Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37511 totalt) |
Är det en sådan här packning?
http://catalog.meca.se/ProductSheet. _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Har en liten fråga angående olja till Opels F20 växellåda.
Har en Calibra 16v gatbil jag kör bana med och har kört med Opel originalolja+slick50 tillsats på två bankörningar och så långt var allt väl. Inför årets körningar fick jag för mig att byta alla oljor igen, dock fanns inte den gamla Opeloljan kvar. Den luktade vanlig GL-4 olja, dock var den av nån anledning röd. Blev hänvisad till att hälla i den nyare helsyntetiska ATF-oljan, den "sk" hallonsaften som finns i nyare saab-växellådor. Den ville jag dock inte hälla i min låda som inte haft den innan. Hällde tillslut i Mobils GL-4 olja. Lådan blev märkbart trögare att växla ner nu. Så har den alltid varit ända sedan jag köpte den men bara när lådan varit kall. Några tips på olja att hälla i så den blir som förut? _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Hej.
Har precis fått hem en begagnad stötdämpare bak och ser att fjäder-sätena sitter med kortare avstånd till varandra än på turboversionen. Jag ser inget bekymmer i att flytta upp det övre fjädersätet och låsa det i samma nivå som min gamla stötdämpare. Men jag skulle vilja veta om dämparna är identiska på insidan(olja och kanaler) dom har exakt samma yttermått. Mvh Michael _________________ Michael Karnerfors |
||||
Gräver upp en opel-tråd här...
Calibra med turbo och 4wd. Hur hållbar kombination är det? Har nåt minne av att fördelningslådorna inte vill vara med alla gånger? Användningsområdet är banåka, såklart _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Jag kör bana med min Calibra 16v 4x4, dock sugmaskin.
Väger som sagt mycket, 1460kg väger min med mig i. Helt olättad skall tilläggas. Har kört 1.08 på Kullen och 1.26 på Gelleråsen med R-däck och bättre belägg. Inga problem med fördelningslådan, dock är det ju måttliga 150hk/196Nm i min maskin. Filmsnutt från Gelleråsen senast. http://www.youtube.com/watch?v=uZ05x _________________ David Hermansson, Finnerödja |
||||
Efter ett Kardanstångs-ras, håller jag på att byta Yoke/medbringare på bakaxeln på Ascona B.
Hur hårt ska man dra muttern ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ok. Så detta påverkar ingen förspänning på något lager ? Kan man hitta någon sprängskiss på detta. Vi har nämligen något konstigt ljud i röret, också. Men axeln sitter i uniballs.....så det är svårt att avgöra vad det kommer ifrån. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vad jag kunnat se efter lite googlande så ska det inte påverka någon lagerförspänning om man tar loss yoken. Missljudet inne i struten kan vara drivaxeln som är krokig och slår emot, har ni kört väldigt fort med bilen? Drivaxeln är en solid stång och kommer tydligen i självsvängning vid 6500 rpm ungefär. Går att förstärka med ett rör utanpå, eller om man gör en helt ny. Lite jobb med det iofs. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
[quote="Anders Karlsson"]
Vad jag kunnat se efter lite googlande så ska det inte påverka någon lagerförspänning om man tar loss yoken. Missljudet inne i struten kan vara drivaxeln som är krokig och slår emot, har ni kört väldigt fort med bilen? Drivaxeln är en solid stång och kommer tydligen i självsvängning vid 6500 rpm ungefär. Går att förstärka med ett rör utanpå, eller om man gör en helt ny. Lite jobb me _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Aha, då har den säkert fått smaka på lite varvtal genom åren.
Inget hokus-pokus med struten egentligen, kolla så att de fyra skruvarna som håller struten mot diffen sitter fast. Är det löst där så hamnar drivaxeln inne i röret snett, börjar låta illa och till slut kan den gå av och då brukar det bli tråkigt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Precis som Anders skriver påverkar den inte förspänningen av pinjongen. I min gm-bok står det 120nm. De kallar själva den ökända struten för bakaxelförlängning.
Bifogar en sprängskiss på Ascona a axeln som i princip är likadan som ascona b. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej!
Är nyfiken på att handla en Speedster för banåkning o har lite funderingar kring det här det kompressormatning (hoppas jag skriver på rätt ställe i forumet). Hur omfattande projekt är det att montera en kompressor i Speedser NA, klarar man det själv som normalhändig? Hur mycket utöver själva kompressorkitet behöver bytas eller justeras? _________________ Pelle Thorén -VX220 turbo -03 -Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD -BMW 330i -06 (vardag) -Triumph Rocket III -08 (fritid) |
||||
Det klarar du om du är normalhändig.
Det gjorde jag. Du behöver programmera ECU:n. Det innebär köpa den Holländska varianten, köpa Cevincos variant eller skicka till Courtenay sport i GB. Registrera dig på VX220.org.uk Där finns ALLT du kan behöva veta. Fast sedan är det tvång på en projekttråd antingen där eller här tycker jag. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
ca 300hk om du vill ha livslängd på den omodifierad. Modifierad med mer kylning mm mm så .. 310hk *lol* Det är skräp rakt igenom. Huset tål inte nå belastning och flexar/spricker så kronhjul och pinion inne i lådan går åt pipan. Försök har gjorts för att få hållbarhet i dem, ja det har blivit bättre. Men de går sönder ändå vid ca 400hk Och prova INTE nåt så roligt som att försöka sänka 0-100tiderna rejält med lite tuffare starter. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Är det någon som vet om det finns någon Coil on Plug (COP) som passar på en C20XE rakt av (tex någon av VW's, vilken isåfall)?
Om inte, vad är då bästa alternativet om man vill köra separata tändsplor/tändsteg? Är det LS2-spolar? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Denso Art.nr. 9091902240 eller 9091902244 funkar de är lite kortare än vag spolarna.
Men Vag spolar/kopior funkar med, typ denna: http://www.streetpower.se/tandspole- |
||||
Tack, men det blev korta VAG-spolar. Verkar passa perfekt.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Skruva banåkabil Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37511 totalt) |