Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2009-10-04 MSCC KM 5 Knutstorp | << 1, 2, 3 >> 10830 besök totalt |
Är det inte så längre? (Såg inte rejset så jag vet inte hur det var) Är ju viss skillnad på SPVM och MSCC KM då man i SPVM kör rejsen för placering och inte på bara på skoj som i KM. Att det kan vara tight och tufft i ett SPVM-race får man ju räkna med men som sagt KM är ju något helt annat. Håller med om att det vore synd om KM blev hårdare, tror det är en bra inkörsport för folk som vill börja tävla lite lätt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Som sagt, smärre incidenter har hänt tidigare och kommer hända framöver särskilt i toppen där det alltid är lite tätare mellan bilarna. Det är möjligt att det aldrig hände något om vi går långt bak i tiden, det vet jag för lite om för att kunna uttala mig kring. Nya förare som provar på behöver nog inte bekymra sig då det längre ner i fältet är "luftigare" mellan bilarna.
Vill bara stämma lite i bäcken då det hände lite för mkt i mina ögon under KM5. Och det var inte bara SPVM-Miator utan även KM-bilar... |
||||
Med tanke på rådande väderförhållande så var det faktiskt ganska städat kört. Det var ju faktiskt bara en incident vilket naturligtvis är en för mycket med ändå ganska OK med tanke på omständigheterna. Anledningen till rödflagg/omstart var pga av bilar som på egen hand hittat ut i sandfållorna i vätan. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
ang KM5 i MSCC
Håller helt med Pär Hyllander ang att MSCCs KM inte i första hand är för kamikazepiloter I klubben respekterar vi att de bilar som används inte alltid i första hand är Räserbilar utan kanske en upphottad familjevagn (för små familjer) I reglementet för Roadsport (SBF, gäller altså även SPVM) står
Man bör kanske då inte riskera att bli torpederad varken lätt eller hårt Jag vet att denna diskussionen även finns på Mazda MX5 cup och det verkar som hetsporrarna har övertag i dessa Jag är inte personligen förtjust i "STCC" stuket vad gäller knuffningar/avknuffningar dvs "Keep Roadsport kleen" eller nåt Inte många Roadsportåkare har sponsorer eller rika pappor eller mammor (vad jag känner till) Det går ofta för en skicklig förare att ta sig förbi med justa medel och ändå hålla en meters lucka runtom, annars får man träna på sin startteknik, vid samma prestanda får man exvis använda slipstreaming på rätt sätt, det funkar PÅ KM4, Sturup Raceway, jagade Henric Månsson Janne Persson i 15 varv i Roadsport A, vi talar här om bilar som gör höga 1.05or på Knutstorp i år, 1 meters lucka fanns hela tiden, även när Henric ibland var uppe jämsides med Janne, vilken juste fight UTAN kontakt Som Sagt "Keep Roadsport kleen" Michelingubben / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Kan kanske vara så att KM inte är riktigt rätt forum för en del av oss Roadsport åkare som gillar myller och close-racing men vill undvika avsiktlig kontakt och tokattackerande körning. Det är bara inse att min bil inte är en putsbil, men jag vill åka hel från banan ändå...
om du syftar på min kontakt med torpedering efter att ha sett bilden ovan så borde du sett bildsekvenser på samma händelse fast ett par sekunder tidigare. Jag hade ganska gott om plats i mitt spår in i kurvan om man säger så.... |
||||
Har man då 20-30 meters mellanrum så blir resultatet i värsta fall besök utanför banan på egen hand (gräs, sand, grus, räcke, mur) men om avståndet endast är 2-3 meter så blir riken för kontakt mellan fordon större. Just situationen mellan Fredrik och Fredrik ovan är ju inget att diskutera, Kast under inbromsning skapar ett mycket oförutsägbart spårval/riktning vilket skapade en kollision på utsidan av banan (om jag analyserat mina bilder rätt), knappast en torpedering "Alá STCC". Men visst delade de på banans bredd innan det oförutsedda skedde. MSCC ska ha stor heder för sitt KM och vi får väl hoppas att misstag inte avskräcker alltför mycket (oavsett hur många bilar det är som är inblandade). Men man måste ju inte lyfta fram 5 sekunder som det tongivande, precis som ett visst KM på Sturup inte lyfts fram som genomsnittlig "driftkostnad" på bilarna. |
||||
Hai Fredrik
Har du inte läst mitt PM Mitt inlägg har inget med dig att göra, tror jag, har för mig att du var med MOT gänget dvs en som inte är förtjust i närkontakt Har jag fel för mig?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hai Niklas
Du hann före mitt inlägg ovan Ingen vad jag vet har talat om torpedering i ovan nämnda och visade fall, om det nu var Fredrik Henriksson som blev den olycklige så var han helt oskylldig Fredrik o nämnde Race acident eller vad det heter och det är väl inte samma som torpedering eller o du, vem talar om 20-30 meters lucka, jag talar om 1-2 meters lucka i Roadsport A, B och C / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Nä Bengt du har rätt, jag är emot kontakt,men jag inser att den sortens racing jag gillar kan leda till oavsiktlig kontakt nån enstaka gång och kan därför inte skriva under på den sorten racing som har billängdsluft mellan ekipagen. jag vill bara säga att man framöver slipper se attacker som är chansningar(inte missbedömningar, är själv skyldig till det) och psykologiska knuffar, stängningar när bilen ej är helt förbi osv osv. Inte så lätt att förklara vad man menar alltid även om jag har en klar bild av min uppfattning i skallen... |
||||
Hai Fredrik H
Vem talar om billängdsluckor, inte jag iallafall 1-2 meter i Roadsport A, utan knuff Det här kommer ur reglementet, skall leta upp exakt text Enligt reglementet är det båda förarnas plikt att se till att det finns plats både för den omkörda och den omkörande Undantaget naturligtvis Race incidenter som ovan Suga på detta Hur många förare känner till detta Dvs det spelar ingen roll vem som är först eller sist in eller ut ur en kurva / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Långt tillbaka i tiden är i detta fallet hela 2 säsonger Fast det är inte riktigt rättvist, jag kan faktiskt minnas ett plåtskrynkel pga bil-bil-kontaktakt på sturup för 3-4 år sen nu jag jag tänker efter ordentligt. Det var, vad jag kan minnas, det enda jag såg under mina 5 säsonger. _________________ Pär Hylander |
||||
Är ju jättebra! Bara kört KM två säsonger så jag visste inte att det nästan var cleant bakåt i tiden, får hoppas att vi har flera incidentfria år framför oss... |
||||
Här kommer en video ifrån race 1. Ger en liten vink om vilka förhållande som rådde under dagen m.m.
Fler filmer på G. Det blev ju några omstart denna dag. MSCC KM5 Race 1 Del 1/3 MSCC KM5 Race 1 Del 2/3 MSCC KM5 Race 1 Del 3/3 _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
||||
Framgår ju helt klart att Fredrik o får ett kast på sin bil vid inbromsning eller accerellation
Fredrik H hel oskylldig Sida mot Sida kontakt finns däremot i första svängen (efter start) efter rakan om det hade varit en Sjua hade det troligen blivit trasigt och dyrt efter en dylik kontakt Jag kan inte dra mig för att likna dessa tryckningar och puffningar vid när jag var barn och körde Radiobil Hugg nu grabbar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Det var ingen kontakt mellan bilarna men det var väldigt nära och kanske lite på gränsen för vad vi borde hålla på med. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Jag blev tvungen att byta spår, dvs styra åt vänster, då en bil ville kila in sig bakifrån på en mkt liten yta till höger om mig. Att man sedan får kast efter hastiga rattrörelser i regn är ganska naturligt...
|
||||
Skämt åsido, tjusningen med KM är ju mångfalden, ser fram emot kubbas med dig nästa år... |
||||
Gustav i en Mazda hade varit kul att se. Kanske är det dags att överge den tyska pråmen och ta ett kliv in i frisörscupen?! _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Eftersnack 2009-10-04 MSCC KM 5 Knutstorp | << 1, 2, 3 >> 10830 besök totalt |