Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Svarv har jag och nån ny bussning att mäta på ligger nog också i gömmorna.
Det får bli en sväng till verktygsmakarna på jobbet och höra om de kan sponsra med en stump lagerbrons.
Jag får väl muta med den obligatoriska bullpåsen

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Bromskylningstratt version 2.0 provmonterad.



Lite vinkel på rörstumpen och tillsnyggade radier i hörnen. Nästa version ska nog få nån sorts snäppfästen, ska mäta lite på det imorrn tänkte jag.

Hämtade lite mer grejer från lagårn igår och hittade en klocka.



Plockade isär den lite, gjorde rent urtavlan och glaset, skruvade ihop den och kopplade in 12 volt.
Den rasslade igång och verkar fungera, tänkte kolla hur mycket den går fel så den får vara igång över natten.
Frågan är hur mycket ström den gamla klockan drar, vore ju dumt om den drar ur batteriet...

Tänkte köpa bromsvätska också, brukar köra med Ate Super Blue (eller Typ 200 som den kallas nu) men den fanns inte att köpa över disk på AD Center där jag brukar handla.
Det blev att beställa på nätet istället, Motul RBF600 från Oljemagasinet. Ungefär samma literpris och lite högre kokpunkt både torr och våt så det blir nog bra.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
En liten snabb jämförelse mellan nya och gamla hjälmen. Det är en viss skillnad i omfång, jag har inte provsuttit i bilen med den nya hjälmen men det känns som att den kan ta i innertaket...

Uppladdad med Rejsas Android-app.





För er som undrar vad Slisk racing betyder. Det är en förkortning av Så Länge Inte Snuten Kommer.
Motorburen "ungdom" osv...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag klabbar vidare med grejer som det egentligen inte är nåt fel på...


Monterade tillbaka den justerbara bromskraftregulatorn i serie med den fasta som jag monterade i höstas.
Drog om lite bromsrör och gjorde en liten fästplåt till frambromsarnas T-skarv också.
Fasta regulatorn sitter med buntband under huvudcylindern och den justerbara sitter på stödplåten.



Det kommer bromsvätska till de bakre oken när jag ansluter min Luftman på behållaren så båda regulatorerna släpper igenom vätska när det är lågt tryck i systemet. Får väl se hur det känns med lite mer pedaltryck sen.
Fyllde och provtryckte med billig Biltema DOT 4 bromsvätska nu först, tänkte väl köra igenom lite till imorrn och sen fylla på med Motul RBF 600.

Lufta bromsarna är ganska mycket smidigare nu med en Luftman och tryckluft vid mekplatsen. Satte en tryckregulator på Luftman och skruvade ner lufttrycket till 1 bar. Vill inte gå mycket högre med tanke på den gamla bromsvätskebehållaren. Vore dumt om den skulle spricka eller lossna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag har spräckt en =D

akut sanering följde, klarade lacken.

Jag hade bekymmer att 'få igång' systemet pga luftficka, så jag tog tryckluftmunstycket och småpyste lite in genom lilla hålet i locket.
Gjort många många ggr förr.
Men den gången gick det åt pipan, behållaren var gammal torr och hård.
Så det var troligen orsaken, inte att jag skickade i 8bar *lol*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag drar ett buntband runt behållaren och huvudcylindern så kan den åtminstone inte lossna. Spricker den så får jag väl skicka ett argt mail till Ate och reklamera deras usla bromsvätskebehållare från 1977

Svängde förbi garaget lite snabbt i eftermiddags och satte en pinne mellan bromspedalen och stolen, det får stå med tryck på till imorrn så får vi se om alla skarvar är täta vid huvudcylindern.
Är allt tätt och bra så tänkte jag byta till RBF 600, nån som vet om det är nån annorlunda färg på den bromsvätskan?
Biltemavätskan som är i nu är ju den vanliga bärnstensfärgade, det vore käckt om man kunde se när den riktiga vätskan kommer fram till oken.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



RBF 600 har helt "normal" färg, som vanliga bromsvätskor.

Btw, går inte det att färga bromsvätska? Karamellfärg (ja, kanske inte det bästa) men någonting åt det hållet. Använder själv RBF 600 och, som sagt, vore roligt att se när innehållet i bromsslangen byts till fräsch vätska.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag skulle ju kunna skölja ur mina fyra ganska äckliga PET-flaskor och byta slangarna till ny genomskinlig. Sen kan man hälla i en skvätt Biltemavätska i botten och se om det blir nån skillnad.
De slangarna som sitter i flaskorna nu har gått från klar till "lättmjölksblå" efter några års luftande med Ate Superblue.
Bara stumpen som sticker ner i botten som är någorlunda klar fortfarande, dock något blåtonad...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Naturligtvis läckte det vid en nippel på bakre kretsen, så det var bara att tömma ur Biltemavätskan och kona ett nytt rör.
Verkade hålla tätt vid en snabbkoll så jag fyllde på med RBF600. En liter totalt så det borde väl vara rätt vätska i hela systemet nu hoppas jag. Lär ju märkas innan Mjölbykurvan nästa söndag...

Besiktning på fredag så jag måste montera tillbaka kolkanistern och luftmängdmätaren. Den senare mest för syns skull, den har liksom ingen kontakt med motorns styrbox längre
Jag fick godkända avgasvärden för två år sedan och har inte rört mappen nåt vidare sen dess så jag hoppas det går bra denna gången också.
Extraktorröret borde väl inte påverka avgasvärdena mer än att katalysatorn sitter längre bak nu så den lär väl behöva mer tid för uppvärmning.

Ska ta lite tråkiga bilder imorrn på montering av kolkanister och LMM, kanske ett tändstiftsbyte också?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Tråkiga bilder som utlovat.

Kolkanistern monterad, lyxade till det och klädde in en stor slangklämma med krympslang för en proffsig look.



Luftmängdmätare monterad. Luftfiltret kommer från en Admiral, skulle tro att det har drygt 30 år på nacken.



Bytte tändstift också, inte jättesmidigt på den här motorn. Det är långt att sträcka sig till 6ans stift...



Tändstiften ser lite bruna ut, den går ganska fett så det skulle nog behövas lite mer mappning. NGK BPR 6 EK.



Noterade lite olja i tändstiftsbrunnarna på cylinder 2-5, lite fukt i 6ans brunn och snustorrt i 1an. Dags att byta tätningsringarna mellan topplocket och ventilkåpan, men det får vänta till lite senare.
Jag minns inte om jag haft loss tändstiften sen 2013, hittade bilder på ett kompressionsprov från maj 2013.

Fick lite feeling och gjorde ett par P-klämmor till bromskylslangarna.

Spikband, krympslang och en skruv som måste ha suttit på Rekorden en gång i tiden. Kardinalrot 508.



Skruvade fast klämman i ett av hålen för kofångarfästet.



Bilen är klar för både bilprovning och bankörning, ska snäppa loss 6-punktbältena innan jag kör till SBP.
Skalstolarna får sitta kvar den här gången, originalstolarna är kvar i lagårn. Lär väl vara helt fulla med råttbon vid det här laget...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



det är en fräck bil du har
lycka till med besiktningen

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det blev ett par anmärkningar från Bilprovingen.



Misstänkte att det skulle bli lite taskiga avgasvärden iom att katalysatorn sitter ganska långt bak nu så den svalnar snabbt när motorn är obelastad.
Besiktningsteknikern tyckte att jag skulle prova att byta luftfilter och jovisst, det kanske hjälper lite grann...

En sak som jag kom på efteråt är att jag vände på katalysatorn när jag byggde nytt avgas förra vintern.
Förut satt den med lambdapluggen efter katen, men nu sitter den åt andra hållet. Det finns ingen pil eller markering för flödesriktning vad jag kunnat se.
Det är en metallbunden 100 cells no-name från KL-racing, kan ju vara så att den helt enkelt är slutkörd.
Första jag kan testa är att vända den åt andra hållet och försöka hitta en avgasmätare nånstans.
Man kan även isolera den så den håller värmen lite bättre.

Bromsarna känns bra på landsväg, lyckades bromsa bort en del värmefläckar och det låser fram innan det låser bak så det finns hopp inför söndag.
Verkar även som att Luftman gjorde ett bra jobb, ingen svampig känsla i pedalen.

Den tråkigaste anmärkningen måste ändå vara att tutan inte fungerar... Riktigt ledsamt att det skulle hända nu när jag haft bilen så länge och den har varit så driftsäker och trevlig.
Jaja, bara att bita i det sura äpplet och veva igång multimetern. Nånstans är det avbrott i jordslingan, men var? Mysteriet tätnar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Banåkapremiär idag på Mantorp med Hondaklubben som arrangör, Opel och Fordklubbarna som medarrangörer.

Ganska mycket rattrost, brydde mig inte om att logga nånting utan körde mest för att känna på bilen med bromsskylning och den nya tryckregulatorn.

Man kan väl sammanfatta dagen med en bild...



Mjölbykurvan tar inga fångar

Jag kan inte avgöra om det är kylningen eller bromsvätskan, men jag upplevde ingen bromsfade idag.
Ingen svampig pedal heller, men det stora bromsservot jag monterade i höstas gör att det är mer lättrampat och därmed försvinner lite känsla i pedalen.
Tyvärr verkar skivorna runtom ha fått några rejäla hotspots, det dunkar och slår illa när man bromsar hårt.
Inte så trevligt att köra med och vibrationerna går säkert illa åt hjullager och sånt också.
Förmodligen har jag dålig bromsteknik, men jag tycker inte att jag fisbromsar speciellt mycket. Får träna mer helt enkelt!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



Tjena!

Såg dig idag verka gå fint bilen! Efter start/mål rakan så smällde du på dina bromsar en hel del (kaske lite för aggressivt?)med låsning ibland tror nog det var det som gjort att du en sådan fläck, bra kört annars!

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jo, det låste upp bak ganska ofta men det gav inga bromsplattor. Bilen blir väldigt lätt i bak när jag bromsar och är det lite ojämn asfalt så låser bakhjulen.
Det är så bilen beter sig, stor tung motor fram och hjulupphängning från stenåldern

Den på bilden fick jag i inbromsningen mot Mjölbykurvan, gick nog ut lite för hårt på första varvet med kalla däck så det låste rejält på höger fram.
Trodde jag hade spräckt en bromsskiva eller nåt för det dunkade och slog väldigt mycket i bilen, men det var däcket som blev förstört.
Jag hade ändå tänkt köra slut på mina R888 idag och det lyckades jag ju med

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Värmekranen som jag renoverade med så mycket kärlek förra året började läcka den också för nån månad sen.
Bara att ta fram plånboken och ge tyskarna 75,49 EUR för en nytillverkad kran som egentligen är avsedd för KadettB och Manta A.

Ny kran monterad med gamla kranens vajerfäste.



Det var lite svettigt att bryta isär den nya kranen och flytta över fästet, men det verkar hålla tätt nu.
Jag tror inte att kylsystemet har varit helt tätt nån gång sen jag började köra med bilen, undrar vad som händer om det skulle bli helt tätt nu?
Jag får väl börja jaga oljeläckage istället, det finns det gott om...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det blev en liten tur till Overtake AB idag för översyn av mappen och bromsning i deras Dynapac navdyno.

196 hk @ 5800 rpm och 299 Nm @ 3600 rpm på naven, flack effektkurva förutom en liten dipp vid 4000 rpm där Dual-Ramspjället öppnar.
Första gången jag bromsade denna motorn gav den 200 hk och 292 Nm på hjulen, så det har försvunnit ett par hästar men blivit några fler Newtonmetrar...

En original C30SE är specad till 204 hk @ 5800 rpm och 270 Nm @ 3600 rpm på vevaxeln.

Min motor är original förutom DTA-sprutet, extraktorgrenröret och matchportning av insug och kanaler, den svarar ganska bra på lite "budgettrim".


Den svindyra tyska värmekranen håller tätt också, men nu verkar generatorn vara på väg att ge upp. Den slutar ladda ibland, så jag beställde en begagnad 80 A från Toyota Aygo.
Lika liten som Suzuki Swiftgeneratorn jag har nu, men nästan dubbla laddströmmen och enklare inkoppling. Nu kanske jag kan få laddlampan att funka

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Måste vara fin karaktär på den motorn, 100+ Nm/l vid det varvtalet är inte illa thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ja, den är väldigt snäll och lättkörd. Kammarna som sitter i är nog bland det tamaste som finns, bara 8,5 mm lyft och 263 grader duration.
Sen hade ju motorn gått över 30 000 mil när jag renoverade den, så kammarna kanske bara lyfter 8 mm nu

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Generatorn från Toyota Aygo var betydligt större än jag trodde. Skulle nog ha kollat upp måtten på den lite innan jag beställde.



Gamla generatorn från Suzuki Swift GTI till vänster, Toyota Aygo till höger.

Jag kör vidare med Swiftgeneratorn ett tag till medans jag letar upp en frisk generator. Det finns nya att köpa, men de är ganska dyra och jag kan inte lämna min gamla i pant eftersom jag har bearbetat fästöron och anslutningar lite grann.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Kanske bara är kolen som håller på att ta slut i generatorn? Finns att köpa hos startmotor.se.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande