Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS -65 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 235652 besök totalt |
Jag hoppas att det inte är sant.........vi har diskuterat detta länge.......och den samlade expertisen (även Jänkarna) är överens om att allt över 3" är för folk som har för små "fötter". Jag har börjat bygga systemet......och det är TRÅNGT........så över 3" är inte att tänka på, oavsett formen på rören. Jag har 5 mm frigång på massor av ställen. På dom lägsta ställena har jag byggt ovala rör.....för att behålla markfrigången. Att åka small block......och lagom stor förgasare....passar inte in i detta prodjekt. Ideen är att ta i alldeles för mycket på allt....och försöka få det att funka. Så dubbla 1100 cfm dominatorer ligger närmare till hands.. .....och funkar det inte, så får den bli gatbil. Vi har en BG-förgasare......men det är "fegt" att använda den. Ska vi bygga en en bil som är en vinnare på pappret.....så bygger man ju inte på en Nova -65a......utan då åker jag och köper det tomma Corvette kaross som jag varit och tittat på.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag bankade förövrigt upp golvet två cm igår, med stora släggan.........för att kunna ha ljuddämpare framför bakaxeln......ifall jag inte klarar ljudkraven på Anderstorp.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En kompis har en drag bel air -57 och den har droppspindlar bla så den är riktigt låg. Han kör med ovala rör, vet inte storleken men ut från heddersen så är det iaf 4" så de lär ju va rätt grova iaf. Motorn ger 850hk med gas så det är ganska högt flöde!!
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
En kompis köpte en fård(tror jag) V8 i färdigtrimmat skick för att köra rattlås med, den hade också 4" ut från headersarna (tror den varvade 9500)så nu skulle han försöka hitta ljuddämpare som passar
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag ska plocka mer det....i morrgon. eller i helgen. Då kan jag fota. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har inte jänkebilarna stort bagageutrymme, det finns säkert plats för en hel hög med ljuddämpare där .. (?) _________________ /Nicke Lindgren |
||
Kul med fler som bygger på 60-tals bilar! Rekorden är ju lite låtsasjänk med sina "coke-bottle shape" bakskärmar. Ja, ni får gärna kalla mig blöjraggare...
Jag gjorde som så att jag rev ner bakaxeln och byggde avgassystemet sen. Nackdelen blir att jag inte kan få bort systemet utan att ta ner axeln... Sen så har jag fortfarande stel originalaxel och bara ett 2,5" rör, så jag kanske ska vara tyst... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Mitt system är delbart på några ställen.........annars skulle jag få ta isär hele bilen...om jag skulle ha ner det. 2.5" måste räcka bra på rekorden.......Hoppas jag får se den någon gång, tycker det är ett fränt bygge.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag fick ordning på några gammla bilder också
Detta är för exakt ett år sedan _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag är inte rätt man att förklara det effektmässigt.......men det ska vara så.. I mitt fall så är det för att det blir lägre ljudnivå........och man slipper raggarbilsdunkandet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Här finns lite teori och praktik om "x-pipe" http://www.carcraft.com/techarticles
Det bromsar inte avgaserna, men knäcker ljudvågor, typ. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Kanske lite sent att svara men det är inte avgasrören som går i kupén utan det vattenrör till kylaren som sitter i bagageluckan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Aldrig för sent för en tillrättavisning! Tack för informationen! _________________ /Anton Lillsund |
||
Gillar skarpt! Har själv haft en Nova-65 2dörrars stolpe med 307:a och manuell...riktigt kul busbil men totalt livsfarliga att svänga med var den!
Kommer den att hänga sådär lågt över hjulen som det ser ut på bilderna? ser skitfränt ut! Vilken färg har du tänkt lacka bilen i? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS -65 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 235652 besök totalt |