Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160 >> 71 besök idag (690583 totalt) |
Trågen skiljer mellan 5-serie och 3-serie Men Men e39-tråget brukar gå att få i en e36. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
E38 har sumpen i framkant av motorn och det funkar inte i E36. Men E39 bör gå bra som sagt. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
Anyone..... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Enligt Castrol ska du ha...
_________________ Tim Anle |
||||||||
Tackar! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Du ska absolut inte återanvända vevstaksbult o topplocksbult. Inte ramlagerbult heller egentligen.. Det är sträckbult så risken är stor att de då inte dras åt med rätt moment och dessutom är försvagade. Ska det aldrig skruvas på igen så är nya original bmw bult ett billigare alternativ än arp. Så är det ett "once in a life time" för bilen lagerbyte had jag kört original. Vet inte om det är samma till m3 men m50/52/54 kostar dom bara 22 kr st. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||
Tack för svar! Räcker det med att ta tråget från e36 och flytta över eller måste man ta mer? Kan man ta en motor från en med automat och stoppa ner i en manuell eller måste man ta från en manuell? _________________ Oskar thorn |
||||||||
Generellt vid byte av tråg måste oljepumpens pick up tas från motorn som tråget kommer ifrån om bulornas placering skiljer. För att kunna bulta på en manuell låda på en motor som ursprungligen har haft en automatlåda så måste man knacka dit pilotlagret(saknas på automaterna då det inte behövs) som som styr den manuella lådans ingående axel i ändan på vevaxeln. Sedan så kan man behöva flytta på oljestickan(om det nu ens finns en sådan).
_________________ Kai Anttila |
||||||||
Hej,
Någon som vet något hinder att använda den kompletta slutväxeln ifrån E46 M3 till E36 M3, original 210 klump. Tänkte göra det enkelt för mig när jag byter utväxling från std till 3,63 och dessutom är diffen slut i min org slutväxel. Finns det några hinder för denna operation? Med vänlig hälsning. Thomas _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
M3E46 slutväxel i dess originalutförande snudd på värdelös på bana då det inte är en riktig ramplamelldiff. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Du kan flytta över drevsatsen från e46:an till ditt diffhus. E46:ans diff går också flytta över. Isåfall köper jag gärna den dåliga diffen som blir över. |
||||||||
Ok, min org diff är slut så jag tänkte kört med detta i år och gjort i ordning den till nästa säsong. Dem kan ju iaf inte vara sämre än den som sitter i.... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Ja, jag vet att det går att flytta över drevsatsen men min org är slut och jag tänkte göra det lite enkelt för mig iår och flytta över rubbet och göra iordning org diffen till nästa år. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Vad är egentligen den sammanvägda åsikten av problemen med E46:or som spricker I stjärten när man tar dem hårt? Ska man vara orolig för att köpa en gammal E46:a eller är det ett överdrivet problem? Gott om skräckbilder finns det ju helt klart, typ bilar där hela golvet separerat. Det är ju iaf lätt att se, alltså om skadorna är så stora - men eftersom skiten börjar spricka innifrån så är det ju värre. Tänker andra-bil här. Blev det åtgärdade efter facelift eller var alla lika illa?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
Halloj!
Nu närt jag startade bilen för första gången i år så hör jag ett tickande ljud från högra cylinderbanken. Det känns om att det kommer från främre delen av motorn. Någon som vet vad det kan vara? Motorn är en S62B50. Det hörs lite dåligt men lyssna gärna via länken:: https://goo.gl/photos/Mt4No5R8JHWmCCLz6 En annan fråga, någon som vet vilket fjäderbensstag som kan tänkas passa i en E30 som har en S62B50 nedtryckt under huven? Det måste vara draget ganska långt bak i motorrummet för att få plats: Någon kanske till och med vill mäta på sitt egna stag för att se om det får plats? _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||||
Låter som en ventiltryckare som har kärvat lite, en varmkörning och det brukar försvinna.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Har en fråga till er som kör e36.
Håller på att lösa problemet med SRS- samt ABS-lampa i mitt instrumenthus. Dessa lampor tänds normalt när man slår på tändningen för att sedan slockna. Kan någon kolla beteendet på dessa lampor? Tex hur många sekunder innan de slocknar? Stort tack på förhand! _________________ Tim Anle |
||||||||
Börjar bli dags att byta grenrör på min Z3:a. Sitter ju en M52B28TU maskin i den och jag har inhandlat ett S50B32 grenrör till den. Det jag undrar är vilka modifieringar som krävs för att få det att funka. Det jag har tänkt/hittat/läst hittills är att det krävs (kan ju ha fel):
1. Banka in lite på ett ställe på den bakre delen av grenröret för att det tar i blocket annars. 2. Koda bort lambdasonderna som sitter efter katalysatorerna (diagnossonderna). 3. Hur gör jag med lambdasonderna som reglerar soppablandningen? På original grenrör sitter sonderna ovanpå grenröret men på S50B32 sitter de längst ner. Antar att jag måste hitta sonder med längre sladdar som har rätt kontakt, reglersonderna (hane) verkar ha ca 320 mm sladdlängd medan diagnossonderna (hona) har ca 990 mm sladdlängd. S50B32 sonderna har vad jag har hittat andra kontakter är M52B28TU. Den enda jag har hittat som enligt bild verkar ha rätt kontakt och längd som är lämplig är denna som är till en högerstyrd Z3:a: https://www.reservdelar24.se/pierburg-7058602.html _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 158, 159, 160 >> 71 besök idag (690583 totalt) |