Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 34, 35, 36   >>
56 besök senaste veckan (364422 totalt)
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Grattis till nytt personbästa!

Och alla kommer vi väl åka av under bron nån gång, skönt att du gjorde det utan andra komplikationer än att egot fick sig en törn.

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det är faktiskt andra gången jag kör av där, senast var för ca 10 år sedan på licenskursen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu när hösten har kommit så vill man gärna kura ihop sig i soffan med en kopp te och en god bok...





Eller så tar man sig i kragen, åker till garaget och demonterar pinnskruv från ett par drivaxlar.

Tomt i hålen.



Gamla pinnskruv med nerslipade skallar.



Nya längre pinnskruv går åt när man ska köra med skivbromsar bak.



Och när man ändå har en svarv så kan man lika gärna tillverka ett lätt överarbetat pressdorn av en skrotbit och handtaget till en domkraft



Notera stoppskruvarna för att dornet inte ska trilla isär och skumgummigreppet för ett säkert grepp om dornet.


Nu kanske någon undrar varför jag inte bara bankade ur pinnskruvarna med storsläggan?
Jo, dels riskerar man att missa skruven och slå till på navet så det blir skevt och dessutom gjorde Opel sig det stora besväret att stuka till splinesen på skruvarna så att de inte kan backa ut ur navet.
Enligt verkstadshandboken ska man borra ur skallen på baksidan med en vinkelborrmaskin, men eftersom jag inte äger nån sådan så fick det bli vinkelslipen och slipa bort skallen istället.

När de nya längre skruvarna ska monteras så får jag ju det stora nöjet att svarva ett nytt pressdorn för att stuka splinesen och man gillar ju att svarva!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Grävde igenom min externa hårddisk och hittade en bild från när jag köpte Commodoren hösten 2009.

Den såg ganska ledsen ut...



Mossan har blåst bort nu

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det händer inte så mycket i garaget för tillfället, håller mest på att fundera på hur jag ska göra med drivaxlarna.

Under tiden som jag funderar så passar jag på att märka upp mina sortimentlådor. 5S i garaget...



Köpte en handhållen Brothersmaskin på Clas Ohlsson för 299 kr, har redan gjort åt två tejprullar. Mer lär det bli, tänkte märka upp alla plastbackar med diverse sprayburkar och annan bråte man samlat på sig.
Verktygsvagnen kan nog också få sig lite märktejp, börjar bli gammal och glömsk så jag letar efter verktyg i fel lådor hela tiden...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Är det biltemas plastsortimentlåda?
Hur funkar den för dig? Tycker mina säckar ihop lite när man lastar dem med skruv...

5S... thumbs up
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Äkta Raaco från Jula!

Det kanske ser ut som om lådorna säckar lite, men faktum är att det är plåten i hyllplanet som bågnar under vikten av alla mina skruvar, muttrar, clips och rörstumpar.

Jag måste nog köpa mer märktejp imorrn, ganska rogivande att stå och fundera på vad man ska skriva på alla lådor

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Idag tog jag tag i en liten detalj som inte blev bra när jag bytte växellåda.

Det ska sitta en damask på kopplingsarmen, men efter 25-30 år brukar de vara ganska skruttiga på R25/R28-växellådor.

Jag lyckades hitta en NOS-del i Tyskland för ett tag sen, har förträngt vad den kostade men det landade nog strax under 500-lappen med frakt...

Upp med bilen på lyften och konstaterar att växellådan har spruckit



Det var en spricka i svepet förut som jag fick svetsad, men nu verkar den ha letat sig vidare till kanten på hålet.
Kände och kollade på insidan och det verkar vara sprucket rakt igenom. Hoppas det inte fortsätter spricka uppåt för då blir det nog festligt värre i kardantunneln

Jaja, det går ju alltid att svetsa mer på svepet nån annan gång men då måste nog växellådan tas ner. Jobbigt.

Efter att med viss möda* ha justerat kopplingsarmens kula för att inte damasken ska klämmas mellan armen och svepet så sitter den svindyra gummiflärpen på plats.



Slangklämman håller fast en stålbit som har ett spår/nyckelhål för vajern. Så har det varit sen jag köpte bilen och varför ändra på ett vinnande koncept?



*Justering av kopplingen på den här bilen är nästan värd en egen projekttråd med tanke på hur lättmekad och simpel bilen är i övrigt.
Justeringen innebär bland annat demontering av halva avgassystemet, införande av händer i alldeles för små utrymmen och mängder av borttappade spårryttare.
Men det tar vi nån annan gång...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Borra ett hål i ändan på sprickan så stannar den, annars är det lika säkert som amen i kyrkan att den fortsätter att växa!
Ett tips bara så du slipper att svetsa runt hela svepet.....

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Då måste nog växellådan ner, det är bara ett par cm till växellådstunneln. Kanske kan få in en sån här med ett bitsborr https://www.clasohlson.com/se/Vinkelv%C3%A4xel-Wolfcraft/40-8911

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Min gissning är att den som har svetsat den gamla sprickan inte har gjort ett bra jobb, som att borra i ändarna av sprickan samt slipat ur sprickan innan svetsning!
Då fortsätter sprickan vidare trots svets.
sen är det mycket porer i svetsen....

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det är långt till våren, jag kanske tar ner lådan och svetsar om den. Till att börja med kan jag ju testa att borra några stopphål.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Lyften i garaget är upptagen så jag har inte tagit ner växellådan än.
Men man kan sysselsätta sig med andra saker istället, tex demontera oljepumpsdrivningen i en gammal bröstkåpa.

Köpte mig ett specialverktyg för ett tag sen.



Kent Moore KM-716, ett namn som inger förtroende!

Detta verkyg ihop med 36ans blocknyckel och en mutterknack så var oljepumpsdrivningen isär på ett litet nafs.
Drevet är av mässing, gissningsvis är motsvarande drev på vevaxeln gjort av dödsmetall.



Tomt i kåpan, förutom all gammal koksad olja.






Varför i hela friden håller jag på med gamla motordelar istället för att få klart bakaxeln?
Ja, det kan man fråga sig...

En anledning är att jag fortfarande väntar på att få axelhuset svetsat och en annan anledning är att jag fortfarande inte har funderat ut hur jag ska göra med drivaxlarna.
Kanske får sikta på 2019 med bakaxeln istället

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ibland är det bra att skruva isär saker som fungerar...

Skulle byta matningshastighet på svarven igår, det är en ganska invecklad procedur med byte av diverse drev.
Dreven sitter innanför en plåtkåpa och där finns även en säkerhetsbrytare så att man inte ska kunna starta svarven medans man byter drev.
Av nån anledning fick jag för mig att kolla hur den där brytaren är kopplad så jag drog ur 230 V kabeln och öppnade plastkåpan där brytaren sitter.

Möttes av en ganska intressant syn...



Kvalitetskabeln från Kina har torrspruckit ganska rejält. Skalade upp yttermanteln en bit och det verkar vara lika illa en bra bit in i kabeln.
Jorden verkar ha klarat sig iaf

Eftersom jag är låtsaselektriker så var det bara att ta tag i kabelbytet, köpte några meter RDOE på Jula (svarven kommer ju därifrån) och en ny stickpropp.

Ett par kabelskor och lite kämpande med att trä igenom den nya tjockare kabeln genom den gamla förskruvningen så ser det ut så här.



Säkerhetsbrytaren sitter uppe till vänster kopplad på inkommande fas, sen sitter det en omkopplare för motorns rotationsriktning och sen en nollspänningsbrytare som sköter start och stopp.
Hela det här råttboet sitter på svarvens lägsta punkt så att det garanterat dräller in olja och spånor där.
Jag börjar fundera på att flytta hela rasket till en lite bättre plats uppe på växellådan, men det kan vänta till senare.
Svarven funkar iaf nu och jag behöver inte bekymra mig om att bli elektrifierad när jag tillverkar nya spånor.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Har gjort en mätrigg för drivaxlarna också. Väldigt vetenskapligt och noggrant enligt ingen standard alls.



Axeln närmast i bild är från Commodore C, den bortre är Commodore B med moddade splines och längst upp har jag skruvat fast ett baknav från en BMW E36. Jag ska förklara vad navet gör där lite senare.

Lite mer närbild på längdskillnaden mellan drivaxlarna.



Det skiljer ganska exakt 23 mm när splinesändarna linjerar, splinesen på C-axeln är 41 mm långa.
Om jag skulle kapa splinesen blir det 41-23=18 vilket känns lite klent. Dessutom lär splinesen bottna i diffen och det är inte heller bra.

De moddade drivaxlarna har rätt längd men jag tvivlar på att det håller.
Jag har svarvat ner axlarna förbi ythärdningen, svarvat ur en drivaxelstump med rätt antal splines och pressat på med Loctite 648 lagerlåsning.
Det kanske skulle gå att TIG-svetsa fast hylsorna men då lär väl härdningen gå ur splinesen på dem?
För tillfället ser jag mest de här axlarna som en sorts mall för hur jag vill att det ska bli.

En förklaring till det där baknavet från BMW E36 då.
Tanken med det var att man kanske kunde få tillverkat ett par avlastade drivaxlar, alltså att hjullagret sitter pressat på navet och ett lagerhus och drivaxeln har splines i båda ändar som på en delad axel.
Problemet med det är att det är ont om plats för ett så brett hjullager som behövs.
Behövs lite mer fundering där känner jag.

Ett annat alternativ är att försöka räkna om alla metriska mått till tum och skicka en beställning till Moser eller Mark Williams i USA, men det känns inte helt smidigt.
Lär bli ganska dyrt med frakt och tull på ett par järnpinnar också.

Tur att bakaxeln som sitter på bilen fortfarande hänger med, även om den börjat låta en del och har ett kännbart glapp i diffdreven.
Den får gå så länge den går helt enkelt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ibland ser man inte skogen för alla träd...



Japp, svenska traktordelar har rätt splines och nästan rätt längd. Bultcirkeln går att borra om till 5x120 och det finns till och med en riktig navstyrning.



Volvo 940-axeln är 727 mm från navets anliggningsyta till änden av splinesen. Opelaxeln är 723 mm.
Förmodligen passar Volvoaxeln i diffen utan att den bottnar mot diffkorset, annars får jag putsa av splinesen 4 mm.



Lagerläget på Volvoaxeln sitter 11,5 mm längre in jämfört med Opelaxeln, dessutom är det 39,8 mm i diameter jämfört med Opels 36,5 mm. 3,3 mm skillnad vilket blir 1,65 mm skärdjup.
Vågar man svarva ett nytt lagerläge, eller är axeln härdad där?

Jag testade att grada ur de tomma hålen för hjulbultarna och det var inga problem alls, navet verkar vara obehandlat. Frågan är hur resten av järnpinnen är behandlad?

Jag har googlat en del under veckan på "härdning drivaxel Volvo" och mest hittat skräckbilder på axlar som gått av vid splinesen...
Verkar iofs mest vara ett problem för raktframåka eller drifting där det blir mycket slag i transmissionen.

Jag kör ju inte så våldsamt med min bil men det vore tråkigt om drivaxlarna ploppar av vid fel tillfälle och på fel ställe.


Ja, just det. Volvoaxlarna är sprillans nya, NOS-delar som fanns på JB Bildelar ett stenkast hemifrån. 530 kr/st+moms. thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



bara på med en volvo axel då finns inte många rally oplar som inte har volvo axel

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det har blivit lite av en grej att bara använda GM-delar så mycket som möjligt.

Blir en ganska kort lista med delar som inte är GM, lite snabbt från huvudet:

Svänghjulet är customtillverkat i stål med SAAB 900 turbo tryckplatta = 50% GM.

Bromsok fram från Seat Cupra med egentillverkade fästen. Egentillverkat = nästan GM.

Motorstyrning från DTA med lätt modifierad original kabelhärva = 70% original GM.

Fälgar från BMW E34. Inte GM. Borde slipa bort BMW-texten i centrumen. Usch.


Om jag lyckas modda sönder drivaxlarna från Hisingstraktorn så kanske vi kan säga att bakaxeln består av 75 % genuina GM-delar tillverkade av tyska män med polisonger och 25 % av delar tillverkade av Glenn med hockeyfrilla?



_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Hjullager med måtten 72X41X20,9 från Manta/Ascona B kanske skulle funka med en spacer bakom lagret och en hylsa över drivaxelns lageryta samt en bussning i axeländen ? Nackdelen är förstås att de troligtvis är något vekare än Commodorens egna.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det verkar vara ganska udda med 73 mm ytterdiameter på hjullager. Jag har hittad dubbelradiga hjullager till Honda men de har delad innerbana och måste dras åt med moment för rätt lagerspel.
Då funkar det inte med krympring som det är original, man vet ju inte hur hårt man ansätter lagret.

Det fränaste vore ju såklart avlastade drivaxlar, men det lär väl kosta lika mycket att tillverka som att köpa en diffbroms som passar.
Jag grunnar vidare...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har köpt lite lager till diffen som borde passa. De har iaf samma artikelnr som de gamla lagren.

Några intetsägande kartonger, Koyo från Japan och SKF från Mexico!



Relativt billiga var de också, 1411 kr för samtliga lager på bilden. Det är bra med tum ibland...

Köpte även nya hjullager, de var inte lika billiga. 895 kr styck



Det är troligen NOS-delar, det tyska lagret till höger har en pytteliten Opellogga på packboxen
Fick inte med några krympringar men det kan jag tillverka egna i svarven.

På tal om svarven så tillverkade jag en sån här idag.



En fjädrande centrering för gängtappar. https://www.google.se/search?q=spring+loaded+tap+follower&source=l . . . .
Funderar på att utveckla den lite och svarva MK2 kona en bit på den så jag kan sätta den direkt i dubbdockan.
Hur som helst är det roligt att tillverka spånor och ibland nåt som går att använda också

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 34, 35, 36   >>
56 besök senaste veckan (364422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande