Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3, ... 42, 43, 44 >> 12 besök idag (265116 totalt) |
Jag har suttit och tittat på bussningar till drivlina och bakvagn och funderar lite på vad man skall byta och vad man skall låta vara original?
Jag är nämligen inte så himla övertygad om att man skall byta allt mot stumma alu-bussningar. Jag tror att en del flex är bra, för om vibrationerna inte tas upp någonstans så sker materialutmattning med följden att något generalhavererar. När jag seglade stora båtar satte man alltid en billig lättbytt normalstark komponent i en lång kedja av kulfiberkomponenter. Den tog stryket och gick av som signal på hur stor belastningen var. Jag har som personlig teori att samma sak gäller med bilar... På bild 2 nedan heter tom bussningen "Vibration absorber" Millway säljer en del bussningar i Alu och Delrin. Frågan är vad man skall köra på och inte... Vilka delar om några skulle ni sätta Aluminium eller (mycket hellre) Delrin/Nylon i? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag har iaf tänkt att köra på alubussningarna i bärarmarna och sen delrin i diffkåpan, om det blir så att jag skaffar mig en verkstadspress udner vintern blir det nog byte till ny orginal där camberstaget sitter i spindeln samt båda i fjäderhållarplåtmojjen vad den nu kallas.
Jag har också funderat på hela bryggan, millway säljer ju delrin till de fyra punkterna men har samma fundering som dig att det kanske inte är så hemskt bra pga vibrationer, usch, mycket att tänka på . Ska bli kul att se vad det blir av denna bil under vintern _________________ Viktor Starkman |
||||
De är väl i alu?
Tack, vi får se vad det blir. Turner har ett komplett kit: http://www.turnermotorsport.com/html _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Diffen skall snart läggas i en låda för vidare färd till Mobimech. Inför det sitter jag och räknar på utväxling. Frågan är om man skall låta den vara på 2,93? Varvstoppet ligger (väl?) på 7000 och då kommer den toppa 280 vilket är lite för mycket, tom för Ringen.
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Bakre subframe kan du säkert utan problem bulta mer eller mindre stumt. Visst, det blir oljud och man får kolla bultförbanden med jämna mellanrum så de inte tappar sitt åtdragningsmoment. Locktite och låsbult brukar funka bra.
Vad det gäller motorn skulle jag personligen inte bulta stumt. Då blir förbandet lastbärande och det är det inte dimensionerat för. En hård gummibussning i aluminiumkopp så rör det sig inte mycket utan att förbandet tar last. Jag kör med Volvo Valp-kudde med gott resultat. Mina _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Michael: 6500rpm, tack och ok. Då gör den 259 på femman. Lagom inför SX och i FX samt Bellofpassage. Men kanske lite trött längre ner i fartregistret?
Jag har kvar kronhjul och pinjong från M3:an, den var 3,25. Frågan är om det går in i en 188-diff? Patrik: I hear you. Men då får man väl vikta upp den till +1400kg? Viktor: Nej, så mycket tur hade jag inte. Mobimech får leta reda på och stoppa i en broms. Johan och Johan: Motorupphängning och drivline-dito kommer lämnas orörd så länge det är fräscht. (Vilket det antagligen inte är, kommer köpa gummi på BMW nästa vecka, är hitills uppe i 4kkr) Bryggan kommer få sitta stumt men diffen får fräscha originalgummin. Eftersom bilen kommer köras till och från banor (bla den i Tyskland) så är det nog klokt att det får flexa lite någonstans. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
3.25 tycker jag låter som en vettig kompromiss Det går ju alltid att höja varvstoppet lite och det bör passa då stora E30 diffen (M3 bla) har 188 storleken. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
jo johan, man kan inte bara montera valpkuddarna. jag har svarvat egna koppar som de står i för extra stabilitet i sida mm. _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||
Blir det inte väldigt mycket belastning på just den bussningen som det flexar i om resten är stumt
|
||||
Ang. diffen
Det finns två olika utförande av innandömmet i 188 diffen, ett tidigare och ett senare och där emellan går det inte att byta pingong och krondrev. Har för mig att gränsen gick vid -96 men kan ha fel |
||||
Tack Martin, men jag tänkte på om saker och ting förskjuts kanske låda och drivlina måste flyttas oxå? annars borde väl allt bli snett liksom? Sorry BTG om jag smutsar ner tråden... _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3, ... 42, 43, 44 >> 12 besök idag (265116 totalt) |