Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85B *SÅLD*
1 besök senaste veckan (2307 totalt)
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare

Foto: Niklas Falk

De senaste åren har mest varit en väntan på att få den där rosa lappen i händerna. För hålla sig sysselsatt under tiden har många timmar spenderats på annonssidor för att hitta den bil som man skulle köpa när den där speciella dagen fallit in. Det finns så mycket där ute. Alla rimliga och ordinära förstabilar föll tidigt. En Ford Scorpio, en Volvo 740 eller något annat med samma sportighet och banåkapotential var inte ens att tänka på. En 911a från 80-talet eller kanske en E30 M3 har hög dragningskraft, men däremot med en prislapp och driftskostnader som skulle skrämma bort den mest välbärgade av 18-åringar. Försäkringarna ska vi inte ens tänka på.

Nej, det behövde vara något med banåkapotential, som inte smälter in på den lokala stormarknadens parkering och som har en prislapp som inte tvingar mig till nudlar de nästkommande åren (det löser nog CSN på egen hand). Då blev genast urvalet lite snävare. Det fanns egentligen bara en bil som passade in på hur jag ville ha det. En Porsche 944.

Djupt in i de småländska skogarna hittades ett exemplar, som framför allt hade rätt prislapp, men som också såg ut att vara i hyggligt skick. Dessutom endast 14000 mil på 25 år känns helt acceptabelt. Visst, elfel finns det väl några av och sedan så immar rutorna igen för snabbt och för ofta, men förutom några småfel så är den i dugligt mekaniskt skick. Som sig bör med en 944 så finns det heller inte någon rost.

Målet med den här bilen är helt enkelt ha så roligt som möjligt på banträffar och konbanekörningar. Några problem måste åtgärdas. En bakre ljuddämpare (som någon tidigare ägare inte ville ha kvar) måste monteras. Växelspaken känns lite slapp, trots att lägena är distinkta. Några stötdämpare har antagligen sett sina bästa dagar, förhoppningsvis kan det åka på lite coilovers rätt snart. Spacers (som synes) och banåkafälgar måste skaffas. Lite elfel finns också som sagt. Sedan självklart R-däck, bättre belägg, sitta-still-stol och annat som man måste ha. Längtar mycket till våren och att få ge sig ut på banorna!
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Bananpassningen går väl inte speciellt snabbt. Men det är inte så roligt att skruva bil, på en gatuparkering när det är snö och minusgrader. Det enda som har gjorts är att sätta i ett chip från FekZen som gör bilen trevligare att köra. Dessutom har lite telefonfälgar till banåka köpts.

På tal om minusgrader så upptäckte jag att kylvätskan i natt förvandlats till Slush Ice. Tyvärr efter att bilen startades när man hade lite bråttom, men som tur var tittade jag till det, så bilen hade bara varit igång i en halvminut. Det rörde sig ju fortfarande, fast trögflytande. Det blev bogsering till ett varmgarage så nu står bilen och tinar. Förhoppningsvis så tog inte något skada.

Upptäckte också idag att någon hade backat in i mig igår kväll utanför Coop Forum här i stan. Visst, en rätt duktig buckla i nummerplåten. Fick för mig att skruva bort den ikväll för att inspektera hur det såg ut under. Det fick mig att bli lite sur faktiskt. Någon har kört bilen med en påklistrad nummerplåt och Ralliart-stickers. Fy!





Tror det blir en anmälan till försäkringsbolag och polis i förhoppning om att man kan få någon ersättning. Om inte annat från Trafikförsäkringsföreningen. Får jag inte det täcks det ju av nummerplåten, men förbannat tråkigt att folk inte har mage att lämna en lapp med nummer eller något när de kör på ens bil.

Ber om ursäkt för de fula mobilbilderna, men det var det jag hade på mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85B *SÅLD*
1 besök senaste veckan (2307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande