Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96L 1976 - Räsertvålen
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34563 totalt)
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Har lurkat lite i bakgrunden och beundrat många byggen. Man kanske skall klargöra att jag hittills varit mycket tekniknörd och mindre andel köranörd. Jag tänkte att nu får det bli en ny balans i den räkningen, iaf till våren.

Min bil är en rätt så civiliserad SAAB V4.





Föregående vår lyftes motor ur för byte av totalhavererad koppling till en SAAB S&R tävlingskoppling, samt renovering av toppar. Ventiler ställdes, ventiltäthatttjofräsar byttes, men framförallt monterades en Weber 32/36 DGV. 2" Simons Rallye hade jag monterat sedan innan. Resultat blev sålunda:



Till våren skall den få hårdare fjädring, annan dämpning samt sänkas en del. 4,5"-plåtfälgarna är bortlämnade för breddning till ca 5,5".
Projektet kommer gå ganska sakta. Jag sätter mkt stor vikt vid att jag förstår vad jag gör och varför, det är ju resan som är det roliga. I framtiden hägrar en 1700-motor med vass kam, ev ngt ännu hårigare med kompressor och insprutning, men den dagen kommer säkert. Visst, bilen är inte snabb, men det är ändå hysteriskt roligt att köra inspirerat. Med lite väghållningstrix så skall jag iaf försöka mig på slalom.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



När ska du köpa andra halvan av den där V8:an då?



Välkommen i träsket.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Spännande! Bra puts på vinkelfyran! Nu börjar man minnas med skräckblandad förtjusning min första bil, en Torreadorröd SAAB 96 från -68. Efter växellådshaveri åkte det ner än lätt trimmad 1700 med vassare kammar, portade toppar samt Weber 36/36(stor skillnad mot originalet). Det var rolig bil på sitt sätt, framförallt på grus och snö. Asfalt var inte dess starka sida, men då var min nästan standard i chassiet. Med bredare fälgar, hårdare dämpare och fjädrar samt lite vettigare hjulvinklar går det nog få fart på dem på asfalt också.

Hade varit skoj att se vad en 1700(eller större) kan prestera med lagom vassa kammar, 4-portsinsug, dubbelblåstoppar och modernt sprut.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Gustav_H78 skrev:
...och modernt sprut.


Jag försöker påverka honom så ofta jag får tillfälle. Men han är ju en sådan där retrofuturist som gillar gammal teknik.

V8: Har du inte en skön inspelning *harkel* så vi får höra på hur den lät innan du bytte till italiensk förångare.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
@Naqqe:

Givetvis;
http://www.hifichoice.com/v8/tomteverkstad/saabv4.flac

Det är inspelat med full fräs dynamik; tanka, packa upp, bränn på skiva -> fläska på med det jävligaste ni har i stereoväg! Den är rätt så mkt piggare nu, och framförallt LÅTER den snabb.


@Gustav_H78:
Sprut har man av en anledning; Weber har två syften. Jag tar gärna att det är lite gammalmodigt, men det handlar dels om feng shui och att en Weber sjunger så vackert.

@kapten karlsson:
En 1700 är det span på, så det blir två rovor totalt. Ergo V8.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men titta en sne-4 till på rejsa thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Vegge
Torshälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 17



Jag rattar också snefyra. Men jag har aldrig ork för projekttrådar.

Har en 72a med 1500 motor, portade och planade toppar, egenbyggt avgas, 7,2kam, weber 32/36.
Den är ful på alla kanter. Men riktigt skoj att leka med. Hårdare fjädrar fram, kortare fjädrar bak och breddade plåtisar (snyggaste som finns på bilen).
Ska nångång bygga en annan motor, men med alla mina projekt och tappad bygglust av diverse orsaker så lär det dröja.

_________________
Markus Pettersson
En hög Saabar
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En vrålfyra.
Kultur thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Vee-Eight skrev:
@Naqqe:
@Gustav_H78:
Sprut har man av en anledning; Weber har två syften. Jag tar gärna att det är lite gammalmodigt, men det handlar dels om feng shui och att en Weber sjunger så vackert.


Visst, men jag slår vad om att med ett korsinsug med separata spjäll låter den bra oavsett Weber eller sprut. Hade jag inte varit så insyltad i Alfa-träsket hade man nog skaffat sig en V4 igen. Men någon gång innan jag dör ska jag ha en vråltrimmad kortnos tvåtakt

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
@Gustav_H78:
Finns ju RedLine spjällhus med samma packningsgeometri som motsvarande Weber, tex DCOE etc. Men det blir "senare".

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Vee-Eight skrev:
@Gustav_H78:
Finns ju RedLine spjällhus med samma packningsgeometri som motsvarande Weber, tex DCOE etc. Men det blir "senare".


Var kan man kolla på RedLine spjällhus?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
MaZ skrev:
Vee-Eight skrev:
@Gustav_H78:
Finns ju RedLine spjällhus med samma packningsgeometri som motsvarande Weber, tex DCOE etc. Men det blir "senare".


Var kan man kolla på RedLine spjällhus?


Jag hittade husen här förr;
http://www.redlineweber.com/html/throttle_bodies/Throttle%20bodies_dco . . . .

Men jag ser att hemsidan haltar rejält. Det finns lite artikelnummer här; men inga bilder.
http://www.redlineweber.com/html/throttle_bodies/Throttle%20bodies_dco . . . .

Misab har spjällhus, jag vet inte hur geometriskt överensstämmande de är mot Weber-fuggar;


_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag har en likadan Fast en 75:a. Däremot tänker jag inte trimma min. Måste ha nån pysarbil med..

Vad tänker du köra på för däck sen? Tänkte bara varna för att det lätt blir trångt i de bakre hjulhusen..
Blir roligt det här!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Hallå Micke!

Tänkte mig primärt Dunlop SP Sport Fast Response, verkar vara bra kompromiss på svänga/sladda/pysa kontra pris. Jag pysslar med andra kapitalsporter som hifi och elbasar, och precis som i en familj skriker alla projekt på veckopeng. thumbs down Hursom, däck måste jag ha, slirigast skola nakna fälgar vara. Det kanske är fel forum, men jag hade tänkt blinga till dem lite med svart centrum och antracitsilver på fälgbanorna. Som man ser ovan har jag hittills kört med volvo amazonens snobbringar, men de funkar inte med de breddade fälgarna.

Jag får dock se vilka bredder jag skall använda, min tanke just nu är 185:or bak och 195:or fram. Egentligen behövs ett bussningsbyte, men jag är inte så övertygad att det ryms i nästa års budget. Som sagt ovan; det får ta tid helt enkelt.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



185 däck bak går rätt skapligt, det borde inte ta i någonstans med såna. "Borde"..
Lägg undan en slant till en växellåda. Nu vet jag inte hur kinkigt det är med v4 och stegning, men en spec2 med hög 4 är något jag funderar på att ha på kommande v4bygge. Och med diffbroms! Ingen R-spärr och tjafs utan en riktig diffbroms, gör otroligt stor skillnad på hela körupplevelsen

32/36:an, köpte du den ny? Hur funkar den tycker du, håller sig bränsleförbrukningen i skinnet i brukskörning?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



tvåtaktsmicke skrev:
Lägg undan en slant till en växellåda. Nu vet jag inte hur kinkigt det är med v4 och stegning, men en spec2 med hög 4 är något jag funderar på att ha på kommande v4bygge. Och med diffbroms! Ingen R-spärr och tjafs utan en riktig diffbroms, gör otroligt stor skillnad på hela körupplevelsen


Vad pratar man om för pengar till en sån låda?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
185 däck bak går rätt skapligt, det borde inte ta i någonstans med såna. "Borde"..
Lägg undan en slant till en växellåda. Nu vet jag inte hur kinkigt det är med v4 och stegning, men en spec2 med hög 4 är något jag funderar på att ha på kommande v4bygge. Och med diffbroms! Ingen R-spärr och tjafs utan en riktig diffbroms, gör otroligt stor skillnad på hela körupplevelsen

32/36:an, köpte du den ny? Hur funkar den tycker du, håller sig bränsleförbrukningen i skinnet i brukskörning?



Jepp, köpte den ny hos Rallyprodukter i Vretstorp. Det var tydligen ett konkursbo från en av Misabs tidigare reinkarnationer.

32/36:an upplever jag vara lika snål som Fomocon, dvs enportaren, dvs runt 0,8/mil. Kör man rätt så skogstokigt så blir det ju mer än litern, men koncentrerar man sig att köra lugnt och sansat så drar maskinen nedåt 0,6. Jag har en storlek större munstycken för 36-porten som jag fick med. Men jag tror jag låter bli att stega upp på andraporten. Motorn tvekar en aning när den är kall på andraportens öppning, men det försvinner när man kört en stund. Tanken med fuggen är att den skall väl hålla för framtida 1700-vev och vassare kam. Redan nu med std-rova så svarar den kvickt och rätt så aggressivt, med trevligt råmande med efterföljande gurgel när portarna stänger. Perverst, jag vet...

Uppstegad ribbad låda med diffbroms är det också span på. Det finns ju pinjong/kronhjul-satser för lite "overdrivad" std-låda-ombyggnad man kan använda. Men jag har inte pratat med ngn som verkligen använt en sådan lösning, så jag vet inte hur det är.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Växellåda:
Stegen suger i std lådan, den är gjord för 2T.

Blir bara mer fel om man får mer knuff i snurran.
och std 8:39 slutväxel ger 4,1:1 på 4an.
Är surrigt på landsväg.

vad som finns att tillgå som är högre växlade är
1. Sonett skutväxel 9:42 men den ger bara ca 1,2km/h på 1000r/min mer än 8:39
Allså överreklamerad
2. 9:38 ger 3,54:1 på 4an
3: 9:36 ger 3,36:1 på 4an

Nu till stegningen i lådan:
Finns 2 st drevsateser special 1 och sp2, hmm finns fler men det är betyligt mer udda.
sp1 höjer 1an och 2an, 3an är std och sänker 4an
sp1 höjer 1an och 2an mer, höjer 3an och sänker 4an.
4an är lika på sp1 och sp2

Men man kan behålla 4an std så den blir högre.

En just kompromiss är en 9:38 sp1 med std 4an.
Funkar kalsa på 1an, 2an och 3an och 4an suger som presranda växel men helt underbra på landsväg.

9:36 funkar bara med sp2 drevsats. 1an blir gränsfall hög. Ca som att starta på 2an med std lådan(8:39).
Likväl här kan man använda std 4an.

ps
Kolla i min biltråd finns det lite växellådsdiagram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag tror jag skulle nöjt mig med 8:39 spec2 med hög 4:a. Då går det att åka nånstans i alla fall.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En hel 8:39 sp2 är klockren som banlåda, blir 4,5:1 på 4an (4,1:1 med std 4an)
9:38 sp1 med std 4 är ca lika som 8:39 sp2 på 1an, 2an och 3an
4an är överväxel med 9:38

Gatbil håller jag stenhårt på 9:38 sp1 med hög 4a.
Iof kostar det en slant men jag tycker det är värt det.

4,1:1 är för högvarvigt på landsväg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
9:38 sp1 skulle isf sitta som ett spätt för min del, iaf för denna bil. Jag är nog för stunden mest intresserad av att pysa och åka slalom. Kanske blir det ytterligare en bil, för just banåka.

Sitter för stunden och gottar mig åt att jag reggade mig på Rejsa, jag har fått mycket input via mkt trevliga inlägg. Stort tack so far!

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96L 1976 - Räsertvålen
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande