Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283531 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Hmm, jag behöver en 7/8-14 unc tapp, visst kan de va sån till en AN10 koppling?
Va hittar man en sån tapp billigt?

Googlar jag verkar det även kunna vara 5/8... Jag som bara letade efter 7/8 på jobbet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



UNF brukar det vara

Ebay.eu är gissningsvis billigast.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Just precis, det är en 7/8-14 UNF jag är ute efter, nån i sthlm som har en att låna ut? Inge sugen på att köpa en för 2 gängor som ska fixas.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Ingen som hade någon idé om detta?

And ersJepp sson skrev:
Någon som har koll på kompressorer?

Min verkar ha packat ihop.

Fel1: Någon form av övertrycksventil slår till i samma stund som motorn går av (10bar). Sen strömmar luft tills trycket sjunker kring 6 bar. Därefter går motorn igång igen och pumpar upp trycket till 10 bar. Sen strömmar luften ut tills trycket sjunker... ja, ni fattar...

Fel2: Att motorn går igång igen är väl kanske lite fel att säga - den orkar inte riktigt, utan det flimrar lite i taklampan och sen går den interna säkringen i kompressorn.

Fel 2 misstänker jag är för trög eller gammal olja?
Fel 1 har jag ingen aning om vad felet är, men om man inte kan laga det kanske man kan byta hela on/off-lådan?


På bilden ovan; När motorn stänger av, öppnar övertrycksventilen(?). I läget på bilden är kompressorn på, och när den släpper trillar... öh... pinnen inuti med polerna () ner och öppnar ventilen.

Kompressorn är nån Luna-historia. Race heter den, 24L. Den här typen;
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



På din beskrivning låter det som backventilen är paj. Det som pyser till när kompressorn stannar är att man släpper ut luften med en särskild "pysventil" som är ansluten till röret som går mellan kompressorns utlopp och backventilen på inloppet i tanken. Det gör att kompressorn startar utan mottryck i röret och motorn hinner varva upp lite innan det blir motstånd. Om backventilen är paj så läcker luften ur tanken när pysventilen öppnar, sen är det 6 bar i röret när kompressorn skall starta och det går kanske så tungt att säkringen går. Om du slår av motorn när tanken är fylld, töms tanken till noll genom tryckströmbrytaren? Startar kompressorn OK när du har noll tryck i tanken? Om svaret på båda frågor är ja tror jag att backventilen är paj.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Tack för svar

Kompressorn pumpar upp trycket till 10 bar. Sen slår den av.
Då läcker luft ut till ungefär 6 bar, då kompressorn automatiskt startar igen.
Den försöker iaf starta på 6 bar, men orkar inte så säkringen går.

När tanken är tom, har kompressorn inga problem öht att starta.


Backventil säger du... Var får man tag på en sådan?
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Backventil hittar du nog troligast hos den som sålde kompressorn ny. Jag skulle börja med att demontera den gamla ventilen och titta inuti, det kanske bara är en fjäder som pajat. Det är den mässingsfärgade vinkel-mojen där luften går in i tanken.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Guson skrev:
vinkel-mojen


Ibland bara älskar jag tekniska termer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Mange K skrev:
Hmm, jag behöver en 7/8-14 unc tapp, visst kan de va sån till en AN10 koppling?
Va hittar man en sån tapp billigt?

Googlar jag verkar det även kunna vara 5/8... Jag som bara letade efter 7/8 på jobbet


http://www.tracytools.com/

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Guson skrev:
Backventil hittar du nog troligast hos den som sålde kompressorn ny. Jag skulle börja med att demontera den gamla ventilen och titta inuti, det kanske bara är en fjäder som pajat. Det är den mässingsfärgade vinkel-mojen där luften går in i tanken.

Guson


thumbs up
Jag får försöka plocka loss vinkelmojen i helgen.

Tack för hjälpen!

OT: Jag fick kompressorn. Han som jag fick den av hade felsökt och felsökt och felsökt... och googlat sig fram till att just de här kompressorerna var ganska känsliga för jorden i vägguttaget. Det var viktigt att det var bra jord, annars small säkringen.

Uppenbarligen har jag dålig jord, eftersom den inte funkar hos mig heller.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Kolja skrev:
Mange K skrev:
Hmm, jag behöver en 7/8-14 unc tapp, visst kan de va sån till en AN10 koppling?
Va hittar man en sån tapp billigt?

Googlar jag verkar det även kunna vara 5/8... Jag som bara letade efter 7/8 på jobbet


http://www.tracytools.com/


Jorå tappar att köpa hittar jag, men inge sugen på att handla en för 2 hål som ska gängas

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550



And ersJepp sson skrev:
Guson skrev:
Backventil hittar du nog troligast hos den som sålde kompressorn ny. Jag skulle börja med att demontera den gamla ventilen och titta inuti, det kanske bara är en fjäder som pajat. Det är den mässingsfärgade vinkel-mojen där luften går in i tanken.

Guson


thumbs up
Jag får försöka plocka loss vinkelmojen i helgen.

Tack för hjälpen!

OT: Jag fick kompressorn. Han som jag fick den av hade felsökt och felsökt och felsökt... och googlat sig fram till att just de här kompressorerna var ganska känsliga för jorden i vägguttaget. Det var viktigt att det var bra jord, annars small säkringen.

Uppenbarligen har jag dålig jord, eftersom den inte funkar hos mig heller.

Då får du skaffa en påse jordförbättrare eller helt enkelt byta till bättre jord, gärna ekologisk


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

And ersJepp sson skrev:
Uppenbarligen har jag dålig jord, eftersom den inte funkar hos mig heller.

https://www.youtube.com/watch?v=DIArxs62HMk

_________________

Rice and shine
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222



Skräp.

_________________
Joakim Losgård
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



De första stiften heter Junior power timer och är ett tycostift

Du har stift som är gjorda för att sluta runt kabelisolering. (inte tätning) Ser dock ut att vara för skapligt grov kabel?

De andra är tyco MCP 2.8

Kanske lättare att hitta verktyg.

Jag har en tyco ergo crimp för dessa. men kan inte räknas som billig.
(men den har dubbla uttag för varje storlek beroende på om har tätning till hylsan eller inte)

Annars denna kan fungera?
http://www.conrad.se/Recensioner.htm?websale8=conrad-swe&tpl=tpl_r . . . .

eller denna?

http://www.conrad.se/CRIMPT%c5NG-F%d6R-OISOLERADE-ANSLUTNINGSDON-KNIPE . . . .

manuell?

http://www.conrad.se/Presst%e5ng-Knipex-%2897-21-215-B%29.htm?websale8 . . . .

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Losgard skrev:
Håller på att dra sprut och skall pressa stiften till allt möjligt.
Dessa stift heter som jag fått förklarat för mig Molex, mer än så vet jag inte som storlek etc.

Någon som vet en prisvärd tång?
Fått förklarat för mig att det är känsligt och man därför bör använda en bra tång vid pressning.

Hittade nån finfin tång på Elfa för 4800 kr, känns mindre prisvärt för att endast koppla ett sprut.

Bild på vad jag menar för stift:



Den sista tången (knipex) fungerar utmärkt för mindre arbeten och är kanske bättre då man verkligen ser vad man gör. De dyra är säkert överlägsna då man håller på med jobbet hela dagarna och har en viss vana med kontakterna. (wurth har också samma tång i sortimentet men med simplare handtag..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Min erfarenhet av de där små stiften är att har man inte exakt rätt klämtång till stiftet så blir klämningen inte bra. De rätta tängerna är avsedda för en enda typ av stift och har ofta tre lägen beroende på vilken kabeldimension man skall klämma i stiftet. Jag skulle inte ens överväga att använda en universal eller fel tång till en kritisk förbindelse. Motorstyrsystemet räknar jag som kritiskt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Provacrimpa några kablar.

Gör den hållare som du kan hänga stiftet i.
Häng sedan vikter och i kabeln och se vad de klarar.

Det finns specat vad de skall klara.
Jag har hancrimpat mkt med manuell tång som jag provdragit och det ligger inom spec. Så det går.

Jag fördrar riktiga tänger, men jag förstår om någon inte vill köpa en tångjävel för 4000+moms för att crimpa 30 stift.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



nu vill jag ha en press i garaget. några tips ?

http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=870

fanns bättre deals på ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/sch/Garage-Equipment-Tools-/30896/i.html?_from=R . . . .


vad heter press på tyska ? :-/

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Hydraulische Presse sa Büll. http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulische_Presse

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Guson skrev:
Hydraulische Presse sa Büll. http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulische_Presse

Guson


kanon! Tack vare rödvin och att resten av familjen kollar något imbecillt sångprogram så blev det snabbt avslut. hittade rätt modell på något tysk företag som verkar ungefär som "Galne Gunnar" (vad hände med dom ? ) Är ju kina grejor naturligtvis men golvmodell och med infälld hydralcylinder som jag ville ha.

1,958 SEK för pressen
27.90 euro för frakt.

verkar vara samma modell som DUAB, men cirka 800:- billigare (DUAB vill ha 2700 + frakt.)






http://www.ebay.com/itm/311079080073

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande