Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (37478 totalt)
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21




_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Har en liten fråga angående olja till Opels F20 växellåda.

Har en Calibra 16v gatbil jag kör bana med och har kört med Opel originalolja+slick50 tillsats på två bankörningar och så långt var allt väl.

Inför årets körningar fick jag för mig att byta alla oljor igen, dock fanns inte den gamla Opeloljan kvar. Den luktade vanlig GL-4 olja, dock var den av nån anledning röd.

Blev hänvisad till att hälla i den nyare helsyntetiska ATF-oljan, den "sk" hallonsaften som finns i nyare saab-växellådor. Den ville jag dock inte hälla i min låda som inte haft den innan.

Hällde tillslut i Mobils GL-4 olja.

Lådan blev märkbart trögare att växla ner nu. Så har den alltid varit ända sedan jag köpte den men bara när lådan varit kall.

Några tips på olja att hälla i så den blir som förut?

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Michael84
Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 13



Hej.
Har precis fått hem en begagnad stötdämpare bak och ser att fjäder-sätena sitter med kortare avstånd
till varandra än på turboversionen.
Jag ser inget bekymmer i att flytta upp det övre fjädersätet och låsa det i samma nivå som min gamla stötdämpare.
Men jag skulle vilja veta om dämparna är identiska på insidan(olja och kanaler) dom har exakt samma yttermått.

Mvh Michael

_________________
Michael Karnerfors
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Gräver upp en opel-tråd här...

Calibra med turbo och 4wd. Hur hållbar kombination är det? Har nåt minne av att fördelningslådorna inte vill vara med alla gånger?
Användningsområdet är banåka, såklart

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Så är det ja. Finns massor med info på osc om detta med lösningar. Rätt tunga bilar för banåka dock.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Jag kör bana med min Calibra 16v 4x4, dock sugmaskin.

Väger som sagt mycket, 1460kg väger min med mig i. Helt olättad skall tilläggas.

Har kört 1.08 på Kullen och 1.26 på Gelleråsen med R-däck och bättre belägg. Inga problem med fördelningslådan, dock är det ju måttliga 150hk/196Nm i min maskin.

Filmsnutt från Gelleråsen senast.

http://www.youtube.com/watch?v=uZ05x3Uj_u4

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Är det någon som vet innerdiamtern på grenröret till en C20XE, är ute efter de tre diametrarna på "4-2-1"-delen?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Efter ett Kardanstångs-ras, håller jag på att byta Yoke/medbringare på bakaxeln på Ascona B.

Hur hårt ska man dra muttern ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Vet inte exakt, men ca 100 Nm skulle jag tro.

Men om det bara ska ihop till nästa folkraceheat så är det "ganska hårt" som gäller.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Karlsson skrev:
Vet inte exakt, men ca 100 Nm skulle jag tro.

Men om det bara ska ihop till nästa folkraceheat så är det "ganska hårt" som gäller.


Ok. Så detta påverkar ingen förspänning på något lager ?

Kan man hitta någon sprängskiss på detta. Vi har nämligen något konstigt ljud i röret, också.
Men axeln sitter i uniballs.....så det är svårt att avgöra vad det kommer ifrån.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



ButterflyRacing skrev:
Anders Karlsson skrev:
Vet inte exakt, men ca 100 Nm skulle jag tro.

Men om det bara ska ihop till nästa folkraceheat så är det "ganska hårt" som gäller.


Ok. Så detta påverkar ingen förspänning på något lager ?

Kan man hitta någon sprängskiss på detta. Vi har nämligen något konstigt ljud i röret, också.
Men axeln sitter i uniballs.....så det är svårt att avgöra vad det kommer ifrån.


Vad jag kunnat se efter lite googlande så ska det inte påverka någon lagerförspänning om man tar loss yoken.

Missljudet inne i struten kan vara drivaxeln som är krokig och slår emot, har ni kört väldigt fort med bilen?
Drivaxeln är en solid stång och kommer tydligen i självsvängning vid 6500 rpm ungefär.
Går att förstärka med ett rör utanpå, eller om man gör en helt ny. Lite jobb med det iofs.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



[quote="Anders Karlsson"]
ButterflyRacing skrev:
Anders Karlsson skrev:
Vet inte exakt, men ca 100 Nm skulle jag tro.

Men om det bara ska ihop till nästa folkraceheat så är det "ganska hårt" som gäller.


Ok. Så detta påverkar ingen förspänning på något lager ?

Kan man hitta någon sprängskiss på detta. Vi har nämligen något konstigt ljud i röret, också.
Men axeln sitter i uniballs.....så det är svårt att avgöra vad det kommer ifrån.


Vad jag kunnat se efter lite googlande så ska det inte påverka någon lagerförspänning om man tar loss yoken.

Missljudet inne i struten kan vara drivaxeln som är krokig och slår emot, har ni kört väldigt fort med bilen?
Drivaxeln är en solid stång och kommer tydligen i självsvängning vid 6500 rpm ungefär.
Går att förstärka med ett rör utanpå, eller om man gör en helt ny. Lite jobb me

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Aha, då har den säkert fått smaka på lite varvtal genom åren.

Inget hokus-pokus med struten egentligen, kolla så att de fyra skruvarna som håller struten mot diffen sitter fast.
Är det löst där så hamnar drivaxeln inne i röret snett, börjar låta illa och till slut kan den gå av och då brukar det bli tråkigt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Precis som Anders skriver påverkar den inte förspänningen av pinjongen. I min gm-bok står det 120nm. De kallar själva den ökända struten för bakaxelförlängning.
Bifogar en sprängskiss på Ascona a axeln som i princip är likadan som ascona b.


_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Henrik T skrev:
............sprängskiss...................


Tack..!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pelleflash
Linköping
Här sen Feb 2015
Inlägg: 106



Hej!
Är nyfiken på att handla en Speedster för banåkning o har lite funderingar kring det här det kompressormatning (hoppas jag skriver på rätt ställe i forumet).
Hur omfattande projekt är det att montera en kompressor i Speedser NA, klarar man det själv som normalhändig?
Hur mycket utöver själva kompressorkitet behöver bytas eller justeras?

_________________
Pelle Thorén
-VX220 turbo -03
-Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD
-BMW 330i -06 (vardag)
-Triumph Rocket III -08 (fritid)
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Det klarar du om du är normalhändig.
Det gjorde jag.

Du behöver programmera ECU:n. Det innebär köpa den Holländska varianten, köpa Cevincos variant eller skicka till Courtenay sport i GB.

Registrera dig på VX220.org.uk

Där finns ALLT du kan behöva veta.
Fast sedan är det tvång på en projekttråd antingen där eller här tycker jag.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



zoddri skrev:
Gräver upp en opel-tråd här...

Calibra med turbo och 4wd. Hur hållbar kombination är det? Har nåt minne av att fördelningslådorna inte vill vara med alla gånger?
Användningsområdet är banåka, såklart


ca 300hk om du vill ha livslängd på den omodifierad.
Modifierad med mer kylning mm mm så .. 310hk *lol*

Det är skräp rakt igenom.
Huset tål inte nå belastning och flexar/spricker så kronhjul och pinion inne i lådan går åt pipan.
Försök har gjorts för att få hållbarhet i dem, ja det har blivit bättre.
Men de går sönder ändå vid ca 400hk

Och prova INTE nåt så roligt som att försöka sänka 0-100tiderna rejält med lite tuffare starter.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Är det någon som vet om det finns någon Coil on Plug (COP) som passar på en C20XE rakt av (tex någon av VW's, vilken isåfall)?

Om inte, vad är då bästa alternativet om man vill köra separata tändsplor/tändsteg? Är det LS2-spolar?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Denso Art.nr. 9091902240 eller 9091902244 funkar de är lite kortare än vag spolarna.
Men Vag spolar/kopior funkar med, typ denna:
http://www.streetpower.se/tandspole-bmw-volvo/501-tandspole-115r-vag-v . . . .

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Tack, men det blev korta VAG-spolar. Verkar passa perfekt.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1490218#1490218

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (37478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande