Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 158, 159, 160   >>
131 besök senaste veckan (690387 totalt)
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen

Vid hård bankörning börjar växellådan läcka olja!

Jag börjar bli lite halvdesperat och jag hoppas någon stött på liknande problem tidigare.
Här nedan är en lite längre förklaring av problemet (för att ge en chans till att förstå problemet).



Det är 100% bekräftat det är växellådsolja - den är röd till färgen (motorolja är mörkare till färgen och luktar annorlunda, bromsvätska är det inte då min är blå till färgen).

Det läcker aldrig när man kör vanlig vardagskörning.

Det brukar fungera fint första stinten (hård körning 20 minuter), sen brukar det alltid börja läcka halvvägs in i andra stinten.

Det läcker relativt "mycket" dvs det är inte någon droppe då och då utan det kommer ut en hel del när det väl sätter igång.

Jag kör med vanlig ATF "Dexron III" olja från Biltema.

Växellådan fylls alltid till korrekt nivå (upp till fyllnadspluggen med bilen i våg).

Avluftningsventilen har verifierats att fungera varje gång innan en växellåda monterats.

Växellådorna har alltid varit "nyrenoverade" dvs med nya packboxar och tätningar.

Inget märkvärdigt (metallspån eller annat) har hittats vid dränering av växellådsoljan.

Det kommer inte från avluftningsventilen (nu senast kände jag ovanpå och runt denna och där var det torrt).

Det är blött längst fram på växellådan och sedan nedre halvan av växellådan på båda sidor fast mest på vänstersidan (och det rinner ut från sprängkåpan och ser även ut att komma ut en del från hålet där slavcylindern sitter fast på vänstra sidan av sprängkåpan).

Jag är 99% säker på att det läcker inifrån sprängkåpan.

Nu senast provade jag att täta bottenstockens lagerskål utifrån, utifall dess o-ring var dålig och det läckte därifrån. Men det var nog inte det som var problemet...

Jag har provat två olika Getrag 206/5 lådor och fick samma fenomen på båda (dvs verkar läcka inifrån sprängkåpan).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Jag har Millways camber/toe-plattor i min bakvagn på E30:n och lämnade in den på hjulinställning. Efter en stund ringer däckfirman och säger att de inte kan få till en bra inställning, på ena sidan går det bara att få toe in. Cambern lyckades de däremot få till ca -0.8 på båda sidor. På vänstra sidan fick jag dessutom 0.8 grader toe out.
När jag kom hem igen testade jag att sätta högersidans infästningar i samma läge som den vänstra och då syns det, om man tittar noga, att hjulen pekar olika och har olika camber.

Är det någon som har varit med om liknande?? Jag har letat efter något som ser snett ut men jag hittar inget uppenbart.... Jag kan tillägga att bilen har en S62B50 under huven, kan något ha vridit sig av kraften?

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



andreaswinroth skrev:
Jag har Millways camber/toe-plattor i min bakvagn på E30:n och lämnade in den på hjulinställning. Efter en stund ringer däckfirman och säger att de inte kan få till en bra inställning, på ena sidan går det bara att få toe in. Cambern lyckades de däremot få till ca -0.8 på båda sidor. På vänstra sidan fick jag dessutom 0.8 grader toe out.
När jag kom hem igen testade jag att sätta högersidans infästningar i samma läge som den vänstra och då syns det, om man tittar noga, att hjulen pekar olika och har olika camber.

Är det någon som har varit med om liknande?? Jag har letat efter något som ser snett ut men jag hittar inget uppenbart.... Jag kan tillägga att bilen har en S62B50 under huven, kan något ha vridit sig av kraften?


jag skulle tro att du/den som monterat plattorna på infästningarna på bakvagnsbalken inte fått dem 100% lika på båda sidor. Annars borde det ju vara som du säger att något är snett.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Henrik J skrev:
Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen

Vid hård bankörning börjar växellådan läcka olja!

Jag börjar bli lite halvdesperat och jag hoppas någon stött på liknande problem tidigare.
Här nedan är en lite längre förklaring av problemet (för att ge en chans till att förstå problemet).



Det är 100% bekräftat det är växellådsolja - den är röd till färgen (motorolja är mörkare till färgen och luktar annorlunda, bromsvätska är det inte då min är blå till färgen).

Det läcker aldrig när man kör vanlig vardagskörning.

Det brukar fungera fint första stinten (hård körning 20 minuter), sen brukar det alltid börja läcka halvvägs in i andra stinten.

Det läcker relativt "mycket" dvs det är inte någon droppe då och då utan det kommer ut en hel del när det väl sätter igång.

Jag kör med vanlig ATF "Dexron III" olja från Biltema.

Växellådan fylls alltid till korrekt nivå (upp till fyllnadspluggen med bilen i våg).

Avluftningsventilen har verifierats att fungera varje gång innan en växellåda monterats.

Växellådorna har alltid varit "nyrenoverade" dvs med nya packboxar och tätningar.

Inget märkvärdigt (metallspån eller annat) har hittats vid dränering av växellådsoljan.

Det kommer inte från avluftningsventilen (nu senast kände jag ovanpå och runt denna och där var det torrt).

Det är blött längst fram på växellådan och sedan nedre halvan av växellådan på båda sidor fast mest på vänstersidan (och det rinner ut från sprängkåpan och ser även ut att komma ut en del från hålet där slavcylindern sitter fast på vänstra sidan av sprängkåpan).

Jag är 99% säker på att det läcker inifrån sprängkåpan.

Nu senast provade jag att täta bottenstockens lagerskål utifrån, utifall dess o-ring var dålig och det läckte därifrån. Men det var nog inte det som var problemet...

Jag har provat två olika Getrag 206/5 lådor och fick samma fenomen på båda (dvs verkar läcka inifrån sprängkåpan).


Hej, jag förstår ju att du har kollat som attan, men jag har haft problem med läckande servoolja som också är röd och av fartvinden lade sig så att man kunde tro att läckaget kom från växellådan.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



blixten skrev:
Henrik J skrev:
Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen


Hej, jag förstår ju att du har kollat som attan, men jag har haft problem med läckande servoolja som också är röd och av fartvinden lade sig så att man kunde tro att läckaget kom från växellådan.

/Johan B


Ingen fara, alla infallsvinklar är välkomna!

Styrservoolja var faktiskt ingen dum tanke (för på alla min BMW's förutom min nuvarande 1-Serie så har det faktiskt varit ATF Dexron III i det systemet), och vi vet att olja kan röra sig lite hursomhelst och speciellt när det är fartvindar inblandade!

Dock så tog jag ned växellådan igår (har inte hunnit få upp den infon ännu) och urtrampningslagret och andra delar formligen dröp av växellådsolja - i så stora mängder att det omöjligtvis kan ha kommit utifrån. Lägger strax upp en bild på detta.

Men glömde ju såklart att berätta att den här E30'n är Back-To-Basic dvs ingen styrservo, ABS, DSC, DDT eller TNT... Så på det sättet är det ju bra att man enkelt kan utesluta det

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Henrik J skrev:
Ingen fara, alla infallsvinklar är välkomna!

Styrservoolja var faktiskt ingen dum tanke (för på alla min BMW's förutom min nuvarande 1-Serie så har det faktiskt varit ATF Dexron III i det systemet), och vi vet att olja kan röra sig lite hursomhelst och speciellt när det är fartvindar inblandade!

Dock så tog jag ned växellådan igår (har inte hunnit få upp den infon ännu) och urtrampningslagret och andra delar formligen dröp av växellådsolja - i så stora mängder att det omöjligtvis kan ha kommit utifrån. Lägger strax upp en bild på detta.

Men glömde ju såklart att berätta att den här E30'n är Back-To-Basic dvs ingen styrservo, ABS, DSC, DDT eller TNT... Så på det sättet är det ju bra att man enkelt kan utesluta det



Här är bilden - se nedan.

Jag passade på att granska bilder och dubbelkollade även att packboxen för ingående axel
hade spåren vridna åt rätt håll. Växellådans ingående axel roterar medurs om man står
och tittar rakt in i sprängkåpan.

Jag provade även att trycksätta växellådan igår. Både lyssnade och sprayade med vatten+såpa.
Ingenting. Enda jag hörde var ett litet väsande från den tre-pucklade kåpan (den för detent balls).
Den var inte 100% tät, men därifrån hade dock ingenting läckt.

Jag har faktiskt helt slut på ideér. Enda jag kan tänka mig är
- att ingående axel vobblar omkring såpass mycket att packboxen inte klarar att hålla tätt
- det bildas något typ av extremt övertryck precis bakom kåpan som packboxen sitter i


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



blixten skrev:
Henrik J skrev:
Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen

Vid hård bankörning börjar växellådan läcka olja!

Jag börjar bli lite halvdesperat och jag hoppas någon stött på liknande problem tidigare.
Här nedan är en lite längre förklaring av problemet (för att ge en chans till att förstå problemet).



Det är 100% bekräftat det är växellådsolja - den är röd till färgen (motorolja är mörkare till färgen och luktar annorlunda, bromsvätska är det inte då min är blå till färgen).

Det läcker aldrig när man kör vanlig vardagskörning.

Det brukar fungera fint första stinten (hård körning 20 minuter), sen brukar det alltid börja läcka halvvägs in i andra stinten.

Det läcker relativt "mycket" dvs det är inte någon droppe då och då utan det kommer ut en hel del när det väl sätter igång.

Jag kör med vanlig ATF "Dexron III" olja från Biltema.

Växellådan fylls alltid till korrekt nivå (upp till fyllnadspluggen med bilen i våg).

Avluftningsventilen har verifierats att fungera varje gång innan en växellåda monterats.

Växellådorna har alltid varit "nyrenoverade" dvs med nya packboxar och tätningar.

Inget märkvärdigt (metallspån eller annat) har hittats vid dränering av växellådsoljan.

Det kommer inte från avluftningsventilen (nu senast kände jag ovanpå och runt denna och där var det torrt).

Det är blött längst fram på växellådan och sedan nedre halvan av växellådan på båda sidor fast mest på vänstersidan (och det rinner ut från sprängkåpan och ser även ut att komma ut en del från hålet där slavcylindern sitter fast på vänstra sidan av sprängkåpan).

Jag är 99% säker på att det läcker inifrån sprängkåpan.

Nu senast provade jag att täta bottenstockens lagerskål utifrån, utifall dess o-ring var dålig och det läckte därifrån. Men det var nog inte det som var problemet...

Jag har provat två olika Getrag 206/5 lådor och fick samma fenomen på båda (dvs verkar läcka inifrån sprängkåpan).


Hej, jag förstår ju att du har kollat som attan, men jag har haft problem med läckande servoolja som också är röd och av fartvinden lade sig så att man kunde tro att läckaget kom från växellådan.

/Johan B


Byt ventilationen mot en anslutning med slang....som dras upp i motorrummet....och ner i en flaska.
Det är bra om slangen är minst 12 mm invändigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



[quote="ButterflyRacing"]
blixten skrev:
Henrik J skrev:
Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen


Byt ventilationen mot en anslutning med slang....som dras upp i motorrummet....och ner i en flaska.
Det är bra om slangen är minst 12 mm invändigt.


Har funderat på det också.

Problemet är att det inte kommer att hjälpa för just detta problemet (men kommer eventuellt göra den modifieringen oavsett).

Det är pippetorrt kring avluftningsventilen, det har alltså inte läckt någon växellådsolja den vägen.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Ska till att byta till S50B32 grenrör imorgon på min Z3, upptäckte att det är mycket färre pinnbultar på Z3 än det är på en M3. Jag har köpte 24 nya kopparmuttrar från BMW men köpte aldrig några extra pinnbultar. Funkar det utan de extra pinnbultarna eller ska jag köra en nödlösning och köra med bultar istället? Om jag beställer från BMW imorgon hinner jag inte få dom till helgen ändå och bilen skall vara klar. Grenröret skall av till vintern ändå så nödlösningen behöver inte sitta länge ändå.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Det löste sig, jävla flyt att M-Bilar hade 11 pinnbultar liggandes. Fick bort alla pinnbultar hela så det går att återanvända dom där det behövs. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Hej

Första körningen på året fick jag problem med hög oljetemperatur, köpte en ny oljekylare och monterade den i centrum på det stora luft insläppet i fronten.

Nu i helgen var jag och körde på Mantorp och få fick jag istället hög vatten temp. Kan det vara så att den täcker för mycket så jag inte får ett bra flöde in i motorn / original kylaren?

Vad ska jag ta till för åtgärder?

1. Termostat som öppnar vid 55 grader?
2. Montera oljekylen i det lilla luft insläpper (Vid gälarna) alternativt mer till höger / vänster
3. Montera en större alu vattenkyl

Alternativ 1+2 och testa?

Vi ska tillägga att det var 27 grader varmt och strålande solsken.

Tacksam för all hjälp






_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Någon som monterat millways silentblock i alu och har bilder på montaget?
Tycker mina har ett stort glapp jämnfört med delrin.
Gäller z3/e30/compact.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Silentblocken i aluminium skall i botten så flänsen tar i "hylsan" på bakvagnsbalken. Jag hade bort min bakvagnsbalk och pressade i dom i en press. Prova att värma "hylsan".

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Fick pressa ner balken med en avdragare men då är det ett tomrum mellan bussning och kaross istället.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Bl0mgren skrev:
Fick pressa ner balken med en avdragare men då är det ett tomrum mellan bussning och kaross istället.

Det är inte samma silentblock på E30 som på Z3 och E36 Compact.
De till E30 är kortare, har du fått rätt?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Johan Rius skrev:
Det är inte samma silentblock på E30 som på Z3 och E36 Compact.
De till E30 är kortare, har du fått rätt?
Ja de får jag hoppas, har inte fått svar från millway om det ska vara glapp som på bild.
*edit*
Fått svar, det är korrekt monterat och ska se ut så.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vill montera oljetrycksmätare på kärran då jag är lite nipprig.

Motor: S50B32
Mätare: VDO Elektrisk

tanken är att koppla in en givare på oljefilterhuset som har en dummy bredvid oljetempsgivaren.

Då undrar jag vad för gänga som sitter där?

sen har jag beställt en VDO oljetrycksmätare men jag behöver ju en givare oxå och jag är helt pantad på detta och har INGEN aning om vad för givare jag skall välja.

Kanske är det någon av dessa och isåfall vilken och varför?
https://www.vdo-gauges.com/sensors/pressure-sensors-switches.html?cat= . . . .


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



Johan Sjöström skrev:
Vill montera oljetrycksmätare på kärran då jag är lite nipprig.

Motor: S50B32
Mätare: VDO Elektrisk

tanken är att koppla in en givare på oljefilterhuset som har en dummy bredvid oljetempsgivaren.

Då undrar jag vad för gänga som sitter där?

sen har jag beställt en VDO oljetrycksmätare men jag behöver ju en givare oxå och jag är helt pantad på detta och har INGEN aning om vad för givare jag skall välja.

Kanske är det någon av dessa och isåfall vilken och varför?
https://www.vdo-gauges.com/sensors/pressure-sensors-switches.html?cat= . . . .



M12x1,5 är gängan:)

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Johan Sj�str�m skrev:
Vill montera oljetrycksm�tare p� k�rran d� jag �r lite nipprig.

Motor: S50B32
M�tare: VDO Elektrisk

tanken �r att koppla in en givare p� oljefilterhuset som har en dummy bredvid oljetempsgivaren.

D� undrar jag vad f�r g�nga som sitter d�r?

sen har jag best�llt en VDO oljetrycksm�tare men jag beh�ver ju en givare ox� och jag �r helt pantad p� detta och har INGEN aning om vad f�r givare jag skall v�lja.

Kanske �r det n�gon av dessa och is�fall vilken och varf�r?
https://www.vdo-gauges.com/sensors/pressure-sensors-switches.html?cat= . . . .


Det beror pA¥ vilken mA¤tare du har bestA¤llt!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Rosell skrev:
Johan Sj�str�m skrev:
Vill montera oljetrycksm�tare p� k�rran d� jag �r lite nipprig.

Motor: S50B32
M�tare: VDO Elektrisk

tanken �r att koppla in en givare p� oljefilterhuset som har en dummy bredvid oljetempsgivaren.

D� undrar jag vad f�r g�nga som sitter d�r?

sen har jag best�llt en VDO oljetrycksm�tare men jag beh�ver ju en givare ox� och jag �r helt pantad p� detta och har INGEN aning om vad f�r givare jag skall v�lja.

Kanske �r det n�gon av dessa och is�fall vilken och varf�r?
https://www.vdo-gauges.com/sensors/pressure-sensors-switches.html?cat= . . . .


Det beror pA¥ vilken mA¤tare du har bestA¤llt!


Det är denna https://www.sandtler24.de/vdo-oeldruckanzeige-350010014k.html?number=3 . . . .
bilden visar en på 5 bar men den är på 10 bar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Kan jag på en 328 E36 montera stötdämpare och fjädrar från H&R tillhörande M3 E36 om jag byter enbart krängare med stag fram till M3 E36 då infästningen är i fjäderbenet istället för länkarmen?

Krävs det mer mods?

Att bara ersätta org 328 stag till M3 blir väl inte optimalt utan att byta hela krängaren?

Tacksam för snabba svar.

Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 158, 159, 160   >>
131 besök senaste veckan (690387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande