Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



Är alla m52b28 lika dana? altså kan man ta från e39/8 och stoppa i e36? Är det någon skillnad på automat och manuell?

_________________
Oskar thorn
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



thunder fart skrev:
Är alla m52b28 lika dana? altså kan man ta från e39/8 och stoppa i e36? Är det någon skillnad på automat och manuell?


Trågen skiljer mellan 5-serie och 3-serie

Men Men e39-tråget brukar gå att få i en e36.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



thunder fart skrev:
Är alla m52b28 lika dana? altså kan man ta från e39/8 och stoppa i e36? Är det någon skillnad på automat och manuell?


E38 har sumpen i framkant av motorn och det funkar inte i E36. Men E39 bör gå bra som sagt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



bakmotor skrev:
Hej,
Hur mycket olja går det åt vid oljebyte i vx-lådan på 6-vx M3 -97?
Borde kommit ihåg men.....det gör jag inte

Med vänlig hälsning.
Thomas


Anyone.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



bakmotor skrev:
bakmotor skrev:
Hej,
Hur mycket olja går det åt vid oljebyte i vx-lådan på 6-vx M3 -97?
Borde kommit ihåg men.....det gör jag inte

Med vänlig hälsning.
Thomas


Anyone.....


Enligt Castrol ska du ha...
Citat:

Fordonskomponenters volymer
Volym 1,7 liter (Påfyllning vid service)
Volym 1,9 liter (Första fyllning

_________________
Tim Anle
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



borz skrev:
bakmotor skrev:
bakmotor skrev:
Hej,
Hur mycket olja går det åt vid oljebyte i vx-lådan på 6-vx M3 -97?
Borde kommit ihåg men.....det gör jag inte

Med vänlig hälsning.
Thomas


Anyone.....


Enligt Castrol ska du ha...
Citat:

Fordonskomponenters volymer
Volym 1,7 liter (Påfyllning vid service)
Volym 1,9 liter (Första fyllning


Tackar!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



robbansson skrev:
En snabb fråga..
vid lagerbyte på en S54B32'a så ska man enl. BMW byta bulten till lageröverfallen...

frågan är varför? är de dimensionerade så att de "töjer" sig?
lite mer info om detta vore intressant..
och om man kör med ARP bult, då behöver man inte byta??

samma gäller tydligen för topplocksbultena.

Vad har detta eminenta forum för åsikter i detta ämne??
1 ska man köra med orginal, nya?
2 ska man köra med orginal, återanvända de gamla?
3 Byta till ARP?


Du ska absolut inte återanvända vevstaksbult o topplocksbult.
Inte ramlagerbult heller egentligen.. Det är sträckbult så risken är
stor att de då inte dras åt med rätt moment och dessutom är
försvagade.
Ska det aldrig skruvas på igen så är nya original bmw bult ett
billigare alternativ än arp. Så är det ett "once in a life time" för bilen
lagerbyte had jag kört original. Vet inte om det är samma till m3 men
m50/52/54 kostar dom bara 22 kr st.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



ButterflyRacing skrev:

Trågen skiljer mellan 5-serie och 3-serie

Men Men e39-tråget brukar gå att få i en e36.


M|cke F@.gner skrev:


E38 har sumpen i framkant av motorn och det funkar inte i E36. Men E39 bör gå bra som sagt.


Tack för svar!

Räcker det med att ta tråget från e36 och flytta över eller måste man ta mer?
Kan man ta en motor från en med automat och stoppa ner i en manuell eller måste man ta från en manuell?

_________________
Oskar thorn
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Generellt vid byte av tråg måste oljepumpens pick up tas från motorn som tråget kommer ifrån om bulornas placering skiljer. För att kunna bulta på en manuell låda på en motor som ursprungligen har haft en automatlåda så måste man knacka dit pilotlagret(saknas på automaterna då det inte behövs) som som styr den manuella lådans ingående axel i ändan på vevaxeln. Sedan så kan man behöva flytta på oljestickan(om det nu ens finns en sådan).

_________________
Kai Anttila
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel.

Finns det några hinder för denna operation?

Med vänlig hälsning.
Thomas

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



bakmotor skrev:
Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel.
Finns det några hinder för denna operation?
Med vänlig hälsning.
Thomas


M3E46 slutväxel i dess originalutförande snudd på värdelös på bana då det inte är en riktig ramplamelldiff.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



bakmotor skrev:
Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel.

Finns det några hinder för denna operation?

Med vänlig hälsning.
Thomas


Du kan flytta över drevsatsen från e46:an till ditt diffhus. E46:ans diff går också flytta över. Isåfall köper jag gärna den dåliga diffen som blir över.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Patrik Skoog skrev:
bakmotor skrev:
Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel.
Finns det några hinder för denna operation?
Med vänlig hälsning.
Thomas


M3E46 slutväxel i dess originalutförande snudd på värdelös på bana då det inte är en riktig ramplamelldiff.


Ok, min org diff är slut så jag tänkte kört med detta i år och gjort i ordning den till nästa säsong.
Dem kan ju iaf inte vara sämre än den som sitter i....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Samuel Lindkvist skrev:
bakmotor skrev:
Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel.

Finns det några hinder för denna operation?

Med vänlig hälsning.
Thomas


Du kan flytta över drevsatsen från e46:an till ditt diffhus. E46:ans diff går också flytta över. Isåfall köper jag gärna den dåliga diffen som blir över.


Ja, jag vet att det går att flytta över drevsatsen men min org är slut och jag tänkte göra det lite enkelt för mig iår och flytta över rubbet och göra iordning org diffen till nästa år.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vad är egentligen den sammanvägda åsikten av problemen med E46:or som spricker I stjärten när man tar dem hårt? Ska man vara orolig för att köpa en gammal E46:a eller är det ett överdrivet problem? Gott om skräckbilder finns det ju helt klart, typ bilar där hela golvet separerat. Det är ju iaf lätt att se, alltså om skadorna är så stora - men eftersom skiten börjar spricka innifrån så är det ju värre. Tänker andra-bil här. Blev det åtgärdade efter facelift eller var alla lika illa?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Halloj!
Nu närt jag startade bilen för första gången i år så hör jag ett tickande ljud från högra cylinderbanken. Det känns om att det kommer från främre delen av motorn.
Någon som vet vad det kan vara? Motorn är en S62B50.

Det hörs lite dåligt men lyssna gärna via länken::

https://goo.gl/photos/Mt4No5R8JHWmCCLz6

En annan fråga, någon som vet vilket fjäderbensstag som kan tänkas passa i en E30 som har en S62B50 nedtryckt under huven? Det måste vara draget ganska långt bak i motorrummet för att få plats:




Någon kanske till och med vill mäta på sitt egna stag för att se om det får plats?

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Låter som en ventiltryckare som har kärvat lite, en varmkörning och det brukar försvinna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Westersund skrev:
Låter som en ventiltryckare som har kärvat lite, en varmkörning och det brukar försvinna.

Tackar för svar! Då hoppas jag att det försvinner när jag har kört en sväng

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Har en fråga till er som kör e36.
Håller på att lösa problemet med SRS- samt ABS-lampa i mitt instrumenthus.
Dessa lampor tänds normalt när man slår på tändningen för att sedan slockna.
Kan någon kolla beteendet på dessa lampor?
Tex hur många sekunder innan de slocknar?

Stort tack på förhand!

_________________
Tim Anle
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



på e36 mellan bromsservo och säkringslådan finns 2 runda kontakter en som är full med pins och en som innehåller 5st. vad går dom till? har bytt motor och den nya har bara en rund kontakt som är full

_________________
Oskar thorn
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Börjar bli dags att byta grenrör på min Z3:a. Sitter ju en M52B28TU maskin i den och jag har inhandlat ett S50B32 grenrör till den. Det jag undrar är vilka modifieringar som krävs för att få det att funka. Det jag har tänkt/hittat/läst hittills är att det krävs (kan ju ha fel):

1. Banka in lite på ett ställe på den bakre delen av grenröret för att det tar i blocket annars.
2. Koda bort lambdasonderna som sitter efter katalysatorerna (diagnossonderna).
3. Hur gör jag med lambdasonderna som reglerar soppablandningen? På original grenrör sitter sonderna ovanpå grenröret men på S50B32 sitter de längst ner. Antar att jag måste hitta sonder med längre sladdar som har rätt kontakt, reglersonderna (hane) verkar ha ca 320 mm sladdlängd medan diagnossonderna (hona) har ca 990 mm sladdlängd. S50B32 sonderna har vad jag har hittat andra kontakter är M52B28TU.

Den enda jag har hittat som enligt bild verkar ha rätt kontakt och längd som är lämplig är denna som är till en högerstyrd Z3:a: https://www.reservdelar24.se/pierburg-7058602.html

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande