Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Matning av luft till motorn
2490 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Matning av luft till motorn

Nu när man fått dit splitter på bilen & ska ha i ny motor till nästa år så funderade jag på
lite annorlunda matning av friskluften till motorn.

Vad tros om denna variant nedan gärna komentarer om För & nackdelar thumbs up

Nedre skissen ska föreställa fronten på en bmw


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1795



Ser väl bra ut, du tar ju luften där du har högst tryck i fronten, så är ju som det ska va. Får man bara till det med vettig slangdragning så.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Några tipps:

Det skadar inte att ha ett dubbelkonfilter, de har ännu större area för arean är även på djupet.

Sedan sätter de flesta trattar i fronten. Tyvärr så matar man ju röret/slangen när man kör, det suger alltså inte och det är vid sug som tratt tex basrörstratt fungerar som det ska. De tar nämligen luft från sidorna me. Men kör man så kommer det bara luft rakt frammifrån. Det bästa man alltså kan ha är ett rör (med valfri utformning på genomskärningen, tex fyrkant, cirkelformat med mera) som har en helt rak kant. Det är det som är lättast att fylla med matning rakt på.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1795



Det där sista var ju spännande. Var helt säker på att runda radier på "trattarna" även i framspoilern var bra, men man kan ju ha fel. Någon mer som har åsikter kring detta? Blir ju enklare att bygga om frontspoilern om inte annat...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



titta på utformningen på t.ex bmw m3 e46 CSL den borde va utprovad tycker man

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

C skrev:
Några tipps:

Det skadar inte att ha ett dubbelkonfilter, de har ännu större area för arean är även på djupet.

Sedan sätter de flesta trattar i fronten. Tyvärr så matar man ju röret/slangen när man kör, det suger alltså inte och det är vid sug som tratt tex basrörstratt fungerar som det ska. De tar nämligen luft från sidorna me. Men kör man så kommer det bara luft rakt frammifrån. Det bästa man alltså kan ha är ett rör (med valfri utformning på genomskärningen, tex fyrkant, cirkelformat med mera) som har en helt rak kant. Det är det som är lättast att fylla med matning rakt på.

mvh C


Sätter man trattar i fronten så har man gjort fel. En liten radie ska kanterna ha, men sedan ska tvärsnittsarean öka från inloppet till filterboxen så att lufthastigheten sjunker.

Jag skulle också rekommendera att man tar luften lite högre upp för att undvika smuts, det behöver inte vara separata intag, det går bra att ta luft vid sidan av kylaren.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Såhär hade jag gjort typ..


_________________
Christian Lange
458
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1795



Ursäkta att jag kapade originaltråden förresten, men min Alfa 75 turbo kommer inte se helt olikut den på B*W'n här ovanför...

Då skippar vi basreflexportar med andra ord

Har inte bestämt var jag ska ta in motorluft i min front än, men det kommer nog bli nertill ändå, pga av frontens utformning. Ett annat alternativ är att plasta upp en form av ena framlampan och ta in motorluften där.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Avancerad luffarturbo

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

C skrev:
Såhär hade jag gjort typ..
https://rejsa.nu/im/_garage/348-new_2009-10-15-luftfilter.jpg


Finns ingen anledning att använda konfilter (som brukar filtrera sämre än orginal utan att flöda särskilt bra). Finns det plats så bygg hellre en burk med t.ex. dubbla platta orginalfilter - lika bra filtrering som orginal, och potentiellt (minst) dubbla luftflödet jämfört med orginal så länge grejerna utformas vettigt (beroende på hur bra utformad orginalburken är).

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

UlfG skrev:
C skrev:
Såhär hade jag gjort typ..
https://rejsa.nu/im/_garage/348-new_2009-10-15-luftfilter.jpg


Finns ingen anledning att använda konfilter (som brukar filtrera sämre än orginal utan att flöda särskilt bra). Finns det plats så bygg hellre en burk med t.ex. dubbla platta orginalfilter - lika bra filtrering som orginal, och potentiellt (minst) dubbla luftflödet jämfört med orginal så länge grejerna utformas vettigt (beroende på hur bra utformad orginalburken är).


Det blir så stort med platta filter, därav konfilter. Större filterarea i mindre box. Så det är rent av praktiska skäl. Sedan kan jag berätta att tex Mann har över hundra bra pappersfilter i konutförande så att de renar sämmre stämmer inte. (Saab 95 är ett exempel..) Reningsgrad beror på var för filter man köper och inget annat.

_________________
Christian Lange
458
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3604



Jag upplever att ett konfilter (eller ett cylindriskt filter) tar mer plats än ett platt panelfilter. Man kan tänka lite utanför de vanliga lufburkarna där filtret ligger platt horisontellt.
Ställ filtret på högkant, kolla under huven på en gammal 240 med förgasare. Där är luftburken väl undanstoppad men ändå med skaplig volym.
Finns säkert många bra original luftburkar som går att använda, då får man ju ofta en smidig och bra tätning och låsclips till burkens halvor samt billiga luftfilter.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

Gustav_H78 skrev:
Ursäkta att jag kapade originaltråden förresten, men min Alfa 75 turbo kommer inte se helt olikut den på B*W'n här ovanför...

Då skippar vi basreflexportar med andra ord

Har inte bestämt var jag ska ta in motorluft i min front än, men det kommer nog bli nertill ändå, pga av frontens utformning. Ett annat alternativ är att plasta upp en form av ena framlampan och ta in motorluften där.


Som många BMW tar in luften original är rätt bra löst. Högtryckszon och inga större problem med smuts.



Vid sidorna framtill, ex. kring strålkastare så är trycket i regel lägre.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag upplever att ett konfilter (eller ett cylindriskt filter) tar mer plats än ett platt panelfilter. Man kan tänka lite utanför de vanliga lufburkarna där filtret ligger platt horisontellt.
Ställ filtret på högkant, kolla under huven på en gammal 240 med förgasare. Där är luftburken väl undanstoppad men ändå med skaplig volym.
Finns säkert många bra original luftburkar som går att använda, då får man ju ofta en smidig och bra tätning och låsclips till burkens halvor samt billiga luftfilter.


Det blir ju lätt en ganska stor burk om man använder ett cylindriskt eller konat filter, men det beror ju också hur det ser ut med plats i motorrummet. I vissa fall är nog ett panelfilter att föredra ut packningssynpunkt medans i andra fall gynnas nog cylindriska filter.

Audi använde dubbelkonade filter från BMC i bland annat R8 i två kolfiberboxar med tillhörande inlopp (för ca 2 x 300 hk). Det är inga små boxar men det passar ju motorrumets utformning bra.



Panelfilter har ju annars använts av ett flertal tävlingsbilar, ex. Mercedes ITC bilar körde med detta genom att ha ett panelfilter i stort sett bakom grillen vilken fungerade som luftintag till motorn.
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

C skrev:
Sedan kan jag berätta att tex Mann har över hundra bra pappersfilter i konutförande så att de renar sämmre stämmer inte. (Saab 95 är ett exempel..) Reningsgrad beror på var för filter man köper och inget annat.
Givetvis, helt rätt. Jag syftade på stylingskräpfiltren som är något helt annat än dom du nämner.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Matning av luft till motorn
2490 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande