Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO - 1990 E85 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (59871 totalt) |
Mitt mål är iaf mappat å klar i september
Väldigt mycket hänger på motorbyggaren men jag kommer inte skynda på byggprocessen. Idag revs Haltechet med härva plus original härvor ur och nu skall det byggas en ny till nya sprutet. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Motorbygget går låångsamt framåt...men dock framåt De flesta delar är på plats och håller nu på att boxa in intercoolern och kylaren så lufttillförseln blir som den borde vara (slarvade väldigt mycket när jag monterade dit IC:n). Ny oljekylare ligger å väntar, cirka 3ggr så står Setrabkyl mot originalet.
Beställt nya kammar också med nya fjädrar från CAT CAMS efter att ha pratat igenom detta med Mr Cox. http://www.catcams.com/products/cams Ska bli roligt att se vad motorbyggaren å Cox kan utföra, de anser att under 300 sughästar är ett misslyckande... Lägg till 1,3 bar på det så... /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Vid vilken kompression beräknas det 300 sughästar? _________________ Anders Hansson |
||||
Kommer vara CR på runt 9,2-9,5:1. Det spånas en del om hur kolvarna skall se ut /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag följer det också med spänning, man är ganska utelämnad till proffsen Har blivit ett rätt mycket större projekt än vad jag hade tänkt mig från början Vi hörs å ses /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Efter ett trevlig kvällsbesök hos Erland igår kväll så blir det nya större insugsventiler, 39mm ist för 37mm.
Erland räknade lite mer noggrant igår och då backade han tillbaka gällande sugeffekten till runt 270-290, varvet begränsar mycket men vi vågar inte köra mer 6800-6900 rpm i dessa motorer utan torrsumpsystem. Hade ju velat kunna köra med runt 7300 rpm men då håller inte motorn. Jag blir väldig nöjd om vi lyckas med 280hk, hellre lite mer ladd isf. Tror ju inte riktigt att effekter över 600hk är speciellt intressant men hellre för mycket effekt och sen justera ner med laddtrycket. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
280 sughästar är minsann rätt bra grund innan turbon sätter in. Hur mycket vrid är det där nere innan turbon kickar in? Vid vilket varvtal kommer turbon att börja trycka på?
Galet projekt Björn! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tyvärr ingen aning Detta är klart ett område som jag får lyssna på andra, har inte kunskapen. Känner att det kommer bli mycket tuning i bänken under mappning för att hitta rätt. Kommer se till att det blir vridmomentsbegränsning på lägre varv, annars blir det svårkört och drivlinan kommer nog säga upp sig direkt.
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Största frågan i huvudet just nu är......torrsump eller inte? Kostar ju helt overkligt mycket men efter ha läst Gurras tråd när han smällde #2 vevlagret å motorn blev skrot så ger det huvudbry.
Både motorbyggare och Erland tycker inte om oljeproblematiken. Har mailat två olika leverantörer för att se vad hela kitten kommer gå på. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Ungefär så....kan ju hålla....eller inte... = dyr metallklump
Frågan är ju hur vanligt det är att 2:ans vevlager går sönder på alla våra 944/968 racebilar och hur mycket de varvar. Själv har varvstoppet varit 7K. Gustafs motor hade kraftig oljekyl och oljetemperaturen var normal, oljan var Castrol 10W60 vilket är den oljan jag också kört med. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Det är väl ganska vanligt, tyvärr. Även på 928 som är liknande där man konstaterat att det är vispad olja som är troliga anledningen... För de som kör rakt fram (open road racing) verkar det funka bättre än de som kör bana.
Du får 195/50-15 så är det nog lugnt. _________________ Anders Hansson |
||||
Har bestämt mig.....blir torrsump helt enkelt Så kan motorn få andas ut till 7400-7500 rpm plus så slipper jag att ha en stor osäkerhet ang vevlager. Tror att jag kommer välja en extra luft/olje-separator också, förutom den som sitter i oljetanken.
Måste hitta ett bra ställe och montera oljetanken.... Vill hitta någon som kan korta ventiler och göra knasterspår.......någon som vet en mekanisk verkstad som kan detta? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Bra med torrsump
Ska bli kul att se hans lösning på fästen och montering av pump och generator, drev på vevaxel för pump och servo osv. Tyvärr går det sen ytterligare minst 10-15k i slangar och kopplingar. Du som har lite mer gatbil tänk på att sätta in en termostat i systemet. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ja, bolt on lär det inte bli. Men jag har ändå insett att jag inte kommer ut denna säsongen så bara att bygga ordentligt nu /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Härligt Björn! Kan inte din motorbyggare göra det? Kör du till Hörröd en bit utanför Tollarp så finns Lasse på Liba motor som säkert fixar det. Men det är kanske lite långt? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Min byggare (Ulf) har inte de verktyg hemma för att göra knasterspåren så du får gärna fråga Lasse om han gör det.
Avgasventiler till 16v-toppen är ju inte gjorda för turbomiljö Å det finns inte färdiga sådana ventiler hos typ Supertech, Cat Cams. Då är det custom vilket givetvis kan funka.....om jag köper 50st eller fler /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO - 1990 E85 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (59871 totalt) |