Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TURBO CT -96
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (28570 totalt)
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
eSå då blev det äntligen en projekttråd från min sida. Jag hade e g tänkt att göra om min Scirocco TS -75 till en lite mer bananpassad bil men rostmasken gör att det inte är så kul och det kommer att kosta för mycket. Den får bli en bil för söndagsutflykter istället.

I a f senaste tidens diskussioner om Teknikens Världens Älgtest så blev jag återigen sugen på en Activa. Dock inte en V6 då den är lite tung framtill och V6an lär vara mycket svårare att meka med. Egentligen gillar jag högvarvande N/A-motorer men ska man vara ärlig så är det mycket enklare med turbo om man ska höja effekten på ett relativt enkelt sätt. Utan för stora modifieringar så lär man kunna nå ca 200hp med denna motor som är en 8V lågtrycksturbo på 147hp i orginalskick.

Denna bil jag köpte var inte i bästa skick men det passar mig rätt bra för då blev priset rättare. Den var i a f i rätt bra mekaniskt skick. Relativt nyligen hade klockorna kollats, den hade rostfritt avgassystem, kamrem är bytt och en större service är gjord i somras etc etc. Rost finns på det vanliga stället (mellan bakdörr och bakskärm) men som de flesta Xantior är de rätt rostfria. Elfel brukar vara vanligare. Jag frågade säljaren om allting elektriskt fungerade och han sa förvånande ja. När jag skulle provköra bilen så började lampan till air-bagen blinka så då kändes det som en Xantia igen.

Framvagnen klonkar lite och det är de vanliga stagen till krängningshämmaren som är kassa. Funderar på om det går att göra lite robustare varianter. De får mycket mer stryk på en Activa med dess aktiva krängningshämmarfunktion.

Lite bilder:

Franskrost!


Platsar kanske i spoilernytt.


Blingfälgar.


Bilen i sin helhet.


Vad är bättre än en grön Xantia? Två!

Vad göra med bilen då förutom småfix?
Ja den väger in på 1540kg så det bör ju finnas lite att ta av att rensa bort. Åkafortstol vore trevligt och nya sulor. Troligen inte r-däck men i närheten. 225/45 17. Med orginaldäck (205/55R15) så klarar den 0.94G lateralt. Trimchip och dumpventil till motorn. Det blir nog en bra början.

Sedan kan man alltid spåra ut lite längre fram med plastrutor, plasthuv och halvbur.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



thumbs up Kul projekt, har själv haft några funderingar på activian också. Har aldrig sett någon lättad variant så man undrar ju hur chassit reagerar på den lägre vikten.
TCT-motorn vet jag inte om man kan jubla över, en kompis 406 2.0T var riktigt slö och törstig. Riktigt trimvänlig är den väl inte heller, men dina 200hk går nog plocka fram.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Det har ju varit en del som Activor här som har haft lite ambitioner men de verkar ha försvunnit ut i periferin. Så det är ju svårt att veta hur det blir vid en lättning. Man kan ju lugnt säga som så att justering av väghållning m h a k-hämmare, fjädrar och dämpare fungerar ju inte riktigt likadant som på en "vanlig" bil.

Ska förhoppningsvis byta klapperstaget idag (är ett krängningshämmarstag men heter klapperstag på Cittrspråk eftersom det är underdimensionerat och det låter som ett klapprande i framvagnen när det är dags att byta) och kanske ge mig på lite rondellkörning *harkel* så jag får bättre känsla för balansen i bilen.

Tanken var eg att göra en sleeper men med den vingen och de fäljarna blir det svårt. Så kanske man ska ta det åt andra hållet...





Ang motorn så tycker jag inte den är helt slö. Den har ju inte samma bett i toppen som min 2.0i 16V men drar förvånansvärt villigt för att vara på 147hp. Man lär få bra mycket bättre effekt om man kombinerar en 16V med en TCT. Hmmm det står ju en bil med 16V på en av bilderna ovan...

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



ja det är typ skitlätt och ändra fjädring och dämpning, lite olika moddade gasklockor så har man ju olika fjädring och dämpning

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Cittra C4 Loeb edition har dom hårdaste klockorna.

Sen sänker du bilen genom att lossa på armen till höjdläget och vinklar den lite.

Är det något du undrar över så bara fråga på.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



det finns faktiskt en 2liters 16v turbospis (220häst) som satt i t16 till salu nu på peugeot-sport-club thumbs up

sen får jag säga det är kul du väljer en udda bil

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
volymmannen skrev:
ja det är typ skitlätt och ändra fjädring och dämpning, lite olika moddade gasklockor så har man ju olika fjädring och dämpning


Jo jag vet det men just nu är det lite för många klockor för att man ska kunna justera lite lätt. Sitter 10 klockor på denna.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Nikel skrev:
Cittra C4 Loeb edition har dom hårdaste klockorna.

Sen sänker du bilen genom att lossa på armen till höjdläget och vinklar den lite.

Är det något du undrar över så bara fråga på.


Tnx!

Finns det C4 med gashydralisk fjädrning? Det var mer än jag visste men det är kanske en bil som bara används för certifiering?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
fridh skrev:
det finns faktiskt en 2liters 16v turbospis (220häst) som satt i t16 till salu nu på peugeot-sport-club thumbs up

sen får jag säga det är kul du väljer en udda bil


Lite lockande men jag tror jag behöver känna blien först lite innan jag går på den hårdare. Såg att det fanns möjlighet till konbana i Örkelljunga till helgen. Är en rätt bra start. Ska nog anmäla mig dit.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Att sänka gastrycket i klockorna är Citroenvärldens motsvarighet till vinkelslip & spiralfjäder.
Du får en hårdare fjädring och kortare fjädringsväg.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Är lite nyfiken på var du får trimchip ifrån, verkar vara lite snålt med det till våra motorer. thumbs down

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
Att sänka gastrycket i klockorna är Citroenvärldens motsvarighet till vinkelslip & spiralfjäder.
Du får en hårdare fjädring och kortare fjädringsväg.


Har testat det. Risken är att man punkterar membranet och då blir det en fjädring som är lämpad för oss stenhårda killar.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Morbidio skrev:
Är lite nyfiken på var du får trimchip ifrån, verkar vara lite snålt med det till våra motorer. thumbs down


Har inte sonderat marknaden helt men det finns exempelvis på GIK. Men för det priset borde man kunna få till ett fungerande megasquirt. Får se vad jag väljer.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Nu har jag kört konbana för första gången mer officiellt. Snabbast blev Nillet i sin Opel Speedster men jag lyckades knipa en andraplats i klassen och en fjärdeplats totalt (av 9 startande bilar). Inte helt illa pinkat av en 13 år gammal standardfransos med glapp i framvagnen och bytta hjul.

Slutsats från dagen blev att;
- Bakdäcken måste vara av en typ som inte behöver så mycket camber eller så får jag ordna mer camber. De slets lite för mycket i ytterkant.
- Bilen understyr lite lagom men när man applicerar lite tung gasfot så understyr den lite för mycket. Fetare sulor fram behövs.
- För denna typ av tävling så behövs inte mycket mer effekt. Körde på tvåan förutom i starten och den släppte friskt på lagom för många ställen. Däremot kanske det behövs lite bättre grepp från däcken fram alternativt en diff. Ökas effekten så kommer behovet av en diff att öka drastiskt. Meeen allting är ju inte knixig konbana.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Naqref skrev:
Nikel skrev:
Cittra C4 Loeb edition har dom hårdaste klockorna.

Sen sänker du bilen genom att lossa på armen till höjdläget och vinklar den lite.

Är det något du undrar över så bara fråga på.


Tnx!

Finns det C4 med gashydralisk fjädrning? Det var mer än jag visste men det är kanske en bil som bara används för certifiering?


Ne det fanns den inte.


Varför har jag fått för mig det

http://www.cta.a.se/bx/bxspheres.htm

Här finns lite om klockor

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXHYDRKLOCK.HTM

Här finns massor

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Naqref skrev:
volymmannen skrev:
ja det är typ skitlätt och ändra fjädring och dämpning, lite olika moddade gasklockor så har man ju olika fjädring och dämpning


Jo jag vet det men just nu är det lite för många klockor för att man ska kunna justera lite lätt. Sitter 10 klockor på denna.

men det är väl bara 4 som är huvudfjädring/dämpning ???

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
volymmannen skrev:
Naqref skrev:
volymmannen skrev:
ja det är typ skitlätt och ändra fjädring och dämpning, lite olika moddade gasklockor så har man ju olika fjädring och dämpning


Jo jag vet det men just nu är det lite för många klockor för att man ska kunna justera lite lätt. Sitter 10 klockor på denna.

men det är väl bara 4 som är huvudfjädring/dämpning ???


Det torde vara så. Jag är inte riktigt haj på denna ännu. Men om jag har förstått det rätt så har C5an dubbla klockor per hjul - en normal och en sport (där normala kopplas bort med magnetventil).

Denna borde kunna ha samma system bak plus klockan för k-hämmaren. Fram används ju en klocka som acc för styrning och bromsar så jag har inte riktigt koll på hur det funkar men det måste jag bli för optimal funktion.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Nikel skrev:
Är det något du undrar över så bara fråga på.


Vet du om någon manual till Activa-systemet eller någon som är fetegrymm på det?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Naqref skrev:
Nikel skrev:
Är det något du undrar över så bara fråga på.


Vet du om någon manual till Activa-systemet eller någon som är fetegrymm på det?


Det finns nog men har ingen tillgång till det. Om jag inte minns fel så är det ett par böcker

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Nikel skrev:
Det finns nog men har ingen tillgång till det. Om jag inte minns fel så är det ett par böcker


Får m a o kolla på Citroenakuten.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Jag hade en XM förut, och jag grävde lite i hur klockorna och hydrauliken var utformad.
1 klocka vid varje hjul, satta för den lite hårdare fjädringen.
1 klocka mellan varje hjulpar (fram,bak), satt för den lite mjukare fjädringen.
Vid normalläget så var alla klockorna inkopplade, då användes mestadels den "mjukare" klockan. Vid mycket rattutslag (hur mycket beror på hastigheten) eller sportläge så kopplas mittenklockan bort, och fjädringen blir styvare.
1 klocka monterad fram vid motorn användes för att ge hydraultryck till styrservo/bromsservo. Detta för att hydraulpumpen inte skall behöva jobba under fullt tryck hela tiden, den jobbar bara under tryck då något av systemen behöver mer trycksatt olja.

Activan har 1 klocka till per krängningshämmare, samt en "huvudklocka" som matar dessa klockor.

Totalt 10 st.

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TURBO CT -96
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (28570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande