Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, ... 42, 43, 44   >>
12 besök idag (265116 totalt)
M3Rickard
Sandviken
Här sen Aug 2004
Inlägg: 73



Tack Micke för en smidig affär!! Jag är jätte nöjd

_________________
Rickard Wenngren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
M3Rickard skrev:
Tack Micke för en smidig affär!! Jag är jätte nöjd

Tack själv!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Jag har suttit och tittat på bussningar till drivlina och bakvagn och funderar lite på vad man skall byta och vad man skall låta vara original?
Jag är nämligen inte så himla övertygad om att man skall byta allt mot stumma alu-bussningar. Jag tror att en del flex är bra, för om vibrationerna inte tas upp någonstans så sker materialutmattning med följden att något generalhavererar.
När jag seglade stora båtar satte man alltid en billig lättbytt normalstark komponent i en lång kedja av kulfiberkomponenter. Den tog stryket och gick av som signal på hur stor belastningen var. Jag har som personlig teori att samma sak gäller med bilar... På bild 2 nedan heter tom bussningen "Vibration absorber"


Millway säljer en del bussningar i Alu och Delrin. Frågan är vad man skall köra på och inte...

Vilka delar om några skulle ni sätta Aluminium eller (mycket hellre) Delrin/Nylon i?






_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Jag har iaf tänkt att köra på alubussningarna i bärarmarna och sen delrin i diffkåpan, om det blir så att jag skaffar mig en verkstadspress udner vintern blir det nog byte till ny orginal där camberstaget sitter i spindeln samt båda i fjäderhållarplåtmojjen vad den nu kallas.

Jag har också funderat på hela bryggan, millway säljer ju delrin till de fyra punkterna men har samma fundering som dig att det kanske inte är så hemskt bra pga vibrationer, usch, mycket att tänka på .

Ska bli kul att se vad det blir av denna bil under vintern

_________________
Viktor Starkman
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Ultura skrev:
Jag har också funderat på hela bryggan, millway säljer ju delrin till de fyra punkterna

De är väl i alu?

Ultura skrev:
Ska bli kul att se vad det blir av denna bil under vintern

Tack, vi får se vad det blir.

Turner har ett komplett kit: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E36REARBUSH . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



BTG skrev:
De är väl i alu?


Japp du har rätt! Inte lätt att komma ihåg allt

_________________
Viktor Starkman
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Diffen skall snart läggas i en låda för vidare färd till Mobimech. Inför det sitter jag och räknar på utväxling. Frågan är om man skall låta den vara på 2,93? Varvstoppet ligger (väl?) på 7000 och då kommer den toppa 280 vilket är lite för mycket, tom för Ringen.




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Varvstopp orginal är 6500 rpm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



BTG skrev:
I BMW Cup är väl tveksamt då vi väl måste(?) åka Modifierad och då inte har en sportkeps på att vara konkurrenskraftiga.


Jag säger bara, klockren bil för klass Standard thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Denna vore funka bättre. Jörgen har nog en utv liggande.


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hade du sådan tur att du hittade en bil med diffbroms standard eller är det något mobimech fixar? Väldigt nyfiken för jag behöver verkligen en broms, inget kul o spinna innerhjul ut ur kurvorna

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Bakre subframe kan du säkert utan problem bulta mer eller mindre stumt. Visst, det blir oljud och man får kolla bultförbanden med jämna mellanrum så de inte tappar sitt åtdragningsmoment. Locktite och låsbult brukar funka bra.
Vad det gäller motorn skulle jag personligen inte bulta stumt. Då blir förbandet lastbärande och det är det inte dimensionerat för. En hård gummibussning i aluminiumkopp så rör det sig inte mycket utan att förbandet tar last. Jag kör med Volvo Valp-kudde med gott resultat.

Mina


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sory om jag bryter in men behöver man modda något för att montera Valpkuddarna?, förskjuter inte dom motorn något åt höger?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Michael: 6500rpm, tack och ok. Då gör den 259 på femman. Lagom inför SX och i FX samt Bellofpassage. Men kanske lite trött längre ner i fartregistret?
Jag har kvar kronhjul och pinjong från M3:an, den var 3,25. Frågan är om det går in i en 188-diff?

Patrik: I hear you. Men då får man väl vikta upp den till +1400kg?

Viktor: Nej, så mycket tur hade jag inte. Mobimech får leta reda på och stoppa i en broms.

Johan och Johan: Motorupphängning och drivline-dito kommer lämnas orörd så länge det är fräscht. (Vilket det antagligen inte är, kommer köpa gummi på BMW nästa vecka, är hitills uppe i 4kkr) Bryggan kommer få sitta stumt men diffen får fräscha originalgummin. Eftersom bilen kommer köras till och från banor (bla den i Tyskland) så är det nog klokt att det får flexa lite någonstans.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



BTG skrev:

Jag har kvar kronhjul och pinjong från M3:an, den var 3,25. Frågan är om det går in i en 188-diff?



3.25 tycker jag låter som en vettig kompromiss Det går ju alltid att höja varvstoppet lite och det bör passa då stora E30 diffen (M3 bla) har 188 storleken.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Ja, med 3,25 så skulle det se ut så här:


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



johan sjöström skrev:
Sory om jag bryter in men behöver man modda något för att montera Valpkuddarna?, förskjuter inte dom motorn något åt höger?


jo johan, man kan inte bara montera valpkuddarna. jag har svarvat egna koppar som de står i för extra stabilitet i sida mm.

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Blir det inte väldigt mycket belastning på just den bussningen som det flexar i om resten är stumt

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Ang. diffen

Det finns två olika utförande av innandömmet i 188 diffen,
ett tidigare och ett senare och där emellan går det inte
att byta pingong och krondrev.

Har för mig att gränsen gick vid -96 men kan ha fel

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Martin Skoog skrev:
johan sjöström skrev:
Sory om jag bryter in men behöver man modda något för att montera Valpkuddarna?, förskjuter inte dom motorn något åt höger?


jo johan, man kan inte bara montera valpkuddarna. jag har svarvat egna koppar som de står i för extra stabilitet i sida mm.


Tack Martin, men jag tänkte på om saker och ting förskjuts kanske låda och drivlina måste flyttas oxå? annars borde väl allt bli snett liksom?

Sorry BTG om jag smutsar ner tråden...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Lycka till med det nya åket.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, ... 42, 43, 44   >>
12 besök idag (265116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande