Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
För mycket caster funkar inget vidare...
1 besök senaste veckan (3703 totalt)
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Hej
Tänkte bara dela med mig lite av mitt testande på 355:an och kanske få lite feedback på hur andra har uppfattat casterförändringar.

Innan jag nu ställer bilen i vinteride så provade jag att göra en sista förändring på caster. Original är mellan 6,5 och 7 och min bil står normalt på 7,3 grader. Tog till så långt jag kunde för att se vilken effekt det gav, gissar att det motsvarar caster på ca 9 grader. Jag har idag för lite statisk camber och tänkte att ökad caster skulle kunna råda bot på detta.

Resultatet blev dock inget vidare. Känslan i ratten var runt mittläget betydligt mera död, anade en ökad sidvinds/väglutnings feedback, bilen "föll" i medel snäva kurvor ungefär vid radien av en påfart/avfar från motorväg. Fick dock ett tydligt ökat grepp i medelsnäva kurvor med det kom inte linjärt utan progressivt och gav en knyck till överstyrning. Känslan var mera att åka slalom som Ingar Stenmark gjorde med knixiga svängar istället fdör som man idag gör med svepande svängar på carvingskidor om ni förstår gämförelsen... Då det är servostyrning uppfattade jag ingen större skillnad i tröghet, möjligen efter övergången i de medelsnäva kurvorna.

Någon annan som känner igen min beskrivning och som har labbat med caster?

Kommer att skruva tillbaka caster till 7,3 och öka staisk camber, tror detta ger bättre resultat.

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Detta är väl starkt kopplat till vilket konstruktion på framvagnen man har. Vissa bilar men McPerhson
framvagn gillar mycket caster.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan6504 skrev:
Hej
1
original är mellan 6,5 och 7 och min bil står normalt på 7,3 grader. Tog till så långt jag kunde för att se vilken effekt det gav, gissar att det motsvarar caster på ca 9 grader. Jag har idag för lite statisk camber och tänkte att ökad caster skulle kunna råda bot på detta.
2
Resultatet blev dock inget vidare. Känslan i ratten var runt mittläget betydligt mera död,
3
anade en ökad sidvinds/väglutnings feedback,
4
bilen "föll" i medel snäva kurvor ungefär vid radien av en påfart/avfar från motorväg.
5
Fick dock ett tydligt ökat grepp i medelsnäva kurvor med det kom inte linjärt utan progressivt och gav
6
en knyck till överstyrning. Känslan var mera att åka slalom som Ingar Stenmark gjorde med knixiga svängar istället fdör som man idag gör med svepande svängar på carvingskidor om ni förstår gämförelsen... Då det är servostyrning uppfattade jag ingen större skillnad i tröghet, möjligen efter övergången i de medelsnäva kurvorna.

Någon annan som känner igen min beskrivning och som har labbat med caster?

Kommer att skruva tillbaka caster till 7,3 och öka staisk camber, tror detta ger bättre resultat.


1
Det är ju ingen jätteökning med 1,5 gdr, men man börjar hamna utanför fönstret på din bil kanske. vet inte siffrorna på geometrin för din bil men dom brukar ligga tämligen normalt på dessa bilar.
2
Känslan börjar styras för mycket av vinklarna och du måste då överkomma detta innan själva styrningen infinner sig, jämför med en hoj med brant gaffelvinkel.
3
Detta blir ju den självskrivna effekten av att man får "längsledes scrubavstånd".
4
Samma sak här, sidledes kraften påverkar hjulvridningen.
5
Ökat grepp, tja svårare å tyda för mig såhär utan alla siffror, men visst kan greppet öka för det fall hjulet hamnar i rätt vinkel men detta är fristående från alla styreffekter och rattkänslor.
6
Övertyrning eller motsatsen kommer med greppet, och som i punkt 5, grepar det fram i ett visstläge så blir det övertyrning. Och att det är plötsligt förvånar mig inte.

I stort så tycker jag det du säger verkar ok.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



Glömt inte att justera bort bumpsteer som är resultat från casterändringarna. Vid ändrad caster rör sig styrarmen upp/ner och detta måste kompenseras med styrväxelförflyttning eller om man har justering vid styrarmen. Annars är det risk att effekter av bumpsteer dominerar över de andra intrycken.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



2fast4u skrev:
Glömt inte att justera bort bumpsteer som är resultat från casterändringarna. Vid ändrad caster rör sig styrarmen upp/ner och detta måste kompenseras med styrväxelförflyttning eller om man har justering vid styrarmen. Annars är det risk att effekter av bumpsteer dominerar över de andra intrycken.


Dett är poängen med min "Zerocar" filosofi. Om bara de behövliga vinklarna finns och hålles till ett minimum så minskar deras påverkan på varandra och en enskild förändring av ev vinkel får en tydligare effekt. En mer lättinställd bil vilket ger en snabb amatörbil och inte en F1:a som kräver en ingenjörsstab. Skulle i just detta fallet styrarmen sitta i zero läget vid en a-arm så blev bumpsteereffekterna negligerbara medan dom kan bli förskräckliga i ett mittenläge vid en casterförändring (i värsta cenariot). Likasom camber rubbar toeinställningen.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Tack för kommentarerna! Verkar som om jag inte är helt ute och cyklar med mina intryck trots allt. Som sagt skall jag kolla hur det fungerar med mer camber, detta blir dock nästa år när det förhoppningsvis sitter nya dämpare och fjädrar på plats...

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Skruva banåkabil
För mycket caster funkar inget vidare...
1 besök senaste veckan (3703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande