Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil För mycket caster funkar inget vidare... | 1 besök senaste veckan (3703 totalt) |
Hej
Tänkte bara dela med mig lite av mitt testande på 355:an och kanske få lite feedback på hur andra har uppfattat casterförändringar. Innan jag nu ställer bilen i vinteride så provade jag att göra en sista förändring på caster. Original är mellan 6,5 och 7 och min bil står normalt på 7,3 grader. Tog till så långt jag kunde för att se vilken effekt det gav, gissar att det motsvarar caster på ca 9 grader. Jag har idag för lite statisk camber och tänkte att ökad caster skulle kunna råda bot på detta. Resultatet blev dock inget vidare. Känslan i ratten var runt mittläget betydligt mera död, anade en ökad sidvinds/väglutnings feedback, bilen "föll" i medel snäva kurvor ungefär vid radien av en påfart/avfar från motorväg. Fick dock ett tydligt ökat grepp i medelsnäva kurvor med det kom inte linjärt utan progressivt och gav en knyck till överstyrning. Känslan var mera att åka slalom som Ingar Stenmark gjorde med knixiga svängar istället fdör som man idag gör med svepande svängar på carvingskidor om ni förstår gämförelsen... Då det är servostyrning uppfattade jag ingen större skillnad i tröghet, möjligen efter övergången i de medelsnäva kurvorna. Någon annan som känner igen min beskrivning och som har labbat med caster? Kommer att skruva tillbaka caster till 7,3 och öka staisk camber, tror detta ger bättre resultat. _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
1 Det är ju ingen jätteökning med 1,5 gdr, men man börjar hamna utanför fönstret på din bil kanske. vet inte siffrorna på geometrin för din bil men dom brukar ligga tämligen normalt på dessa bilar. 2 Känslan börjar styras för mycket av vinklarna och du måste då överkomma detta innan själva styrningen infinner sig, jämför med en hoj med brant gaffelvinkel. 3 Detta blir ju den självskrivna effekten av att man får "längsledes scrubavstånd". 4 Samma sak här, sidledes kraften påverkar hjulvridningen. 5 Ökat grepp, tja svårare å tyda för mig såhär utan alla siffror, men visst kan greppet öka för det fall hjulet hamnar i rätt vinkel men detta är fristående från alla styreffekter och rattkänslor. 6 Övertyrning eller motsatsen kommer med greppet, och som i punkt 5, grepar det fram i ett visstläge så blir det övertyrning. Och att det är plötsligt förvånar mig inte. I stort så tycker jag det du säger verkar ok. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Glömt inte att justera bort bumpsteer som är resultat från casterändringarna. Vid ändrad caster rör sig styrarmen upp/ner och detta måste kompenseras med styrväxelförflyttning eller om man har justering vid styrarmen. Annars är det risk att effekter av bumpsteer dominerar över de andra intrycken.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Dett är poängen med min "Zerocar" filosofi. Om bara de behövliga vinklarna finns och hålles till ett minimum så minskar deras påverkan på varandra och en enskild förändring av ev vinkel får en tydligare effekt. En mer lättinställd bil vilket ger en snabb amatörbil och inte en F1:a som kräver en ingenjörsstab. Skulle i just detta fallet styrarmen sitta i zero läget vid en a-arm så blev bumpsteereffekterna negligerbara medan dom kan bli förskräckliga i ett mittenläge vid en casterförändring (i värsta cenariot). Likasom camber rubbar toeinställningen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Tack för kommentarerna! Verkar som om jag inte är helt ute och cyklar med mina intryck trots allt. Som sagt skall jag kolla hur det fungerar med mer camber, detta blir dock nästa år när det förhoppningsvis sitter nya dämpare och fjädrar på plats...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Skruva banåkabil För mycket caster funkar inget vidare... | 1 besök senaste veckan (3703 totalt) |