Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Idag har jag pressat av hjullagren från mina drivaxlar.



De till vänster är från Commodore C. De har rätt splines till min diff men de är 23 mm för långa. Hjullagret sitter 4 mm längre ut mot navet jämfört med original GS/E-axlarna till höger, så med en distansring mellan ansatsen och hjullagret så blir C-axlarna 19 mm för långa.
Diametern minskar med ca 1 mm där splinesen tar slut, så det känns inte som nån bra lösning att fräsa upp splinesen.

Om man tittar lite på splinesen på GS/E-axlarna till höger så ser det lite konstigt ut...



Japp, jag har svarvat ner splinesen och pressat på en hylsa med rätt splines. Slaktade ett par drivknutar från Omega och limmade hylsorna med Loctite 648.
Längden på de här axlarna är rätt och hjullagret sitter på rätt ställe. Skulle jag få för mig att köra med dem här så kan jag borra för ett gäng stålstift i skarven mellan hylsan och axeln. Vet inte om det håller, men det går ju att testa.

Jag har ett tredje alternativ som är mycket krångligare och dyrare. Fullflytande drivaxlar och hjullagren i ett skruvat lagerhus ungefär som på moderna bilar med delad bakaxel.
Ska ta lite bilder på hur hjullagren sitter imorrn.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Fiffigt. Men om man vänder på det hela och modifierar pinjongdreven i diffen istället ? Man borrar ur splinesen i 006:ans pinjongdrev och sedan svetsar dit splinesen från tex Omega 004:ans pinjongdrev ? Då kunde man använda GS/E:ns axlar som de är.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Visst skulle man kunna göra det, blir ju specialdelar hur man än vänder på det.

Riggade upp ett av de kapade axelrören och skruvade fast lite rostiga järnbitar...



Bromsoksfästet och lagerläget innanför.



Lagret hålls fast av den fyrkantiga klumpen.
Det skulle kunna funka att svarva ur klumpen lite, pressa i ett bredare hjullager och använda ett nav med invändiga splines. Gäller bara att hitta delar som passar...

Jag klurar vidare, ska iväg på jobb i veckan så det blir inget mekat på ett tag nu.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu är bilen på plats i garaget, passade på att skifta hjul också.



Grynig mobilbild med lysrörsblänk på rätt ställe gör ju att bilen ser riktigt vettig ut. Verkligheten är dock en annan...

Besiktning bokad den 28e april, banåkapremiär på Mantorp den 30e april. Har väl inga större projekt att få färdigt tills dess, kanske ska byta bromsskivor och hyfsa till bromskylningen jag byggde i höstas.

Beställde en ny hjälm också, det blev en Sparco Pro RJ-3. Min gamla Peltor M2 Jet från 1994 känns inte så fräsch längre, så det blir nog ett lyft med ny störtkruka! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Tjusigt! thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Jag är sjukt svag för Commodore och ser fram emot att se vad den går för efter uppdateringarna. thumbs up

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Tjusigt! thumbs up


Daugaard skrev:
Jag är sjukt svag för Commodore och ser fram emot att se vad den går för efter uppdateringarna. thumbs up


Tack!

Hoppas bromskylningen funkar, det kan ju knappast bli sämre än innan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Inga större projekt var det... Jag skulle ju bara få lite bättre finish på bromskylningen och kanske byta bromsskivor fram...

Det blev ett lite oplanerat byte av hjulspindlar. Inte för att det är nåt fel på de som satt där, mer än att de är från "fel" årsmodell.
Detta är en lång historia som är så invecklad att jag själv glömt/förträngt varför det blivit så här.

Nåväl, en "ny" spindel monterad.



Notera den lilla "knoppen" vid övre spindelleden. Den indikerar att detta är en hjulspindel av nyare modell.
Eftersom nedre spindelleden är grövre till den här modellen så fick jag även nöjet att skruva loss nedre länkarmarna och pressa i nya spindelleder. Hade två nya av rätt modell liggande som tur var.
Nu måste jag göra en framvagnsinställning också...

Med spindlarna på plats kunde jag ge mig på bromssköldarna. Min uppfattning om tillsnyggning är att köra lite snabbt med stålborste och sen blaska på ett lager grundfärg.



Testade att blåsa med tryckluft i slangen och det fläktar faktiskt lite ur kylkanalerna i skivan. Det fläktar även på lite andra ställen, men nu har jag åtminstone nån form av bromskylning.

Luften ska ju in nånstans också och för tillfället sticker luftslangen ut genom hålen för kofångarfästena.
På bilden är slangen intryckt bakom plåten.



Slangen får en lite knepig vinkel ut ur hålet så därför bad jag en kompis att 3D-printa en tratt.



Den behöver nog revideras lite för att det ska bli bra, så vi får se hur det blir med version 2.0.


Jag bytte inte bromsskivor förresten...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



Ska du ändå 3D-printa så kan du lika gärna anpassa tratten efter hålet? Då kan du få med "trappsteget" på tratten

Ni kan även printa en kant för mekaniskt stopp för slang och slangklämma likt man gör på tryckrör till intercooler m.m.

Schysst bygge i övrigt! Lycka till framöver!

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Version 2.0 med vinklad rörstump är tydligen på jäsning nu. Det lär nog inte behövas nån kant för slangen, bilen går inte så fort och det är ju öppet i andra änden.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Fränt!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Vet inte om jag skall vara imponerad eller besviken på introduktionen av nya tidens teknologi i den här tråden.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ja, nu börjar det bli för mycket high-tech här. Det måste vi råda bot på med lite stålbitar och konstruktionslösningar med anor sen förra sekelskiftet.

Kom på att jag hittade en Pitmanarm i gömmorna som är avsedd för bilar med servostyrning.



Den till vänster är den gamla som satt utschimsad med två brickor, den till höger är rätt modell när man har servostyrning.

Nånstans där uppe bland alla avgasrör hamnade den till slut.



Inte mindre än sex styrleder ser till att ge den där vaga och oprecisa känslan i styrningen som kännetecknar en riktig bil!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Anders Karlsson skrev:

Inte mindre än sex styrleder ser till att ge den där vaga och oprecisa känslan i styrningen som kännetecknar en riktig bil!


Väl skrivet

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Om du kan vrida ratten ett kvarts varv åt varje håll utan att bilen ändrar riktning så är allt som det ska vara.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det går ju att justera glappet i snäckan också så man får riktig jänkarstyrning

Jag har en styrsnäcka från en Senator B liggande, den har hastighetsberoende servoverkan. Sitter en mystisk ventil med en tvåpolig elkontakt på den, men jag vet inte hur systemet fungerar.
Det lär ju krävas lite givare för hastighet och sånt för att få det att funka, men det går säkert att klura ut.
Jag får studera elscheman nån gång när jag har tråkigt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mats Karlsson skrev:
Om du kan vrida ratten ett kvarts varv åt varje håll utan att bilen ändrar riktning så är allt som det ska vara.


Låter precis som en gammal Mustang!

Rolig tråd Anders, bra jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



[
[

Inte mindre än sex styrleder ser till att ge den där vaga och oprecisa känslan i styrningen som kännetecknar en riktig bil!

De är väl snarare sju, iaf om man räknar med bussningen i hjälpstyrarmen.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Vi kan väl räkna med gummiskivan som sitter på rattaxeln också för att få med alla källor till glapp i styrningen

Jag har faktiskt klurat lite på att byta ut gummibussningen mot nållager men Pitmanarmen är inte härdad så det måste vara några lager med innerbana.
Inte så lätt att hitta nållager som passar så jag har skjutit upp det projektet lite grann.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det går också att svarva upp en bussning i oljebrons, på www.opel66-72.de finns det en tråd i ämnet där någon hade gjort en bussning med både bilder och ritning. Kräver dock att man är registrerad för att kunna läsa. Bussningen är ju samma fram till de flesta Omega B.

_________________
Kai Anttila
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande