Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3, ... 34, 35, 36   >>
92 besök senaste veckan (364700 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jo, det funkar det med. Karossen måste ändå lackas om nån gång, så blir det lite repigt är det inte hela världen.
Det är inte absolut tvunget med karossvagga, enda rosten jag hittat i bärande delar är just i rambenen.
Så välter jag upp den på ett par däck så spar jag både tid och svetstråd.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Dagens mekande blev att ta ner tanken.



Någon har svetsat lite i den, verkar som om de tagit en bit från en annan tank och lappat i.


Balkar och golv är i god kondition, lite ytrost här och där bara.


Nästa steg är att ta ner bakaxeln!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Underbar bil - kunde inte låta bli att posta in ett par äldre kort på min gamla Commodore Coupé -74 som jag renoverade upp från att ha varit ett rostvrak. 2,5 liters 6:an var trimmad med Dr Schrick kam och 3 st Weber 45:or - den gick riktigt, riktigt bra! Sålde bilen för 15 000 kr - men det var som sagt nästan 20 år sedan!



En till:



Sorry för trådkapningen!

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401



Karlsson...du borde lacka din röd ser jag!! shit va snygg!

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Christian: Snygg Commodore! Det gör inget med lite bilder, det är ju samma bilmodell.

Ska fundera på färgen, känns inte som prio 1 just nu.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Är färgen Porsche Indich Rot?? känns som den var mycket populär då... iofs tycker jag den e läcker och kommer nog att lackera min sunbeam alpine i den kulören.. ,original i en mer orange röd kulör..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Michael Th skrev:
Är färgen Porsche Indich Rot?? känns som den var mycket populär då... iofs tycker jag den e läcker och kommer nog att lackera min sunbeam alpine i den kulören.. ,original i en mer orange röd kulör..


Hej Michael,

Helt korrekt - Porsche Indish Rot är färgen, den var grymt populär på den tiden!

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Sonny Johansson
Umeå
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Anders Karlsson skrev:
En liten uppdatering kanske är på sin plats.

Testade att montera ventilerade skivor bak, passade bolt-on!

Bakskivor från Admiral, ok från BMW 323 E21.




Tjena!

Kommer nog att bli en riktigt schysst kärra med C30SE!


Har du några stalltips vart man kan få tag i Admiral-skivor? Skulle hemskt gärna vilja ha såna själv

_________________
Sonny Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag letade på Blocket, det var en gubbe som hade lite grejer liggande. Vet inte om han har fler skivor, men jag lägger in länken till annonsen iaf så kan du ju testa att ringa.
http://www.blocket.se/kronoberg/Opeldelar_21827771.htm?ca=17&w=3&a . . . .

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Nu hänger karossen i vaggan!

Två motorstativ, lite 60x40 fyrkantsprofil och lite kap och svets så var det klart.

Ser vingligt ut, men den står stadigt. Jag har en träkloss under tröskeln som stöd.


Fäste fram, sitter i hålen för framvagnen.


Fäste bak, sitter i kofångarhålen med stora brickor på insidan.


Lite mysiga rostbilder måste man ju bjuda på också!
Balken på högersidan, nästan färdigkapat. Det var många lager plåt,
förmodligen för att Commodoren behövde extra förstärkning pga tung motor.

Jag tänker laga med 2-3 mm plåt, vill inte lappa över en massa.
Det måste väl räcka, det som sitter där nu är 1 mm tror jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



2mm duger gott o väl. Tänker du bara lappa i balkarna eller tillverkar du helt nya? Ypperligt tillfälle när du redan har bilen i vagga.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag ska göra det seriöst tänkte jag. Klippa mallar av papp och sen kapa ut så hela plåtar som går och bocka dem.
Det kommer att bli så mycket lättare att göra det ordentligt nu, för en gångs skull.
Förra bilen blev det ganska mycket lapptäcke på sina ställen, men den var å andra sidan mycket värre när jag började med den.
På den här bilen är det egentligen bara balkarna under som är riktigt dåliga, resten är mest ytrost i icke bärande delar.
Dessutom är den redan renskrapad under, så där sparar jag många timmar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Se där!
Enkel och bra karossvagga..
Fiffigt att fästa i framvagnsinfästningen istället för att inte få så mycket bryt i rambenen..
Sen när du är färdig framöver borde det gå att flytta ut fästet till fronten om du vill snurra bilen helt va?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Ja, den blev ganska bra tycker jag. Får väl se om jag flyttar fästet sen, det går bra att kapa och svetsa som den hänger nu. Märkte inte av nåt bryt i rambenen heller, belastningen går nog via innerskärmarna och torpeden nu.
Sen är jag inte säker på att det går att snurra runt den helt, jag tror stativen är lite för låga.
Vi byggde dem för polarens 02a från början, den här bilen är lite bredare.

Idag ska jag kapa bort lite mer rost, sen blir det tillverkning av mallar. Ska skaffa plåt i veckan som kommer.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Idag blev det rejäl fart på vinkelkapen, så nu är nästan halva balken väck på passagerarsidan.



Hittade några luriga hål inne i balken också, innanför domkraftsfästet. Får se hur jag ska göra här, är inte så sugen på att kapa bort fästet.


Samma ställe på förarsidan, här ser det bättre ut. Nån har lagat golvet här, verkar ha klarat sig bra.


Nu ska det slipas rent från gammal färg och rostskydd, sen börjar tillverkningen av mallar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Hämtade en liten plåtbit idag, 1700x1500 mm 1,5 mm tjock. Samma tjocklek som original, så det blir ju bra.

Kapat till första biten. Den gamla balken hade en extra balk inuti, vet inte om jag ska göra en sån. Det blir en massa dubbelplåt inne i balken, som gjort för att samla fukt och skit. Sen rostar det igen efter ett tag.


Ska nog lösa det på nåt annat vis. Det går att sätta mer förstärkningar på utsidan, lättare att få det bra tror jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Köp volvos svetsbara primer. Den är grym! Så slipper du rost i balkarna!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



erikjakan skrev:
Köp volvos svetsbara primer. Den är grym! Så slipper du rost i balkarna!

/Erik


ursäkta för trådkapningen, men kan man köpa den färgen på alla ställen som säljer volvo? typ upplands motor?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Nu börjar det bli klart på passagerarsidan.

Förstärkning.


Bottenplåt till balken.


Svetsat och grundmålat.


Jag ska spruta in tunnflytande rostskydd som kryper in i alla skarvar när färgen har torkat.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Det ser ju väldigt fint ut, bra jobbat thumbs up

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Att du bara orkar, får exem bara jag ser sönderkapade rostiga balkar. Imponerande, kämpa på thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3, ... 34, 35, 36   >>
92 besök senaste veckan (364700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande