Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Spindelledsförlängare
5965 besök totalt
D.E
Mora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 33


Trådstartare
Jag har en Golf mk1.

I originalhöjd ligger bärarmarna i princip parallellt med marken vilket tydligen ska vara det optimala. Jag har coilovers så bilen är rejält mycket lägre. För att återfå väghållningen kan man vända på styrleden och köpa förlängare till spindellederna för att få en mer horisontell vinkel på bärarmen.

I USA har de ett kit med förlängare och bultar godkänt för gatan för ca $400. Det som bara är godkänt för bana kostar ca $300 eller 250 har jag för mig. Borde inte förlängarna ta mer stryk på banan än på gatan? Tycker inte att det borde finnas något som rättfärdigar en sådan prisskillnad när formen är precis lika.

Saken är den att jag är snål och inte vill importera något från USA. Jag har tillgång till både svarv och fräs. Finns det någon anledning till att jag inte skulle kunna tillverka dessa själv? Finns det något särskilt megastål man måste använda till dem eller fungerar det mesta? Känns ju som att bärarmarna i tunn pressad plåt skulle ge vika långt innan solida stålklumpar.

Tacksam för lite åsikter och fakta om detta
Dennis

_________________
Dennis Eriksson

Volvo 240
Citera
D.E
Mora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 33


Trådstartare
Borde nog kanske ligga i 'Skruva banåkarbil'. Kan admin flytta? Tack.

_________________
Dennis Eriksson

Volvo 240
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Dom flesta som finns att köpa till billiga pengar är bluff.
Dom flyttar inte kulan.....utan bara bärarmen.

Fråga inte varför jag vet det..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5125



D.E skrev:
Jag har en Golf mk1.

I originalhöjd ligger bärarmarna i princip parallellt med marken vilket tydligen ska vara det optimala. Jag har coilovers så bilen är rejält mycket lägre. För att återfå väghållningen kan man vända på styrleden och köpa förlängare till spindellederna för att få en mer horisontell vinkel på bärarmen.

I USA har de ett kit med förlängare och bultar godkänt för gatan för ca $400. Det som bara är godkänt för bana kostar ca $300 eller 250 har jag för mig. Borde inte förlängarna ta mer stryk på banan än på gatan? Tycker inte att det borde finnas något som rättfärdigar en sådan prisskillnad när formen är precis lika.

Saken är den att jag är snål och inte vill importera något från USA. Jag har tillgång till både svarv och fräs. Finns det någon anledning till att jag inte skulle kunna tillverka dessa själv? Finns det något särskilt megastål man måste använda till dem eller fungerar det mesta? Känns ju som att bärarmarna i tunn pressad plåt skulle ge vika långt innan solida stålklumpar.

Tacksam för lite åsikter och fakta om detta
Dennis



De som säljs för gatan kommer med i många fall monteras på en bil och sedan sitta där tills bilen skrotas 20 år senare, eller ännu längre.
De ska hålla alla år.


I bankörning kommer det bli betydligt större belastningar, men de är gjorda för att bytas tex varje år då du byter sådant samt bussningar, bromsbelägg etc löpande på en räjsbil. De behöver inte klara belastningarna i längden, bara inte knäckas.

_________________
Roland Johansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Lite bilder skulle vara trevligt thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Denna firma säljer ett kit som ska fungerar på bana och gata. http://www.pmwltd.com/

Jag har ett kitt liggande som jag nog kommer använda...

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Se dock till att dessa förlängare är av MYCKET GOD kvallitet.
Inte kul att det går av på ett sånt ställe.

I gamla GTi-klubbforumet fanns exempel på sånna förlängare som gått av.
Dessa var eftermarknads eller hemtillverkat.

Men som Rolle skriver.
Var säker på vad du köper så DU VET att det håller.
och kolla så du får rätt grejor , sånna som de flesta är är helt enkelt bluff.
Som sagt kulleden skall INTE flyttas upp utan endast infästningspunkten.

Johan....!
Det kit du har?
Vad är det för kvallitet på det kittet?
Ser ju seriöst ut på bild iaf , vet ju att du brukar leta bra grejor.
Men de bilder jag sett förut har sett ut exakt så där , och dessa har tillslut glappat eller gått av.
Detta då det är skarvar och kan börja glappa efter längre aktiv körning!?
Bara frågar lite , tänke om du har koll på det åt oss?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag har tittat på och måttat upp dom, kvalitén är god tycker jag...
Materialet är 4140/4142 crome-molly (SS2244).

Det är flera på andra sidan atlanten som kör bana med likadana efter ett gruppköp och då även på gatan. Företaget rekommenderar inte att man använder dom på gatan, men det ska inte vara några problem. Risken är att dom inte tål att man kör i potthål och dyligt.

De som gick av var inte tillverkade på samma sätt, de var formade mer som en trappa och varje trappavsats utan radie är ett möjligt "brottställe".

(nu råkar det vara så att jag ska bygga om lite mer i vinter, så jag har inte bestämt mig för om jag ska använda dom eller tillverka nya spindel-tappar (till rörbärarmar).

_________________
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Vad är det för dimensioner på de där grejjerna? Undrar om de kanske skulle funka på en Porsche 944. Vad är det för size på tappen och pinch-bolten?

Det är 17mm tapp och M10 pinch på 944:an.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



De förlängare som http://www.pmwltd.com/ säljer har 17mm och 19mm tapp för vw golf 1 och golf 2.

EDIT: Skruven är M10.

_________________
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Går dessa eller liknande att handla i sverige eller får man låta specialtillverka ett par då?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



ButterflyRacing skrev:
Dom flesta som finns att köpa till billiga pengar är bluff.
Dom flyttar inte kulan.....utan bara bärarmen.

Fråga inte varför jag vet det..


Ni förstår säkert att ovanstående inte gäller den konstruktion som diskuteras i denna tråd.
Jag hade inte koll på hur det såg på just VW.

Min observation gäller kulbultar, modell BMW, Nissan mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Här finns bild på dem monterade och med vänd styrled (monterad underifrån istället för ovanifrån)

_________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Spindelledsförlängare
5965 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande