Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36   >>
188 besök senaste veckan (365387 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Har smygstartat lite med monteringen, skruvade fast styrsnäckan idag.



Fint med färgmatchade delar...

Imorrn blir det nog montering av tanken, har målat den på ovansidan men det har inte torkat riktigt än.
Ska måla undersidan av tanken när den sitter på plats.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Monterade tanken, passade på att byta bränslepump också. Exklusiva delar, sitter originalmonterad på Porschar...



En Bosch 044 pump, inget speciellt med det. Sitter på alla Volvo med K-jetronic också tydligen.

Tanken är på plats med lite nya slangar och grejer.



Börjar bli sugen på att få ner bilen på hjulen, men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med diffbromsen. Sitter ingen i bakaxeln nu, och börjar jag riva isär axeln så kommer det att dra ut på tiden.
Får fundera vidare, det är ju inte absolut nödvändigt med diffbroms till en början.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Diffbroms får vänta till vintern, men jag passade på att öppna locket på axeln och kolla lite.

Får väl byta olja iaf, det är svart som natten därinne.


Annars har jag mest spacklat och slipat, trösklarna behövde lite utfyllnad.


Även ena bakskärmen fick sig en slev med spackel.


och till sist den lilla lackskadan på taket.


Inga roliga bilder kanske, men det är ganska trevligt att försöka slipa fram rätt karossformer.
Har inte jobbat så mycket med sånt här innan, kul att lära sig blanda spackel och sen lägga på och slipa på rätt sätt.
Har väl en del kvar att lära kanske, tur att man inte siktar på utställningsskick...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Har lackat ena tröskeln nu, blev väl inte så snyggt kanske men bilen går ju inte fortare för det.
Färgen tog slut, så förarsidan är inte färdiglackad. Sen behövs det mer spackel och slipande på taket. Men det är sånt som jag kan göra sedan (som Alfons Åberg sade).

Idag blev det istället lite riktigt mekande. 70 kg Anders vs 100 kg bakaxel.
Tog ett par timmar att baxa fram axeln under bilen, det är ganska trångt runt bilen och axeln är inget man bara marklyfter hur som helst.
Det underlättade en del att bromsarna inte ligger på eller nåt sånt, men det blev lite avancerade manövrer med domkraft och gummiklubba för att få axeln på plats.
Styrkt av framgångarna så fortsatte jag av bara farten att montera handbromsvajer och bromsrör, gick väldigt smidigt. Alla skruv och muttrar har nog fått en lagom dos smörja för länge sen, för det går lätt att skruva och inget kärvar och går sönder som det kan göra på gamla bilar.

Nästa steg på schemat är att tvätta, blästra och lacka ett original oljetråg, montera det på motorn, montera motor och växellåda på framvagnen och sen lyfta upp hela rasket i karossen!
Börjar bli bil av det här liket också, känns mycket bra!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Nu har det hänt lite grann i garaget.

Lyfte ner motor och låda idag, gick riktigt smidigt faktiskt. Det är mycket mer plats i motorrummet på den här bilen jämfört med den gamla.



Gott om plats mot torpedväggen, så man kan ta ner lådan utan att behöva lyfta ur motorn.



Tråget går fritt från framvagnen också. Det här är tightaste stället, typ 1 cm mellan tråget och plåtkanten.



original motorfästen och kuddar från 24V motorn.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Ett tag sedan man uppdaterade här, det är mest småpyssel med bilen nu.

Grejat en hel del med elsystemet, jag har dragit lite extra kablar till diverse grejer samt lagat en hel del tveksamma kopplingar som förre ägaren gjort. Det var en hel del gamla rostiga sockerbitar och annat otäckt på sina ställen, fick laga och byta ut en hel del kabel till framlysena. Extraljus är bra om man kopplar in dem ordentligt...
Har även kopplat om lite i säkringsdosan så att kupéfläkt mm får ström via ett relä istället för att allt ska gå genom tändningslåset från 1977. Onödigt att slita på de gamla grejerna.

Drog även strömkabel till batteriet i skuffen. Gjorde det lite extra krångligt för mig.



Japp, kabeln är dragen inuti tröskeln. Original kabelstam till baklysena går också genom tröskeln, så jag matade igenom batterikabeln och sen började pysslet med att trä igenom buntband för att hänga upp kablarna. Ganska tidsödande, tre buntband tog tre timmar

Satte ett strömblock på A-stolpen, där tar jag ström till startmotor, insprutningens huvudrelä samt matning till resten av bilens elsystem.



Styrboxen sitter på plats också, ser ju nästan original ut...


Hade lite krångel med att några säkringar gick sönder ibland. Det visade sig att +matningen till varvräknaren fick kontakt med jord. Inte konstigt när isoleringen är en tunn fiberbricka som suttit där sen -77.
Lite lödning och epoxylim så sitter allt som det ska och säkringarna håller.



Hade loss triggerhjulet för att försöka rikta en stukad tand, men det var svårt att få ordning på det.
Bände och filade lite på tanden så gott det gick och satte tillbaka hjulet med en tejpbit från USA och en rejäl pil för att markera TDC.



och det senaste som gjorts är att jag monterade oljekylet på vattenkylet. Svetsade dit ett par fästen i underkanten och drog buntband runt slangarna i ovankanten. Ser väl inte så proffsigt ut, men det sitter fast iaf.



Monterat i bilen ser det ut såhär. Funderar på att måla slanganslutningarna svarta för att det ska se lite diskret ut.



Det är allt som hänt fram tills nu, kommer väl mer uppdateringar senare.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
sundqvist
Habo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 183



Kanon.. thumbs up

_________________
Joachim Sundqvist
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



nice.. thumbs up

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Mest småpyssel som vanligt, inte så fräna grejer men nödvändigt för att få igång bilen.

Monterat kolkanistern och kopplat in den. Sitter en solenoidventil på insuget som släpper in bensinångorna när man startar motorn, ska försöka få till en bra funktion i Megasquirtet för det.



Skruvade även fast MSD-boxen där batteriet satt förut. Får väl övertyga SBP om att den inte ger nån effekt att tala om men att den gör motorn mer lättstartad och ger bättre förbränning...



Som sagt, inga jättefräna grejer. Bygget går väldigt sakta framåt nu eftersom alla smådetaljer tar massa tid.
Siktar på att starta upp den under semestern, sen blir det väl besiktning i sensommar eller till hösten.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Startade en liten schimsfabrik i garaget idag.

Kapade en plåtremsa och borrade några hål.



Kapade bort halva hålet och kapade remsan i små remsor.



På med lite färg, montera på bilen och vips har man 9 mm schims per sida.



Vad 9 mm ger i grader camber vet jag inte, men det visar sig när jag gör framvagnsinställning.

Håller på att renovera huvudcylindern till bromsarna också, den hade fastnat lite efter att ha stått
torr i över 10 år. Honade den idag, det var inte nån rost att tala om men desto mer avlagringar
från de gamla packningarna.
Beställde nya igår och om posten sköter sig så har jag dem på fredag. Inte illa när det gäller grejer
till en så gammal bil. http://norrakust.se/ har massa grejer till gamla oplar, mycket bra sida!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Fick packningarna idag, så det var bara att montera ihop huvudcylindern och skruva tillbaka den på bilen.



Fyllde på med Ate blå bromsvätska, luftat och klart.

Hängde på R-däcken också, kan bli lite tight bak när det fjädrar.



Den ska bli både lägre och hårdare efter besikting, får väl se hur det blir med frigången då.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50



Häftig bil, drömde lite om en sån när jag själv körde Commodore coupe -69. Hur är viktfödelningen på dom här "moderna" modellerna? Min 69:a kunde jag palla upp på främre domkraftsfästena och sedan trycka lite lätt i framkant på huven medan nån annan slängde in pallbockarna där bak. =)

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Viktfördelningen är väl ungefär lika "bra" på den här karossen, men fick goda omdömen för väggreppet i tester på 70-talet.
Jag undrar om den ska vara så hög som den är nu, känns nästan som om det är hårdare och längre fjädrar på nu.
Den står på stötdämparfästena både fram och bak och den fjädrar inte ner nämvärt vad jag har märkt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Fullständigt orejsig uppdatering som vanligt i den här tråden, men det händer ju lite med bilen iaf.

Slipat och målat det sista på taket, blev riktigt dåligt men den går ju inte sämre för det.

Grundat.



Lackat.



Massor med sliprepor och porer i spacklet, men det går ju att lacka om hela bilen nån annan gång.

Sen monterade jag lite inredning.

Mattan i lortig 70-tals lejongul porrfärg.



och sen hivade jag in baksätet och bältena.



Äkta skinnsäten omsydda av förre ägaren, det hade visst kostat över 10 000 nån gång i början av 90-talet.
Tyvärr har det droppat ner lite rutlim på ryggstödet bak, men det borde väl gå att få bort med nåt bra medel. Nån som har nåt bra tips?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401



Goliat har nåt mirakelmedel jag har haft till husvagnen när det har kommit rester utanför...typ lika starkt som rutlim. Rota i hörnan mitt emot! Vit flaska..Bra skit..bra för putsen så att säga...i say no more you know

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Mer puts och styling. Fast det är iofs bara originaldelar.

Monterat dörrar och framskärmar.



och så har jag fått dit framlyktorna, kofångaren och den sportiga frontspoilern.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1053



Här händer det ju verkligen grejer.
Hoppas det blir en konbana i höst.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Det hoppas jag också, riktigt sugen på att provköra nu! Hoppas att denna blir lite mer civiliserad att köra,
den gamle bilen var lite lynnig minst sagt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



som gammal GSE ägare får man nästan en tår i ögat..åhh vad snygga dom e..
råskinnet från Russelsheim...superbt jobb

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Monterade dörrsidorna idag. Resultatet blev nånstans mellan katastrof och hyfsat.



Lite skitiga och så har kromlisterna runt handtaget och låsknappen försvunnit, men det får duga så länge.
Det svarta är nån sorts konstläder eller galon, det oxblodsfärgade är äkta skinn!

Lite annat som hänt är att jag fått ordning på remhjulet till generatorn. Jag har ju en liten fjuttgenerator
från Suzuki Swift, men remhjulet var smalare än de andra på motorn.
Lämnade bort ett original remhjul för lite modifiering, fick det härom veckan.

Monterat och klart, sett underifrån.



Fick dit en luftmängdmätare också, för ett lite mer original utseende...



Provstartade i veckan, motorn lät som vanligt. 4 bars oljetryck med kall motor bör väl vara godkänt.
Måste mappa in tomgången ordentligt, den är ganska tjurig nu.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Idag har jag kört Commodore B för första gången!

Tyvärr verkar stiften ha tagit stryk av att stå obrukade nästan ett år, så motorn går inte så rent.
Skulle försöka mappa tomgång idag, men det gick inget vidare bra pga dålig tändning. Jag tänkte vara lite smart och skruvade dit en vanlig tändspole för besiktningens skull men då hostade den bara.
Skruvade tillbaka MSD-boxen med tillhörande spole och då röt den igång ganska smidigt.
Tyvärr hjälpte inte det mot misständningarna, motorn bluddrar och lever rövare så det var ingen större idé att försöka mappa bränslet på tomgång. Lite synd, hade kallat in polaren som är bra på att trixa med MS.

Gick lite varmt först också, tills jag fick ut bilen ur garaget med hjälp av tre polare och en domkraft.
Körde upp i en hyfsad backe så fronten kom upp lite, lät den svalna och fyllde på vatten. Efter det låg tempen på bra nivå.

Men dagens konstigaste grej måste ändå vara det här:
När jag skulle köra ut ur garaget så satt bromsarna fast, trots att jag släppt handbromsen och allt.
Vid närmare koll visade det sig att bromspedalen åkte i botten av sig själv när motorn var igång!
Lossade vacuumslangen, det pös lite grann och bromsarna släppte. Bytte backventil, men då hände samma sak igen, bromsarna drog åt sig själva.
Vände på backventilen, så funkade det. Dock utan servo såklart.
Väldigt knepigt fenomen, aldrig varit med om nåt sånt på nån bil. Jag har iofs varit på och skruvat en del på tryckstången från pedalen,
sitter det nån backventil på andra sidan av bromsservon som stängs/öppnas när man trycker ner pedalen?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36   >>
188 besök senaste veckan (365387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande