Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Westersund skrev:
Börjar bli dags att byta grenrör på min Z3:a. Sitter ju en M52B28TU maskin i den och jag har inhandlat ett S50B32 grenrör till den. Det jag undrar är vilka modifieringar som krävs för att få det att funka. Det jag har tänkt/hittat/läst hittills är att det krävs (kan ju ha fel):

1. Banka in lite på ett ställe på den bakre delen av grenröret för att det tar i blocket annars.
2. Koda bort lambdasonderna som sitter efter katalysatorerna (diagnossonderna).
3. Hur gör jag med lambdasonderna som reglerar soppablandningen? På original grenrör sitter sonderna ovanpå grenröret men på S50B32 sitter de längst ner. Antar att jag måste hitta sonder med längre sladdar som har rätt kontakt, reglersonderna (hane) verkar ha ca 320 mm sladdlängd medan diagnossonderna (hona) har ca 990 mm sladdlängd. S50B32 sonderna har vad jag har hittat andra kontakter är M52B28TU.

Den enda jag har hittat som enligt bild verkar ha rätt kontakt och längd som är lämplig är denna som är till en högerstyrd Z3:a: https://www.reservdelar24.se/pierburg-7058602.html


Hej,

Har just gjort detta, fast på min M52B28. Borde väl vara ungefär samma form på blocket på en sån...

Jag var tvungen att göra två bucklor på det främre grenröret, varav den ena (nedre) ganska så stor:


Sedan tar det bakre röret i rejält i växellådan, men det kan också skilja på olika lådor. Här en Getrag GS6-17BG (e90 6-vxl):



Mina kablar för standard-lambdorna räckte med "näsorna" monterade på M3-rören.

Koda bort bakre lambdor finns några som kan ordna, tex "Fezken" eller e_eklund här på rejsa.

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Jag tror att utsidan av blocken skall vara likadana, kanske skiljer lite. Så det var det främre röret som man skulle göra bucklor i, minnet svek och jag hittade inte tråden jag läste det i. Växellådan bör inte vara något problem för mig då jag kör med originallådan. Det är en likadan låda som satt i E36M3 med S50B30 och Z3 M med S50B32.

Du får gärna förtydliga: "Mina kablar för standard-lambdorna räckte med "näsorna" monterade på M3-rören."

Fattar ingenting. Men det är ju bra om originallambdorna kan återanvändas, sen har jag någon som kan koda bort de bakre lambdasonderna. Så den biten är redan fixad. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Westersund skrev:
Jag tror att utsidan av blocken skall vara likadana, kanske skiljer lite. Så det var det främre röret som man skulle göra bucklor i, minnet svek och jag hittade inte tråden jag läste det i. Växellådan bör inte vara något problem för mig då jag kör med originallådan. Det är en likadan låda som satt i E36M3 med S50B30 och Z3 M med S50B32.

Du får gärna förtydliga: "Mina kablar för standard-lambdorna räckte med "näsorna" monterade på M3-rören."

Fattar ingenting. Men det är ju bra om originallambdorna kan återanvändas, sen har jag någon som kan koda bort de bakre lambdasonderna. Så den biten är redan fixad. thumbs up


Jag tror M3 topparna är lite bredare än M50/M52 och därför går det fritt vid block och växellåda (grenrören hamnar lite längre bort från blocket).
På min gamla 325:a jag hade förut (med M52B28) fick jag också slipa lite i växellådan (std e36 Getrag), men betydligt mindre än den på bilden.

Det jag menade med lambdorna var att M52B28 lambdorna har kabel lång nog för att passa på M3 rören, men de kan ju vara kortare på B28TU motorn... på "gamla" B28:orna kan man lyfta på kåpan över injektorerna och vända på kontakterna till sonderna så den pekar bakåt istället för framåt, så man får ca 1dm längre kabel. ("näsorna" är ju delen som sniffar i rören )

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Vi åker s50 rör på en e46 med TU motor i cuppen.
Vi "Övertalade" grenröret i en press lite samt slipade lite i blocket.
Lamdasonderna räcker ner till uttagen i s50 rören.

//Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Bra info, tack så mycket! Blir trångt att slipa lite i växellådan om det behövs, men det ska väl gå. Sen återstår det att få bort alla muttrarna utan att pajar pinnbultarna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Som du ser på bilden krävs det inte mycket efter att man tryckt till röret lite.
[/img]

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Superbra, tack!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



thunder fart skrev:
på e36 mellan bromsservo och säkringslådan finns 2 runda kontakter en som är full med pins och en som innehåller 5st. vad går dom till? har bytt motor och den nya har bara en rund kontakt som är full

_________________
Oskar thorn
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Ang. s50 grenröret kan man montera en 10mm grenrörsfläns som distans och använda pinnbult från insugssidan ihop med dubbla packningar.
Funkar på z3 med m52tub28/m54b30 motor och org lambdasonder.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Det låter som ett gångbart alternativ, får se hur det går med pinnbultarna först.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Är det någon som vet längden på bromsrören som sitter på bärarmarna bak på e30/z3?

Eller tom kan ge ett artikelnummer på biltema på ett rör som passar?

Garaget ligger ute i skogen så det känns onödigt att behöva åka dit, mäta och sedan åka till biltema och tillbaka till garaget igen.

Misstänker att flera här inne har bytt det röret tidigare.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Jag köpte nya bromsrör till bärarmarna bak på min Z3 hos BMW, fick fel rör. På Z3 fanns tydligen 2 olika antisladd som har olika längd på rören och BMW kan inte se skillnad på dem i sitt system. Jag bockade egna rör i koppar istället.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Mr Newton skrev:
Är det någon som vet längden på bromsrören som sitter på bärarmarna bak på e30/z3?

Eller tom kan ge ett artikelnummer på biltema på ett rör som passar?

Garaget ligger ute i skogen så det känns onödigt att behöva åka dit, mäta och sedan åka till biltema och tillbaka till garaget igen.

Misstänker att flera här inne har bytt det röret tidigare.


Enligt ETK (reservdelskatalogen) så är längden 751 mm på det röret som går längs med bärarmarna (se detalj #13 och #13 i bilden nedan)
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=1471-EUR-01-1985-E30-BMW- . . . .

Nu tog jag detta från min egna E30 323i -85 men eftersom bärarmarna och bromsrörsinfästningarna ska vara exakta likadana på alla E30/Z3 så bör det gälla alla modeller med skivbromsar.



TILLÄGG

Det var även samma längd, 751 mm, på min gamla E30 325ik -88
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=1111-EUR-03-1988-E30-BMW- . . . .

Och Westersund har rätt, helt annan story på Z3. För där skiljer det sig beroende på om man har ABS, DSC, LSD, DDT eller TNT...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Så om jag förstår den här rätt så är bromsrören jag tänker på 470mm på ena sidan och 751mm på andra sidan?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CM91-EUR-12-1997-Z3-BMW-Z . . . .

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



På min var det samma längd på båda sidorna. Kan mäta rören idag, jag fick 2 st olika långa. Var väl ca 5 cm skillnad. Oavsett var båda för korta...

EDIT:

Måste varit dessa jag fick till ABS/ASC + T (Nr. 6 och Nr. 11): http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Coupe/Europe/Z3_2.8-M52/jan1999/browse/brakes/brake_pipe_rear_abs_asc_t/

Men skulle ha fått dessa till ASC/DSC (Nr. 6 och Nr. 11): http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Coupe/Europe/Z3_2.8-M52/jan1999/browse/brakes/rear_brake_pipe_asc_dsc_2/

Skiljer ju en del i längd om man säger så. 780/703 mm jämfört med 900 mm.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



thunder fart skrev:
på e36 mellan bromsservo och säkringslådan finns 2 runda kontakter en som är full med pins och en som innehåller 5st. vad går dom till? har bytt motor och den nya har bara en rund kontakt som är full


ASC och div signaler till automatlåda går i den andra kontakten. Inget viktigt med andra ord.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Var förbi garaget och dubbelkollade, det var 780/703 mm som jag hade fått.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



Newberg skrev:
thunder fart skrev:
på e36 mellan bromsservo och säkringslådan finns 2 runda kontakter en som är full med pins och en som innehåller 5st. vad går dom till? har bytt motor och den nya har bara en rund kontakt som är full


ASC och div signaler till automatlåda går i den andra kontakten. Inget viktigt med andra ord.


tack för infon

_________________
Oskar thorn
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Har fått ltie felkoder jag tänkte hära om någon här kan hjälpa mig att reda ut. Dom härrör till ABS och det runtomkring.

Bilen ä en 323ti med original ABS styrenhet samt S50B32 ECU och kabelstock till S50B32


0193 (193) C1 Signal for ignition fadeout disturbed or faulty
0194 (194) C2 Signal for timing adjustment disturbed or faulty
0196 (196) C4 Signal for engine drag torque control disturbed or faulty
0209 (209) D1 Throttlke valve potentiometer electrially faulty

Kan det vara så att jag behöver ABS styrenhet från en M3 E36?
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Har mycket kraftig undertryck i vevhuset efter byte till catchtank på M52B28.
Får klassiska visselljudet i bakkant på motorn.
Finns det några tips på hur man ska dra slangarna för att avhjälpa detta?

Idag ser det ut så här:

ventilkåpa -- in -- catchtank -- ut --
_____________tomgångsmotor___\___ insug

_________________
Tim Anle
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Hei! Er det noen som kan anbefale noen som kan montere Wavetrac diff på en e90 335i? Sveiset.

Med vennlig hilsen
Marius

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande