerat panhardstag får man väldigt lite sidoförskjutningar av bakaxeln. På de bilar jag provat kunde jag inte se eller mäta mig fram till någon förskjutning.

Jag har inte provat mina ok ännu så jag får se vad som passar, har de flesta cylinderstorlekar som finns. Vad kom du fram till var den bästa storleken för dig?


Jag har 0.75 fram nu men får se hur det funkar i år. tror jag hade ett litet läckage förra året som jag såg nu när jag rev bilen, samt att hela torpedväggen flexade med original pedalstället så borde bli bättre till iår. Ska dra nya bromsslangar i hela bilen tänkte jag

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Blev lite gjort idag med, började med rattstången. Va less på att stången glappade fram och tillbaka, va ingen riktig styrsel i den. Och så fick jag bort de stora rattnavet som va alledes för långt!

Liten uniball, m22x1,5


började mäta in och rikta så den satt rakt..


förlängde splines med en hylsa och svarva så den va rak!


trädde över ett rör och svetsade de i den längden jag ville ha stången


nedre fästet, ska förstärkas lite!


sen det övre!


sådär blev det! dock helsvetsat nu.



Sen står det imellan två olika stolar nu, vilken tycker ni?

http://rallyshop.se/produkt/Bimarco-Grip-FIA

http://rallyshop.se/produkt/Mirco-RS2-FIA-Glasfiber

Nu är det bara köpa lite färg och måla på buren igen efter allt slipande

_________________
Jonathan Storck
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Skall man gå på utseende så gillade jag Mirco stolen mer men utseendet är väl det sista man skall gå på när det gäller stol
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Blev väl inte så mycket gjort i helgen, va dit idag och tänkte måla på fästena jag hade svetsat i buren men det slutade med att jag målade hela golvet invändigt i bilen, då den gamla färgen (biltema 2k båtlack) hade blivit väldigt matt samt runt genomgående hål i golvet hade gulnat pga av underredsmassan. Så förmodligen håller 2k billack bättre



Blev väldigt blankt och fint!


Ska hämta mina nya stolar i veckan så ska göra nya fästen som går att bulta i originalfästena sen kan man börja skruva ihop inredningen igen iallafall!

Det ända som är kvar i motorrummet är fästen för fjäderbenstag sen går det att lacka det så kan man sätta i motorn igen

mera kommer!

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Idag var jag till Sala till Badassparts med med en kompis och hämta han nyflockade instrumentbräda till hans Sport Quattro, sen mina nya stolar och koppling, mina spridare skulle komma nästa vecka lät de som!

Väldigt flashig!


Stolen ska bak så långt det går, blir väldigt tight mot hjälmröret men det ska gå!


även bild på passagerarstolen, vanlig lite simplare stol


Sen nya kopplingen, CrMo svänghjul 6kg, Sachs 765 och en KEP lamell


Farsan ska bocka lite stål åt mig så ska jag börja göra stolsunderredena i helgen!

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Blev ett långt pass i garaget idag, 10-23!
Hann göra både förar och passagerar stolsunderredet, byggde om handbromsen så jag fick lite framlut på den för den va lite ivägen när den stod rätt upp!

Förarstolen, synd att inte hjälmröret va bockat, det blev tight men de gick dit!


Ska göra ett fotstöd också, någon som har lite olika förslag på hur man kan göra ett?




Smidigt att kunna se det mesta i en android platta


sådär står bilen just nu, ska svetsa dit 4 st fästöron i fjädertornen för fjäderbenstag sen kan man lacka det så kan man börja sätta i motorn igen


mera kommer i veckan!

_________________
Jonathan Storck
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Väldigt smakfullt bygge! Tycker egentligen volvo bara har lyckats med p1800 men denna är ju ganska fräsig faktiskt
Mittkonsolen har du lyckats riktigt bra med, snygg!
Ang fotstöd finns det väl att köpa på typ rallyshop om man inte hemskt gärna vill smida nåt eget.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Marcus S skrev:
Väldigt smakfullt bygge! Tycker egentligen volvo bara har lyckats med p1800 men denna är ju ganska fräsig faktiskt
Mittkonsolen har du lyckats riktigt bra med, snygg!
Ang fotstöd finns det väl att köpa på typ rallyshop om man inte hemskt gärna vill smida nåt eget.


Tackar så mycket!!
Ja jag har kollat lite men vill ha något formanpassat så får nog smida ett själv, med lite kanter på så man håller smutsen på insidan!

_________________
Jonathan Storck
Citera
Mosmanen
Tierp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Hallå igen

Orkade inte rita och vänta på skärtid i vattenskäraren så fick slita fram rondellen och kapa o slipa en hel del till 4 st öglor till fjäderbenstag, och hann svetsa allt förutom en , kom halva sen tog gasen slut.. typiskt!







Fick även en bild från Mbrag svets&konstruktion på mitt nya insug. Hade väl kunnat gjort ett själv men har ingen AC/DC svets och allt annat tar sån tid så Martin erbjöd sig att hjälpa mig



Mvh

_________________
Jonathan Storck
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 -87 banåkarbilen | Stort uppdatering
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande