Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
tråden läst  
196356 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Nästa sida>>
 
   
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2017 18:25     Citera

Svarv har jag och nån ny bussning att mäta på ligger nog också i gömmorna.
Det får bli en sväng till verktygsmakarna på jobbet och höra om de kan sponsra med en stump lagerbrons.
Jag får väl muta med den obligatoriska bullpåsen


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2017 16:46     Citera

Bromskylningstratt version 2.0 provmonterad.



Lite vinkel på rörstumpen och tillsnyggade radier i hörnen. Nästa version ska nog få nån sorts snäppfästen, ska mäta lite på det imorrn tänkte jag.

Hämtade lite mer grejer från lagårn igår och hittade en klocka.



Plockade isär den lite, gjorde rent urtavlan och glaset, skruvade ihop den och kopplade in 12 volt.
Den rasslade igång och verkar fungera, tänkte kolla hur mycket den går fel så den får vara igång över natten.
Frågan är hur mycket ström den gamla klockan drar, vore ju dumt om den drar ur batteriet...

Tänkte köpa bromsvätska också, brukar köra med Ate Super Blue (eller Typ 200 som den kallas nu) men den fanns inte att köpa över disk på AD Center där jag brukar handla.
Det blev att beställa på nätet istället, Motul RBF600 från Oljemagasinet. Ungefär samma literpris och lite högre kokpunkt både torr och våt så det blir nog bra.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2017 19:33     Ny hjälm Citera

En liten snabb jämförelse mellan nya och gamla hjälmen. Det är en viss skillnad i omfång, jag har inte provsuttit i bilen med den nya hjälmen men det känns som att den kan ta i innertaket...

Uppladdad med Rejsas Android-app.





För er som undrar vad Slisk racing betyder. Det är en förkortning av Så Länge Inte Snuten Kommer.
Motorburen "ungdom" osv...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Apr 2017 20:25     Citera

Jag klabbar vidare med grejer som det egentligen inte är nåt fel på...


Monterade tillbaka den justerbara bromskraftregulatorn i serie med den fasta som jag monterade i höstas.
Drog om lite bromsrör och gjorde en liten fästplåt till frambromsarnas T-skarv också.
Fasta regulatorn sitter med buntband under huvudcylindern och den justerbara sitter på stödplåten.



Det kommer bromsvätska till de bakre oken när jag ansluter min Luftman på behållaren så båda regulatorerna släpper igenom vätska när det är lågt tryck i systemet. Får väl se hur det känns med lite mer pedaltryck sen.
Fyllde och provtryckte med billig Biltema DOT 4 bromsvätska nu först, tänkte väl köra igenom lite till imorrn och sen fylla på med Motul RBF 600.

Lufta bromsarna är ganska mycket smidigare nu med en Luftman och tryckluft vid mekplatsen. Satte en tryckregulator på Luftman och skruvade ner lufttrycket till 1 bar. Vill inte gå mycket högre med tanke på den gamla bromsvätskebehållaren. Vore dumt om den skulle spricka eller lossna.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Kadett4wd
Ludvika






Här sedan: 22 Dec 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Apr 2017 05:20     Citera

Jag har spräckt en =D

akut sanering följde, klarade lacken.

Jag hade bekymmer att 'få igång' systemet pga luftficka, så jag tog tryckluftmunstycket och småpyste lite in genom lilla hålet i locket.
Gjort många många ggr förr.
Men den gången gick det åt pipan, behållaren var gammal torr och hård.
Så det var troligen orsaken, inte att jag skickade i 8bar *lol*


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Apr 2017 18:29     Citera

Jag drar ett buntband runt behållaren och huvudcylindern så kan den åtminstone inte lossna. Spricker den så får jag väl skicka ett argt mail till Ate och reklamera deras usla bromsvätskebehållare från 1977

Svängde förbi garaget lite snabbt i eftermiddags och satte en pinne mellan bromspedalen och stolen, det får stå med tryck på till imorrn så får vi se om alla skarvar är täta vid huvudcylindern.
Är allt tätt och bra så tänkte jag byta till RBF 600, nån som vet om det är nån annorlunda färg på den bromsvätskan?
Biltemavätskan som är i nu är ju den vanliga bärnstensfärgade, det vore käckt om man kunde se när den riktiga vätskan kommer fram till oken.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
hismajestics
Helsingfors






Här sedan: 19 Jan 2014
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Apr 2017 18:48     Citera

RBF 600 har helt "normal" färg, som vanliga bromsvätskor.

Btw, går inte det att färga bromsvätska? Karamellfärg (ja, kanske inte det bästa) men någonting åt det hållet. Använder själv RBF 600 och, som sagt, vore roligt att se när innehållet i bromsslangen byts till fräsch vätska.


_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Apr 2017 18:57     Citera

Jag skulle ju kunna skölja ur mina fyra ganska äckliga PET-flaskor och byta slangarna till ny genomskinlig. Sen kan man hälla i en skvätt Biltemavätska i botten och se om det blir nån skillnad.
De slangarna som sitter i flaskorna nu har gått från klar till "lättmjölksblå" efter några års luftande med Ate Superblue.
Bara stumpen som sticker ner i botten som är någorlunda klar fortfarande, dock något blåtonad...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Apr 2017 19:11     Citera

Naturligtvis läckte det vid en nippel på bakre kretsen, så det var bara att tömma ur Biltemavätskan och kona ett nytt rör.
Verkade hålla tätt vid en snabbkoll så jag fyllde på med RBF600. En liter totalt så det borde väl vara rätt vätska i hela systemet nu hoppas jag. Lär ju märkas innan Mjölbykurvan nästa söndag...

Besiktning på fredag så jag måste montera tillbaka kolkanistern och luftmängdmätaren. Den senare mest för syns skull, den har liksom ingen kontakt med motorns styrbox längre
Jag fick godkända avgasvärden för två år sedan och har inte rört mappen nåt vidare sen dess så jag hoppas det går bra denna gången också.
Extraktorröret borde väl inte påverka avgasvärdena mer än att katalysatorn sitter längre bak nu så den lär väl behöva mer tid för uppvärmning.

Ska ta lite tråkiga bilder imorrn på montering av kolkanister och LMM, kanske ett tändstiftsbyte också?


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2017 18:05     Citera

Tråkiga bilder som utlovat.

Kolkanistern monterad, lyxade till det och klädde in en stor slangklämma med krympslang för en proffsig look.



Luftmängdmätare monterad. Luftfiltret kommer från en Admiral, skulle tro att det har drygt 30 år på nacken.



Bytte tändstift också, inte jättesmidigt på den här motorn. Det är långt att sträcka sig till 6ans stift...



Tändstiften ser lite bruna ut, den går ganska fett så det skulle nog behövas lite mer mappning. NGK BPR 6 EK.



Noterade lite olja i tändstiftsbrunnarna på cylinder 2-5, lite fukt i 6ans brunn och snustorrt i 1an. Dags att byta tätningsringarna mellan topplocket och ventilkåpan, men det får vänta till lite senare.
Jag minns inte om jag haft loss tändstiften sen 2013, hittade bilder på ett kompressionsprov från maj 2013.

Fick lite feeling och gjorde ett par P-klämmor till bromskylslangarna.

Spikband, krympslang och en skruv som måste ha suttit på Rekorden en gång i tiden. Kardinalrot 508.



Skruvade fast klämman i ett av hålen för kofångarfästet.



Bilen är klar för både bilprovning och bankörning, ska snäppa loss 6-punktbältena innan jag kör till SBP.
Skalstolarna får sitta kvar den här gången, originalstolarna är kvar i lagårn. Lär väl vara helt fulla med råttbon vid det här laget...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
fordcapri
södre skåne






Här sedan: 13 Jan 2016
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2017 20:13     Citera

det är en fräck bil du har
lycka till med besiktningen


_________________
henrik nielsen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Apr 2017 17:56     Citera

Det blev ett par anmärkningar från Bilprovingen.



Misstänkte att det skulle bli lite taskiga avgasvärden iom att katalysatorn sitter ganska långt bak nu så den svalnar snabbt när motorn är obelastad.
Besiktningsteknikern tyckte att jag skulle prova att byta luftfilter och jovisst, det kanske hjälper lite grann...

En sak som jag kom på efteråt är att jag vände på katalysatorn när jag byggde nytt avgas förra vintern.
Förut satt den med lambdapluggen efter katen, men nu sitter den åt andra hållet. Det finns ingen pil eller markering för flödesriktning vad jag kunnat se.
Det är en metallbunden 100 cells no-name från KL-racing, kan ju vara så att den helt enkelt är slutkörd.
Första jag kan testa är att vända den åt andra hållet och försöka hitta en avgasmätare nånstans.
Man kan även isolera den så den håller värmen lite bättre.

Bromsarna känns bra på landsväg, lyckades bromsa bort en del värmefläckar och det låser fram innan det låser bak så det finns hopp inför söndag.
Verkar även som att Luftman gjorde ett bra jobb, ingen svampig känsla i pedalen.

Den tråkigaste anmärkningen måste ändå vara att tutan inte fungerar... Riktigt ledsamt att det skulle hända nu när jag haft bilen så länge och den har varit så driftsäker och trevlig.
Jaja, bara att bita i det sura äpplet och veva igång multimetern. Nånstans är det avbrott i jordslingan, men var? Mysteriet tätnar...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2017 20:18     Citera

Banåkapremiär idag på Mantorp med Hondaklubben som arrangör, Opel och Fordklubbarna som medarrangörer.

Ganska mycket rattrost, brydde mig inte om att logga nånting utan körde mest för att känna på bilen med bromsskylning och den nya tryckregulatorn.

Man kan väl sammanfatta dagen med en bild...



Mjölbykurvan tar inga fångar

Jag kan inte avgöra om det är kylningen eller bromsvätskan, men jag upplevde ingen bromsfade idag.
Ingen svampig pedal heller, men det stora bromsservot jag monterade i höstas gör att det är mer lättrampat och därmed försvinner lite känsla i pedalen.
Tyvärr verkar skivorna runtom ha fått några rejäla hotspots, det dunkar och slår illa när man bromsar hårt.
Inte så trevligt att köra med och vibrationerna går säkert illa åt hjullager och sånt också.
Förmodligen har jag dålig bromsteknik, men jag tycker inte att jag fisbromsar speciellt mycket. Får träna mer helt enkelt!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
mrnenad
Staffanstorp






Här sedan: 05 Okt 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2017 20:24     Citera

Tjena!

Såg dig idag verka gå fint bilen! Efter start/mål rakan så smällde du på dina bromsar en hel del (kaske lite för aggressivt?)med låsning ibland tror nog det var det som gjort att du en sådan fläck, bra kört annars!


_________________
Nenad Ringdahl
Kör:
Mitsubishi Lancer Evolution X
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2017 21:30     Citera

Jo, det låste upp bak ganska ofta men det gav inga bromsplattor. Bilen blir väldigt lätt i bak när jag bromsar och är det lite ojämn asfalt så låser bakhjulen.
Det är så bilen beter sig, stor tung motor fram och hjulupphängning från stenåldern

Den på bilden fick jag i inbromsningen mot Mjölbykurvan, gick nog ut lite för hårt på första varvet med kalla däck så det låste rejält på höger fram.
Trodde jag hade spräckt en bromsskiva eller nåt för det dunkade och slog väldigt mycket i bilen, men det var däcket som blev förstört.
Jag hade ändå tänkt köra slut på mina R888 idag och det lyckades jag ju med


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2017 20:16     Citera

Värmekranen som jag renoverade med så mycket kärlek förra året började läcka den också för nån månad sen.
Bara att ta fram plånboken och ge tyskarna 75,49 EUR för en nytillverkad kran som egentligen är avsedd för KadettB och Manta A.

Ny kran monterad med gamla kranens vajerfäste.



Det var lite svettigt att bryta isär den nya kranen och flytta över fästet, men det verkar hålla tätt nu.
Jag tror inte att kylsystemet har varit helt tätt nån gång sen jag började köra med bilen, undrar vad som händer om det skulle bli helt tätt nu?
Jag får väl börja jaga oljeläckage istället, det finns det gott om...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 19:38     Citera

Det blev en liten tur till Overtake AB idag för översyn av mappen och bromsning i deras Dynapac navdyno.

196 hk @ 5800 rpm och 299 Nm @ 3600 rpm på naven, flack effektkurva förutom en liten dipp vid 4000 rpm där Dual-Ramspjället öppnar.
Första gången jag bromsade denna motorn gav den 200 hk och 292 Nm på hjulen, så det har försvunnit ett par hästar men blivit några fler Newtonmetrar...

En original C30SE är specad till 204 hk @ 5800 rpm och 270 Nm @ 3600 rpm på vevaxeln.

Min motor är original förutom DTA-sprutet, extraktorgrenröret och matchportning av insug och kanaler, den svarar ganska bra på lite "budgettrim".


Den svindyra tyska värmekranen håller tätt också, men nu verkar generatorn vara på väg att ge upp. Den slutar ladda ibland, så jag beställde en begagnad 80 A från Toyota Aygo.
Lika liten som Suzuki Swiftgeneratorn jag har nu, men nästan dubbla laddströmmen och enklare inkoppling. Nu kanske jag kan få laddlampan att funka


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Victor.
Lund






Här sedan: 15 Dec 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 06:51     Citera

Måste vara fin karaktär på den motorn, 100+ Nm/l vid det varvtalet är inte illa thumbs up


_________________

Porsche Cayman S -09
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 16:47     Citera

Ja, den är väldigt snäll och lättkörd. Kammarna som sitter i är nog bland det tamaste som finns, bara 8,5 mm lyft och 263 grader duration.
Sen hade ju motorn gått över 30 000 mil när jag renoverade den, så kammarna kanske bara lyfter 8 mm nu


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Anders Karlsson
Jönköping






Här sedan: 02 Apr 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2017 21:06     Citera

Generatorn från Toyota Aygo var betydligt större än jag trodde. Skulle nog ha kollat upp måtten på den lite innan jag beställde.



Gamla generatorn från Suzuki Swift GTI till vänster, Toyota Aygo till höger.

Jag kör vidare med Swiftgeneratorn ett tag till medans jag letar upp en frisk generator. Det finns nya att köpa, men de är ganska dyra och jag kan inte lämna min gamla i pant eftersom jag har bearbetat fästöron och anslutningar lite grann.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
blixten
Göteborg



Namndispens

Namndispens

Här sedan: 12 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2017 22:19     Citera

Kanske bara är kolen som håller på att ta slut i generatorn? Finns att köpa hos startmotor.se.

/Johan B


_________________
Johan B
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
tråden läst  
196356 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>