Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 158, 159, 160 >> 113 besök senaste veckan (690460 totalt) |
Hej, Har just gjort detta, fast på min M52B28. Borde väl vara ungefär samma form på blocket på en sån... Jag var tvungen att göra två bucklor på det främre grenröret, varav den ena (nedre) ganska så stor: Sedan tar det bakre röret i rejält i växellådan, men det kan också skilja på olika lådor. Här en Getrag GS6-17BG (e90 6-vxl): Mina kablar för standard-lambdorna räckte med "näsorna" monterade på M3-rören. Koda bort bakre lambdor finns några som kan ordna, tex "Fezken" eller e_eklund här på rejsa. mvh _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Jag tror att utsidan av blocken skall vara likadana, kanske skiljer lite. Så det var det främre röret som man skulle göra bucklor i, minnet svek och jag hittade inte tråden jag läste det i. Växellådan bör inte vara något problem för mig då jag kör med originallådan. Det är en likadan låda som satt i E36M3 med S50B30 och Z3 M med S50B32.
Du får gärna förtydliga: "Mina kablar för standard-lambdorna räckte med "näsorna" monterade på M3-rören." Fattar ingenting. Men det är ju bra om originallambdorna kan återanvändas, sen har jag någon som kan koda bort de bakre lambdasonderna. Så den biten är redan fixad. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag tror M3 topparna är lite bredare än M50/M52 och därför går det fritt vid block och växellåda (grenrören hamnar lite längre bort från blocket). På min gamla 325:a jag hade förut (med M52B28) fick jag också slipa lite i växellådan (std e36 Getrag), men betydligt mindre än den på bilden. Det jag menade med lambdorna var att M52B28 lambdorna har kabel lång nog för att passa på M3 rören, men de kan ju vara kortare på B28TU motorn... på "gamla" B28:orna kan man lyfta på kåpan över injektorerna och vända på kontakterna till sonderna så den pekar bakåt istället för framåt, så man får ca 1dm längre kabel. ("näsorna" är ju delen som sniffar i rören ) _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Bra info, tack så mycket! Blir trångt att slipa lite i växellådan om det behövs, men det ska väl gå. Sen återstår det att få bort alla muttrarna utan att pajar pinnbultarna.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ Oskar thorn |
||||
Ang. s50 grenröret kan man montera en 10mm grenrörsfläns som distans och använda pinnbult från insugssidan ihop med dubbla packningar.
Funkar på z3 med m52tub28/m54b30 motor och org lambdasonder. _________________ Sebastian Blomgren BMW E30 Coupe |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Är det någon som vet längden på bromsrören som sitter på bärarmarna bak på e30/z3?
Eller tom kan ge ett artikelnummer på biltema på ett rör som passar? Garaget ligger ute i skogen så det känns onödigt att behöva åka dit, mäta och sedan åka till biltema och tillbaka till garaget igen. Misstänker att flera här inne har bytt det röret tidigare. _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
Jag köpte nya bromsrör till bärarmarna bak på min Z3 hos BMW, fick fel rör. På Z3 fanns tydligen 2 olika antisladd som har olika längd på rören och BMW kan inte se skillnad på dem i sitt system. Jag bockade egna rör i koppar istället.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Enligt ETK (reservdelskatalogen) så är längden 751 mm på det röret som går längs med bärarmarna (se detalj #13 och #13 i bilden nedan) http://www.realoem.com/bmw/enUS/show Nu tog jag detta från min egna E30 323i -85 men eftersom bärarmarna och bromsrörsinfästningarna ska vara exakta likadana på alla E30/Z3 så bör det gälla alla modeller med skivbromsar. TILLÄGG Det var även samma längd, 751 mm, på min gamla E30 325ik -88 http://www.realoem.com/bmw/enUS/show Och Westersund har rätt, helt annan story på Z3. För där skiljer det sig beroende på om man har ABS, DSC, LSD, DDT eller TNT... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Så om jag förstår den här rätt så är bromsrören jag tänker på 470mm på ena sidan och 751mm på andra sidan?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
På min var det samma längd på båda sidorna. Kan mäta rören idag, jag fick 2 st olika långa. Var väl ca 5 cm skillnad. Oavsett var båda för korta...
EDIT: Måste varit dessa jag fick till ABS/ASC + T (Nr. 6 och Nr. 11): http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Coupe/Europe/Z3_2.8-M52/jan1999/browse/brakes/brake_pipe_rear_abs_asc_t/ Men skulle ha fått dessa till ASC/DSC (Nr. 6 och Nr. 11): http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Coupe/Europe/Z3_2.8-M52/jan1999/browse/brakes/rear_brake_pipe_asc_dsc_2/ Skiljer ju en del i längd om man säger så. 780/703 mm jämfört med 900 mm. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
ASC och div signaler till automatlåda går i den andra kontakten. Inget viktigt med andra ord. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
tack för infon _________________ Oskar thorn |
||||
Har fått ltie felkoder jag tänkte hära om någon här kan hjälpa mig att reda ut. Dom härrör till ABS och det runtomkring.
Bilen ä en 323ti med original ABS styrenhet samt S50B32 ECU och kabelstock till S50B32 0193 (193) C1 Signal for ignition fadeout disturbed or faulty 0194 (194) C2 Signal for timing adjustment disturbed or faulty 0196 (196) C4 Signal for engine drag torque control disturbed or faulty 0209 (209) D1 Throttlke valve potentiometer electrially faulty Kan det vara så att jag behöver ABS styrenhet från en M3 E36? |
||||
Har mycket kraftig undertryck i vevhuset efter byte till catchtank på M52B28.
Får klassiska visselljudet i bakkant på motorn. Finns det några tips på hur man ska dra slangarna för att avhjälpa detta? Idag ser det ut så här: ventilkåpa -- in -- catchtank -- ut -- _____________tomgångsmotor___\___ insug _________________ Tim Anle |
||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 158, 159, 160 >> 113 besök senaste veckan (690460 totalt) |