Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 158, 159, 160 >> 114 besök senaste veckan (690461 totalt) |
De går bra, är bara att byta
Du behöver inte byta själva krängaren om du inte vill, går bra med bara stagen. Tänkt på att 328 krängaren är grövre än M3 krängare, så 328 krängare fäst i fjäderbenet blir riktigt hårt, man behöver då väga upp detta med hårdare krängare bak. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Hej igen! Jag hade glömt detta. Passande givare heter: 360 081 032 004 360 081 029 013 Ena är isolerad (2 pol), andra inte (1 pol), fick inte fram vilken som är vilken just nu. Dags för käk nu! PS Det finns någon med utgång för varningslampa med, om man ersätter originalgivaren till oljetryckslampan. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Mät från "kulan" i bärarmen och upp till topplagringen där dämpparen ledas. om det råkar att vara mellan ca. 550-600mm så kan man grovt räkna att det är ~0.1°/mm (dvs 1cm~1°) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
[quote="Henrik J"]
Jag erkänner utan omsvep - ni hade rätt och jag hade fel Jag gjorde ett snabbt försök (innan det var dags att hiva tillbaka lådan i bilen), att försöka se om man kunde simulera eller framtvinga läckaget på något sätt. Hade lådan på bänken, fylld till speficiktion och körde ingående axel med en borrmaskin. Med lådan horisontellt hände absolut ingenting. Men när jag lutade lådan 45 grader för att simulera hård inbromsning, samtidigt som ingående axel snurrar - då blev det annorlunda! Jag tog en 13 mm slang med slangklämma vid växellådan, upp så högt upp i motorutrymmet som möjligt, där satte jag ett Biltema vevhusfilter. Men det är helt rätt, det ska sitta en catch tank där så det ska ändras. Nu var det dock lite smått panik att få ihop den till Ljungbyhed. Men 50+ varv på Ljungbyhed utan minsta lilla droppe (och ingenting ut ur vevhusfiltret heller), det är en bra bekräftelse att problemet faktiskt är löst! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Min bränslepump håller uppenbarligen på att dö, och tänkte renovera/byta pumpen i den - är dock lite förvirrad då jag hört/läst att det sitter en backventil på orginal enheten, var sitter den i så fall. Planen är efter byte sätta en separat backventil direkt på slangen efter bränslepumpen - bra idé?
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||
Var några år sedan jag bytte men fanns två alternativ, lös pump och löda dit nya pumpen i din gamla hållare eller komplett pump med hållare (då flyttar du bara över din gamla nivågivare (nr 5)). Verkar vara samma pump på alla E30 efter faceliften. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Jag har beställt en ny pump enhet från Mapco, som ska in i den befintliga enheten. Är en extra backventil helt överflödig ? - verkar inte sitta någon sådan i enheten/pumpen.
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||
Det är säkert 15 år sedan så kommer inte ihåg hur det såg ut (jag köpte komplett pump/hållare). Möjligen är den mindre övre cylindern på bild 2 en backventil? Om den pumpen är för rätt bil ska det väl bara vara att löda dit den och återanvända allt annat. Bilen gick bara på starten utan att pumpen gick, en kompis hade råkat ut för samma tidigare så det gick att knacka/banka lite på tanken under pumpen samtidigt som en vrider på nyckeln, så hoppade den igång. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Har idag en 210mm diff med lamelldiff från en E32 750i som är i behov av både lagerbyte och byte/uppgradering av lameller. Mobimech verkar ha svårt att hinna med såna jobb just nu så jag började fundera på alternativ.
Såg att bakaxel.se säljer torsendiffar för 188mm-huset som jag har ett i reserv. Är det någon som vet något eller har erfarenhet om fabrikat och kvalitet på dessa? Vilka andra alternativ finns i krokarna runt 10kkr? Mvh Jonathan |
||||||
Ni med E30 & E36 (och många andra såklart) - blir er kardantunnel vid avgasrören också riktigt varm?
Sjävklart blir det varmt där, men min 2K PU färg inne i kupen har en tendens att släppa där det är som varmast. Lidning av avgasrören med avgasbandage borde ju rimligtvis hjälpa något, eller är det bara bortkastad tid? Någon med liknande erfarenhet? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Hej!
Har en E36 Compact som jag just satt igång och ska byta ut orginalchassit till ett "coiloverkit". Körde nu stutt i höjdjusteringen bak som skall klämmas dit på det övre fästet. Ska det vara så tight? Jag får inte på dem mer än några mm innan det är tvärnit, tog hjälp av domkraft. Några tips? _________________ Peter Bergman |
||||||
Dum fråga, har du tagit bort gummikuddarna till fjädrarna? Om du har gjort det måste du har fått fel grejer. Har installerat några coilovers och det har aldrig suttit så tight att man inte kan få dit det med handkraft.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ska förtydliga att det är med separata fjädrar och dämpare bak, det verkar du hajjat.
Jepp, har tagit bort gummit över "knölen". Hålet på höjdjusteringsdelen verkar vara ca 0,5mm för litet. Låter inte mycket. Fick med grejerna löst när jag köpte bilen och är utan kvitto så det blir väl svårt att be om nya grejer. Kan man prova att värma upp dem, iof får man väl aldrig bort dem då i fall man skulle vilja...eller sandpappra/slipa på knölarna? (eller vad man nu kallar dem) _________________ Peter Bergman |
||||||
Då skulle jag ha slipat bort lite material på insidan av den inre justeringshylsan. Om du känner nån som har svarv så går det fortare.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 135, 136, 137 ... 158, 159, 160 >> 114 besök senaste veckan (690461 totalt) |