Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO - 1990 E85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (59871 totalt)
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Mitt mål är iaf mappat å klar i september

Väldigt mycket hänger på motorbyggaren men jag kommer inte skynda på byggprocessen.

Idag revs Haltechet med härva plus original härvor ur och nu skall det byggas en ny till nya sprutet.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Motorbygget går låångsamt framåt...men dock framåt De flesta delar är på plats och håller nu på att boxa in intercoolern och kylaren så lufttillförseln blir som den borde vara (slarvade väldigt mycket när jag monterade dit IC:n). Ny oljekylare ligger å väntar, cirka 3ggr så står Setrabkyl mot originalet.

Beställt nya kammar också med nya fjädrar från CAT CAMS efter att ha pratat igenom detta med Mr Cox.
http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=256 . . . .

Ska bli roligt att se vad motorbyggaren å Cox kan utföra, de anser att under 300 sughästar är ett misslyckande... Lägg till 1,3 bar på det så...

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Björn Nilsson skrev:

Ska bli roligt att se vad motorbyggaren å Cox kan utföra, de anser att under 300 sughästar är ett misslyckande... Lägg till 1,3 bar på det så...

/Björn


Vid vilken kompression beräknas det 300 sughästar?

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Följer bygget med stort intresse.

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
sweanders skrev:
Björn Nilsson skrev:

Ska bli roligt att se vad motorbyggaren å Cox kan utföra, de anser att under 300 sughästar är ett misslyckande... Lägg till 1,3 bar på det så...

/Björn


Vid vilken kompression beräknas det 300 sughästar?


Kommer vara CR på runt 9,2-9,5:1. Det spånas en del om hur kolvarna skall se ut

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
sweanders skrev:
Följer bygget med stort intresse.


Jag följer det också med spänning, man är ganska utelämnad till proffsen Har blivit ett rätt mycket större projekt än vad jag hade tänkt mig från början

Vi hörs å ses

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Säg bara till när du behöver extra specialhjälp...

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Säg bara till när du behöver extra specialhjälp...


Ringer när något skall oljas in ..hahaha

/B

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Efter ett trevlig kvällsbesök hos Erland igår kväll så blir det nya större insugsventiler, 39mm ist för 37mm.

Erland räknade lite mer noggrant igår och då backade han tillbaka gällande sugeffekten till runt 270-290, varvet begränsar mycket men vi vågar inte köra mer 6800-6900 rpm i dessa motorer utan torrsumpsystem. Hade ju velat kunna köra med runt 7300 rpm men då håller inte motorn.

Jag blir väldig nöjd om vi lyckas med 280hk, hellre lite mer ladd isf. Tror ju inte riktigt att effekter över 600hk är speciellt intressant men hellre för mycket effekt och sen justera ner med laddtrycket.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



280 sughästar är minsann rätt bra grund innan turbon sätter in. Hur mycket vrid är det där nere innan turbon kickar in? Vid vilket varvtal kommer turbon att börja trycka på?

Galet projekt Björn! thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Tyvärr ingen aning Detta är klart ett område som jag får lyssna på andra, har inte kunskapen. Känner att det kommer bli mycket tuning i bänken under mappning för att hitta rätt. Kommer se till att det blir vridmomentsbegränsning på lägre varv, annars blir det svårkört och drivlinan kommer nog säga upp sig direkt.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Största frågan i huvudet just nu är......torrsump eller inte? Kostar ju helt overkligt mycket men efter ha läst Gurras tråd när han smällde #2 vevlagret å motorn blev skrot så ger det huvudbry.

Både motorbyggare och Erland tycker inte om oljeproblematiken.

Har mailat två olika leverantörer för att se vad hela kitten kommer gå på.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Björn Nilsson skrev:
Största frågan i huvudet just nu är......torrsump eller inte?


Helst inte inte. Men det kanske går bra ett tag ändå?

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Ungefär så....kan ju hålla....eller inte... = dyr metallklump

Frågan är ju hur vanligt det är att 2:ans vevlager går sönder på alla våra 944/968 racebilar och hur mycket de varvar. Själv har varvstoppet varit 7K.

Gustafs motor hade kraftig oljekyl och oljetemperaturen var normal, oljan var Castrol 10W60 vilket är den oljan jag också kört med.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Det är väl ganska vanligt, tyvärr. Även på 928 som är liknande där man konstaterat att det är vispad olja som är troliga anledningen... För de som kör rakt fram (open road racing) verkar det funka bättre än de som kör bana.

Du får 195/50-15 så är det nog lugnt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Har bestämt mig.....blir torrsump helt enkelt Så kan motorn få andas ut till 7400-7500 rpm plus så slipper jag att ha en stor osäkerhet ang vevlager. Tror att jag kommer välja en extra luft/olje-separator också, förutom den som sitter i oljetanken.

Måste hitta ett bra ställe och montera oljetanken....

Vill hitta någon som kan korta ventiler och göra knasterspår.......någon som vet en mekanisk verkstad som kan detta?

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Bra med torrsump thumbs up
Ska bli kul att se hans lösning på fästen och montering av pump och generator, drev på vevaxel för pump och servo osv. Tyvärr går det sen ytterligare minst 10-15k i slangar och kopplingar.
Du som har lite mer gatbil tänk på att sätta in en termostat i systemet.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
GustafB skrev:
Bra med torrsump thumbs up
Ska bli kul att se hans lösning på fästen och montering av pump och generator, drev på vevaxel för pump och servo osv. Tyvärr går det sen ytterligare minst 10-15k i slangar och kopplingar.
Du som har lite mer gatbil tänk på att sätta in en termostat i systemet.


Ja, bolt on lär det inte bli. Men jag har ändå insett att jag inte kommer ut denna säsongen så bara att bygga ordentligt nu

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Björn Nilsson skrev:
Har bestämt mig.....blir torrsump helt enkelt Så kan motorn få andas ut till 7400-7500 rpm plus så slipper jag att ha en stor osäkerhet ang vevlager. Tror att jag kommer välja en extra luft/olje-separator också, förutom den som sitter i oljetanken.

Måste hitta ett bra ställe och montera oljetanken....

Vill hitta någon som kan korta ventiler och göra knasterspår.......någon som vet en mekanisk verkstad som kan detta?

/Björn


Härligt Björn!

Kan inte din motorbyggare göra det? Kör du till Hörröd en bit utanför Tollarp så finns Lasse på Liba motor som säkert fixar det. Men det är kanske lite långt?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Min byggare (Ulf) har inte de verktyg hemma för att göra knasterspåren så du får gärna fråga Lasse om han gör det. thumbs up

Avgasventiler till 16v-toppen är ju inte gjorda för turbomiljö Å det finns inte färdiga sådana ventiler hos typ Supertech, Cat Cams. Då är det custom vilket givetvis kan funka.....om jag köper 50st eller fler

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Träffar honom på fredag när vi smackar ihop min motor. Skall fråga då.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO - 1990 E85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (59871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande