Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-10-11 Sviestad gatbilskörning
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11945 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det man vill är att bli förbisläppt på rakan. Jag åker oftast motorsvag bil med bra väghållning. Då blir man glad om den man kommer ikapp och har en bil som är "tvärt om" släpper förbi på rakan och lättar på pedalen.

Annars slutar det med att man får tokdyka förbi in i någon kurva vilket inte är meningen på en sån här körning och oftast är den som inte förstår att släppa på rakan mogen för sådan tight racing.

Hårda omkörningar och fighter hör inte hemma på en sådan här träff. Här är oftast inte bilarna och förarna utrustade med säkerhet för sådant. Du kommer förstå det när du åker av i hög fart och parkerar i räcket ordentligt och inser hur fort det går.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn skrev:
Det man vill är att bli förbisläppt på rakan. Jag åker oftast motorsvag bil med bra väghållning. Då blir man glad om den man kommer ikapp och har en bil som är "tvärt om" släpper förbi på rakan och lättar på pedalen.

Annars slutar det med att man får tokdyka förbi in i någon kurva vilket inte är meningen på en sån här körning och oftast är den som inte förstår att släppa på rakan mogen för sådan tight racing.

Hårda omkörningar och fighter hör inte hemma på en sådan här träff. Här är oftast inte bilarna och förarna utrustade med säkerhet för sådant. Du kommer förstå det när du åker av i hög fart och parkerar i räcket ordentligt och inser hur fort det går.





Nu åkte inte jag på Sviestad just i söndags, men jag håller med Björn!

Den här diskussionen kommer ofta upp efter de här supertrevliga LMS-körningarna antagligen just därför att det blandas olika raska chaufförer med olika vagnmaterial.
Man måste skilja på trackdays och racing. Jag tycker att det vore bra med lite regler att följa vid de här banträffarna på Sviestad, bl.a. vad gäller omkörning. En trackdaysituation tycker jag är mer att likna vid landsvägsåkning än racing. Man bör släppa om, inte köra om. I min värld får gärna "passeringarna" ske uteslutande till vänster efter kurvorna för att minimera missförstånd. Den som blir ikappåkt häller till höger och drar sig ur idealspåret. Lämpliga ställen kan vara efter Esset, efter Torparn och på startrakan. Det är ju kul att åka tillsammans med nå'n som är jämnsnabb på varvet helt klart, det som dock kan vara lite trist är ju när man kommer ikapp en banåkakompis som är lite långsammare på varvet men kvickare på rakorna. Det går ju att lösa den frustrationen genom att slå av lite på takten en stund.

OBS, när det gäller racing har jag en helt annan åsikt! Där gäller det bara att komma först inom regelbokens ramar.

Ett av de tidigare snacken med samma bäring: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=823705#823705

_________________

Rice and shine
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



På en trackday-körning är det precis som Lars och Björn skriver. En sak från BMW-klubben m.fl anordnare så är det bra med ett ordentligt förmaningstal innan man släpper på folk, iaf när man är ny om vad det som gäller på banan. D.v.s avancerad förarträning, inte race, släppa förbi bilar som kommer ikapp, har man sen släppt förbi, men ändå är snabbare (över varvet), så blir man ju förbisläppt iaf om alla kör efter den modellen.
Tycker överlag det vart bra på sviestad-körningarna, men sen har det ju vart en eller annan som gått in i "rejs-mode" när man dykt upp bakom (en som blev så het att han glömde bromsa )
Sen om man är det ju alltid kul med lite draghjälp av någon framför ibland, men det behöver man ju inte ligga en decimeter bakom för att utnyttja heller.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Lars Falk skrev:
I min värld får gärna "passeringarna" ske uteslutande till vänster efter kurvorna för att minimera missförstånd. Den som blir ikappåkt håller till höger och drar sig ur idealspåret. Lämpliga ställen kan vara efter Esset, efter Torparn och på startrakan.

Håller med! thumbs up

Just den här dagen så höll de flesta till vänster efter esset/torparn/sviestakurvan vid "omsläpp" då Mattias rekommenderade detta under vandringen runt banan.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



OFFkeFF skrev:
Tycker överlag det vart bra på sviestad-körningarna, men sen har det ju vart en eller annan som gått in i "rejs-mode" när man dykt upp bakom (en som blev så het att han glömde bromsa )
Sen om man är det ju alltid kul med lite draghjälp av någon framför ibland, men det behöver man ju inte ligga en decimeter bakom för att utnyttja heller.

Hej

Hoppas inte att min körning uppfattades som vårdslös eller agressiv.
Hade grymt dåligt fäste i mina 3 år gamla bakdäck, därför sladdar jag så mycket i kurvorna, samt åker av en gång.

Dessutom gillar jag att ligga bakom folk och få draghjälp, så som när jag körde bakom Elisen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Jag tillhörde dom som drog ifrån på rakan men sen halkade runt i kurvorna , så jag valde att släppa förbi Vid/i kurvorna istället men då blinkade jag o gick åt sidan.

Tycker själv att man ska släppa förbi o visa det med blinkers istället för att ligga ivägen o låta dom bakom göra vådliga omkörningar.
Sen om man gör det på rakan eller kurvorna gör inte mig nått jag föredrog kurvorna nu för där gick det ändå så sakta så ja förlorade inte så mycket mot om jag kört sakta på rakan för o släppa förbi.
(men jag släppte dock förbi även på rakan vid några tillfällen)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Benci skrev:
OFFkeFF skrev:
Tycker överlag det vart bra på sviestad-körningarna, men sen har det ju vart en eller annan som gått in i "rejs-mode" när man dykt upp bakom (en som blev så het att han glömde bromsa )
Sen om man är det ju alltid kul med lite draghjälp av någon framför ibland, men det behöver man ju inte ligga en decimeter bakom för att utnyttja heller.

Hej

Hoppas inte att min körning uppfattades som vårdslös eller agressiv.
Hade grymt dåligt fäste i mina 3 år gamla bakdäck, därför sladdar jag så mycket i kurvorna, samt åker av en gång.

Dessutom gillar jag att ligga bakom folk och få draghjälp, så som när jag körde bakom Elisen.


Ser att ingen kör om dig på filmerna eller missat nån?
Ändå körde du bara som bäst 1.07.3 ?
Peter körde på 1.06.5 med Audi S1:an på gatdäck...


Hur många körde bättre än 1.06.5?
Opel speedster "Jarl" på 1.02.7 nån mer?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Yellow
Stockholm
Här sen Okt 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Benci skrev:
Dessutom gillar jag att ligga bakom folk och få draghjälp, så som när jag körde bakom Elisen.


Jag funderade själv om jag skulle släppa förbi dig då du kom ikapp mig i kurvorna.
Fick lite dåligt samvete där. Min kurvtagning lämnar en del att önska. Får skylla på att
jag inte har lärt känna bilen än (det var den andra gången på bana med den för min del).

Tack för filmklippet! thumbs up

Mvh Maciej

_________________
Maciej Nowakowski
Lotus Elise 111R 2005
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



RallyQuattro skrev:
Ser att ingen kör om dig på filmerna eller missat nån?
Ändå körde du bara som bäst 1.07.3 ?
Peter körde på 1.06.5 med Audi S1:an på gatdäck...

Hur många körde bättre än 1.06.5?
Opel speedster "Jarl" på 1.02.7 nån mer?

Jo då, många körde snabbare än mig, men kanske var inte ute samtidigt med mig på banan.

Den gråa Speedstern var ruskigt snabb.
och så var det två Porsche 924 turbosar? som var snabbare.
och så Rogge i den gröna Civic med K24 körde 1:06,1
och den gråa BOFH EVo:n och den gråa GT3:an.
och så din kompis med monster Audin, fast vi sågs alldrig ute på banan.


Så jag kände mig inte speciellt snabb.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Benci skrev:
RallyQuattro skrev:
Ser på filmerna Benci att du också körde med både performancebox och mobiltelefon, har du jämfört varven hur mycke som skiljer?
Vad är det för mobil och är det racechrono du kör i den?

Kör med HTC Snap och inbyggd 1Hz GPS.

Hade lånat en P.Box för att jämföra nogrannheten hos mobilen.
Har inte jämfört alla varv mot varanadra, men på mitt bästa varv visade P.Boxen 1:07,3s medans mobilen visade 1:07,7s.

Har beställt en 5Hz GPS-antenn med blåtand, hoppas den visar nogrannare.



Inbyggd gps brukar funka dåligt. Jag har kört med extern 1 hz bt puck & racechrono
detta jämnfört med en race technology DL-90 logger den har 5 hz gps & g-mätare
det brukar skilja max 1/10 mellan dom. För bara vavtidsmätning funkar 1hz gps bra

Vill man kunna använda den som logger så stämmer hastigheterna dåligt
när man vill kolla hur fort det gått på olika delar av banan & en 5hz är mycket bättre

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Michael Bäck skrev:
Benci skrev:
RallyQuattro skrev:
Ser på filmerna Benci att du också körde med både performancebox och mobiltelefon, har du jämfört varven hur mycke som skiljer?
Vad är det för mobil och är det racechrono du kör i den?

Kör med HTC Snap och inbyggd 1Hz GPS.

Hade lånat en P.Box för att jämföra nogrannheten hos mobilen.
Har inte jämfört alla varv mot varanadra, men på mitt bästa varv visade P.Boxen 1:07,3s medans mobilen visade 1:07,7s.

Har beställt en 5Hz GPS-antenn med blåtand, hoppas den visar nogrannare.



Inbyggd gps brukar funka dåligt. Jag har kört med extern 1 hz bt puck & racechrono
detta jämnfört med en race technology DL-90 logger den har 5 hz gps & g-mätare
det brukar skilja max 1/10 mellan dom. För bara vavtidsmätning funkar 1hz gps bra

Vill man kunna använda den som logger så stämmer hastigheterna dåligt
när man vill kolla hur fort det gått på olika delar av banan & en 5hz är mycket bättre


Tyckte jag läste att det är 10hz i performance boxen?
Finns det 10hz gps puckar o vart köper man dom billigast?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Dessa bilar fastnade i min kamera.














Följande fem bilder tagna av Niclas Eriksson.





_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Fredrik:
Tackar för fler bilder på mig o röda Alfa GTVn! om du har fler på oss så PMa mig gärna så får du en emailadress att skicka till!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Kör man för långsamt om man hinner titta in i kameran...

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



Golfens bakhjuls lyft och spoiler skrap är SÅ mycket racing . tummen upp för det thumbs up

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



paulssonracing skrev:
Golfens bakhjuls lyft och spoiler skrap är SÅ mycket racing . tummen upp för det thumbs up


Hehe.. Den kränger lite.. men det funkar bra. Dock så står coilovers på önskelistan till Jultomten iår

Dessutom undrar jag om vi inte alldeles för lågt däcktryck den dagen. Det var ju ganska kallt ute

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Det här är oxå attack !!

Ser nästan ut som om framhjulet ska lätta också !!! thumbs up



/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Jonas Eriksson
Sandviken
Här sen Sep 2007
Inlägg: 22



Tack för en schyst bild på clion thumbs up Nästan två hjul i luften men en bit kvar till spoilerskrap iallafall
Efter att ha åkt med Mattias några varv blev det lite mer attack. Tyvärr tog bromsbeläggen fram helt slut vid halvtid så då var det färdigkört (bortsett från 15 mil hem utan att bromsa ). Även rejsdäcken har gjort sitt för säsongen kan konstateras.

_________________
Jonas Eriksson
BMW 330Ci -00
Renault Clio Sport -00
Citera
Eftersnack
2009-10-11 Sviestad gatbilskörning
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11945 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande