Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 158, 159, 160   >>
12 besök idag (690347 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



De går bra, är bara att byta

Du behöver inte byta själva krängaren om du inte vill, går bra med bara stagen. Tänkt på att 328 krängaren är grövre än M3 krängare, så 328 krängare fäst i fjäderbenet blir riktigt hårt, man behöver då väga upp detta med hårdare krängare bak.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Johan Sjöström skrev:
Niklas Rosell skrev:
Johan Sj�str�m skrev:
Vill montera oljetrycksm�tare p� k�rran d� jag �r lite nipprig.

Motor: S50B32
M�tare: VDO Elektrisk

tanken �r att koppla in en givare p� oljefilterhuset som har en dummy bredvid oljetempsgivaren.

D� undrar jag vad f�r g�nga som sitter d�r?

sen har jag best�llt en VDO oljetrycksm�tare men jag beh�ver ju en givare ox� och jag �r helt pantad p� detta och har INGEN aning om vad f�r givare jag skall v�lja.

Kanske �r det n�gon av dessa och is�fall vilken och varf�r?
https://www.vdo-gauges.com/sensors/pressure-sensors-switches.html?cat= . . . .


Det beror pA¥ vilken mA¤tare du har bestA¤llt!


Det är denna https://www.sandtler24.de/vdo-oeldruckanzeige-350010014k.html?number=3 . . . .
bilden visar en på 5 bar men den är på 10 bar.

Hej igen!
Jag hade glömt detta.
Passande givare heter:
360 081 032 004
360 081 029 013
Ena är isolerad (2 pol), andra inte (1 pol), fick inte fram vilken som är vilken just nu.
Dags för käk nu!

PS Det finns någon med utgång för varningslampa med, om man ersätter originalgivaren till oljetryckslampan.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Hur många millimeter per grad rör sig topplagringen vid camberjustering på en E46? Någon som har måttsatta camberplattor kanske kan mäta?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Guson skrev:
Hur många millimeter per grad rör sig topplagringen vid camberjustering på en E46? Någon som har måttsatta camberplattor kanske kan mäta?

Guson


Mät från "kulan" i bärarmen och upp till topplagringen där dämpparen ledas. om det råkar att vara mellan ca. 550-600mm så kan man grovt räkna att det är ~0.1°/mm (dvs 1cm~1°)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



[quote="Henrik J"]
ButterflyRacing skrev:
blixten skrev:
Henrik J skrev:
Jag har en E30 323i -85 med en Getrag 260/5 (manuell 5-växlad växellåda) och har ett återkommande problem som gör mig galen


Byt ventilationen mot en anslutning med slang....som dras upp i motorrummet....och ner i en flaska.
Det är bra om slangen är minst 12 mm invändigt.


Har funderat på det också.

Problemet är att det inte kommer att hjälpa för just detta problemet (men kommer eventuellt göra den modifieringen oavsett).

Det är pippetorrt kring avluftningsventilen, det har alltså inte läckt någon växellådsolja den vägen.



Jag erkänner utan omsvep - ni hade rätt och jag hade fel


Jag gjorde ett snabbt försök (innan det var dags att hiva tillbaka lådan i bilen),
att försöka se om man kunde simulera eller framtvinga läckaget på något sätt.

Hade lådan på bänken, fylld till speficiktion och körde ingående axel med en borrmaskin.

Med lådan horisontellt hände absolut ingenting.

Men när jag lutade lådan 45 grader för att simulera hård inbromsning,
samtidigt som ingående axel snurrar - då blev det annorlunda!




Jag tog en 13 mm slang med slangklämma vid växellådan,
upp så högt upp i motorutrymmet som möjligt,
där satte jag ett Biltema vevhusfilter.

Men det är helt rätt, det ska sitta en catch tank där så det ska ändras.

Nu var det dock lite smått panik att få ihop den till Ljungbyhed.

Men 50+ varv på Ljungbyhed utan minsta lilla droppe (och ingenting ut ur vevhusfiltret heller),
det är en bra bekräftelse att problemet faktiskt är löst!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Skönt att höra thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Min bränslepump håller uppenbarligen på att dö, och tänkte renovera/byta pumpen i den - är dock lite förvirrad då jag hört/läst att det sitter en backventil på orginal enheten, var sitter den i så fall. Planen är efter byte sätta en separat backventil direkt på slangen efter bränslepumpen - bra idé?

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



jontelinlugg skrev:
Min bränslepump håller uppenbarligen på att dö, och tänkte renovera/byta pumpen i den - är dock lite förvirrad då jag hört/läst att det sitter en backventil på orginal enheten, var sitter den i så fall. Planen är efter byte sätta en separat backventil direkt på slangen efter bränslepumpen - bra idé?


Var några år sedan jag bytte men fanns två alternativ, lös pump och löda dit nya pumpen i din gamla hållare eller komplett pump med hållare (då flyttar du bara över din gamla nivågivare (nr 5)). Verkar vara samma pump på alla E30 efter faceliften.


_________________
Magnus Lidholm
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Jag har beställt en ny pump enhet från Mapco, som ska in i den befintliga enheten. Är en extra backventil helt överflödig ? - verkar inte sitta någon sådan i enheten/pumpen.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Hur betedde sej din pump innan bytet?

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



jontelinlugg skrev:
Jag har beställt en ny pump enhet från Mapco, som ska in i den befintliga enheten. Är en extra backventil helt överflödig ? - verkar inte sitta någon sådan i enheten/pumpen.


Det är säkert 15 år sedan så kommer inte ihåg hur det såg ut (jag köpte komplett pump/hållare). Möjligen är den mindre övre cylindern på bild 2 en backventil? Om den pumpen är för rätt bil ska det väl bara vara att löda dit den och återanvända allt annat.

Bilen gick bara på starten utan att pumpen gick, en kompis hade råkat ut för samma tidigare så det gick att knacka/banka lite på tanken under pumpen samtidigt som en vrider på nyckeln, så hoppade den igång.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Har idag en 210mm diff med lamelldiff från en E32 750i som är i behov av både lagerbyte och byte/uppgradering av lameller. Mobimech verkar ha svårt att hinna med såna jobb just nu så jag började fundera på alternativ.

Såg att bakaxel.se säljer torsendiffar för 188mm-huset som jag har ett i reserv. Är det någon som vet något eller har erfarenhet om fabrikat och kvalitet på dessa?


Vilka andra alternativ finns i krokarna runt 10kkr?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Ni med E30 & E36 (och många andra såklart) - blir er kardantunnel vid avgasrören också riktigt varm?

Sjävklart blir det varmt där, men min 2K PU färg inne i kupen har en tendens att släppa där det är som varmast. Lidning av avgasrören med avgasbandage borde ju rimligtvis hjälpa något, eller är det bara bortkastad tid? Någon med liknande erfarenhet?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15



Hej!

Har en E36 Compact som jag just satt igång och ska byta ut orginalchassit till ett "coiloverkit". Körde nu stutt i höjdjusteringen bak som skall klämmas dit på det övre fästet. Ska det vara så tight? Jag får inte på dem mer än några mm innan det är tvärnit, tog hjälp av domkraft.
Några tips?

_________________
Peter Bergman
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Dum fråga, har du tagit bort gummikuddarna till fjädrarna? Om du har gjort det måste du har fått fel grejer. Har installerat några coilovers och det har aldrig suttit så tight att man inte kan få dit det med handkraft.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15



Ska förtydliga att det är med separata fjädrar och dämpare bak, det verkar du hajjat.
Jepp, har tagit bort gummit över "knölen". Hålet på höjdjusteringsdelen verkar vara ca 0,5mm för litet. Låter inte mycket.
Fick med grejerna löst när jag köpte bilen och är utan kvitto så det blir väl svårt att be om nya grejer.
Kan man prova att värma upp dem, iof får man väl aldrig bort dem då i fall man skulle vilja...eller sandpappra/slipa på knölarna? (eller vad man nu kallar dem)

_________________
Peter Bergman
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Då skulle jag ha slipat bort lite material på insidan av den inre justeringshylsan. Om du känner nån som har svarv så går det fortare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15



Ja, så får det bli! Tackar.

_________________
Peter Bergman
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40



någon som vet hur bred en e36 styrväxel är cc inre lederna ?

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
TURBO_M
Uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24



Jag har googlat runt men blir inte klok på om innehållet i all 188 diffar går att flytta runt mellan modellerna. Har en e36. Finns det någon 188 diff( e32 e34 osv) som jag inte ska köpa?

_________________
Magnus Söderquist
Citera
zef
Göteborg
Här sen Maj 2008
Inlägg: 118



Det skiljer beroende på utväxling, tror det är 2.93 som är brytpunkten, diesel klump passar inte med 3.15 utv tex.

_________________
Tomas Gustafsson
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 158, 159, 160   >>
12 besök idag (690347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande