Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin Mini TURBO -75 (En ulv i fårakläder skapas...)
5774 besök totalt
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
I våras fick jag tag på denna underbara bil, 4 ägare och gått 8500 dokumenterade mil. Var i slitet bruksskick men helt okej. Jag har väl kört lite hårt med den och ett stag i lådan brakade loss för någon vecka sedan. Då bestämde jag mig för att köra på stort under vintern.

Som rubriken säger så kommer jag att skända en mini nu för att få ut lite mer kräm. Till mitt förfogande har så finns en trevlig motor jag har nämligen införskaffat en G13B (suzuki gti motor), växellåda och drivaxlar med sprut och tändning.

Motorn är överladdad från köp och skall endast bytas lager och justera oljesprut på kolvar för högre driftsäkerhet.

För nuvarande ser det ut så här:


Jämförelsebild på putten (retrokänsla, fattas bara gulf/esso-macken):


Mysig retrokänsla, biltemavarvisen ska bort omgående:


Under huven ruvar för tillfället en het 998cc med ca 30 hästar:


Ramen för G13B motorn...


Motorn som får trilla ner under huven:


Kommer lite updates efter helgen.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Gott med mer hundkojor :P

Men varför inte bygga tex 1300+ cc turbo 16Ventils A.serie ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Andreas T skrev:
Gott med mer hundkojor :P

Men varför inte bygga tex 1300+ cc turbo 16Ventils A.serie ?


Visst är det underbart med kojorna?

För att man inte plockar 300 hästar ur en A-motor
Dessutom är driftsäkerheten större på G13B än A-motorn. Jag vet att det är många som hatar mig för att jag byter motor men denna är många gånger bättre =)

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



KUNGLIGT! Ska vi se vem som blir färdig först...

Mitt bygge står pinsamt still efter att jag bytt jobb, men någon gång, ganska snart hoppas jag, ska jag fortsätta i mitt nya garage....

Lycka till! Det ska blir kul att se dina lösningar! thumbs up

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Jaaacob skrev:
Andreas T skrev:
Gott med mer hundkojor :P

Men varför inte bygga tex 1300+ cc turbo 16Ventils A.serie ?


Visst är det underbart med kojorna?

För att man inte plockar 300 hästar ur en A-motor
Dessutom är driftsäkerheten större på G13B än A-motorn. Jag vet att det är många som hatar mig för att jag byter motor men denna är många gånger bättre =)


200+ hk iallafall har jag sett siffror på med 8ventilstopp och turbo
Men många gånger fel land

Lycka till med bygget !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Yaskin skrev:
KUNGLIGT! Ska vi se vem som blir färdig först...

Mitt bygge står pinsamt still efter att jag bytt jobb, men någon gång, ganska snart hoppas jag, ska jag fortsätta i mitt nya garage....

Lycka till! Det ska blir kul att se dina lösningar! thumbs up


Haha, ja det håller jag med om. Ska försöka hålla min så orginal som möjligt, bara för busighetens skull. Måste ju kunna svänga med bilen på banträffar sen med så jag har köpt in mig en bakvagn för (300kr) kompett från returbilen. (riktigt kap). Som jag ska smårenovera, modda och måla upp. Bromsar finns och skall beställas från England.

Kommer upp lite bilder till helgen, har jag nog hunnit få ur motorn och kanske test placerat nya motorn.
Har du koll på beteckning och vad det är för modell på din låda/motor, kommer dem från en mk1a eller mk2a?

Andreas T skrev:

200+ hk iallafall har jag sett siffror på med 8ventilstopp och turbo
Men många gånger fel land

Lycka till med bygget !


Tror jag har sett metrosiffror upp till 230 med iofs. Men hållbarheten går inte att jämföra, dessutom är det lägre vikt i dessa motorer =)

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Då var motorn ur... Helt sjukt bra skick på denna koja, har inte hittat någon rostskada alls!

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kul projekt - skall följas med glädje! Motorn är en gammal Rejsa-kändis väl? Tycker mig känna igen färgen på ventilkåpan...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Det är ju "Runbags" Urban Granbergs gamla motor! den där har man sätt många gånger, Urban och jag är garagepolare sedan Många många år tillbaka!

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Stämmer bra! Var för övrigt och hälsade på i garaget å hämta låda och axlar

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359



Mats Klinglöf skrev:
Kul projekt - skall följas med glädje! Motorn är en gammal Rejsa-kändis väl? Tycker mig känna igen färgen på ventilkåpan...


Rejsa-kändis? Ähmm.. Låt säga att jag har 6 minuter bantid under mina 6 år som bilbyggare.., det blir inte många promille där

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Gammelmotorn är ur:


_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Nu ska vi se, jag satte kapen i bilen igår:


Kanske en mysig vardagsrumsmöbel?


Måste ta och ändra grenrörets/turbons placering, detta kommer inte att funka något vidare. Nya ramen är på G, får uppdatera när jag får den och kan börja montera motorn på riktigt.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148



tjena kompis
Det här kan nog bli bra !
Men jag tror däcken fram är lite underdimensionerade

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337


Trådstartare
Nu har jag inte uppdaterat här på ett tag, dags igen kanske:

Det andra börjar dock arta sig:




Funderar lite på placeringen av turbon, den får nog sitta över växellådan och i värsta fall under bilen.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin Mini TURBO -75 (En ulv i fårakläder skapas...)
5774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande